Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan man leje et objektiv?
Fra : Ukendt

Dato : 29-07-07 17:54

Hej

Har lovet at tage et par portrætfotos af gæsterne til min svogers
bryllup. Vil gerne at de bliver så gode som muligt.

Har endnu ikke haft råd til et lysstærkt 70-200, som jeg ellers er ret
forelsket i (bruger et Canon 30D).

Derfor tænkte jeg på om det var muligt at leje et objektiv. Dermed slår
jeg jo to fluer med et smæk - får forhåbentligt de gode fotos og
samtidigt en ide om, hvorvidt det nu også er det objektiv, som jeg har
brug for fremover.

Jeg har ikke kunnet finde noget via Google - er der nogen der ved om
muligheden findes?

Mvh

Christian

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-07-07 18:11

"Christian" <cjsnabelamobilixnetpunktumdk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> jeg jo to fluer med et smæk - får forhåbentligt de gode fotos og samtidigt
> en ide om, hvorvidt det nu også er det objektiv, som jeg har brug for

Goecker på Nørrebro udlejer bl.a. objektiver
http://www.goecker.dk/Content/Udlejning/rentalproducts.asp#DSLR
Goecker henvender sig primært til moms-registrerede - men prøv at tag en
snak med dem.

Men pas på: det objektiv er vanedannende
Jeg lejede det et par gange inden fælden klappede.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-07-07 18:13

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

Iøvrigt hører dit spørgsmål hjemme i dk.fritid.foto.indkoeb, som jeg FUT'er
til

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : P. Rongsted

Dato : 30-07-07 12:35

On Sun, 29 Jul 2007 19:10:35 +0200, "Mogens Hansen"
<mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> [...]
> http://www.goecker.dk/Content/Udlejning/rentalproducts.asp#DSLR
>Goecker henvender sig primært til moms-registrerede - men prøv at tag en

Du kan også prøve http://www.fotoc.dk og http://photografica.dk/
Jeg ved ikke om de stadig udlejer udstyr, men ring til dem og tag en
snak.

Peter

Fra : Ole Jensen

Dato : 29-07-07 18:32

Christian <cjsnabelamobilixnetpunktumdk> wrote:

> Jeg har ikke kunnet finde noget via Google - er der nogen der ved om
> muligheden findes?

Prøv at se om de her har:
www.goecker.dk

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 21:57

Hvis du er en lille smule risikovillig, og hvis du har en vis likviditet,
kan det godt betale sig at købe et brugt objektiv, for derefter at sælge det
igen fx. efter en måned når opgaven er overstået.

Topmodellerne fra de førende objektiv fabrikanter kan typisk købes brugt for
omkring 60% af nyprisen, og de taber praktisk talt ingen værdi på et par
måneder. Nogen gange kan man endda tjene på gensalget hvis du er i stand til
at presse sælger en smule, og tøver lidt med ikke at sælge til
første-og-bedste køber.

Du skal dog passe lidt på med denne strategi. Når man først har fotograferet
med professionelle objektiver er det vanedannende og man kommer til at elske
dem i en grad så man ikke nænner at sælge dem igen.

Men hold dig langt væk fra denne strategi hvis du ikke køber de gode
objektiver. De billige objektiver som ikke er mærkevare er praktisk talt
usælgelige.

Modeller som er lette at komme af med til dit 30D kan fx. være:

Canon 70-200 F2.8 L IS USM
Canon 24-105 F4.0 L IS USM
Canon 24-70 F2.8 L USM
Canon EF-S 17-55 F2.8 IS USM
Canon EF-S 10-22
Canon 85mm F1.8 USM
Canon 200m F2.8 L IS USM (I og II)
Canon 50mm F1.8 USM

Hurtigliste med ting du skal checke når du køber brugte objektiver:

* Er forreste og bageste linse element fri for ridser og skrammer
* Er gevindet til filtre i orden
* Har sælger anvendt protection filter eller modlysblænde
* Er der skrammer på objektivet (fortæller en historie om hvordan resten er
behandlet)
* Er der skrammer på modlysblænde (fortæller en historie om hvordan resten
er behandlet)
* Fungerer zoom ringen uden ujævnheder og mislyde
* Fungerer manual zoom uden ujævnheder og mislyde
* Fungerer autofokus uden mislyde
* Er der front eller back fokus problemer
* Fungerer IS som den skal
* Kig igennem objektivet for at se at der ikke er snavs inde i objektivet

Med denne checkliste går du ikke helt galt i byen, og du fil rimeligt let
kunne videresælge objektivet hvis disse ting er i orden.

Mvh.
A.

Fra : Jakob

Dato : 30-07-07 23:44

In article <46ae50f2$0$17674$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Truntes
Mor" <skriv email adressen her> says...
> Hurtigliste med ting du skal checke når du køber brugte objektiver:

Og så vil jeg da lige komme med en jeg nylig først har lært at kende og
som så viste sig at være et defekt objektiv. Det er vigtigt at blænde-
"tappen" der sidder ved på indersiden går let og falder tilbage med en
fungerende fjedermekanisme. Ligeledes skal du kigge på blændebladende og
sikre dig at der ikke er olie på dem.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-07-07 07:35

"Jakob" <nonsense@invalid.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> som så viste sig at være et defekt objektiv. Det er vigtigt at blænde-
> "tappen" der sidder ved på indersiden går let og falder tilbage med en

Det gælder ikke for Canon EF objektiver (Som OP spurgte til).
De har ikke nogen mekaniske tapper. Al kommunikation mellem kamera og
objektiv foregår elektronisk.

> Ligeledes skal du kigge på blændebladende og
> sikre dig at der ikke er olie på dem.

Jeps.
Tryk på nedblændingsknappen og se at blænden beværger sig hurtigt.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-07 19:14

Christian wrote:
> [...]
> brug for fremover.
>
> Jeg har ikke kunnet finde noget via Google - er der nogen der ved om

Tak for rådene - har kontaktet de forskellige butikker og tygger lige
pt. på prisen.

Synes godt om ideen om at købe brugt - så nu er jeg på udkig

Mvh
Christian