Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gain Control
Fra : emj

Dato : 02-07-07 15:16

Er der en, der vil forklare mig, hvad "gain control" er for noget. Det
forekommer i EXIF i mit nye Olympus E-510, og jeg vil da gerne vide,
hvad det dækker.
Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-07-07 15:52

> Er der en, der vil forklare mig, hvad "gain control" er for noget. Det
> forekommer i EXIF i mit nye Olympus E-510, og jeg vil da gerne vide,
> hvad det dækker.

Antageligvis en forstærkning af signalet til fotochippen. Bruges navnlig på
video, hvor man kan forstærke signalet op til +30dB eller endog mere. Men
det betyder også, at billedet bliver meget mere grynet.

Er det ikke det, så ved jeg ikke hvad det er.

Claus

Fra : emj

Dato : 02-07-07 17:47

Claus Tersgov skrev:

>Antageligvis en forstærkning af signalet til fotochippen. Bruges navnlig på
>video, hvor man kan forstærke signalet op til +30dB eller endog mere. Men
>det betyder også, at billedet bliver meget mere grynet.

Det er et spejlrefleksdigi og det kan ikke tage video. Billedet er
ikke specielt grynet trods ISO800. Det undrer mig bare at der står
"High gain control" udfor "Gainkontrol" i Exif. Det har jeg ikke set
før og er ikke bevidst om selv at kunne indstille noget sådant.
Jeg har ikke set det i andre af mine billeder, hvor der plejer at stå
"None" på det sted.
Jeg ved, at det er en fejl i kameraets programmel, at der står SOFT ud
for SHARPNESS i EXIF, og at det vil blive rettet af Olympus snarest,
men ellers kender jeg ikke til nogle "fabrikationsfejl" i e-510.
Billedet med EXIF, der gav anledning til spørgsmålet kan se i original
udgave her http://lamaguf.dk/P7021136.JPG . Det er taget med en 50mm
+ en telekonverter 1,4.

>Er det ikke det, så ved jeg ikke hvad det er.
Det håber jeg så at en anden har et bud på, så jeg kan få stillet min
nysgerrighed )

Hilsen emj

--
http://lamaguf.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-07-07 20:09

> Det er et spejlrefleksdigi og det kan ikke tage video. Billedet er
> ikke specielt grynet trods ISO800. Det undrer mig bare at der står

Det er sådan set underordnet, chippen er præcis den samme og princippet
også. Ideen er, at man booster signalet til chippen x antal dB, men man får
til gengæld en større forvrængning, som altså kommer til udtryk som korn
eller rettere støj. Video eller still, det er samme surdej.

Det er muligt, at du ikke har denne feature, men Exif har måske en parameter
til formålet, som så bliver stemplet forkert.

Claus

Fra : emj

Dato : 02-07-07 20:41

Claus Tersgov skrev:

>Exif har måske en parameter
>til formålet, som så bliver stemplet forkert.

OK, det er ikke utænkeligt.
Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-07-07 20:40

> [...]
> "High gain control" udfor "Gainkontrol" i Exif. Det har jeg ikke set
> før og er ikke bevidst om selv at kunne indstille noget sådant.

Ved nærmere eftertanke, så må Gain og ISO jo være det samme. Det er jo det,
ISO gør, nemlig forstærke signalet til chippen. Man kalder det bare ISO
fordi det hed det på gamle analoge kameraer.

Prøv at sætte der allerhøjest op, til 3200 eller mere, og så helt ned. Så
kan du se, hvad den skriver i Exif.

Claus

Fra : emj

Dato : 02-07-07 22:26

Claus Tersgov skrev:

>Ved nærmere eftertanke, så må Gain og ISO jo være det samme. Det er jo det,
>ISO gør, nemlig forstærke signalet til chippen. Man kalder det bare ISO
>fordi det hed det på gamle analoge kameraer.

OK, det forklarer en hel del.

>Prøv at sætte der allerhøjest op, til 3200 eller mere, og så helt ned. Så
>kan du se, hvad den skriver i Exif.

Ja, det vil jeg prøve. Højeste ISO er dog 1600.

Hilsen emj

--
http://lamaguf.dk/

Fra : emj

Dato : 02-07-07 22:35

emj skrev:

>Ja, det vil jeg prøve.
ISO 100 = None
ISO 200 = Low gain up
ISO 400 = High gain up
ISO 800 = High gain up
ISO 1600= High gain up

Tak for hjælpen

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-07-07 13:30

> ISO 100 = None
> ISO 200 = Low gain up
> ISO 400 = High gain up
> ISO 800 = High gain up
> ISO 1600= High gain up

I virkeligheden er der tale om en forstærkning, og den måles i dB. (decibel)
Første trin er + 3dB, næste 6, 18 og 30. Det er de mest normale inddelinger.
Hver gang man øger signalet med tre dB, så fordobles signalet faktisk.

Årsagen til at man kalde det Iso og ikke gain på stillkamera er, at det mere
eller mindre jo modsvarer filmens følsomhed, og så villle man sikkert også
bevare terminologien fra 35mm.

Claus

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-07-07 13:45

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> eller mindre jo modsvarer filmens følsomhed, og så villle man sikkert også

ISO er International Standard Ascociation, og tidligere var der ASA
(American ....), og i mine unge dage målte man filmfølsomhed i "grader
DIN", der faktisk passer fint med den logaritmiske dB skala. Dengang var
27DIN det, der nu hedder 400 ISO, 24 DIN var 200 ISO etc.

Bo //

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-07-07 17:30

> [...]
> DIN", der faktisk passer fint med den logaritmiske dB skala. Dengang
> var 27DIN det, der nu hedder 400 ISO, 24 DIN var 200 ISO etc.

Ja, og alle tre standarder lever i bedste velbefindende, men ASA er vistnok
blevet til ANSI.

Claus

Fra : Asboe

Dato : 03-07-07 19:29

Claus Tersgov skrev i <468a799d$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>:

>Ja, og alle tre standarder lever i bedste velbefindende, men ASA er vistnok
>blevet til ANSI.

Ja !

Nu kan jeg ikke lade være med at spørge ....
Hvor mange af jer har ryggen mod solen, når i skifter hukommelseskort
i kameraet?

Jeg ta'r mig selv i at gøre det ... ustandselig!

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-07-07 20:24

Asboe wrote:

> Ja !
>
> Nu kan jeg ikke lade være med at spørge ....
> Hvor mange af jer har ryggen mod solen, når i skifter hukommelseskort
> i kameraet?

Ja, naturligvis, der skal jo ikke komme falsk lys ind
Sidste weekend stod jeg og forsøgte at åbne bagstykket ved at hive op i
grebet i venstre side af kameraet,

Bo //

Fra : MW

Dato : 06-07-07 11:31

"Asboe" <bo@eobsa.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> i kameraet?
>
> Jeg ta'r mig selv i at gøre det ... ustandselig!

Så kan du også bedre se hvad du laver, solen lige i smasken har aldrig været
særligt behageligt, film eller ikke film.

Lur mig om du ikke også trækker skuldrene frem og bøjer nakken så du kigger
ned under processen

MW

Fra : Morten

Dato : 03-07-07 21:18

Claus Tersgov wrote:

snip

> [...]
> eller mindre jo modsvarer filmens følsomhed, og så villle man sikkert også

Nej faktisk findes der en separat ISO standard for digital kamera, som
er fastsat ud fra den nødvendige mængde lys for at opnå et vist
signal/støj forhold per pixel. Så når man taler om ISO på henholdsvis
film kamera og digital kamera, henviser man i virkeligheden til to
forskellige standarder.

http://www.iso.org/iso/en/CatalogueDetailPage.CatalogueDetail?CSNUMBER=37777

--
Morten O