Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fellow up: strømforbrug Nikon D200
Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-06-07 20:45

For nogen tid siden startede jeg en tråd om hvor mange billeder, der kan
optages på een opladning af en D200.

I dag har jeg første delresultat:
Jeg var til DM i Military ridning her i weekenden på Skårup Overgård.
Halvdelen af tiden brugte jeg en 35mm manuel, og den anden halvdel en 85
mm AF (Ikke AF-S). (næsten) ingen brug af skærm. Blandet mellem serier
og pause, og enkeltskud. (Jeg havde osse andet grej med til
terrainridningen)

Jeg rundede 1.553 billeder i NEF format, før den bad om nyt batteri.
Kortene er de almindelige Transcend 8Gby (X120) lavpriskort.

Kommende uge tester jeg et batteri fra batterier.dk, som skulle holde
1.650mAh mod Nikon's 1.500mAh. Det er 10% mere, så jeg venter ikke en
"revolution". Ved samme lejlighed sætter jeg et af de nye hurtigere kort
i. Jeg har nemlig anskaffet et par Transcend 8Gby X266

Skal jeg holde jer orienteret, eller er jeg for meget "vægtvogter" ?

Bo //

Fra : Preben

Dato : 24-06-07 21:09

Bo Bjerre skrev:
> [...]
> mm AF (Ikke AF-S). (næsten) ingen brug af skærm. Blandet mellem serier
> og pause, og enkeltskud. (Jeg havde osse andet grej med til

Hvor mange billeder har du måtte kassere pga. for dårlig
fokus/kvalitet/fejlfoto's? Og føler du det er dårligere end normalt?

> [...]
> "revolution". Ved samme lejlighed sætter jeg et af de nye hurtigere kort
> i. Jeg har nemlig anskaffet et par Transcend 8Gby X266

Når du nu har flere uger til at teste i, ville jeg vente med at teste
det nye kort eller batteri.
Test først om der er en målbar forskel på hvilket batteri du bruger, og
derefter om der er en målbar forskel til det hurtigere kort.
Prøv så bagefter en kombination og se om resultatet bliver revolutionerende!

Jeg blev overrasket (efter jeg købte din manuelle 300mm) hvor meget
strøm der går, hvis man bruger "hjælpe-prik-fokus"-tingen (Nikon D70)
når man har svært ved at ramme fokus! Om det skyldes min evne til manuel
fokus eller det i dette tilfælde er den skumle mørke D70'er vil jeg
udelade af denne diskussion!

Min "erfaring" med uoriginale batterier er (til mobiltelefoner), at de
holder hvad de lover i starten, men at de "taber" sin effekt efter noget
tid væsentligt hurtigere end de originale.

Så jeg ville nok kun teste det få gange for at konstatere om det er
sådan! Jeg har dog aldrig forsøgt med uoriginale LiIon-batterier, men
derimod med NiMH (og det har ikke været fordi, jeg har misbrugt
batteriet). Jeg stoppede nemlig med at bruge uoriginale batterier for
nogen tid siden. Men jeg vil da egentlig gerne høre hvad du mener om
batteriet om et års tid! Det kunne være interessant!

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-06-07 21:32

Preben wrote:

> Hvor mange billeder har du måtte kassere pga. for dårlig
> fokus/kvalitet/fejlfoto's? Og føler du det er dårligere end normalt?

Til den slags actionfoto regner jeg med at ca 50% er skarpe. Hertil
kommer at en del kasseres fordi man ikke har det rigtig udsnit. Derefter
forsvinder nogle fordi rytteren kigger den anden vej. Yderligere falder
en del, fordi de altid har HELT hvide bukser og HELT sort jakke i stærk
sol. Så forsvinder der nogle fordi en ridehjelm er SORT og øjne/ansigt
ligger i skyggen. Jeg synes ikke der er noget unormalt i at kassere så
mange. Tilgengæld så jeg andre fotografer, der nøjedes med at dække
præmieoverrækkelserne, og det er der jo nok flere penge i til
lokalaviserne, opslagstavlerne og sponsorerne

Vi kan på dette sted spørge Jesper, hvor mange procent af et motorløbs
5.000 billeder, der bliver gemt ?

> [...]
> derefter om der er en målbar forskel til det hurtigere kort.
> Prøv så bagefter en kombination og se om resultatet bliver revolutionerende!

Det vil blive udført ingeniørmæssigt korrekt og ført i regneark med
usikkerbedsberegninger (nå, ja jeg overdriver nok..)

Jeg har sat en testbænk op, hvor jeg tager et helt nyt opladet batteri
og aflader til nøjagtigt 7.20Volt og registrerer tiden. Her viser det
uoriginale ca 20% større tid end det, der fulgte med kameraet. Begge
batterier har været igennem 5 omladninger.

> [...]
> når man har svært ved at ramme fokus! Om det skyldes min evne til manuel
> fokus eller det i dette tilfælde er den skumle mørke D70'er vil jeg

Ingen erfaring med D70 og om den bruger mange kræfter på at måle. Jeg
går ud fra at huset er sat på "M" på fokusvælgeren ved siden af
objektivet, så den ikke moser rundt med motoren ?

> [...]
> Men jeg vil da egentlig gerne høre hvad du mener om
> batteriet om et års tid! Det kunne være interessant!

Jeg har et batterier.dk til min D2X, og det er nu to år gammelt. Det
lader ikke noget tilbage at ønske, men jeg har ikke ført statistik over
det. Det er lidt forskelligt hvor længe en opladning holder. Har jeg GPS
og et objektiv med VR og AFS på holder det en formiddag, uanset hvilket
af dem, jeg bruger.

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-06-07 23:05

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lokalaviserne, opslagstavlerne og sponsorerne
>
> Vi kan på dette sted spørge Jesper, hvor mange procent af et motorløbs

Kan du sige 7500 tusind og 6500 for de sidste to raceweekender, og jeg
må skuffe med at aallltt for mange er skarpe og generelt gode.
Omtrent 75% er faktisk brugbare - Lidt færre, hvis jeg går for meget amok
med panning.

Jeg må indrømme, at jeg overvejer at gå mapperne med race igennem en gang
til fikse lidt flere billeder ud, som jeg laver færdige og så slette
mapperne.

Når man kommer hjem med 14 -16 Gb efter sådan en weekend, får ens
harddiskplads hurtigt ben at gå på.
Selv om man sletter løs - Til gengæld ved jeg, at jeg, når næste løb er kørt
og fotograferet aldrig vil rode efter flere billeder blandt de gamle. Så
deleteknappen truer.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-06-07 23:44

Frodo Nifinger wrote:

> Kan du sige 7500 tusind

Hov, hov, Du har vist fået racer-finger: syv og en halv million kan Du
ikke nå på en weekend
Men Du mener naturligvis 7.500 billeder, og det er en hel del. Har Du
overvejet lukkerens levetid ?

> Omtrent 75% er faktisk brugbare - Lidt færre, hvis jeg går for meget amok
> med panning.

Øvelse gør mester, og jeg drømmer om at blive bedre. Må jeg allerede nu
invittere Dig til landsstævne i military den 8. og 9. september?
http://www.hyor.dk/staevneprogrammer/landsstaevne2007.pdf

Ud over dem, jeg tog med D200, havde jeg min D2X og 300mm med. Ikke
nogen dårlig kombination, men der var en del regn om lørdagen, og
desværre et par stykker, der blev hentet med blåt blink efter styrt (min
datter kalder det "afsidning i landskabet"). Banen var til tider for
mudret og glat.

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-06-07 02:27

Bo Bjerre wrote:

> Hov, hov, Du har vist fået racer-finger: syv og en halv million kan Du
> ikke nå på en weekend
> Men Du mener naturligvis 7.500 billeder, og det er en hel del. Har Du
> overvejet lukkerens levetid ?

Jo, tanken har strejfet mig
Hvis det her racing tager om sig, så er lukkeren nok slidt op om 2 år. - Jeg
regner med, at jeg får lært at begrænse mig lidt
Jeg satser lidt på at der nok er dukket et nyt professionelt kamerahus op
inden da, som jeg bare må eje

> Øvelse gør mester, og jeg drømmer om at blive bedre. Må jeg allerede
> nu invittere Dig til landsstævne i military den 8. og 9. september?
> http://www.hyor.dk/staevneprogrammer/landsstaevne2007.pdf

Jeg er frisk - Det kunne da være sjovt.
men jeg kan allerede advare på forhånd. Heste og ryttere er meget svære at
få gode med panorering, da rytteren oftest bevæger sig vertikalt samtidigt
med, at ekvipagen bevæger sig frem.
Men jeg har set det gjort

> [...]
> desværre et par stykker, der blev hentet med blåt blink efter styrt
> (min datter kalder det "afsidning i landskabet"). Banen var til tider

Mine tanker stryger tilbage til Magasindammen sidste september, hvor
Hubertusjagten løb af stablen i silende regn. Jeg og Jens Bruun var der. Der
fik vi set, at både et Canon 1D Mk II og et Nikon D200 er rimeligt hårdføre
over lidt regn. (Vi skulle lige tømme okularene for vand, førend vi kunne
bruge kameraerne )
Der var mere end en enkelt, der sad af i mindre tørre omgivelser
Den gang brugte vi bare ikke lange lukkertider.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 25-06-07 08:06

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> få gode med panorering, da rytteren oftest bevæger sig vertikalt samtidigt

Lige netop derfor har jeg ikke så mange skarpe. AF'en havde også sine
opgaver med at låse sig til noget bestemt, og man skal jo helst have dem
i et spring over forhindringerne.

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-06-07 11:45

> Lige netop derfor har jeg ikke så mange skarpe. AF'en havde også sine
> opgaver med at låse sig til noget bestemt, og man skal jo helst have dem i
> et spring over forhindringerne.

At en hesteekvipage heller ikke er specielt hurtig, gør det endnu svære!
Til biler og motorcykler bruger jeg lukkertider på mellem 1/80 og 1/160 sek.
Men de har den fordel, at de bevæger sig relativt liniært og hurtigt.

Skal man ha nok bevægelse i baggrunden, skal man jo næsten endnu længere ned
i lukkertid med heste.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Preben

Dato : 25-06-07 12:13

> [...]
> præmieoverrækkelserne, og det er der jo nok flere penge i til
> lokalaviserne, opslagstavlerne og sponsorerne

Men hvis jeg forstår dig ret er der ikke noget uregelmæssigt i dine
optagelser!

> Vi kan på dette sted spørge Jesper, hvor mange procent af et motorløbs
> 5.000 billeder, der bliver gemt ?

Hehe.. ja. det kunne man

> [...]
> uoriginale ca 20% større tid end det, der fulgte med kameraet. Begge
> batterier har været igennem 5 omladninger.

Okay - det lyder jo lovende!

> Ingen erfaring med D70 og om den bruger mange kræfter på at måle. Jeg
> går ud fra at huset er sat på "M" på fokusvælgeren ved siden af
> objektivet, så den ikke moser rundt med motoren ?

Naturligvis. Den kan vist ikke engang tage et billede hvis den ikke står
på manuel!

> [...]
> det. Det er lidt forskelligt hvor længe en opladning holder. Har jeg GPS
> og et objektiv med VR og AFS på holder det en formiddag, uanset hvilket

Okay - det lader til at de batterier er OK så! Har bare været så
irriteret på mine uoriginale mobiltelefonbatterier!

Fra : Anders Houmark

Dato : 24-06-07 21:34

Bo Bjerre wrote:

> Skal jeg holde jer orienteret, eller er jeg for meget "vægtvogter" ?
>
> Bo //

over 1500 billeder, det var sgu flot klaret!

Lad os endelig høre, det ville være fint :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-06-07 21:33

Anders Houmark wrote:

> over 1500 billeder, det var sgu flot klaret!

Ja, det er lidt som at kommer over 22km/liter i bilen
eller at få 38 billeder på en almindelig film, hver gang...

Bo //