Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stativ til voksne folk?
Fra : Per

Dato : 09-07-07 07:47

Findes der ikke stativer til voksne mennesker? Jeg er 2m og har søgt efter
et godt let-vægts stativ med tilt-hoved (til portræt). Men det er som om
alle stativer maks går til 170cm? Er der andre på min højde, der kan
anbefale noget?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 09-07-07 07:50

Per wrote:
> [...]
> et godt let-vægts stativ med tilt-hoved (til portræt). Men det er som om
> alle stativer maks går til 170cm? Er der andre på min højde, der kan

170cm er rigelig. Med mindre du skruer di kamrera direkte på
midtersøjlen skal du regne med at et hoved typisk er 10-15 cm høj + dit
kamera nok også er 8-12cm op til søgeren. Jeg har tidligere brugt
Manfrotto 055PROB stativ (dog ike let vægt) med div. hoveder og det
virker fint. Jeg er selv af samme højde som dig ca.

Thomas Schreiber
(45+) 26 27 28 18

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 09-07-07 08:30

"Thomas Schreiber" <thomas-schreiberSP@Mhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er 8-12cm op til søgeren. Jeg har tidligere brugt Manfrotto 055PROB stativ
> (dog ike let vægt) med div. hoveder og det virker fint. Jeg er selv af

Over 170-175cm er det også korrekt at bruge 055 i stedet for 190 stativet,
hvis man da er til Manfrotto.

Med midtersøjle + hoved + kamera oven på får det en udmærket højde synes
jeg. Jeg er 185 ca..

:)
Anders

Fra : Kim Jensen

Dato : 09-07-07 08:44

Per wrote:
> Findes der ikke stativer til voksne mennesker? Jeg er 2m og har søgt efter
> et godt let-vægts stativ med tilt-hoved (til portræt).

Nu er det vel ret beset ikke fotografens højde der bør afgøre stativet
højde, men der i mod motivet/personen der fotograferes? Hvad nytter det
at du har det komfortabelt hvis du ender med at skyde ned "oven i"
motivet?

mvh
Kim Jensen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-07-07 10:49

"Kim Jensen"

)

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-07-07 17:22

Kim Jensen skrev den 09-07-2007 09:43:

> [...]
> højde, men der i mod motivet/personen der fotograferes? Hvad nytter det
> at du har det komfortabelt hvis du ender med at skyde ned "oven i"

Mon ikke man kan gå ud fra, at manden har overvejet den del af
stativ-fotograferingens univers?

Fx når man vil fotografere fugle ca. 100 meter ude, så gør det ikke den
store forskel om man har et stativ på 70cm eller 190cm.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-07-07 17:40

Carsten Riis wrote:

> Fx når man vil fotografere fugle ca. 100 meter ude, så gør det ikke den
> store forskel om man har et stativ på 70cm eller 190cm.

Jo, lige netop det. et lavt stativ vil give færre vibrationer, og dermed
muligvis skarpe billeder. Hvis det er flyvende fugle betyder
optagehøjden nok ikke det store, men er det vadefugle er der stor
forskel i perspektivet om man er i fuglehøjde, eller i 190cm.

Bo //

Fra : Kim Jensen

Dato : 09-07-07 17:45

Carsten Riis wrote:
> Mon ikke man kan gå ud fra, at manden har overvejet den del af
> stativ-fotograferingens univers?

Muligvis, men det ved vel hverken du eller jeg?

> Fx når man vil fotografere fugle ca. 100 meter ude, så gør det ikke den
> store forskel om man har et stativ på 70cm eller 190cm.

Ok, jeg forbinder så ikke lige "portræt" med fuglefotografering. Min fejl.

mvh
Kim Jensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-07-07 19:04

> [...]
> efter et godt let-vægts stativ med tilt-hoved (til portræt). Men det
> er som om alle stativer maks går til 170cm? Er der andre på min

Hvad er det da, du skal fotografere i fuglesperspektiv?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-07-07 19:08

> [...]
> efter et godt let-vægts stativ med tilt-hoved (til portræt). Men det
> er som om alle stativer maks går til 170cm? Er der andre på min

Når de fleste stativer kun går til 170 cm, så er det fordi det stiller endnu
større krav til kvaliteten at hæve højden. Jo højere stativ, jo mere
ustabilt står det. Og et højt stativ i sig selv er ikke noget værd, hvis det
ikke står stabilt.

Du skal bare se efter stativer i den dyre klasse, der kan du sikkert også
finde et jøjere stativ.

Claus

Fra : Asle Bjerva

Dato : 10-07-07 08:36

Claus Tersgov wrote:

> Du skal bare se efter stativer i den dyre klasse, der kan du sikkert
> også finde et jøjere stativ.
> Claus

Her for eksempel :
http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/cache/offonce/pid/2285
Maks høyde 267cm + hode...
--
AsleB;Oslo

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-07-07 07:43

Asle Bjerva wrote:
> Her for eksempel :
> http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/cache/offonce/pid/2285
> Maks høyde 267cm + hode...

Og det vejer endda kun 8kg

Thomas Schreiber
(45+) 26 27 28 18

Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 11-07-07 07:55

"Per" <ihate@spam.com> skrev i melding
> [...]
> et godt let-vægts stativ med tilt-hoved (til portræt). Men det er som om
> alle stativer maks går til 170cm? Er der andre på min højde, der kan

Det er vanskelig å anbefale noe uten at du har satt en beløpsgrense oppad.
Høye stabile og lette stativer er meget dyre. Erfaringen min fra stativer av
den typen du nevner over, er at de blir så ustabile når man må benytte full
høyde, at du likegodt kan bruke det som ettbestativ, og skyte håndholdt.

Skal du ha stativ som er behaglige å jobbe med i den høyden du snakker om,
er vel Manfrotto de billigste alternativet, som er bra. Vil du bruke mere
penger på det, kan du kikke på Gitzo. Begge har stativer i aluminium,
karbon, og andre composit materialer.

mvh
Gunnar