Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan lærer jeg det...?
Fra : b. james

Dato : 03-07-07 22:38

Hej.

Jeg er fotonybegynder med en Nikon D80'er, som gerne vil lære mere.

Har I nogle bøger/links/artikler I kan anbefale.

Særligt er jeg interesseret i viden om/fif til hvordan man tager gode
produktbilleder (af indendørs installationer...) Herunder:
-Hvordan sikrer jeg mig billigst muligt at der er lys nok.
-Skal jeg gå tæt på og zoom ud, eller omvendt?
-Hvordan skal perspektivet være (oppefra, nedefra, ...)

Jeg ved meget af det må baseres på forsøg, men lidt forhåndsviden kan aldrig
skade...

Mvh.

Thomas

Fra : Ole Christiansen

Dato : 04-07-07 07:29

"b. james" <bobjames686@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> -Hvordan skal perspektivet være (oppefra, nedefra, ...)
>
> Jeg ved meget af det må baseres på forsøg, men lidt forhåndsviden kan

Du kan jo starte på biblioteket.

/Ole

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-07-07 13:26

Ole Christiansen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Du kan jo starte på biblioteket.

Jeps - det er rigtig godt sted at starte

Der er mange gode begynder- og all round fotobøger - og mht de
stillede spørgsmål, så behøver det ikke være specielt om digital
foto - de "gode gamle" fotobøger fra f.x. Politikens forlag og
andre kommer fint omkring generel fototeknik.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-07-07 19:21

b. james skrev den 03-07-2007 23:38:
> [...]
> -Hvordan skal perspektivet være (oppefra, nedefra, ...)
>
> Jeg ved meget af det må baseres på forsøg, men lidt forhåndsviden kan aldrig

Det kommer vist helt an på produktet og hvad du vil vise af produktet.

Taler vi kunstværker fx statuer i menneskestørrelse?
Eller taler vi 10cm modelbiler?

Du kunne starte med at besøge de producenter af tilsvarende produkter
og se hvordan de viser deres produkter.
Når du så har spørgsmål til konkrete billeder, så henvis til til
billedet, så kan det være, at du får mere specifikke tips til hvordan
billedet er blevet til.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra :    ab©

Dato : 04-07-07 22:46

"b. james" <bobjames686@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Særligt er jeg interesseret i viden om/fif til hvordan man tager gode
> produktbilleder (af indendørs installationer...) Herunder ....

F.eks. lauritz.com bruger jo masser af produktfotos - f.eks.

http://193.238.185.184/vare/1/0/3/7/5/i1037501-3.jpg

her kan man klare sig med Ixus-50 og Sony DSC-R1:

http://193.238.185.184/vare/1/0/3/3/8/i1033886-2.jpg

sikkert i kombination med en lyskasse / nogle foto-lamper.

ab©