Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kamera til indendørt sport
Fra : Claus Lund

Dato : 19-06-07 12:07

For en forening skal jeg købe et kamera. Primært til at tage billeder
indendør i sportshaller. Blits rækker typisk ikke, så det skal kunne fungere
ved svag belysning.

Hvad skal jeg købe?

Budgettet er desværre kun ca. kr. 5.000.

Jeg forestiller mig det skal være et spejlreflex, for at få størst mulig
lysfølsomhed, men jeg forventer ikke behov for at kunne skifte objektiv o.l.

Kameraet skal bruges af flere personer, så det skal ikke være for
kompliceret at bruge.

Billederne bruges hovedsageligt til hjemmeside, og indsættelse i dokumenter,
så der er ikke krav om speciel høj opløsning.

Nogen bud?

Mvh Claus

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 19-06-07 12:26

"Claus Lund" <test11@lundborg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Billederne bruges hovedsageligt til hjemmeside, og indsættelse i
> dokumenter, så der er ikke krav om speciel høj opløsning.

Umiddelbart vil jeg sige, at I løber ind i nogle problemer allerede med
jeres budget. Det er ikke nemt at få noget der fungerer til indendørs sport
i en hal, med mindre du har virkelig lysstærke objektiver.

Men for at holde jer indenfor budgettet vil jeg mene, at du skal ud og kigge
på brugtmarkedet. Find et Canon EOS 20D eller et Nikon D70 eller noget i den
stil, de er til at finde til penge efterhånden, D70'eren bør ikke koste over
2000-2500 kr. Derefter bruger du pengene på en ny 50/1,8 eller en brugt
85/1,8 og så har du mulighederne (du kan måske finde begge brugt indenfor
budgettet). Du vil opleve, at du er nødt til at gå meget højt op i ISO,
hvilket giver støj i billederne, men det er desværre eneste løsning hvis du
vil fotografere uden blitz. Desuden kræves det, at objektiverne skal bruges
helt åbne, hvilket betyder, at fokus er kritisk. Den skal sidde lige i øjet,
dybdeskarpheden er meget lille på f/1,8.

MVH
Thomas

Fra : Claus Lund

Dato : 19-06-07 14:20

> [...]
> skal bruges helt åbne, hvilket betyder, at fokus er kritisk. Den skal
> sidde lige i øjet, dybdeskarpheden er meget lille på f/1,8.

Ja jeg skal nok se efter ISO. EOS 20D går op til 3200 hvor en ny 400D går
til 1600 kan jeg se.

Et fast objektiv giver vel den bedste følsomhed til overkommelig pris, men
det bliver nok svært at nøjes med en brændvidde. Og det med at skifte
objektiv efter situationen vil ikke fungere for os. Så jeg må se om jeg kan
finde en moderat zoom der fungerer.

Det bliver naturligvis et kompromis, men sådan er det vel altid. Det kan
trods alt kun blive bedre end min gamle Powershot 4.0 m. ISO 400 ;)

Ellers tak for input. Jeg vil tage en runde ved de lokale forretninger, og
se hvad de kan tilbyde. Så kan jeg evt. tage brugtmarkedet bag efter.

Mvh Claus

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-06-07 15:18

"Claus Lund" <test11@lundborg.dk> wrote in message

> Ja jeg skal nok se efter ISO. EOS 20D går op til 3200 hvor en ny 400D går
> til 1600 kan jeg se.

Korrekt, men ISO 3200 er noget støjfyldt. Du er nødt til at have lydstærk
optik. Canon 20D brugt er en god anbefaling.

> [...]
> det bliver nok svært at nøjes med en brændvidde. Og det med at skifte
> objektiv efter situationen vil ikke fungere for os. Så jeg må se om jeg

Ja, en 70-200 f/2.8 og du behøver ikke IS, da lukketider skal op på over
1/250s - 1/400s for at fryse bevægelser. Jeg vil tro at i meget actionpræget
sport at du skal endnu højere op.

Canon har en 70-200 f/2.8 uden IS, som du sikkert kan finde brugt. Nypris er
ca. 1300 euro. Sigma's koster 949 euro (priser hos www.ac-foto.com). Begge
handles brugt fra tid til anden.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Claus Lund

Dato : 19-06-07 17:05

> [...]
> actionpræget sport at du skal endnu højere op.
>
> Canon har en 70-200 f/2.8 uden IS, som du sikkert kan finde brugt. Nypris

Selv som brugt kommer vi ikke langt for 5.000, når vi taler den slags
udstyr, kan jeg se.

En mulighed kunne være en EOS 400D + 18-55mm, 3,5 - 5,6 til godt 5.000.
Objektivet er nok ikke megt værd, men kan senere suppleres med et bedre
brugt.

Nu skal det jo også overvejes hvad kameraet skal bruges til, og hvilke krav
der stilles. Det er til en håndboldklub (ASTA), og skal bruges til blandet
foto af enkeltpersoner, hold, kampe og hvad der ellers bliver aktuelt. Det
er altså ikke sportsfoto, hvor det enkelte billede skal være teknisk
optimalt - det er mere et spørgsmål om at formidle en historie om de
begivenheder der finder sted i klubben. Og formidlingen sker hovedsageligt
via hjemmeside med en opløsning på mindre end 1000x1000 px.

Men det ændrer ikke på, at de fleste billeder skal tages inden døre uden
blitz.

Ud fra ovenstående kunne en PowerShot G7 måske være det bedste valg til
prisen. Måske endda bedre end en EOS 400D + 18-55mm?

Pris godt 3.000
10.0 Megapixels
35-210mm, F/2.8 - F/4.8
ISO op til 1600

Men jeg må vel se, om jeg kan finde et sted, hvor jeg kan prøve dem. Jeg
drejede ind til Japan Foto på vejen hjem fra arbejde, men de ville ikke
sætte batteri i "vi sælger kun nye kameraer, og det er jo ikke nyt mere,
hvis du får lov at prøve det". Ellers må jeg jo bestille over nettet og
bruge min returret.

Mvh Claus

Fra : Per

Dato : 19-06-07 20:51

Hvis du skal fastfryse håndbold, så er alt over blænde 2.8 ikke brugbart.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-06-07 05:40

On 2007-06-19, Claus Lund <test11@lundborg.dk> wrote:

> [...]
> det bliver nok svært at nøjes med en brændvidde. Og det med at skifte
> objektiv efter situationen vil ikke fungere for os. Så jeg må se om jeg kan

Du har en zoom. Det er det man kalder en computer. Du klipper bare
billedet til. En af mine kolleger så nogle billeder taget med et
digitalt spejlrefleks, og troede det hele var full-frame billeder,
men det er det sjældent.

Da jeg var ude og prøve, så tror jeg ikke jeg fik brugt den lange
ende ret meget. 50-100mm er rigeligt.

Du kan se nogle ældre billeder jeg tog her:
http://povlhp.spymac.com/handball/index.html

Det er 50mm og 100mm (fra en 100-300mm tror jeg, 100mm ser ud til at
være f/4.0)

Fra : Per

Dato : 19-06-07 20:52

> Men for at holde jer indenfor budgettet vil jeg mene, at du skal ud og
> kigge på brugtmarkedet. Find et Canon EOS 20D eller et Nikon D70 eller
> noget i den

En D70 til indendørs sport ;P Kan du sige STØJ!!!

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 19-06-07 22:36

"Per" <ihate@spam.com> skrev i en meddelelse

> En D70 til indendørs sport ;P Kan du sige STØJ!!!

Jeg kender godt en D70 efter at have taget 70-80.000 billeder med et, så det
er ikke mig du skal begynde at forklare hvordan en D70 virker. Og jo, du kan
godt tage indendørs billeder med en D70, men har du læst budgettet. Det er
jo ikke ligefrem 5D'ere, 1D m.III'ere og 50/1,2'ere 200/1,8'ere der er råd
til. Og for at holde os på de 5000 kr. så mener jeg helt seriøst, at det er
et bud sammen med noget 50/1,8 og 85/1,8. Hvor er dit bud henne, når nu du
skal være sådan efter noget der rent faktisk kan lade sig gøre indenfor
budgetrammen.

Fra : Torben Andresen

Dato : 22-06-07 08:38

> En D70 til indendørs sport ;P Kan du sige STØJ!!!

Jeg har taget håndboldfoto et års tid med D70 + 50 1,4. Det kan nok lade sig
gøre, men efter jeg skiftede til Canon 30D er mine håndboldfoto blevet en
klasse bedre (synes jeg selv). Se billederne her: http://www.netpixel.dk

Så jeg vil anbefale et brugt Canon 20D + 50 1,8 eller 50 1,4, hvilket burde
kunne fås i omegnen af 5K.

/Torben

Fra : JDD

Dato : 19-06-07 12:36

En Canon 400D med en 50mm 1.8

men det kniber omkring en tusse med det nævnte budgettet