Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Første skud med billig macro ringligh
Fra : Kim Jensen

Dato : 15-07-07 15:52

Hej!

I den forgangne uge købte jeg sammen med en anden skribent denne meget
billige macro ringlight til mit Canon kamera:
http://www.foto-tip.pl/sklep/product_info.php?products_id=904&language=en

Synes blot lige jeg ville dele min begejstring for "dimsen". Den kører
kun via automatik - dvs. man kan ikke indstille udladningen manuelt på
flashen, men alene vha. flash-kompensation på kameraet (flashen kører
E-TTL). Har dog endnu ikke oplevet dette som et problem.

Et af de første skud i haven blev dette:
http://kim.litewerx.dk/files/flue1.jpg

(EXIF: Sigma 105mm Macro, F/16, 1/200s, ISO 800)

mvh
Kim Jensen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 15-07-07 16:58

Kim Jensen wrote:
> [...]
>
> Et af de første skud i haven blev dette:
> http://kim.litewerx.dk/files/flue1.jpg
>
> (EXIF: Sigma 105mm Macro, F/16, 1/200s, ISO 800)

OK, det ser godt ud Jeg har ikke fået min endnu på grund af påstået
kludder med adressen, men den skulle dukke op i løbet af de nærmeste dage.

Der er naturligt nok et problem ved at billedet bliver lidt fladt med
den ensartede belysning, men det sådan må det jo blive. Jeg troede
egentligt at flash'en ville give nogle tydeligt ringformede
reflektioner, men det ser jo ikke slemt ud i eksemplet...

Hvordan reagerer insekterne ? Er der kun den ene chance eller bliver de
bare siddende ?

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-07-07 18:26

Hej!

> [...]
> egentligt at flash'en ville give nogle tydeligt ringformede
> reflektioner, men det ser jo ikke slemt ud i eksemplet...

Jeg har prøvet at lave et par portrætter med ringlighten monteret på min
50/1.8 - for at se om jeg kunne få effekten i øjnene - men det er ikke
helt så nemt endda. Jeg tror ringen er for lille til at opnå denne
effekt (om man kan lide den eller ej).

> Hvordan reagerer insekterne ? Er der kun den ene chance eller bliver de
> bare siddende ?

De fleste gange stak de af men kom tilbage

mvh
Kim Jensen

Fra : JJ

Dato : 16-07-07 08:10

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Et af de første skud i haven blev dette:
> http://kim.litewerx.dk/files/flue1.jpg
>
> (EXIF: Sigma 105mm Macro, F/16, 1/200s, ISO 800)

Hej Kim
Hvilken afstand havde du til fluen?

Hilsen
Jørgen

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-07-07 20:38

JJ wrote:
> Hvilken afstand havde du til fluen?

Havde fokus sat på 1:1 (max) og minimum fokusafstand for min Sigma 105
er vist omkring 20 cm. Så det må have været noget i den stil.

mvh
Kim Jensen

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 17-07-07 19:39

> [...]
> flashen, men alene vha. flash-kompensation på kameraet (flashen kører
> E-TTL). Har dog endnu ikke oplevet dette som et problem.

Hej Kim.
Jeg synes at dit resultat er rigtigt godt, og jeg overvejer seriøst, at
prøve denne "bambus-model" inden der investeres i den rigtige (og ret dyre)
fra Canon.
Så opdagede jeg lige ligheden med denne her fra B & H Photo i New York:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/157349-REG/Phoenix_04212_RL_59C_TTL_Macro_Ringlight.html
Bemærk ligheden, og at der står : Does not work with digital cameras.

Kan vi få lidt mere om hvordan den virker for dig?
Mvh Niels

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-07-07 20:35

Niels Hejnfelt wrote:
> Jeg synes at dit resultat er rigtigt godt, og jeg overvejer seriøst, at
> prøve denne "bambus-model" inden der investeres i den rigtige (og ret dyre)
> fra Canon.

Ja, det er noget af et prishop for mærkevaren

> [...]
> Bemærk ligheden, og at der står : Does not work with digital cameras.

Den ligner den ganske rigtigt meget, men min virker i hvert fald fint
med "digital kamera"

> Kan vi få lidt mere om hvordan den virker for dig?

Delta'en er som tidl. nævnt specielt til Canon (fås vist også til Nikon)
og kører udelukkende via automatik (E-TTL/E-TTL II). På flashen er der
således kun en on/off knap samt en test knap.

På kameraet vælger jeg således blot, at jeg vil bruge flash og
automatikken styrer så flashudladningen iht. kameraets lysmåling. Vha.
flash-kompensation på kameraet kan man så justere udladningen ift. det
øvrige lys.

Ledningen mellem flash-ringen og boksen på kameraet er i øvrigt ikke
snoet som på billederne, men blot en "almindelig" kraftig og rimelig
stiv ledning. Det virker fint, og den er rigeligt lang til at bruge
sammen med både Kenko extension tubes og en fuldt udstrakt Sigma 105 (i
alt 25-30 cm) - og har yderligere rækkevidde til 10-15 cm mere.

mvh
Kim Jensen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 21-07-07 10:28

Kim Jensen wrote:
> [...]
> automatikken styrer så flashudladningen iht. kameraets lysmåling. Vha.
> flash-kompensation på kameraet kan man så justere udladningen ift. det

Så lykkedes det også at få fat i mit eksemplar af samme flash. Der var
lige nogle problemer med pakkefirmaet DPD, som mærkeligt nok ikke kan
finde ud af at levere pakker til private...

Det ser ud til at den kører meget fint med E-TTL. Ud fra hvad der blev
skrevet for nyligt om problemet med flashfoto i Av-mode kunne jeg ikke
rigtigt gennemskue hvordan man så giver mere blænde for at få bedre
dybdeskarphed. Men det klares fint i manuel mode (f.eks. 1/125 sek, f/16
og ISO 200), hvor E-TTL så styrer belysningen.

Eneste ulempe ved flashen er en irriterende hyletone fra ladekredsløbet.
Og så kunne man vist godt få brug for et støvdæksel til ringflashen når
den er monteret på et objektiv ?

- og så ville lidt mere sommervejr også gøre godt

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-07 14:06

> [...]
> Bemærk ligheden, og at der står : Does not work with digital cameras.
>
> Kan vi få lidt mere om hvordan den virker for dig?
Jeg har også købt den, i min manual står at det kun er til DSLR. Den model
de har er til Canon, mange modeller.
Indtil videre har den fungeret rigtig fint.

Mvh Sven