Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pentax
Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-06-07 13:13

Havde muligheden for at holde k100d og k10d i hånden,
jeg er bare imponeret - førstnævnte er for lille til mig, men
et tjekket kamera, k10d er petite og fræk - når man har været
vant til en øst tysk matrone (som jeg mener 1dmk2 modellerne
kan sammenlignes med) er det ikke svært at falde for denne lille
pariserrøv med glimt i øjet, og knapperne sidder hvor de skal,
hvis man kender Nikon er det en let transsition.

Selv med kit optik var søgeren en fornøjelse at kigge igennem,
det var lidt en wow oplevelse, AF virkede hurtig og præcis og
kameraet virkede bare intuitivt og gennemtænkt - med mere tid
havde jeg garanteret fundet små kiks, men love at first sight skal
man ikke kimse af. Lad vær med at køb den over nettet, gå ind
i en butik og sammenlign med alternativerne, imo sælger det sig
selv, k10d'ern er næsten som en ung intelligent kvinde, alt for
sexet til de fleste.)-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-06-07 13:40

-max- wrote:
> [...]
> i en butik og sammenlign med alternativerne, imo sælger det sig
> selv, k10d'ern er næsten som en ung intelligent kvinde, alt for

Købte du så den lille frække?

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-06-07 13:49

"Hans Kruse"

> Købte du så den lille frække?
>
> --
> Med venlig hilsen/Kind regards,
> Hans Kruse

Jeg havde købt, men de ku ikke levere hverken 16-50 eller 50-135
som er de objektiver jeg har som target - men jo jo den blir sikkert
en del af mit voksende harem, man er jo nysgerrig )-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-06-07 14:08

-max- wrote:

> Jeg havde købt, men de ku ikke levere hverken 16-50 eller 50-135
> som er de objektiver jeg har som target - men jo jo den blir sikkert
> en del af mit voksende harem, man er jo nysgerrig )-max-

Harem

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 22-06-07 13:50

Jeg kan kun være enig. Søgeren er exceptionel og findes kun på K10D.

Jeg er meget glad for mit.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Anders Houmark

Dato : 22-06-07 21:06

-max- wrote:
> [...]
> i en butik og sammenlign med alternativerne, imo sælger det sig
> selv, k10d'ern er næsten som en ung intelligent kvinde, alt for

Jeg er enig, K10D'eren er et fedt lille "ukendt" kamera.
Søgeren er fed, kameraet virker solidt bygget og det er rart der endelig er
kommet lithiumbatteri i håndtaget, i stedet for de AA batterier.
.... Og der er ikke rigtig noget der kan konkurrere mod dens
vejr-beskyttelse. Den der kommer tættest på er D200, og den koster jo næsten
det dobbelte... Lidt af argumenterne med det vejr-sikre design falder dog
til jorden, når de ikke har nogle vejr-sikrede objektiver ude endnu :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 22-06-07 21:15

"rart der endelig er kommet lithiumbatteri i håndtaget, i stedet for de AA
batterier"

AA er kun i nødstilfælde.... Brug 2 stk CR-V3 Li-Ion.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 23-06-07 06:17

I øvrigt, synes jeg at det er lidt ærgerligt man netop ikke kan bruge
AA-batt. på det nye K10D. Man kunne jo løbe tør for strøm, og AA er da altid
til at få fat i.

Batterierne CR-V3 rækker i øvrigt til ca. 5-800 billeder pr. opladning.

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 23-06-07 09:20

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>altid til at få fat i.
>
> Batterierne CR-V3 rækker i øvrigt til ca. 5-800 billeder pr. opladning.

Jeg synes de er for tunge og et ekstra sæt fylder for meget at rende rundt
med. Et Canon 511 batteri til mit 30D holder til omkring 1500 billeder per
opladning, og et ekstra koster nærmest intet, og vejer heller ikke meget..

Mvh Anders

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-06-07 11:39

"Flerbrugerkonto"

> [...]
> 511 batteri til mit 30D holder til omkring 1500 billeder per opladning, og et ekstra
> koster nærmest intet, og vejer heller ikke meget..

Du må spise noget mere havregryn ) Bare se på Jesper (Frodo)
han er kun glad når han har alt udstyret på ryggen, er det op mod
20kg - og du klager over et par hundrede gram

Har du objektiv på huset, eller er det for meget at slæbe rundt med
Der laver Pentax forøvrigt en stribe ultra små letvægtere, næsten i
Leica finish - og så med indbygget IS, vidst nok godt hvis man er
svagelig og ryster på hænderne.

Hva skal du osse med 1500 billeder pr opladning, du udmatter bare
din pegefinger og det sku ikke undre om slidgigt ikke også ku' være
en riciko.. )-max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-06-07 13:29

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> Du må spise noget mere havregryn ) Bare se på Jesper (Frodo)
> han er kun glad når han har alt udstyret på ryggen, er det op mod
> 20kg - og du klager over et par hundrede gram

Ja sq!
Rygsækken udbalancerer dunken foran helt perfekt.
Jeg kan trave Rom rundt uden at pive med fuld oppakning

> [...]
> Der laver Pentax forøvrigt en stribe ultra små letvægtere, næsten i
> Leica finish - og så med indbygget IS, vidst nok godt hvis man er

Åhh gid man kunne designe sit eget kamerahus!
Jeg ved præcist, hvordan mit skulle se ud og kunne

Udskiftbar håndgreb i forskellig størrelse, så kameraet præcist kunne
tilpasses ens hånd.
Et søgerokular, der ragede lidt længere ud, så der blev mere plads til
næsen.

Anti shake mekanisme på både sensor og prisme, så også billedet bliver
roligt i søgeren. Og med en auto shutoff funktion, når et IS/VR optik
monteres på kameraet.
Der skulle være øjestyret AF-funktion.
Jeg ville vælge Nikons generelle knaplay-out med tommelfingerhjul og to
knapper over udløseren, men ville adoptere Canons hjul til postview eller
noget ala Ipods system, og jeg villle flytte rundt på Programvælgeren og
ISOvælgeren, så ISOvælgeren fik plads ved siden af EV+/-knappen.
Der skulle være en programmerbar knap, der skulle rumme funktionen at
springe fra en forvalgt blændeværdi til en anden i et tryk. (Værdifuld ved
motorsportsoptagelser, hvor man typisk vælger lange lukkertider til
panoreringer, men har brug for her og nu at kunne skifte til korte
lukkertider ved styrt og lign. (Tager for lang tid med hjulet at nå fra
F:/16 til F:/4,0))
Kameraet skulle have udskiftbar fatning, så man frit kan vælge mellem alle
de fine optikker, der findes, uden at binde sig til et mærke.
Alt det der med AF, sensorstørrelse, ISOstøj, lukkermekanismer mm. skulle
naturligvis være state of the art, og det skulle naturligvis være udstyret
med en kæmpebuffer og være lynhurtigt til at skrive til kortet.
Det skulle have let tilgængelige farveprofiler, så man alt efter humør kan
vælge mellem 5D'erens specielle farvegengivelse over Fujis lækre hudtoner
til Nikons neutrale look og andre spændende forvalgte temaer, via en nem
menu.
Jeg har mange flere tossede indfald, men det var de vigtigste.
Ville det ikke bare være det nærperfekte kamerahus?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-06-07 14:31

Frodo Nifinger wrote

> [...]
> humør kan vælge mellem 5D'erens specielle farvegengivelse over Fujis
> lækre hudtoner til Nikons neutrale look og andre spændende forvalgte

Hehe, du er sjov Jesper, men må lige påpege at at 5D's farvegengivelse også
er en af myterne. Farvegengivelsen er faktisk meget neutral, men døm ikke
efter mine billeder AWB vælger formentlig også andre K-værdier end dit
Nikon. Hvorom alt er, så kan du få samme farver ud af dit Nikon, hvis du
bare laver en farvejusteringsprofil.

> Jeg har mange flere tossede indfald, men det var de vigtigste.
> Ville det ikke bare være det nærperfekte kamerahus?

Sikkert, men hvorfor er du ikke for længe siden blevet hyret som
kameradesigner?

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 25-06-07 17:33

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> panoreringer, men har brug for her og nu at kunne skifte til korte
> lukkertider ved styrt og lign. (Tager for lang tid med hjulet at nå fra

På mit 400D kan man vist skifte blændespring mellem 1/3 og 1/2, men jeg
kunne sagtens bruge en mulighed for hel- eller dobbeltblændespring. Det
er bare en lille softwareudvidelse

Desuden ville blænde-bracketing være en god ide, så man kan være mere
sikker på at få et billede med en passende dybdeskarphed...

Eller hvad med en funktion til visning af den aktuelle dybdeskarphed -
kameraet kender jo alt til focusafstand og blænde, så det er en simpel
sag at beregne et par tal for dybdeskarphed og hyperfocal afstand.

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-06-07 18:27

Kurt Kjær Jensen wrote:

> Eller hvad med en funktion til visning af den aktuelle dybdeskarphed -
> kameraet kender jo alt til focusafstand og blænde, så det er en simpel
> sag at beregne et par tal for dybdeskarphed og hyperfocal afstand.

Se det var dog en af de mere nyttige forslag. Det ville jo være nemmere end
at tage mobillen frem og beregne det eller have det i hovedet. Det sidste
kan være mindre nemt, som bekendt. Ligesom auto ISO, der endnu ikke er nået
til Canon verdenen, så savner jeg at den computer, der findes i kameraet
rent faktisk bruges. Der er rigtig meget konservatisme hos fabrikanterne. Er
helt enig (næsten *) med Michael Reichmann med den svada han kom med ifm.
hans "review" af Pentax K10D
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/pentax-10D.shtml.

*=overdrivelse fremmer forståelsen.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-06-07 22:41

"Ligesom auto ISO"

En anden smart feature i Pentax er, ISO-prioritet. I stedet for at vælge fx.
lukketid så vælger du ISO. Det er de vist de første med.

Når man ikke bruge dette program og blotte ønsker at ændre ISO, så er der en
genvej via OK knappe og en af rulleknapperne. Man slipper helt for at skulle
ind i nogle menüer. Dejligt nemt.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-06-07 11:45

> [...]
> fabrikanterne. Er helt enig (næsten *) med Michael Reichmann med den svada
> han kom med ifm. hans "review" af Pentax K10D

Jeg må tilstå, at så længe det har en pris at ofre ISO-værdi, er det noget,
jeg gerne selv vil tage stilling til. Derfor foretrækker jeg manuel
ISO-indstilling.
Men kunne for eksempel godt tænke mig, at kameraet under blændeforvalg
skiftede tallet for lukkertid fra grønt til rødt, når lukkertiden kom under,
hvad det rimeligt muligt at håndholde med et givent objektiv. Kameraet
kender jo brændvidden, og den ved eller kan få at vide, om der er IS/VR og
om den er aktiv.
Den advarsel vil blive opfattet i søgeren, fordi der sker en
farveforandring. Og man kan tage stilling til, om man vil satse eller ofre
ISO eller tage andre metoder i brug.

Ønsket om let tilgængellige farveprofiler via menuen, er fordi, at det at
redigere farveprofilen idag ikke er noget man bare lige gør "on the fly".

Man kan sagtens fylde søgeren op med smarte features, men når tingene sker,
er det kun blænde og lukkertid, man får lagt mærke til, og ofte ikke engang
det. Jeg sigter ofte på den tomme bane, for lige at tjekke, hvad lukkertiden
er sådan omtrent, så jeg har en ide, hvad jeg laver. For når racerne kommer,
står jeg ikke og vurderer lukkertid og blænde. Blænden kender jeg, for den
har jeg valgt selv. Lukkertiden ved jeg omtrent, hvad er, fordi jeg har
tjekket det inden da.

Har man tid nok, er der heller ingen grund til de digitale oplysninger om
DOF - Du har jo din nedblændings-knap. Her kan du jo med egne øjne se, hvad
der sker ved en given blænde.

Og hvorfor jeg ikke designer kameraer for Nikon eller Canon?
De har ikke spurgt mig
Og mon ikke de forventer en eller anden uddannelsesmæssig kvalitifikation,
jeg ikke kan mønstre.

Ellers tager jeg da gerne imod buddet

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 13:04

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> farveforandring. Og man kan tage stilling til, om man vil satse eller
> ofre ISO eller tage andre metoder i brug.

Jeg ville gerne have auto ISO på mit kamera.

> Ønsket om let tilgængellige farveprofiler via menuen, er fordi, at
> det at redigere farveprofilen idag ikke er noget man bare lige gør
> "on the fly".

Nej, men det kan du gøre i Photoshop ACR under camera calibration og gemme
den profil du gerne vil bruge. Det du beder om er jo hvad Canon har lavet i
de nyere modeller som f.eks. 30D og 5D (etc.) med picture styles, hvor du
kan indstille på et antal forskellige styles, som f.eks. landscape,
portrait, neutral, etc. Man kan selv justere yderligere på disse. I Canons
PP software DPP kan man konvertere efter disse indstillinger fra kameraet
eller vælge en anden.

> Har man tid nok, er der heller ingen grund til de digitale
> oplysninger om DOF - Du har jo din nedblændings-knap. Her kan du jo
> med egne øjne se, hvad der sker ved en given blænde.

Det er rigtigt, men ville gerne have en beregning også da det ikke altid er
let at bedømme i søgeren. Hyperfocal distance er rar at have når man vil
maksimere dof, f.eks. ved et landskab og ikke bruger mindre blænde end
nødvendigt. Det er da en god idé. Om man vil benytte den skulle være
valgbar.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 27-06-07 21:45

"Jeg må tilstå, at så længe det har en pris at ofre ISO-værdi, er det noget,
jeg gerne selv vil tage stilling til. Derfor foretrækker jeg manuel
ISO-indstilling"

Så ville du kunne lide Pentax' ISO prioritet.

Iøvrigt så kan du selv sætte grænser for min/max når du kører autoISO.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-06-07 00:57

Kurt Kjær Jensen wrote:

> På mit 400D kan man vist skifte blændespring mellem 1/3 og 1/2, men
> jeg kunne sagtens bruge en mulighed for hel- eller
> dobbeltblændespring. Det er bare en lille softwareudvidelse

Grunden til at jeg nævner denne funktion er, at jeg skyder en del
motorsport.
De fedeste billeder, synes jeg selv, er panning-billeder med relativ lang
lukkertid. (App. 1/120 - 1/160 sek) men hvis man udelukkende skyder panning,
vil man gå glip af styrtene og afkørsler, fordi man ikke kan nå at skifte
til en hurtigere lukkertid. (Nu foretrækker jeg at bruge A(perture)
indstilling og typisk skal jeg fra F:/11 eller 16 ned til F:/4,0 på et
øjeblik. Som det er nu skal man scrolle 3 gange med pegefingeren, og det
tager vel 2½ sekund. Det er for lang tid.....!

> [...]
> kameraet kender jo alt til focusafstand og blænde, så det er en simpel
> sag at beregne et par tal for dybdeskarphed og hyperfocal afstand.

Jeg er nu glad for DOF-preview. den viser da det hele.
Jeg kunne måske ønske mig noget mere forstørrelse i søgeren. Det burde også
være muligt selv med APS-C størrelse sensor.
Problemet med at smide for mange informationer i søgeren, er at man ikke får
dem set i farten uanset.
Jeg har ISO stående i min søger, men jeg glemmer sq at se efter det i
søgeren, nok mest fordi jeg alligevel skal have kameraet fra øjet for at
ændre værdien.
Jeg foretrækker at køre ISO manuelt, så længe det koster noget at ofre ISO
for at få lukkertid nok.
Den beslutning vil jeg gerne selv tage.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-06-07 16:23

-max- wrote:
> "Flerbrugerkonto"

> Du må spise noget mere havregryn )

Hehehe.. Jeg synes bare ikke det var et godt argument at AA batterierne
kunne holde til 800 billeder når det kun er ca. halvdelen af et Canon
Litium. Man bør da tage vægten med, det hele vejer og fylder. Nogle folk
bruger det jo hvor det helst ikke skal fylde mere end nødvendigt, f.eks. Bo
Bjerre som skal have det med på vandretur :)

> Bare se på Jesper (Frodo)
> han er kun glad når han har alt udstyret på ryggen, er det op mod
> 20kg - og du klager over et par hundrede gram

Heheh, han kan da godt få en fast tjans med at slæbe mit udstyr med rundt
når jeg er ude

> [...]
> Der laver Pentax forøvrigt en stribe ultra små letvægtere, næsten
> i Leica finish - og så med indbygget IS, vidst nok godt hvis man er

Jeg har endnu ikke investeret i objektiver, jeg har bare boret et hul i den
der plastikkappe som beskytter fatningen

> Hva skal du osse med 1500 billeder pr opladning, du udmatter bare
> din pegefinger og det sku ikke undre om slidgigt ikke også ku' være
> en riciko.. )-max-

Heh ja, man kunne også bare nøjes med at kunne tage 36 billeder på en
opladning.. tager man flere billeder på en ladning, så er det jo fordi man
spilder sine billeder og bare kører i maskinegevær-mode og slet ikke tænker
over hvordan billederne komponeres..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 23-06-07 12:33

"Jeg synes de er for tunge...."

Den påstand synes jeg lige du selv skal følge op på.

Jeg har netop vejet batterierne. 2 stk Li-Ion CR-V3 vejer tilsammen 76 gram.

De andet lette firkantede Li-Ion vejer 78 gram. Så du får 2 gram lettere
kamera hvis du bruger CR-V3!!! Det er sgu tungere!!!

Så du vrøvler...

Men hvis vi er nede på det niveau, så vil jeg da fraråde dig at købe DSLR.
Køb et lille kompaktkamera, det er meget lettere.

--
Mvh.
Henrik (som ikke mener at vægten er et argument...)

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-06-07 16:33

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
>
> De andet lette firkantede Li-Ion vejer 78 gram. Så du får 2 gram
> lettere kamera hvis du bruger CR-V3!!! Det er sgu tungere!!!

Ah ja, jeg tænkte på almindelige AA batterier, hvilket næsten alle, efter
min opfattelse, bruger. Det er ikke mange genopladelige CR-V3 vi sælger, og
jeg ser næsten aldrig folk komme ind med kamera hvor der er genopladelige
CR-V3'ere i.

> Så du vrøvler...

Ja, jeg havde lige glemt den løsning med de opladelige CR-V3 batterier. :)
Det er også lidt mere praktisk med 2stk CR-V3, end 4 AA'ere som triller
rundt hvor de vil. Man nærmer sig det ene Lithium batteri :)

> Men hvis vi er nede på det niveau, så vil jeg da fraråde dig at købe
> DSLR. Køb et lille kompaktkamera, det er meget lettere.

Jeg har allerede tak. Jeg har også et godt gammelt Olympus kamera som bruger
4x AA batterier, og jeg har 4xAA som backup. Jeg ved godt hvad jeg
foretrækker :)

CR-V3'erne er godt nok blevet noget billigere i dag, end dengang jeg købte
Olympuset + batterier og lader :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 23-06-07 22:07

"Ah ja, jeg tænkte på almindelige AA batterier..."

Ja, jeg synes jo det er genialt man har begge muligheder. Det ville jeg godt
have haft på min nye K10D. Men det er også den eneste anke jeg har på det
kamera...

Fra : Jesper F

Dato : 23-06-07 12:27

> [...]
> i en butik og sammenlign med alternativerne, imo sælger det sig
> selv, k10d'ern er næsten som en ung intelligent kvinde, alt for

Samme konklusion her. Efter månedsvis af læsning på internettet var jeg i
butikken og havde alt hvad manden havde på bordet: Canon 400D, K10D, D80
D200, E400, E500 og Sony A100. Jeg hældte i forvejen til K10D eller D80, men
når man har prøvet dem alle var valget let og jeg har nydt K10D'eren med
18-55 og 50-200 objektiverne siden.
Jeg er yderst tilfreds. Det er et overset kamera.

/ Jesper

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 23-06-07 12:50

"Det er et overset kamera"

Jeg er helt sikker på at Pentax er på vej tilbage, til det de var engang.

De lancere også flere nye gode objektiver (ligesom i gamle dage)

Og Samsung som jo er med i Pentax (eller er det omvendt), har bebudet at de
vil lave verdens bedste kameraer, så det bliver spændene hvad fremtiden
byder...

Og så kan man bruge alle gamle objektiver til Pentax, helt uden
begrænsninger. Og der findes mange gamle og meget gode objektiver...

Fra : MW

Dato : 23-06-07 13:04

> [...]
>
> Og så kan man bruge alle gamle objektiver til Pentax, helt uden
> begrænsninger. Og der findes mange gamle og meget gode objektiver...

Ikke uden begrænsninger, nogle af de gamle modelserier mangler nogle
signaltappe så der kan være begrænsninger mht. automatik og lysmåling og de
helt gamle (M42) kræver udover en adapter manuel nedblænding.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 23-06-07 22:05

"Ikke uden begrænsninger"

Nej, du kan selvfølgelig ikke få funktioner, som der ikke var tænkt på da
objektivet blev produceret. Men de virker, som de gjorde dengang. Dog kan du
stadig få hjælp fra kameraet til at finde fokuspkt, med et bib og en rød
prik på matskiven.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-06-07 13:33

> [...]
>
> Og så kan man bruge alle gamle objektiver til Pentax, helt uden
> begrænsninger. Og der findes mange gamle og meget gode objektiver...

Og Pentax har fusioneret med Hoya, så der kommer nok endnu mere fokus på
objektiverne.
Det kan blive spændende.
(Tilgiv det llille ordspil

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 23-06-07 22:06

"Det kan blive spændende"

Ja, jeg ser også frem til det...

Fra : MW

Dato : 24-06-07 12:25

> "Det kan blive spændende"
>
> Ja, jeg ser også frem til det...

Indtil videre er der lidt at kigge på her
http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
mvh/MW

Fra : Jakob

Dato : 24-06-07 22:37

In article <467bbcbf$0$90263$14726298@news.sunsite.dk>, max@bamarzone.dk
says...

> [...]
> i en butik og sammenlign med alternativerne, imo sælger det sig
> selv, k10d'ern er næsten som en ung intelligent kvinde, alt for

Det er sgu lidt sjovt at høre dit indtryk af det cam. har selv overvejet
det da det jo ser ud til at man får helt urimeligt meget for pengene.
Jeg har et D50 som det er nu. Min eneste anke er at det ser ud til at
der mangler en del glas i deres udvalg. Hvad med 200-300 mm eksempelvis.
Men ok det kan klares med piraterne.

Men det har godt nok nogle cool funktioner. Det med en dedikeret RAW
knap er fedt.

Hvis du ryger på sådan et så glæder jeg mig til at høre dine erfaringer
med billedkvaliteten. Du er jo godt vant :0). Har læst at jpeg's fra
Pentaxen (kun k10D) skulle være lidt skuffende og bløde i det.

Hygge

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-06-07 23:29

Jakob wrote:

> [...]
> Jeg har et D50 som det er nu. Min eneste anke er at det ser ud til at
> der mangler en del glas i deres udvalg. Hvad med 200-300 mm eksempelvis.

Ikke forstået?

Er det Nikon eller Pantex, der mangler noget?

Bo //

Fra : Jakob

Dato : 26-06-07 16:19

In article <467ef037$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Bo@fjernes-
sarek.dk says...
> Er det Nikon eller Pantex, der mangler noget?

Pentax.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-06-07 05:20

"Jakob" <nono@ni.invalid> wrote in message
> [...]

med billedkvaliteten. Du er jo godt vant :0). Har læst at jpeg's fra
Pentaxen (kun k10D) skulle være lidt skuffende og bløde i det.

Ja det var min konklution - et full feature camera med en del proff
detaljer, brugervenligt og en søger i særklasse. Een ting er at læse
en masse hype på nettet, men den bragte smilet frem - da jeg havde
chancen. Den glade sælger mente nok han havde en slam dunk handel
da han så mit begejstrede udtryk - men som du siger er der lige det
med objektiverne, der er en stribe på vej og specielt 16-50/2,8 og
50-135/2,8 lyder spændende, imo gennemtænkte brændvidder,
der meget vel kan få mig til at snuppe sådan en fætter.. Der er flere
andre på vej og som du siger alternative mærker, men det må folk
jo vudere hvad de har brug for

Ja jpg'erne har fået ris, ved ikke om ny firmware har rettet på det?
Jeg fotograferer stortset ikke i jpg, og er vant til bløde billeder fra
1dmk2, som er extremt bløde i ubehandlet raw, det lærer man at
arbejde rundt om - Pentax'ens raw filer skulle være en anelse
for meget ovre i den modsatte grøft - for skarpe - umiddelbart
skræmmer det mig ikke )-max-

Fra : Jakob

Dato : 26-06-07 16:22

In article <467f426f$0$90273$14726298@news.sunsite.dk>, max@bamarzone.dk
says...
> Ja jpg'erne har fået ris, ved ikke om ny firmware har rettet på det?

Jeg har forhørt mig lidt i pentax grupper og såvidt jeg kan finde ud af
er der ikke ændret på det.

> [...]
> arbejde rundt om - Pentax'ens raw filer skulle være en anelse
> for meget ovre i den modsatte grøft - for skarpe - umiddelbart

Næh jeg tager også mest raw, jeg er dog ved at prakke det på en ven der
vil med på dslr vognen men da han vil bruge så lidt tid på
efterbehandling som muligt er det ikke sikkert det er et cam for ham.

Har du foriøvrigt nogen ide om hvordan det ter sig ved høj iso ?

Hygge

Jakob

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-06-07 22:35

""Hvis du ryger på sådan et så glæder jeg mig til at høre dine erfaringer
med billedkvaliteten. Du er jo godt vant :0). Har læst at jpeg's fra
Pentaxen (kun k10D) skulle være lidt skuffende og bløde i det"

2 ting:

For det første har Pentax opdateret deres firmware siden, med henblik på
bedre kvalitet.

For det andet så tager Pentax jpg i "neutral". Men gå ind i menüen og vælg
brightness, så tager den billeder som Canon og Nikon.
Pentax tilføjer ikke så meget unsharp mask. Det kan du evt. selv styre i
bagefter. Og det foretrækker jeg. Men det er jo en smagsag.

Men jeg skyder ofte i Raw, og efterbehandler... Så jeg bekymre mig generelt
ikke så meget om JPG. Det bruger jeg kun til feriesnapshots...

Nu skal man også huske at kigge på hvilke objektiver der sidder på kameraet,
når man læser ind test. Det er nok det mest afgørende.

Kunne man sætte samme objektiver på alle, tror jeg forskellene på de enkelte
mærker ville være forsvindende lille.

Fra : Jakob

Dato : 26-06-07 16:26

> For det første har Pentax opdateret deres firmware siden, med henblik på
> bedre kvalitet.

Hmm som jeg læser specs på den opdatering så det ikke ud til at have
noget med deres jpeg håndtering at gøre.

> For det andet så tager Pentax jpg i "neutral". Men gå ind i menüen og vælg
> brightness, så tager den billeder som Canon og Nikon.

Jeg har bestemt ikke noget imod en neutral "naturlig" gengivelse.

> Pentax tilføjer ikke så meget unsharp mask. Det kan du evt. selv styre i
> bagefter. Og det foretrækker jeg. Men det er jo en smagsag.

Nemlig det gør jeg egentlig også men til en jpeg shooter ved jeg ikke om
det er sagen. Men måske er "problemet" blæst lidt ud af proportioner.

læser ind test. Det er nok det mest afgørende.

Nu jeg har dig, hvordan er det cam egenlig ved iso over 800 ? Er der
lige så meget støj som hos Nikon eller ?? Det er jo samme sensor.

Hygge

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-06-07 21:36

Jakob wrote:

> Nu jeg har dig, hvordan er det cam egenlig ved iso over 800 ? Er der
> lige så meget støj som hos Nikon eller ?? Det er jo samme sensor.

Hvorfor ikke tage et kig her
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/page14.asp ?
Og http://www.imaging-resource.com/PRODS/K10D/K10DA7.HTM.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 27-06-07 21:48

"Nu jeg har dig, hvordan er det cam egenlig ved iso over 800 "

Jeg synes det er ok. Det er bedre end det gamle jeg havde. Men jeg har ikke
prøvet Nikon på "egen krop".

Fra : Jakob

Dato : 28-06-07 20:40

In article <4682cced$0$90266$14726298@news.sunsite.dk>,
xng@xpost.cybercity.dk says...
> "Nu jeg har dig, hvordan er det cam egenlig ved iso over 800 "
>
> Jeg synes det er ok. Det er bedre end det gamle jeg havde. Men jeg har ikke
> prøvet Nikon på "egen krop".

OK

Jeg vil høre dig om du har mulighed for at smide nogle forskellige
rawfiler op på en server. Kunne egentlig godt tænke mig at lege lidt med
nogle pentax filer. Måske bare nogle af nogle blomster tæt på eller
lignende ?

Er det en mulighed ?

Hygge

Jakob