Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er der noget galt med mit nye kamera?
Fra : Jfo

Dato : 16-06-07 21:01

Jeg har købt et Olympus SP550 UZ, men er lidt skuffet over billederne
jeg tager.

For det første synes jeg at de er uskarpe (bruger autofocus) og så er
der noget koldt over
billederne taget med blitz.

Her er links til et billede som er taget med mit nye kamera:
http://www.knorrur.dk/images/olympus_sp550.JPG
Og her er et der er taget med mit 5 år gamle Canon Ixus:
http://www.knorrur.dk/images/canon_ixusV.JPG

Begge kameraer står på 'auto'.

Gør jeg noget galt eller er Olympus SP550 UZ bare sådan ?
Er der noget jeg kan gøre (udover at forsøge at få pengene igen) ?

Jeg synes også at der mangler skarphed i billedet både med og uden
zoom.

Andre med Olympus SP550 UZ med samme erfaringer?

Mvh. Jfo

Fra : Jesper Juul

Dato : 16-06-07 21:08

Jfo skrev:
> [...]
> zoom.
>
> Andre med Olympus SP550 UZ med samme erfaringer?

Har du ikke nogle exif data på billedet fra Olympussen?

Jesper
Lidt fotos:
http://www.pbase.com/jesper_juul

Fra : Jfo

Dato : 16-06-07 21:29

HQ
F2.8
1/30
0.0
WB Auto
ISO 100

Fra : Jesper Juul

Dato : 16-06-07 22:07

Jfo skrev:
> HQ
> F2.8
> 1/30
> 0.0
> WB Auto
> ISO 100

Ok, så kan noget af det være bevægelsesuskarphed, man skal holde det
pænt stille ved 1/30, specielt uskarpt synes jeg nu ikke det er, men
noget støjfyldt. Det er dog klart bedre end Canonen hvor farverne er
helt hen i vejret og meget blødt.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-06-07 21:43

Jfo wrote:
> [...]
> http://www.knorrur.dk/images/olympus_sp550.JPG
> Og her er et der er taget med mit 5 år gamle Canon Ixus:

Olympus er med 1/30 lukketid, mens Ixus er med 1/60. Alligevel kan jeg
ikke genkende at Olympus skulle være uskarp på dine billeder.
I mine øjne er det lige omvendt: Ixus ser blødt og udvasket ud.

Mht. de kolde farver, så er Ixus-serien (og sikkert også andre low-end
serier fra Canon) udpræget farvemættende. Af de to billeder du
præsenterer, foretrækker jeg klart det fra Olympis og synes at Ixus har
skruet så meget op for farverne at det ser helt forkert ud. Men det er
en smagssag og rigtig mange kan godt lide "postkortbilleder", så det er
vældig forståeligt at Canon gør det på den måde.

Prøv at skrue op for saturation på dit Olympus og se om det ikke giver
dig subjektivt bedre farver.
--
JPEGCrops 0.7.4 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Preben

Dato : 17-06-07 08:06

> [...]
> vældig forståeligt at Canon gør det på den måde.
>
> Prøv at skrue op for saturation på dit Olympus og se om det ikke giver

Jeg er enig i ovenstående betragtning.

Men jeg vil lige tilføje en ting. Selvom dit olympus billede fylder ca.
1.5MB ser det lidt pixeleret ud (bl.a. omkring brillerne).
Om det er pga. støj skal jeg ikke kunne sige, men jeg ville prøve at
skrue op for kvaliteten. Olympus'en skal kunne optage i bedre kvalitet
end at lave billeder på 1.5MB!

Iøvrigt ellers udmærket kvalitet af dit olympus kamera.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 17-06-07 08:48

"Jfo" <jon.fossa@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

*******************************

Toka har sagt det meste. Dit nye kamera laver skarpere og mere korrekte
farver, så vær glad for det.

Hvis Olympus billedet står blåt og for koldt, er det måske farvebalancen på
din skærm. Canon billedet er forfærdeligt i sammenligning. Se på
hudfarverne! Olympus'en er meget neutral.

Olympus'en er 7Mp og Canon 2,2Mp. Sammenligner du billederne i samme
størrelse er Olympus'en skarpest.
Ser du dem i fuld opløsning svarer det til 3½x forstørrelse, og du ser
udviskede detalje, du ikke ser på selv en 18x24 forstørrelse.

For at få det bedste resultat kan du rette i billedmenuen.
Skru en op for saturation og skarphed.
Så tror jeg billederne er mere som du forventer lige ud af apparatet.
Gert

Fra : Kaj

Dato : 17-06-07 12:22

[...]

Ikke med dette kamera, men på vores gamle (6år) Olympus kunne man skrue op
for skarpheden, så måske kan du også det på det nye. Det kan man iøvrigt
også på vores nye Canon.

--
Venlig hilsen
Kaj

Fra : Jfo

Dato : 18-06-07 11:41

On Jun 17, 1:22 pm, "Kaj" <kasenxklat...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> for skarpheden, så måske kan du også det på det nye. Det kan man iøvrigt

Skruede op for Saturation og nu er billederne 'mere i min smag'.
Tak for jeres kommentarer og gode råd.

Jeg har en masse at lære endnu.

For eksempel:
Hvad er fordelen ved at lade kameraet bestemme på hvilken del af
motivet den skal justere focus?
Man kan slå det fra og det har jeg så gjort, men der må være en fordel
siden den er valgt som default.

Manuel fokus er rigtig svær at bruge fordi man ikke kan se hvornår det
står klart. Selv i det lille midter billede
der kommer frem når man justerer.

Jfo

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-06-07 16:41

Jfo wrote:

> Hvad er fordelen ved at lade kameraet bestemme på hvilken del af
> motivet den skal justere focus?

Så slipper man for at tænke. Ofte er det det nærmeste objekt man vil
tage billede af, hvilket er hvad kameraet normalt vælger med den
indstilling.

> Man kan slå det fra og det har jeg så gjort, men der må være en
> fordel siden den er valgt som default.

Jeg tror fordelen er "Vi har fundet på den her ting, der giver indtryk
af at være rigtig smart og som vi gerne vil vise frem". Jeg foretrækker
også klart centerfokusering.