Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Betragtninger om NGen.
Fra : Henrik

Dato : 27-07-07 12:39

Hej alle NGer.

Har lige været ude og købe mit første DSLR kamera.

I den forbindelse meldte jeg abonement på
dk.fritid.foto/dk.fritid.foto.indkøb, og jeg må sige jeg blev en smugle
bedrøvet, fra andre NGer på nettet har jeg oplevet et fællesskab omkring den
interesse man nu har i NGen.

i foto oplever jeg i stedet at folk konstant overfalder hinanden hvis man
ikke er enig, og nogle ser det som deres livsopgave at ribse folk over emner
der er mere eller mindre OT, (det er deres primære indlæg) i stedet for bare
at slappe af og lade de indlæg være. Man bruger langt mere tid på at Bitch
Slappe (har jeg lært det hedder) hinanden, end komme med brugbar hjælp.

Jeg ved godt at det er at generalisere, for der er rent faktisk nogle her
der gerne vil hjælpe, men lidt selvransagning er aldrig i vejen.

De bedste hilsner og håbet om gode fotos hvor i kommer frem.

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-07 13:15

Det er fuldt ud muligt at have stor glæde af foto grupperne.

Hvis du ønsker en ordentlig tone i foto grupperne er det dog nødvendigt at
lægge en håndfuld af de faste skribenter i kill filteret (nogen af dem er
meget aktive og involverer sig i mange tråde). Herefter bliver foto
grupperne ganske sobre og nyttige. Det er fysisk nødvendigt med et kill
filter da niveauet er så meget under bæltestedet at man mister interessen
for at følge med i gruppen uden det fysiske kill filter.

Du må selv "designe" dit eget kill filter ud fra din vurdering af folks
indlæg. Ved at gennemse et mindre antal tråde i både "foto, billedsnak og
indkøb" kan du meget hurtigt finde frem til de personer hvis eksistens i
nyhedsgrupperne man bør ignorere.

Hint nummer 2: nogen af skribenterne veksler imellem super relevant og god
saglig debat og ren børnehave-mudderleg. Det er derfor nødvendigt at se bort
fra alle indlæg fra disse personer, da ens gode humør ødelægges hvis man
støder på en af deres "dårlige" bidrag.

Mvh.
A.

Fra : Peter T.

Dato : 27-07-07 13:22

Truntes Mor udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hvis du ønsker en ordentlig tone i foto grupperne er det dog
> nødvendigt at lægge en håndfuld af de faste skribenter i kill filteret
> (nogen af dem er meget aktive og involverer sig i mange tråde).

Jeg synes nu, at stemningen er blevet udmærket det seneste års tid. Der
vil altid blive klemt perfiditeter ud imellem sidebenene, men det opfatter
jeg som værende ganske normalt i et forum, hvor folk mødes.
Jeg har forresten ikke folk fra fotogrupperne i killfiltret, men mit
mentale filter er vist også omsider trænet tilpas op. :)

--
Peter T. starter altid dagen med 6 STAR om morgenen!

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 22:04

"Truntes Mor" <skriv email adressen her> wrote in message

<..>

> [...]
> bort fra alle indlæg fra disse personer, da ens gode humør ødelægges hvis
> man støder på en af deres "dårlige" bidrag.

Her kommer lige en opdatering: Denne tråd vi skriver i her, indeholder mange
af de vigtigste kill filter kandidater. Blot ved at læse samtlige indlæg i
tråden her skulle der gerne være næsten en håndfuld kill filter kandidater
som du bør blokere for i din nyhedsgruppe software.

Velkommen til en "kill filter" modereret foto gruppe som mange af os sætter
meget stor pris på og har stor glæde af.

Mvh.
A.

Fra : Jakob

Dato : 30-07-07 23:41

In article <46ae5278$0$25406$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Truntes
Mor" <skriv email adressen her> says...
> [...]
> tråden her skulle der gerne være næsten en håndfuld kill filter kandidater
> som du bør blokere for i din nyhedsgruppe software.

Og det mener du ikke selv han er istand til at finde ud af ?

Kunne det ikke være en ide at du bare lod ham tænke selv istedet for at
pådutte andre dine egne fordomme.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 23:49

> Kunne det ikke være en ide at du bare lod ham tænke selv istedet for at
> pådutte andre dine egne fordomme.

Det er jo netop det som jeg gør. Jeg kan ikke se noget galt i at hjælpe
andre til at forstå den kultur der er i gruppen her. At henvise til en tråd
som er "særligt god" til at spotte useriøse debattører er jo blot en hjælp
til hvorledes man skal indstille sit kill filter. Men lad os nu stoppe denne
OT debat.

Mvh.
A.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-07-07 15:16

"Henrik" <remove@me.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> ... nogle ser det som deres livsopgave at ribse folk over emner der er
> mere eller mindre OT, (det er deres primære indlæg) i stedet for bare at
> slappe af og lade de indlæg være.

Netop det punkt bliver betragtet forskelligt: enten som hjælp eller som
irettesættelse.
Når jeg skriver at indlæg er OT og henviser til en anden gruppe er det ment
som en hjælp til det sted hvor man formodentlig får bedst hjælp med sit
problem - velvidende at det ikke altid bliver opfattet sådan.
Opdelingen i grupper er lavet for at hjælpe.

Det svarer til at en går ind i en grøntsagsforretning og beder om
gardinstof.
Hvad er bedst: at ignorere personen eller ved at henvise til stofbutikken på
den anden side af gaden ?
Det er klart at det er destruktivt hvis man bare slår en skraldlatter op
eller slår personen med en kølle.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-07-07 16:30

"Henrik"
> [...]
> hjælpe, men lidt selvransagning er aldrig i vejen.
>
> De bedste hilsner og håbet om gode fotos hvor i kommer frem.

) - Der er ingen her i gruppen der ikke elsker alle andre
der af et ærligt hjerte deler deres passion for billeder, så hvis
du er vild med billeder, vil du få masser af venner. På den anden
side er du mere interesseret i at markedsføre et produkt, så er
der nogle af os der vil sparke røv.

Så post du med bare alle dine tanker og billeder, der er intet
at frygte, men gør det i de rigtige grupper, det er fuldstændigt
som ude på landevejen, kører du i den forkerte side, vil du få
fingeren, en bøde og muligvis ende i en kiste (humor). )-max-

Fra : ksk

Dato : 27-07-07 20:11

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i meddelelsen

> "Henrik"

> ) - Der er ingen her i gruppen der ikke elsker alle andre
> der af et ærligt hjerte deler deres passion for billeder,

Hov du fik vist lidt mere med hjem end billedere fra fristaden hvad Max
ROFLOL

> fingeren, en bøde og muligvis ende i en kiste (humor). )-max-

KsK

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-07-07 17:28

Henrik skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> i foto oplever jeg i stedet at folk konstant overfalder
> hinanden hvis man ikke er enig,

Når der bliver henvist til andre grupper, så er det sjældent ment
som brok, men hjælp til hvor man helt sikkert vil få bedre svar.

Den korrekte gruppe giver trods alt altid størst chance for et
godt svar.

Så tag det som en hjælp i stedet for en irettesættelse - så er du
også selv med til at bevare den positive ånd.

Tonen på usenet (alle grupper - ikke kun foto) kan af og til
virke hård, men når man først vænner sig til det, så er det et
rigtigt godt sted at være - også foto-grupperne.....

Her burde så komme en bemærkning om at denne slags diskussioner
ikke hører til her, men i news:dk.netikette - men den dropper vi
denne gang

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Henrik

Dato : 27-07-07 18:16

On 2007-07-27 18:28:12 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> said:

> Tonen på usenet (alle grupper - ikke kun foto) kan af og til virke
> hård, men når man først vænner sig til det, så er det et rigtigt godt
> sted at være - også foto-grupperne.....
Nu følger jeg primært dk.edb.mac og der er tonen langt mere venlig, men
det er nok fordi det er Mac folk som er langt mere tolerent og venlige
end de fleste andre.

> Her burde så komme en bemærkning om at denne slags diskussioner ikke
> hører til her, men i news:dk.netikette - men den dropper vi denne gang

Du har ret, men man plukker jo også jordbær hvor de vokser og ikke hvor
de burde vokse..

Fra : Preben

Dato : 27-07-07 18:44

> Du har ret, men man plukker jo også jordbær hvor de vokser og ikke hvor
> de burde vokse..

God pointe!!!

For at vende tilbage til dit "opstød", så har du helt ret. Fotogrupperne
er mere grove end de andre grupper jeg følger med i.

Men men men... efter noget tid vil du blive vant til det. Vælger man at
tage det saglige ud af kommentarerne er der noget rigtigt i det meste.
Det er på den anden side også vigtigt, at hvis man f.eks. poster noget
forkert, at der så er nogle der retter svaret overfor læseren.

I denne gruppe er det ekstremt vigtigt at skrive "Jeg mener at have læst
bla bla bla", hvis du er det mindste usikker på det du skriver. Hvis det
er forkert og du ikke har din dokumentation i orden vil du blive sablet
ned. Men på den anden side er det heller ikke lækkert at blive vildledt,
når man er på den "spørgende side".

Til tider kan nogle dog også latterliggøre nye spørgere som er helt
grønne. Husker tydeligt at jeg forlod gruppen her, da jeg netop havde
investeret i mit D70 (som jeg stadig har). Kunne slet ikke fordrage
tonen herinde og det var for let at blive latterliggjort. For noget tid
siden vendte jeg dog tilbage og syntes, at tonen havde forbedret sig
(det skete nok da dk.fritid.foto.billedsnak blev oprettet).

HUSK på, at har du brug for hjælp og vejledning - så finder du typisk
langt bedre vejledning her i gruppen ved at høre folks egne erfaringer.
Den samlede viden, der ligger i denne gruppe, er stor.

- Preben

Fra : Peter T.

Dato : 28-07-07 13:40

Preben udviste en rettidig omhu og skrev:

> (det skete nok da dk.fritid.foto.billedsnak blev oprettet).

Opsplitningen af dk.fritid.foto i undergrupper har kun været et kæmpestort
plus. :)

--
Peter T. starter altid dagen med 6 STAR om morgenen!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-07-07 18:54

Henrik skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Du har ret, men man plukker jo også jordbær hvor de vokser og
> ikke hvor de burde vokse..

Ja - og i år er det ikke lige min have, hvor det har været lidt
sølle med jordbær i år

Men selvom man har fundet et godt sted med jordbær, så skal man
jo ikke blive stødt fordi der kommer en og fortæller om et endnu
bedre sted ?

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jakob

Dato : 27-07-07 19:28

In article <2007072719154950073-dykRE@MOVEmildk>, dykRE@MOVEmil.dk
says...
> Nu følger jeg primært dk.edb.mac og der er tonen langt mere venlig, men
> det er nok fordi det er Mac folk som er langt mere tolerent og venlige
> end de fleste andre.

Mener du seriøst at folk der ejer en mac er et specielt folkefærd. Man
er da ikke automatisk venlig bare fordi man ikke kan finde ud af at
bruge en PC :0).

Jeg har også fulgt med i mac gruppen og jeg husker da nogle drabelige
slag mellem nogle af fastliggerne. Sådan er det i alle grupper jeg har
mødt. Det er en del af nettet, simple as that.

Hygge

Jakob

Fra : ksk

Dato : 27-07-07 19:50

"Henrik" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i meddelelsen

> Nu følger jeg primært dk.edb.mac og der er tonen langt mere venlig, men
> det er nok fordi det er Mac folk som er langt mere tolerent og venlige end
> de fleste andre.

LOL kende i ikke NRE i MAC gruppen ???

KsK

Fra : Mads Petersen

Dato : 27-07-07 22:30

ksk wrote:

> LOL kende i ikke NRE i MAC gruppen ???
>
> KsK

Niels (og hans modstandere) har før i tiden været meget forstyrende i
foto gruppen, men i lang tid har Niels's indlæg været ganske saglige og
fonuftige. Jeg har en mistanke om at Niels har fundet en kæreste

=m=

Fra : ksk

Dato : 28-07-07 00:10

"Mads Petersen" <none@virker.ikke> skrev i meddelelsen

> [...]
> gruppen, men i lang tid har Niels's indlæg været ganske saglige og
> fonuftige. Jeg har en mistanke om at Niels har fundet en kæreste

du ha ret !! han ha være rigtigt god ,,, lad os ikke vække ham !!!

KsK

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-07-07 22:19

Mads Petersen wrote:

> Niels (og hans modstandere) har før i tiden været meget forstyrende i
> foto gruppen, men i lang tid har Niels's indlæg været ganske saglige og
> fonuftige. Jeg har en mistanke om at Niels har fundet en kæreste

Du bliver nok nødt til at revidere din opfattelse, jeg er gift med den
samme på 23 år, og jeg har ikke ændret på mine holdninger, du og KSK er
stadig et par talentløse knipsere og nogle klaphatte - og så skulle det
forhåbbentligt være sat på plads.

Min aktivitet på UseNet hænger sammen med vejret og årstiden, jeg gidder
ikke bruge tiden foran en computer, når det er vejr til at tage ud og
fotografere eller fiske.

Der er heller ikke ret mange tråde, som handler om fotografering, og jeg
gider ikke bruge min tid på snak om fotoudstyr og plastikdimser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rAnders

Dato : 30-07-07 09:33

> Min aktivitet på UseNet hænger sammen med vejret og årstiden, jeg gidder
> ikke bruge tiden foran en computer, når det er vejr til at tage ud og
> fotografere eller fiske.

Du er vist en af de få der fotograferer og fisker i pis øs regnvejr, men gud
ske lov for det

rAnders.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-07-07 17:51

rAnders wrote:

> Du er vist en af de få der fotograferer og fisker i pis øs regnvejr, men gud
> ske lov for det

Hmm... regnvejr er ganske udmærket fiskevejr, man skal bare ha' noget
godt goretex regntøj som kan ånde. Og når jeg vaddefisker i Roskilde
Fjord, så står jeg i vand til livet, og så betyder det mindre, at der
også kommer en lille smule vand ovenfra.

Og solen har det med at skinne lige der hvor jeg er, så det bliver såmænd
også til nogle billeder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 30-07-07 19:23

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> samme på 23 år, og jeg har ikke ændret på mine holdninger, du og KSK er
> stadig et par talentløse knipsere og nogle klaphatte - og så skulle det

Fantastisk... kan du ikke lige linke til et eksempel på mine talentløse
knipserier.

_/\/\_

Fra : Peter T.

Dato : 30-07-07 22:01

Morten udviste en rettidig omhu og skrev:

> Fantastisk... kan du ikke lige linke til et eksempel på mine talentløse
> knipserier.

Hedder du Mads eller Morten? :)

--
Peter T. på penicillinkur. Altså ingen STAR om morgenen!

Fra : Mads Petersen

Dato : 30-07-07 22:20

Peter T. wrote:

> Hedder du Mads eller Morten? :)

LOL Det afhænger lidt af om det er mig eller min storebrors konto
der er logget ind på computeren med.

Mads P

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 22:51

> LOL Det afhænger lidt af om det er mig eller min storebrors konto der
> er logget ind på computeren med.

Jeg har normalt et godt overblik over hvordan navne på deltagerne i
fotogrupperne hænger sammen med de billeder som postes til kritik, eller
links til gallerier i signaturene. Hverken Mads eller Morten siger mig
noget.

Det er derfor ekstremt interessant at Niels lige poster et par links til de
"talentløse knipserier" som der her refereres til. Jeg forventer at Niels
slet ikke svarer på dette. Så er alt jo som det plejer. Så snart tæppet
bliver hevet væk under en "Troll" så stopper tråden på magisk vis. ROFL MAO.
Det er simpelthen bare for sjovt.

Noget tilsvarende gjorde sig gældende i en tråd som Mads tidligere var med
i, hvor en debattør påstod at Apple skærme havde visse kvalitetsproblemer
sammenlignet med andre skærme. Da Mads bad om referencer til påstanden
standsede debatten.

Så Niels "folder" nok sin 7-2 offsuit (poker jargon for at man er skævt ude
og nærmest automatisk har tabt - man er blevet grebet midt i et "bluff").

Mvh.
A.

Fra : Peter T.

Dato : 30-07-07 23:12

Truntes Mor udviste en rettidig omhu og skrev:

> Det er derfor ekstremt interessant at Niels lige poster et par links
> til de "talentløse knipserier" som der her refereres til.

Det er rigtigt. Men jeg er nu græskkatolsk med hvor mange links med
talentløse knipserier fra Mads, som Niels kan ryste ud af posen.
Det faktum, at kunne få sig selv til, at kalde andre folks arbejder for
talentløse knipserier er virkelig respektløst når det er i et offentligt
forum. Den slags ordudgydelser skal man holde for sig selv.

--
Peter T. på penicillinkur. Altså ingen STAR om morgenen!

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 23:32

> Det faktum, at kunne få sig selv til, at kalde andre folks arbejder for
> talentløse knipserier er virkelig respektløst når det er i et offentligt
> forum. Den slags ordudgydelser skal man holde for sig selv.

Jeg er enig, men jeg synes heller ikke at man skal pakke tingene ind i vat.
Hvis der fx. er en debattør der poster et uskarpt billede, hvor fokus ligger
forkert i forhold til motivet, og hvis motivet for eksempel er beskåret helt
åndsvagt (et halvt ansigt for eksempel), så ser jeg intet galt i at kalde
det et "talentløst knipseri", eller at skrive at "du har meget at lære og
dit billede er meget dårligt. Du er afgjort en uerfaren og dårlig fotograf".

Niels interesserer jeg mig ikke for. Det er en fejl at han var røget ud af
mit kill filter, og det er en fejl at jeg lige har kommenteret nogen af hans
indlæg i flere tråde. Mit kill filter forsvandt pga. opgradering til Vista.
Dette beklager jeg. Men det viser hvor meget "støj og dårlig stemning" et
enkelt brådent kar kan skabe i en ellers god og udbytterig debat.

Mvh.
A.

Fra : Peter T.

Dato : 31-07-07 07:15

> [...]

> skrive at "du har meget at lære og dit billede er meget dårligt. Du er
> afgjort en uerfaren og dårlig fotograf".

Jeg ville benytte mig af sidste eksempel og fortælle, at vedkommende nok
skal kigge lidt på elementær brug af kamera samt sætte sig ind i
elementær billedkomposition og at vedkommendes fotos er tidsspilde for
mig og sandsynligvis for resten af forummet - på en høflig måde.
"Talentløs knipseri" er alligevel for nedladende et udtryk i min verden.
Men sådan er vi så forskellige. :)

Men der vil så opstå et lille dilemma, når der snakkes om fotos fra
fotografer, der udstiller. Tråden om Per Bak Jensen i
dk.fritid.foto.billedsnak, der udstillede på Aros, er et godt eksempel.

<http://groups.google.com/group/dk.fritid.foto.billedsnak/browse_frm/thre
ad/f43cfc44842792d2/612b9cd89b4dd6d2?lnk=gst&q=aros&rnum=1&hl=en#
612b9cd89b4dd6d2>

eller <http://kortlink.dk/4452>

For hvornår er ting "talentløse knipserier" når Per Bak Jensen, der har
udstillet på bla. Metropolitan i New York og det nationale bibliotek i
Paris, har en impressionistisk stil? For hans billeder kan i snildt
forveksles med med hr og fru Jensens fotos fra en køretur på Lolland-
Falster en kedelig januareftermiddag, medmindre man får/har kendskab til
tankerne bag værkerne.

Nå... Det var lige denne morgens "langt ude"-indlæg. Men jeg kunne
simpelthen ikke lade være. For tråden om Per Bak Jensen er et
skoleeksempel på hvad folk opfatter som værende godt eller dårligt. :)

--
Peter T. på penicillinkur. Altså ingen STAR om morgenen!

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-07-07 10:34

Peter T. skrev:

> Nå... Det var lige denne morgens "langt ude"-indlæg. Men jeg kunne
> simpelthen ikke lade være. For tråden om Per Bak Jensen er et
> skoleeksempel på hvad folk opfatter som værende godt eller dårligt. :)

Tror du roligt kan udskifte "folk" med "amatørfotografer" - jeg tror få
mennesker har et så enstrenget syn på fotografi som amatørfotografer, Og
ja, vi generaliserer..

Fra : ksk

Dato : 30-07-07 21:50

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> samme på 23 år, og jeg har ikke ændret på mine holdninger, du og KSK er
> stadig et par talentløse knipsere og nogle klaphatte - og så skulle det

der blev faktisk skrevet lidt pænt om dig denne gang så lad være at sætte
ild til noget uden grund

Du ha haft flere gode indlæg end dårlig det sidst ½ år

KsK

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-07-07 17:12

Henrik skrev i 2007072719154950073-dykRE@MOVEmildk dette:

> men det er nok fordi det er Mac folk som er langt mere tolerent og
> venlige end de fleste andre.

ROTFLMAO!

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 31-07-07 13:22

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
> [...]

Det er interessant at se, hvordan nørderne er uforsonlige overfor hinanden.
Jeg kom til at tænke på et billede, jeg engang tog, hvor halvstore
hanekyllinger sloges - vel til deres store, fælles fornøjelse.
Hvad karakteriserer en "fotonørd" ?
Han er omhyggelig, går i dybden med stoffet og detaljerne, skyr ikke
anstrengelser eller økonomiske satsninger for at opnå det optimale, spejder
efter motiver overalt og om, hvordan han kan gøre tingene endnu bedre, og
han er som regel meget dygtig indenfor sit felt - kort sagt en utålelig
perfektionist.
Men hvordan kan det være, at disse egenskaber tilsyneladende ofte forefindes
sammen med andre egenskaber som intolerance, aggressivitet, nedladenhed
overfor "undermålerne", nærtagenhed og vilje til at være den klogeste, den
mest avancerede - kort sagt: den bedste ?
Det er ikke let at forklare.
Men jeg tror, at der er flere nørder blandt deltagerne i denne NG.
Mvh
Aksel

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-07-07 13:56

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Det er ikke let at forklare.
> Men jeg tror, at der er flere nørder blandt deltagerne i denne NG.

Ligegyldigt hvilken hobby eller specialitet, der er tale om vil du finde
folk, som går op i sagen og arbejder på at gøre sig dygtigere. Andre har
ikke den lyst. Jeg finder folk begge lejre stort set lige intolerante. Det
er rigtigt at der er en del folk i denne NG, som går op i at dygtiggøre sig
indenfor fotografi og sætter pris på feedback og diskussioner. Det er vel én
af grundene til at deltage her, ellers gav det jo ikke meget mening.
Mvh,
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 17:20

<..>

Pas på du ikke generaliserer. Ordkløverne og "mudderkasterne" i denne gruppe
er ikke de samme folk som de fagligt kompetente fotografer.

Mvh.
A.