Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Flash teori
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 19-06-07 08:40

Hej,

Jeg vil lige spørge de kloge hoveder i gruppen:

Hvordan fungerer en flash i praksis? Jeg mener ikke hvordan lysglimtet
kommer, men hvordan kamera og blitz regner ud hvor meget knald der skal
være på lysudladningen fra blitzen.

Eksempel. Jeg måler lys til at være 1/1000 @ f/2.8 - hvis jeg smider
blitzen på, hvad sker det så? Vil den "sænke" lukketiden og smide lys
fra blitzen på i stedet, eller vil jeg bare få lys + flash på billedet?
Jeg har sku lidt svært ved at greje hvordan det hele virker, men når jeg
smider min blitz på og skyder i iTTL eller iTTL BL mode virker det altid
som det skal - jeg ved bare ikke hvorfor

Og nogle gange under/overbelyser min blitz (SB-600) med for eks 2,1/3
eller 3 stop, uden at den er indstillet til at gøre det - heller ikke på
mit kamera. Som sagt kan jeg ikke rigtig greje hvad der sker rent
teknisk, men jeg får altid det resultat jeg vil have. Det er dog rart
nok at vide hvorfor det virker

Nogen der kan komme en forklaring?

Hvis der har noget at sige, kan jeg sige at der er tale om SB-600 på et
D200 hus.

Thomas Schreiber

Fra : Gert Nielsen

Dato : 19-06-07 10:31

Er din manual på kinesisk? Det meste er da forklaret der.

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> smider min blitz på og skyder i iTTL eller iTTL BL mode virker det altid
> som det skal - jeg ved bare ikke hvorfor

I det øjeblik du aktiverer flashen, vil D200 sætte lukkertiden til det
maksimale = 1/250.
Lukkeren skal jo være helt åben. Mindste lukkertid er normalt 1/60.
Hvis blænden er sat til 2,8, viser D200 at billedet bliver overbelyst - og
hvor meget.
Blænder du ned, forsvinder HI og billedet bliver velbelyst.
Det er let af efterprøve-

iTTL måler ved preflashes, og beregner her udladningen. i står vel for
intelligent og både billedtype afstand, baggrundsbelysning indgår i
beregningen - og om der der valgt iTTL (hovedmotiv) eller iTTL BL
(Totalbillede).

> [...]
> mit kamera. Som sagt kan jeg ikke rigtig greje hvad der sker rent
> teknisk, men jeg får altid det resultat jeg vil have. Det er dog rart

Det er let at få både overbelysning og underbelysning - selv med iTTL.
SB-600 er ikke specielt kraftig (ledetal20), så er afstanden for stor, er
100% udladning måske ikke nok.
Eller flere billeder i rap, hvor der så ikke er energi nok til sidst. Men
apparatet giver pænt besked om fejlen.

Er du for tæt på eller er motivet kraftigt reflekterende, kan det give
overeksponering, da flashen ikke kan skrue nok ned. Her må man vippe flashen
op.
Eller: er man udenfor flashen aktionsinterval dur det ikke.

Til alm. flash billeder er iTTL fint, og leverer normalt resultatet. Det
geniale i iTTL er ved brug af flere enheder eller bare én fjernbetjent væk
fra apparatet. Eneste minus er masteren på apparatet, der blander sig. Den
må man blænde af. Jeg gør det med et stykke pap, da jeg ikke har fået et IR
filter endnu.

> Hvis der har noget at sige, kan jeg sige at der er tale om SB-600 på et
> D200 hus.

I høj grad. iTTL er unikt Nikon.
Gert

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 19-06-07 20:16

Gert Nielsen wrote:

> [...]
> 100% udladning måske ikke nok.
> Eller flere billeder i rap, hvor der så ikke er energi nok til sidst. Men

Jeg må ikke have udtrykt mig klart nok. Billederne er fine og som de
skal, men i menuen i blitzen står der + eller - X/X. Det forstår jeg
ikke, for jeg har ikke kompenseret for lysudladningen (hverken på kamera
eller blitz), men alt ser ud som det skal. Det undrer mig.

Thomas Schreiber

Fra : Ole Christiansen

Dato : 20-06-07 06:45

"Gert Nielsen" <gn_abf@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 100% udladning måske ikke nok.
> Eller flere billeder i rap, hvor der så ikke er energi nok til sidst. Men

Til orientering: SB 600 ledetal=30. Står på side 87.

/Ole

Fra : HKJ

Dato : 19-06-07 20:01

Thomas Schreiber wrote:
> Hvis der har noget at sige, kan jeg sige at der er tale om SB-600 på et
> D200 hus.

Den absolutte bedste forklaring får du ved at købe Thom Hogans D200 bog:
http://www.bythom.com/d200guide.htm

Problemet er at Nikon har flere måde at styre flashen på og de giver
ikke samme resultat.

Hvis flashen er indstillet til TTL BL, så vil den prøve at balancere
eksisterende lys og flashlys (Denne balancering kan få kameraet til at
underbelyse hele billedet).

Hvis der kun står TTL, så foretages der ingen balancering. Dette er
normalt den foretrukne måde, hvis der kun skal bruges flash lys.

Bemærk at de forskellige Nikon kamera ikke styre flashen helt ens.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-06-07 21:33

On 2007-06-19, Thomas Schreiber <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Hvordan fungerer en flash i praksis? Jeg mener ikke hvordan lysglimtet
> kommer, men hvordan kamera og blitz regner ud hvor meget knald der skal

Det er forskelligt mellem fabrikaterne, men det er vist meget normalt,
at der fyres et pre-flash lysglimt af, og det "billede" der så
registreres af lysmåleren kan bruges til at skrue op/ned.

> [...]
> smider min blitz på og skyder i iTTL eller iTTL BL mode virker det altid
> som det skal - jeg ved bare ikke hvorfor

Det er nok forskellige lysmålingsmetoder. Når din lukketid er
hurtigere end sync speed (typisk 1/60s -> 1/500s afhængig af kamera),
så er blitzen tændt længe. Ved langsommere lukketider er der et glimt.

> [...]
> mit kamera. Som sagt kan jeg ikke rigtig greje hvad der sker rent
> teknisk, men jeg får altid det resultat jeg vil have. Det er dog rart

Det er ikke altid blitzen er fuldt opladet når der skyder pre-flash.
Jeg oplever det samme, specielt i serier.