Foto
IBM760 5420
Teil 3020
zoom hastigheder på teler til canon 400d
Fra : Ole Bøgelund

Dato : 01-08-07 12:57

Hej NG
I forbindelse med at jeg fik en ny zoom 70-300(tamron 70-300)
bemærkede jeg at zoomhastigheden var noget langsom fra yder grænserne
til fokus "fjernt til nær visa værsa" er de nogen der har set et sted
på nettet omtale af dette og hvilke optiker der er hurtigst jeg ved
godt at pris og hastighed hænger sammen men til sports billeder bliver
det væsent tingene ofte sker i hurtig rækkefølge

Ole B. Nielsen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-08-07 13:30

"Ole Bøgelund" <obn.privat@gmail.com> wrote in message

> I forbindelse med at jeg fik en ny zoom 70-300(tamron 70-300)
> bemærkede jeg at zoomhastigheden var noget langsom fra yder grænserne
> til fokus "fjernt til nær visa værsa"

Mon ikke du mener auto fokus-hastighed ?

> [...]
> godt at pris og hastighed hænger sammen men til sports billeder bliver
> det væsent tingene ofte sker i hurtig rækkefølge

Der er en række faktorer som spiller en rolle for fokus hastighed:
* Kamerahuset
* Objektivets lysstyrke (mere lysstyrke er bedre)
* Objektivets fokus mekanisme
* Objektivtets motor-type

Objektiver med intern fokus er typisk hurtigere, idet mindre masse skal
flyttes.
De hurtigste motorer er typisk ring USM (Sigma kalder det HSM). Micro USM
motorer er langsommere.

Du kan se lidt om det på
http://www.canon.com/camera-museum/tech/room/f_index.html
http://software.canon-europe.com/files/documents/EF_Lens_Work_Book_9_EN.pdf

Canon EF 70-200/2.8L IS er nok det hurtigst fokuserende zoom objektiv i
nogenlunde det brændvidde-område du snakker om - kamerahuset er typisk den
begrænsende faktor.
Bl.a. derfor er det "standard udstyr" blandt sports- og pressefotografer.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ole Bøgelund

Dato : 01-08-07 13:42

On 1 Aug., 14:29, "Mogens Hansen" <mogen...@dk-online.dk> wrote:
> [...]
> begrænsende faktor.
> Bl.a. derfor er det "standard udstyr" blandt sports- og pressefotografer.

Tak Mogens
Ja selvfølgelig mener jeg auto fokus hastigheden
MVH
Ole Bøgelund