Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Redde billeder
Fra : Lars Simonsen

Dato : 10-07-07 09:27

Kan nogen hjælpe? Jeg har taget ca. 80 billeder med et Canon G7. Jeg
kunne se dem allesammen mens de var i cameraet, men efter overførsel til
pc'en kan denne ikke læse oplysningerne om ca. halvdelen af billederne -
den siger "ukendt filformat" eller "mangler oplysninger om billederne"
(størrelse, antal pixels, osv).
Kan de reddes, og hvordan???
Hilsen Lars

Fra : Preben Andersen

Dato : 10-07-07 10:03

"Lars Simonsen" <larsim@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billederne - den siger "ukendt filformat" eller "mangler oplysninger
> om billederne" (størrelse, antal pixels, osv).

Billederne er måske i RAW-format. Fulgte der ikke et program med
kameraet, som kan læse/konvertere billederne? Photoshop kan læse RAW.
Søg evt. på Google efter et konverteringsprogram.

mvh/Preben

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-07-07 11:03

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev :

>Billederne er måske i RAW-format.

Canon G7 kan ikke optage i raw.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Asle Bjerva

Dato : 10-07-07 13:39

Kerim Ellentoft wrote:

> Canon G7 kan ikke optage i raw.

Først :
IKKE BRUK MINNEKORTET FØR DU HAR FORSØKT RECOVERY !
Hvis du ikke har formattert minnekortet kan du forsøke med dette
gratisprogrammet:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/uk/welcome.htm
Hvis det ikke klarer det, kan du laste ned dette (som er kjøpeprorogram) men
analyserer om det kan redde filer gratis:
http://www.datarescue.com/photorescue/v3/index.htm
Det siste har klart å finne filer for meg som det første ikke klarte.

Det finnes i tillegg et meget avansert verktøy for å lese sector for sector
på minnekortet og manuelt rekonstruere bildefilene.
Dette er kostbart, men kan lastes ned samme sted for prøve (DataRescue's
PhotoRescue v. 2.1 Expert.)

Men det viktigste: IKKE BRUK MINNEKORTET FØR DU HAR FORSØKT RECOVERY !
Hvis filene er overskrevet, er de tapt.

Lykke til !
--
AsleB;Oslo

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-07-07 14:56

Lars Simonsen wrote:

> Kan de reddes, og hvordan???

Hvis billederne stadig ligger på hukommelseskortet og kan ses på
kameraets skærm, så kan du prøve at lave en ny overførsel fra kamera til
computer, hjælper det ikke, så kan det være problemer med USB port/kabel,
og så må du prøve på en anden computer, eller med en USB kortlæser.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars Simonsen

Dato : 10-07-07 19:56

Lars Simonsen skrev:
> [...]
> pc'en kan denne ikke læse oplysningerne om ca. halvdelen af billederne -
> den siger "ukendt filformat" eller "mangler oplysninger om billederne"

Tak til alle for de gode råd. Desværre flyttede jeg, i stedet for at
kopiere, alle billederne til pc'en, så de er ikke mere på kortet.
Endvidere var jeg så arrig og sur, at jeg formatterede kortet - så alt i
alt er billederne tabt, men det sker ikke en gang til!!!!!!
For fremtiden kopierer jeg altid, og kontrollerer før jeg sletter.
Og så vil jeg lige kikke på de der recovery-programmer - de kunne jo
blive nyttige en anden gang.
God sommer til alle,
Lars.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-07-07 20:43

Lars Simonsen wrote:

> [...]
> For fremtiden kopierer jeg altid, og kontrollerer før jeg sletter.
> Og så vil jeg lige kikke på de der recovery-programmer - de kunne jo

selv om Du har formatteret, kan det ofte lade sig gøre at hente billeder
ud, bare Du ikke har lavet nye billeder oven i de gamle.

-prøv det...

Bo //