Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
redigering..
Fra : Anemone

Dato : 17-06-07 11:11

hejsa. Har lige set billeder hvor de er lavet sort/hvid, men hvor
enkelte dele af billedet er i farver. Hvordan pokker gør man det???
Har downloadet acdsee + phoyofiltre - men synes ikke jeg kan finde
rundt i det... Det skal lige siges at jeg er total nybegynder og
programmerne er på engelsk.... :-/
er der noget der ved noget???

Fra : Bo Hellum

Dato : 18-06-07 06:51

"Anemone" <ammp75@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

_______________________________________

Som det her http://www.hellums.dk/sh.jpg

Jeg har taget farvebilledet ind i Photoshop, kopieret det og lavet kopien
til SH. Lagt de to billeder oven på hinanden, med SH billedet forrest. Så
har jeg bare taget viskelædderet og visket det SH ud på trøjen.

Bo

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-06-07 14:17

>har jeg bare taget viskelædderet og visket det SH ud på trøjen.

Kan du forklare det nærmere?

Det giver ikke lige mening for mig, men det ser pissegodt ud det som
du har lavet ved dit billede, så ville gerne prøve det også.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Bo Hellum

Dato : 19-06-07 14:36

> [...]
>
> Det giver ikke lige mening for mig, men det ser pissegodt ud det som
> du har lavet ved dit billede, så ville gerne prøve det også.

Ja, jeg skal da prøve. Du har 2 billeder. Når du kopiere det ene billede
over i det andet har du 2 lag. Så tager man bare viskelædderet og visker det
ud på det øverste lag man ikke vil have. I det tilfælde her har jeg visket
ud på trøjen for at få farven frem igen. Det er faktisk nemt når først man
har prøvet det et par gange.

Igen, tag et billede i farver, kald det farve1, lav det om til gråtoner og
gem det som sort1. Åben så begge i photoshop så du har begge billeder på
skærmen. Marker dit sort1, marker alt (ctrl+a), kopier ud (ctrl+c) og marker
dit farve1 billede, og sæt ind med ctrl+v. Nu skulle du så gerne have 2 sh
billeder fremme på skærmen. Dit sort1 består nu af 2 billeder dvs 2 lag,
hvor sh laget er øverst. Når du så tager dit viskelædder og visker ud, så
vil lag 2 komme frem der hvor du hvisker, dermed farven.

Ved godt det lyder lidt forvirret, men følg det slavisk, kan give nogle ok
effekter.

Bo

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-06-07 16:42

>Ved godt det lyder lidt forvirret, men følg det slavisk, kan give nogle ok
>effekter.

Dvs. du visker helt til kanten, altså præcisionsarbejde

Jeg tror jeg har forstået det, jeg har ihvertfald fået creeret noget
lign

Takker mange gange!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Bo Hellum

Dato : 20-06-07 07:24

> Dvs. du visker helt til kanten, altså præcisionsarbejde
>
> Jeg tror jeg har forstået det, jeg har ihvertfald fået creeret noget
> [...]

Velbekomme. Ja det er et pillearbejde, men sjovt.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-07 09:05

>Velbekomme. Ja det er et pillearbejde, men sjovt.

Ja bestemt! :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Anemone

Dato : 18-06-07 08:59

On 18 Jun., 07:50, "Bo Hellum" <s...@post1.tele.dk> wrote:
> [...]
> til SH. Lagt de to billeder oven på hinanden, med SH billedet forrest. Så
> har jeg bare taget viskelædderet og visket det SH ud på trøjen.

OK - tusind tak for .. det prøver jeg.. (Øhhh. - og så lige ... -
hvordan lægger du dem oven på hinanden..?)

Fra : Bo Hellum

Dato : 18-06-07 09:22

> [...]
>
> Bo

OK - tusind tak for .. det prøver jeg.. (Øhhh. - og så lige ... -
hvordan lægger du dem oven på hinanden..?)

__________
Åbner begge billeder. Tager det SH billede, Marker hele billedet (CTRL+A),
kopier (CTRL+C), gå over til farve billedet og sætter ind (CTRL+V).

Bo

Fra : Anders Sørensen

Dato : 19-06-07 13:41

> OK - tusind tak for .. det prøver jeg.. (Øhhh. - og så lige ... -
> hvordan lægger du dem oven på hinanden..?)

Du bør anskaffe et redigeringsprogram der kan håndtere flere lag,
(feks. Photoshop Elements el. Paint Shop Pro).

Anders

Fra : Anders Sørensen

Dato : 19-06-07 13:59

> Du bør anskaffe et redigeringsprogram der kan håndtere flere lag,
> (feks. Photoshop Elements el. Paint Shop Pro).
>
> Anders

AcdSee - er først og fremmest til at se og få overblik over sine foto.
Programmets redigeringsmuligheder er begrænsede.
Derfor bør du bruge et redigeringsprogram til de ting der er mere
avanceret - som feks. den, af Bo, nævnte arbejdsgang.

Anders