Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bælg bukning
Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 26-07-07 11:58

På gamle foto apparater og projectorer ser man ofte en flexibel pap
bælg ;

http://www.lord-13.de/Phil/P-Filmprojektor-190607o.jpg

Jeg ved at det er en forholdsvis simpel teknik at fremstille sådan en,
men kender nogle her en link hvor man kan se hvordan det foregår ?

Fra : Asle Bjerva

Dato : 27-07-07 09:04

per.corell@privat.dk wrote:
> [...]
>
> Jeg ved at det er en forholdsvis simpel teknik at fremstille sådan en,
> men kender nogle her en link hvor man kan se hvordan det foregår ?

Her er en link til en "gjør det selv" side
http://www.cyberbeach.net/~dbardell/bellows.html

Og her er en link til en produsent av slikt :)
http://www.camerabellows.com/

--
AsleB;Oslo

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 28-07-07 12:43

On Jul 27, 10:04 am, "Asle Bjerva" <ab...@microsoft.com> wrote:

> Her er en link til en "gjør det selv" sidehttp://www.cyberbeach.net/~dbardell/bellows.html

> [...]

Tak --- det ser meget interesant ud, og er en stor hjælp, ---- men jeg
husker fra mange år tilbage, at der er flere metoder for bukning , at
der er bla. en metode som er temmeligt smartere end den tradisionelle
også nemmere.

Men indtil videre , endnu engang tak, ----- det er nok nemmere at
bukke en bælg til en hjemmebygget projektor end at bukke et metal
rør , her er kondensator linsen jeg vil bruge den er temmelig tung og
20 Cm diameter så det bliver noget af en bælg ;

http://i6.ebayimg.com/02/i/000/a3/a1/4213_1.JPG

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-07 07:39

per.corell@privat.dk wrote:
> [...]
>
> Jeg ved at det er en forholdsvis simpel teknik at fremstille sådan en,
> men kender nogle her en link hvor man kan se hvordan det foregår ?

Køb en Lens baby

Thomas Schreiber
(45+) 26 27 28 18

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 29-07-07 10:52

On Jul 29, 8:39 am, Thomas Schreiber <www.macfly.dk> wrote:

> Køb en Lens baby
>
> --
> Med venlig hilsen
> Thomas Schreiber
> (45+) 26 27 28 18

Tak for dit forslag, men efter jeg har søgt efter "Lens baby" på
Google, tror jeg ikke en sådan er relevant ; det vil nok være svært at
finde en der passer til en 20 Cm. kondensator liinse ----- medmindre
jeg altså både kan finde en temmelig over vægtig Lens baby og en optik
med 20 Cm. diameter , hvilket jeg intet ville have imod ; det ville
nok være en projektor optik på omkr 1200 mm. . Problemet med Lens baby
i den forbindelse er nok at de jo ikke er koniske men cylindriske,
altså samme indgangs og udgangs diameter --- og her som jeg skrev, er
der altså tale om 8 Kg. kondensator linse i den ene ende hvor alene
linserne er 20 Cm. i diameter , og i den anden ende af bælgen, skal
nok sidde en 420 mm. projektor linse med ca- 12 Cm. diameter , jeg
tvivler på at man kan finde en Lens baby overhovedet idet de jo er
beregnet på et kamera med væsentligt mndre optik, end en stor hjemme
fabrikeret lysbillede projektor.
Ellers tak for dit venlige forslag.