fødselsproblemer?
Fra : Marquard

Dato : 24-07-07 12:31

Hej Gruppe.
For et par måneder siden "fandt" jeg en kat. Katten - som nu er døbt Nala-
sad på vores brændestabel i 5 dage. Tynd og udmageret og fik kun det vand
hun kunne samle sammen oven på vores biler. Hvilket menneske kunne holde ud
og se på det? :) Vi gav hende derfor mad og husly i vores garage, hvor hun
nu deler værelse med vores hund, der heldigvis elsker katte.
Nu ligger Nala så og er ved at føde killinger. Der er kommet to små af
slagsen og ingen tvivl om der er flere på vej. Lige nu mens jeg skriver
dette indlæg er hun hoppet ud af kassen og står og miaver med en killing
halvt ude. Hun skulle skisme til at hoppe hen på mig (Jeg sad en halv meter
væk) med den halvt hængende ude. Så fik vi hende ind i kassen igen og nu er
posen/killingen inde i hende igen. Vi er i hvert fald meget forvirrede. Hver
gang vi går fra hende hopper hun ud af kassen og miaver efter os. Så hele
dagen i dag kommer til at gå her ovre i garagen.Min mand har desværre
allergi så vi kan ikke så godt have dem inde i huset. Det skal her til siges
vi har en dejlig stor fuldmuret garage med varme på og det hele. Så de
fryser ikke :)

Er der mon noget vi kan gøre for at hjælpe hende med fødslen af de sidste
killinger?

--
Mvh.
Peter & Jane

Fra : Jan Rudkøbing

Dato : 24-07-07 13:00

Du skal blive hos hende! Lov mig det...
Hun er sikkert førstegangsfødende og derfor nok temmelig forvirret, usikker
og utryg. Når hun er helt færdig med fødslen, så giv hende lidt Tigermælk (3
spk kaffefløde med en æggeblomme og lidt druesukker) som snack... Ellers
masser af killingetørfoder af en god kvalitet.
Sæt hende på p-piller i morgen! Du risikerer at hun går i løbe meget
hurtigt - og foruden en næsten 100% sikker ny drægtighed, kan det betyde at
hun mister mælken til de små hun allerede har!

Og begynd så allerede nu at finde hjem til de små... Der er killingeboom
nu... Alle fritgående fertile hunkatte føder nemlig lige omkring denne tid -
kattehjemmene har alt for travlt
Få hende neutraliseret når killingerne flytter hjemmefra som 12 uger gamle -
det er den eneste helt sikre måde, du kan undgå flere killinger...

Ellers held og lykke med det hele...

Mvh Ann K

www.annk-butik.dk

Fra : Marquard

Dato : 24-07-07 13:27

Så kom nr. 3! Vi hjalp hende lige lidt med at hive den det sidste stykke ud,
men den har det tilsyneladende godt! DEJLIGT. Hun slikker den også ren og
den er ved at finde frem til patterne.

> Du skal blive hos hende! Lov mig det...
> Hun er sikkert førstegangsfødende og derfor nok temmelig forvirret,
> usikker og utryg.

Det tror vi også, selvom vi jo af gode grunde ikke ved hvor gammel hun er.

> [...]
> hurtigt - og foruden en næsten 100% sikker ny drægtighed, kan det betyde
> at hun mister mælken til de små hun allerede har!

Ang p-piller så kommer vi her til nr to problem. Nala er MEGET kræsen. Hun
vil kun have Kitekat tørfoder. Jeg har prøvet med stort set alt synes jeg.
Leverpostej, olivers tørfoder, vådfoder, røget ørred, makrel i tomat, hakket
oksekød, kylling og intet af det vil hun have. Så derfor har vi et problem
med at få p-piller i hende :( Det er også grunden til at hun nu skal have
killinger, men vi vil helt sikkert have hende neutraliseret når killingerne
flytter. Så ind til da må hun jo så desværre ikke komme ud. Det er dog
heller ikke det store problem idet hun hygger sig med hunden i garagen og
har 100% styr på det med at bruge kattebakke.

Nala lader til at have det godt hun spinder hele tiden. Men det er virkelig
som om hun ikke helt selv kan finde ud af det. Hun har også dårlig mave lige
nu (hvilket vi aldrig har set hun har haft før) så hun prutter meget og af
og til er der kommet noget afføring ud på killingerne. Det er så blevet mit
job at sidde og gøre dem rene med et par fugtige vatrondeller mens Nala
vasker sig selv. Alletides funktion jeg har fået mig her ;)

> Ellers held og lykke med det hele...

Tak

--
Mvh.
Peter & Jane

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-07-07 13:36

In news:46a5effa$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Marquard <jane@vesterbro24.invalid> typed:

> [...]
> rene med et par fugtige vatrondeller mens Nala vasker sig selv.
> Alletides funktion jeg har fået mig her ;)

Jeg sidder her med lidt fugtige øjne og glæder mig over, at der
findes mennesker som jer. Nala er en heldig mis. Gode råd har I jo
heldigvis fået allerede af meget kompetente katteejere, så det skal
sikkert nok gå godt. Bare der dog var flere af jeres slags.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Marquard

Dato : 24-07-07 14:12

> [...]
> heldigvis fået allerede af meget kompetente katteejere, så det skal
> sikkert nok gå godt. Bare der dog var flere af jeres slags.

Tak for de rosende ord.
Nu var hunden også lige henne og sige hej til de små. Så nu ligger han foran
kassen og vogter med alt hvad han har i sig. Nala begyndte igen at spinde da
han lige stak snuden ned for at snuse hvad det var for noget. De er nu søde
alle sammen hver især.
Nu er der 4 killinger, vi håber det var dem alle. Hendes mave er dog stadig
lidt rund. Men hun begynder så småt at få lidt mere styr på det, og bliver i
kassen selv om vi lige skal ind på toilet eller lign.
Hvis der er nogle der vil se den nybagte mor og hendes bedste ven Snubbi kan
man se dem på: http://www.vesterbro24.dk/hygge.jpg.
Alle skal i hvert fald have tak for svarene, det er dejligt når man render
forvildet rundt om sig selv og ikke ved hvad man skal stille op. Og skulle
der være nogen der havde et godt råd mod kræsne katte ville dette også blive
taget imod med kyshånd.
1000 tak fra
Jane

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 24-07-07 14:36

"Marquard" <jane@vesterbro24.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> forvildet rundt om sig selv og ikke ved hvad man skal stille op. Og skulle
> der være nogen der havde et godt råd mod kræsne katte ville dette også

nøøøj et pragtfuldt billede!, tilliden til hinanden lyser langt væk!,
rigtigt skønt!

jeg har også fulgt med her på sidelinien, med spænding og gys, men da jeg
ikke aner en pind om kattefødsler har jeg desværre ikke kunnet give noget
brugbart råd.
min hankat har været på p-piller en kort overgang..GG.. men han åd sin
daglige pille forklædt i leverpostej uden at tøve.. så heller ikke her kan
jeg være til hjælp.
den anden gang de to andre drenge har skullet have piller, har det været med
hyl skrig og krads, og fremgangsmåden har været som der i forvejen er nævnt,
et godt tag i katten, og ind med pillen.
når katten så er en 7 kg. bamse som er vanvittig stærk når det gælder, så
kan det godt koste lidt sved på panden..(-;

sterilisation er nok den bedste løsning en gang for alle.

jeg tager hatten af for dig, Jane! du er et godt menneske!

Mvh. Marie

Fra : Jan Rudkøbing

Dato : 24-07-07 16:38

> Nu er der 4 killinger, vi håber det var dem alle.

Det plejer at være et ret almindeligt antal hos førstegangsfødende... vær
dog opmærksom på, at der i enkelte tilfælde *kan* gå op til et døgn, før den
sidste killing fødes Det er ikke spor unormalt - kun temmelig
upraktisk...

>Hendes mave er dog stadig lidt rund. Men hun begynder så småt at få lidt
>mere styr på det, og bliver i kassen selv om vi lige skal ind på toilet
>eller lign.

Dygtig pige

> Hvis der er nogle der vil se den nybagte mor og hendes bedste ven Snubbi
> kan man se dem på: http://www.vesterbro24.dk/hygge.jpg.

BLOP... ja det var så mig der drattede på gulvet... sikke et par!

> Alle skal i hvert fald have tak for svarene, det er dejligt når man render
> forvildet rundt om sig selv og ikke ved hvad man skal stille op.

Hæ... da Saga i sin tid fødte sit kuld, havde jeg det vist lige sådan! Havde
ellers sat min lid til manden, der havde arbejdet i flere år på
Landbohøjskolens afdeling for mindre husdyr og derfor da selvfølgelig kendte
noget til kattefødsler!? Jeg blev først rigtig nervøs, da han påpegede, at
hans erfaring med fødende katte, jo kun var i de tilfælde, hvor noget var
galt (fx kejsersnit)

Et sidste godt råd... Smut forbi boghandelen eller biblioteket og få fat i
Politikens Kattebog... den er en bibel for mange katteejere - og vil kunne
give jer noget faglig støtte også i de næste par uge

Mvh Ann K

www.annk-butik.dk

Fra : Winnie

Dato : 24-07-07 13:53

"Marquard" skrev
> Så kom nr. 3! Vi hjalp hende lige lidt med at hive den det sidste stykke
> ud, men den har det tilsyneladende godt! DEJLIGT. Hun slikker den også ren
> og den er ved at finde frem til patterne.

Puha - det var godt

> [...]
> Leverpostej, olivers tørfoder, vådfoder, røget ørred, makrel i tomat,
> hakket oksekød, kylling og intet af det vil hun have. Så derfor har vi et

Nu skal du bare høre Følgende kan kræve to stk mennesker:
Man tager misling under den ene arm - ha' lige styr på poterne med søm! Med
den anden hånd, eller samme hånd der sidder på armen der holden mislingen -
alt efter hvor samarbejdsvillig hun er - åbnes kattens mund. Pillen puttes
ind nær svælget og munden lukkes - og holdes lukket. Katten vil per refleks
synke, og pillen er forhåbentligt slugt

> men vi vil helt sikkert have hende neutraliseret når killingerne flytter.

Rigtig god idé

- Winnie

Fra : lh

Dato : 24-07-07 14:05

"Winnie" <winnie@schildknecht.123dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Pillen puttes ind nær svælget og munden lukkes - og holdes lukket. Katten
> vil per refleks synke, og pillen er forhåbentligt slugt

ELLER, man tager katten i nakkeskindet med den ene hånd og vipper hovedet
lidt tilbage, har pillen klar i den anden hånd mellem tommel og pegefinger,
og åbner munden ved at trykke på undertænderne/munden med langefingeren og
lægger så pillen tilbage i svælget bagerest på tungen og trykker pillen let
ned i svælget. Det er ikke noget man skal "fumle" med, men med rutine så er
det den nemmeste måde at give en kat en pille på. Har man lært sig taget så
er det den bedste måde at give piller på. Jeg har haft venner og familie med
genstridige katte der har revet ejere til blods og en kamp at give piller,
der bliver sendt bud efter mig når ormepiller og lign skal gives. Jeg har
sågar kørt til en der skulle have daglig penicillin som ejeren ikke selv
kunne få i dem. Men jeg har også haft katte i 30 år, så hjælper det lidt på
"taget".

mvh

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-07-07 14:35

In news:46a5f8e4$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
lh <com@comhere.dk> typed:

> [...]
> jeg
> har også haft katte i 30 år, så hjælper det lidt på "taget".

Jeg bruger også denne metode og har da også assisteret andre i de 30
år jeg har haft katte. Det virker hver gang. Katten kan så finde på
at snyde og spytte pillen ud, men ned kommer den da til sidst hver
gang, den synkes automatisk hvis man et øjeblik holder blidt om
snuden og munden

Og lige en tak til Jane for billedet. Hvor er de pragtfulde sammen
de 2 kære venner. En Bassett er en herlig hund med et skønt
temperament. I har en rigtig god "kattesitter" i Snubbi kan jeg
forstå..............herligt at det kan lade sig gøre.

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 25-07-07 20:18

> [...]
> en rigtig god "kattesitter" i Snubbi kan jeg forstå..............herligt

Hej Allesammen.
Jeg vil bare lige bringe en opdatering. Der kom 4 killinger i alt, og de ser
alle ud til at have det godt. Nala har fået lidt mere styr på situationen og
ligger nu og dier hele tiden. Hun er, til vores store overaskelse, ret vild
med den der fløde/æggeblomme/druesukker blanding, og derudover spiser hun
også en prøve-pose killingefoder fra Olivers. Snubbi sover også i garagen
for tiden (han plejer ellers at komme indenfor om aftenen/natten). Han
ligger og vogter over kassen med Nala og killingerne Han synes det er
ret spændende at snuse til de små nye, men han er meget forsigtig og holder
næsen 1cm væk og rører ikke ved dem. Vi har før set at der er lusket nogle
fremmede hankatte ind gemmen hundelemmen i garagedøren for at spise dyrernes
mad, men de tør forhåbenligt ikke komme i nærheden når der ligger en stor og
"farlig" basset hound og vogter

Vi smider nok nogle flere billeder af killingerne på vores hjemmeside når de
bliver lidt større. Findes der noget sødere end killinger i 1-4 ugers
alderen?

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Ragna

Dato : 27-07-07 08:04

Hej Peter!
Ak for opdateringen.
Det var dejligt at høre, at det endte godt, selv om det så lidt broget ud en
overgang.
Hvor er det rørende, at kattefamilien har fået sin egen livvagt, der tager
sit ansvar meget alvorligt.
Der er ingen tvivl om, at Snubbi virkelig kan gøre gavn som beskytter mod
de fertile hankatte i området.
Jeg kan ikke huske, om I har snakket om p-piller til morkatten ret snart?
Hun kan nemlig gå i løb ret kort efter fødslen og dermed miste noget af
interessen for de små.
Man plejer at anbefale neutralisering af hunkatten, når killingerne er nogle
uger gamle og i stand til at spise selv.
Det lyder rigtig godt, at hun kan lide den mad, der hurtigt kan få hende op
på mærkerne igen.
Hun har været meget heldig at finde jer og Snubbi!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Ragna

Dato : 27-07-07 08:15

En lille rettelse:
Selvfølgelig skulle der stå "Tak for opdateringen"!
Sådan går det, når man ikke læser sit indlæg igennem, før man sender det!

--
Mange hilsener fra Ragna

Fra : .:M:.

Dato : 24-07-07 17:27

Marquard wrote:
> [...]
> ørred, makrel i tomat, hakket oksekød, kylling og intet af det vil
> hun have. Så derfor har vi et problem med at få p-piller i hende :(

Tillykke med de små.

Du bliver nødt til at få noget andet foder i hende end Kitekat tørfoder.
Nala har brug for utrolig meget næring og energi lige nu, både til sig selv
og killingerne.
Der er så mange varianter i de forskellige kvalitetsfodertyper, at det
normalt ikke er noget problem med kræsne katte. Prøv at ringe til din
dyrlæge og hør om du ikke kan få et par prøveposer med godt kvalitetsfoder
(både killinge, light og alm.), så du ikke køber dig fattig i fejlkøb.

Og så prøv at ringe til Royal Canin Dk (89 15 35 35) og hør om de ikke kan
sende dig en lille prøvepakke med et par prøveposer af hver slags til din
lille kræsne kattemor. Som regel sender de faktisk gratis, men så er det kun
2-3 varianter. Spørg dem om du ikke kan give dem 100 kr f-eks. (og forklar
situationen) og så få et par poser af hver variant (de har ca. 15 stk!)..
eller næsten alle varianter. De sender prøvepakken med det samme.

/m

Fra : Winnie

Dato : 24-07-07 13:03

"Marquard" skrev
> [...]
> det hele. Så de fryser ikke :)
>
> Er der mon noget vi kan gøre for at hjælpe hende med fødslen af de sidste

Jeg ville køre til dyrlægen med det samme.
Jeg ved ikke noget om kattefødsler, men en del om hundefødsler. Hvis
killingen har været på vej ud, men er smuttet ind igen, kunne det tyde på at
fødekanalen ikke stimuleres tilstrækkeligt - det kan skyldes en svag eller
måske død killing, eller også er moderen syg.
Hvis katten tillader det, kan du hjælpe killingen på vej, ved at trække når
moderen presser - men det er jo for sent nu. Har man modet, kan man også
putte fingrene ind og se om man kan nå killingen af den vej.
Som jeg kender katte, så er det en grund til at hun søger din hjælp - og
specielt når du ikke har haft hende længere. Hun skal have hjælp - hurtigst
muligt!

- Winnie, der håber alt går vel...