Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
oksbøll
Fra : JDD

Dato : 26-06-07 08:31

hej

Jeg skal en tur ned i det sydvestlige Danmark, er der nogen der kan sige mig
lidt nærmere om hvor plantagerne i oksbøl ligger. Hvilke indkørsels veje
skal man bruge, så man ikke skal løbe hele plantagen rundt til fods for at
få chancen for at fotografere rådyr osv. Det er nok ikke det bedste
tidspunkt på året men....

Fra : Ole Bøgelund

Dato : 26-06-07 08:57

On 26 Jun., 09:31, "JDD" <J...@xthorpost.dk> wrote:
> [...]
> skal man bruge, så man ikke skal løbe hele plantagen rundt til fods for at
> få chancen for at fotografere rådyr osv. Det er nok ikke det bedste

Du skal nok henvende dig i vagten Oksbøl lejren der der kan være
øvelse i områder

Ole B.

Fra : Klaus Fogh

Dato : 26-06-07 13:58

"JDD" <JDD@xthorpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for at få chancen for at fotografere rådyr osv. Det er nok ikke det bedste

Generelt må der ikke køres i plantagerne, -kun færdsel til fods. Der er
overalt gode markerede stier som man kan færdes af, men som nævnt ovenfor er
det klogt at respektere de militære skilte og kugler der hejses i master når
der er skydninger i området. Som oftest er det dog på Kallesmærsk Hede det
går mest heftigt for sig, -syd for vejen til Vejers.
Hvor råvildet står er svært at sige, de er overalt, det er blot et spørgsmål
om tålmodighed og så at være stille i naturen.
Krondyr derimod har det med at stå nord for Langsø og kan ofte ses fra
bakken lige syd for den gamle kirke i Børsmose. Derfra kan det være svært at
komme ind på dem, men fra vestsiden kan man ofte komme tættere på via det
stikompleks der udgår fra Vesterhavsstien, som er den asfalterede sti/vej
der går langs havet en lille kilometer fra kysten.
Ellers er der flere steder opstillet fugletårne hvorfra der også kan ses
spændende ting på alle årstider.

God fornøjelse
Klaus Fogh

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 26-06-07 14:15

Hejsa!

Hvis du i Oksbøl, kører mod Børsmose strand, ad Præstegårdsvej til krydset i
Børsmose (2 afblændede gårde) hvor du drejer venstre ad Kærgårdsvej. lige
efter Børsmose Kirke, har du udsigt over Langsø. Her er der næsten "Krondyr
garanti". Der går som regel en ret stor flok, på op til 100 dyr, de kan
sagtens ses fra vejen, men tag en kiggert med.

Du kan også fortsætte ud ad Kærgårdsvej til krydset i Grærup, og kør lige
over ad Urkokvej. Ca. 1,5 km. Parker bilen og gå ind i plantagen til venstre
(når du kommer fra Grærup krydset), Gå op til skovkanten, her holder der en
flok hanner til, det kan være et meget flot syn, Video sekvensen er optaget
der.
http://home1.stofanet.dk/dk/sommerhus/tysk/billeder/krondyr_1.wmv

Hvis der er øvelse i området, kan der være nogle begrænsninger, men der er
oplysninger om dette ved alle indfaldsvejen.
Ved Langsø, er der ingen begrænsninger.

Jo det er en rigtig god tid, krondyrene har kalve lige nu, og de er da søde.
Ellers er oktober god, hvis du vil høre dem brøle.

hilsen
Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-07 18:23

Takker for svarene. det skulle jo være muligt at finde nogle af stederne.