Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
30D - Manglende skarphed ved visning i dis~
Fra : Tommy Eriksen

Dato : 27-07-07 17:50

Halløj,

Jeg har en ting der irriterer mig grusomt på min 30D.
Hvis jeg viser et billede på displayet og zoomer ind er det uskarpt?
Det er ligemeget om jeg skyder JPEG, RAW eller en kombination af de to.
Det kører firmware 1.0.5, som så vidt jeg lige kan se er den nyeste.

Oplever I andre det samme med jeres?

Med venlig hilsen,
Tommy Eriksen
--
Prof. nørd.
<http://the-coffeeshop.dk/>

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-07-07 18:08

"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Oplever I andre det samme med jeres?

Ja

Inde i RAW filen ligger der et lille, lav-opløst JPEG. Displayet viser dette
lille thumbnail JPEG.
Når du zoomer ind er det er tom forstørrelse.

Det er formodentlig et spørgsmål om regnekraft.
Den bærbare harddisk Jobo GigaVu Pro kan zoome ind på RAW billederne - men
det kan taget et minut!

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 28-07-07 09:36

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> [...]
> dette lille thumbnail JPEG.
> Når du zoomer ind er det er tom forstørrelse.

Ja, regnede godt med den brugte thumbnailen. Det var da en irriterende
måde at lave det på - "Hey, lad os bygge firmwaren så man kan zoome
længere ind end der er opløsning til, det sætter folk nok pris på".

> Det er formodentlig et spørgsmål om regnekraft.
> Den bærbare harddisk Jobo GigaVu Pro kan zoome ind på RAW billederne -
> men det kan taget et minut!

Hm, ja, der er da også lidt info at kigge i. Omvendt er kameraet på
forhånd udstyret med hardware til at lave fornuftigt hurtig behandling
af RAWfiler, så det burde vel kunne gøres på en fornuftig måde.

Nå, tak for svaret :) -så er det i hvert fald ikke kun mit kamera den er
gal med.

--
Med venlig hilsen,
Tommy Eriksen

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-07 19:50

Du vil muligvis kunne reducere generne som dette problem skaber ved at
indstille kameraet til "RAW+JPG". Prisen er dog at der ikke kan være nær så
mange billeder på kortet.

Det kan være et forsøg værd.

Mvh.
A.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-07-07 20:00

"Truntes Mor"
> [...]
> kameraet til "RAW+JPG". Prisen er dog at der ikke kan være nær så mange billeder på

Jøsses-du har vidst ikke læst Tommys indlæg - stort suk.. -max-

Fra : ksk

Dato : 27-07-07 20:16

"Truntes Mor" <skriv email adressen her> skrev i meddelelsen
> Du vil muligvis kunne reducere generne som dette problem skaber ved at
> indstille kameraet til "RAW+JPG". Prisen er dog at der ikke kan være nær
> [...]

ROFLOL hvad hvad det nu lige der blev spurgt om ????

KsK

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 28-07-07 09:37

"Truntes Mor" <skriv email adressen her> wrote in message
> Du vil muligvis kunne reducere generne som dette problem skaber ved at
> indstille kameraet til "RAW+JPG". Prisen er dog at der ikke kan være
> nær så mange billeder på kortet.
>
> Det kan være et forsøg værd.

Jeg synes nu som sagt ikke der er den store forskel uanset hvilken kombo
jeg bruger - men jeg må vel bare stille og roligt acceptere at displayet
er nytteløst til at se om man fik et skarpt skud.

Tak for jeres input, folkens.

--
Med venlig hilsen,
Tommy Eriksen

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-07-07 11:46

> [...]
> Det er ligemeget om jeg skyder JPEG, RAW eller en kombination af de to.
> Det kører firmware 1.0.5, som så vidt jeg lige kan se er den nyeste.

Jeg havde samme problem på min 5D, hvor det var svært at vurdere om billedet
var i fokus, hvor jeg ønskede det. Et simpelt trick, specielt hvis du kun
skyder RAW er at indstille én af picture styles med maksimalt sharpness og
vælge denne picture style. Jeg har valgt landscape og den er stillet på
sharpness 7 og det hjalp løste problemet. Hvis du skyder jpg er det
selvføgelig ikke en god idé at gøre det her, da alle dine billeder kommer ud
oversharpened.
Mvh,
Hans

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 28-07-07 12:31

> [...]
> problemet. Hvis du skyder jpg er det selvføgelig ikke en god idé at
> gøre det her, da alle dine billeder kommer ud oversharpened.

Ah, nice! Jeg skyder mest RAW (bruger normalt kun jpg til sport for at
få en dejligt dyb buffer), men jeg vil da lige prøve dit trick ved
lejlighed.
Tak for tippet.

Med venlig hilsen,
Tommy Eriksen

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 28-07-07 12:35

> [...]

> Ah, nice! Jeg skyder mest RAW (bruger normalt kun jpg til sport for at
> få en dejligt dyb buffer), men jeg vil da lige prøve dit trick ved

Det er jo smukt som det spiller. Tak skal du ha' :)

Med venlig hilsen,
Tommy Eriksen