Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
DVI eller Analog
Fra : Ukendt

Dato : 01-07-07 22:28

Sidder på arbejde med to sprit nye Dell skærme. De er begge tilsluttet samme
PC (dual screen desktop).

Den ene skærm anvender DVI kabel, og den anden skærm anvender traditionel
"analog VGA" kabel. De to skærme er identiske og indkøbt samme dag. De er
indstillet til max. opløsningen for panelet og samme frekvens (60Hz).

Det er ikke lykkedes mig at kunne konstatere en visuel forskel på DVI og
VGA. En overgang mente jeg at der manglede lidt dynamik i de mørke dele af
billederne, men efter vi lavede en blindtest hvor en kollega byttede om på
skærmene, kunne det konstateres at det ikke var muligt at afgøre om man
kiggede på VGA eller DVI. Hverken når man kiggede på de normale
skærmbilleder eller på fotos.

Hvordan kan dette nu være? Det må vel være en form for bevis for at det er
underordnet om DA converteren sidder i skærmen eller i PC'en. Eller er det
mig der er spejl blank og ikke aner hvad jeg skal kigge efter.

Har andre lignende erfaringer?

Mvh.
Bille Tautomat

Fra : Hans

Dato : 01-07-07 22:39

"Bille Tautomat" <skriv email adresse her> skrev i en meddelelse
> [...]
> underordnet om DA converteren sidder i skærmen eller i PC'en. Eller er det
> mig der er spejl blank og ikke aner hvad jeg skal kigge efter.

Ja. Har to LG 20" 1600 * 1200 (en DVI og en VGA) på samme pc. Indstillet
ens. "Blindtester" udført med forskellige personer ved visning af fx
Photoshop afslører ingen forskel. 'Digital' betyder ikke nødvendigvis bedre
end analog.

Fra : Esben

Dato : 01-07-07 23:24

> [...]
> underordnet om DA converteren sidder i skærmen eller i PC'en. Eller er det
> mig der er spejl blank og ikke aner hvad jeg skal kigge efter.

Nej, ved DVI undgår man jo netop DA -> AD konverteringen. Prøv at slå
cleartype fra, og se hvordan sort tekst på hvid baggrund står på de to
skærme.

> Har andre lignende erfaringer?

Jeg synes for det meste at tekst er mere gnidret via VGA - det varierer med
grafikkort, kabelkvalitet, skærm og opløsningen på skærmen. Jeg har endnu
ikke set et VGA output, der kan vise et ordentligt billede i 1920x1200.

--
Esben

Fra : MAL

Dato : 24-07-07 14:26

Jeg arbejder på to Samsung SyncMaster 215 TW på samme måde og kan heller
ikke se nogen forskel (1680 x 1050 pixels). Jeg var ved at overveje et nyt
grafikkort med to DVI-porte, inden jeg bestilte de to nye skærme, men det er
jeg glad for, at jeg ikke brugte penge på!

Mikael