Arvegang for tabby-mønstre
Fra : dpl

Dato : 20-07-07 15:28

Hejsa
Nogen der ved, hvordan tabby-varianterne nedarves?
Mine to tabby avlskatte Viktor og Rajana er begge blotchedtabby (22),
men betyder det at alt deres tabby afkom nødvendigvis vil være blotched,
eller kan andre tabby-mønstre ligge reccessivt hos forældrene? Både
tabby mønstre 21, 22 og 23 (uspe., blotched, makrel) er repræsenteret i
forældrenes stamtaver.

Jeg synes det er p**** svært at se tabby mønstrene på de små uldtotter,
og vil jo nødigt registrere dem forkert. I er velkomne til at se de 8
små skønheder her, selv om det ikke er specielt nemt at se deres
mønstre. De er nu 8 uger gamle.
http://picasaweb.google.dk/dplahrmann/Killinger8Uger?authkey=2aWk1TcW7PA

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger)

Fra : Flemming

Dato : 20-07-07 19:38

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil jo nødigt registrere dem forkert. I er velkomne til at se de 8
> små skønheder her, selv om det ikke er specielt nemt at se deres mønstre.

Kære Dorthe - da jeg fik min lille en uge gammel uldtot perser, der kun
diede hos sin mor.
Tog min veninde ham op og viste mig de to eller fire små streger han havde i
pels og hoved. Hun kunne fortælle mig præcis hvordan han ville se ud som
voksen, trods de små farve ledespor.
Du skal have fat i en meget erfaren katteavler der arbejder med katteavl og
med en genetisk erfarenhed, de kan afkode din kats farvetegninger allerede
fra fødslen, trods næsten eller få farvetegninger.

Jeg håber at du kan finde en professionel katteopdrætter der kan hjælpe dig.

Glæde med de små basser.

Kh. Flemming

Fra : Flemming

Dato : 20-07-07 19:53

UPS - for lige at sætte et perspektiv på hvor ond jeg kan være, lod jeg
Vandango kasterere. Hans far er Victor Tabbyland, som var en kat der vandt
best in show herhjemme samt konkurencer i udlandet.
Jeg valgte at kasterere min tabbyland, samt aldrig nogensinde at notere ham
som en ægte kat i forhold til hans mor og far. - det var min protest, jeg
har aldrig nogensinde kunnet forlige mig med katteopdræt - der er for mange
spild/dyr, og det er små missekatte alle sammen.

KH. Flemming

Fra : Katrine Nederby

Dato : 20-07-07 21:06

"Flemming" <boole@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg har aldrig nogensinde kunnet forlige mig med katteopdræt - der er for
> mange spild/dyr, og det er små missekatte alle sammen.

Hej Flemming

Det er opdrætteren, der lader killinger registrere i stambogen - ikke køber.

Og hvad mener du dog med, at der er for mange spild/dyr ved katteopdræt? Jeg
kender da ingen opdrættere, der opfatter deres killinger som "spild".

Overskudskattene i dette land produceres ikke af opdrætterne, men af de
kælekatteejere, der ikke er deres ansvar bevidst Det er jo ikke
opdrættere, der dumper deres killinger på rastepladser, lader dem aflive ved
dyrlægen eller forærer dem væk til hvem som helst.

Mvh. Katrine

Fra : Flemming

Dato : 20-07-07 21:39

"Katrine Nederby" <beydanafjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Flemming" <boole@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Flemming
>
> Det er opdrætteren, der lader killinger registrere i stambogen - ikke
> køber.

jeg var ikke køber, men "kæresten" så jeg havde den fulde "misseløsning".

> Og hvad mener du dog med, at der er for mange spild/dyr ved katteopdræt?
> Jeg kender da ingen opdrættere, der opfatter deres killinger som "spild".

Katteavlere går efter killinger de kan bruge til konkurencer eller salg, de
mest dårlige bliver aflivet.
Min kat havde to søskende, de blev begge aflivet grundet dårlig kvalitet af
den professionelle avler. De kunne ikke sælges. - jeg var pissesur, jeg er
opvokset med katte.
Men i det store sammenhæng begyndte jeg at forstå det, derfor blev Vandango
kastereret.

> [...]
> opdrættere, der dumper deres killinger på rastepladser, lader dem aflive
> ved dyrlægen eller forærer dem væk til hvem som helst.

Kære katrine - mit indlæg er hård læsning, men når du køber en ægte missekat
fra en opdrætter, får du sikkert også en god kat, men ikke noget du kan
rende til katteudstillinger med, men en kat der er rask og frisk. Min
kæreste har solgt hundredevis af smukke og dejlige katte.

KH. Flemming

Fra : Camilla Baird

Dato : 22-07-07 11:25

> [...]
> opvokset med katte.
> Men i det store sammenhæng begyndte jeg at forstå det, derfor blev Vandango

Hvor får du det fra? Jeg kender *ingen* katteopdrættere, der afliver
killinger, med mindre de er født med fejl, som gør, at de ikke kan
overleve (fx ganespalte eller lignende) - og så får de altså dyrlægen
til at foretage aflivningen!

Hvis du kun kender til opdrættere, der afliver killinger ud fra deres
udseende som nyfødte, så kan jeg godt forstå dine skeptiske udtalelser
om opdrættere - jeg foreslår, du lærer andre opdrættere at kende...
opdrættere med et andet syn på katte!
Hvis du kun kender til "opdrættere", der "opdrætter" uden stamtavle -
det må jeg formode, at de gør, siden Vandango ingen stamntavle har - vil
jeg anbefale dig at lære nogle seriøse opdrættere at kende, der følger
Felis Danicas regler! Det er opdrætteren, der registrerer/søger
stamtavle på killingerne - ikke køberen. Alle racekattekillinger *skal*
have stamtavlen med, når de flytter fra opdrætteren.
(Felis Danica er for katteverdenen, hvad DKK er for hundeverdenen.)

Nu om dage er det faktisk svært at købe en ukastreret killing hos en
seriøs opdrætter - ikke fordi killingen fejler noget, tværtimod! Det er
for kattens skyld - den bliver stresset af at være fertil uden
parringer. Så ros til dig for at have kastreret Vandango!

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : dpl

Dato : 20-07-07 21:33

Flemming skrev:
> [...]
> har aldrig nogensinde kunnet forlige mig med katteopdræt - der er for mange
> spild/dyr, og det er små missekatte alle sammen.

Hej igen
Mon ikke du har misforstået det med registrering af killinger, for det
har køber intet med at gøre. Det er opdrætteren, dvs. typisk ejeren af
hunkatten, der skal sørge for det, inden killingerne sælges. Efter Fifes
regler må killinger slet ikke sælges uden at stambogen følger med!
Sælger nogen "ægte killinger uden stamtavle", er det baggårdsopdræt af
værste skuffe, hvor man er ude på at score en højere pris, uden at ville
gøre det nødvendige arbejde.

Jeg er noget uforstående overfor, hvor du ser et "spild" i katteopdræt?
Som alle andre seriøse opdrættere udvælger vi vores killingekøbere nøje,
og holder kontakten ved lige i år fremover, for at se hvordan de kære
små har det, og udvikler sig. Hvert kuld koster blod, sved og tårer, og
et arbejde der på ingen måde står mål med evt. økonomisk overskud.

Spild ser jeg udelukkende i de situationer hvor folk lader katte yngle
ukontrolleret, og "sælger" killinger for en dåse kattemad, uden at ville
ofre en krone på f.eks. vaccinationer. Disse katte kommer ofte til at
lide en krank skæbne, når køberne ikke længere finder dem nuttede,
interessante, eller blot flytter videre i livet, uden at der er taget
hensyn til, om der også er sjælerum til katten. Se det er spild!

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger)

Fra : Flemming

Dato : 20-07-07 21:51

> [...]
> interessante, eller blot flytter videre i livet, uden at der er taget
> hensyn til, om der også er sjælerum til katten. Se det er spild!

Dorthe jeg har præcis check på Vandango's mor og far, de var en del af min
hverdag. Plus tonsvis af andre smukke Perserkatte.

Dorthe kunne du så her i gruppen fortælle os hvad du gør af de genetiske
fejlfødtekillinger og de kroniske syge killinger. Jeg "ved" at du får
sådanne killinger i ny og næ?!!!

KH. Flemming

Fra : dpl

Dato : 20-07-07 22:32

Flemming skrev:

> Dorthe kunne du så her i gruppen fortælle os hvad du gør af de genetiske
> fejlfødtekillinger og de kroniske syge killinger. Jeg "ved" at du får
> sådanne killinger i ny og næ?!!!

Ah hva'? Hvad hulen er en "genetisk fejlfødt killing"? Det er et begreb
jeg aldrig er stødt på, en fagrelevant uddannelse til trods.

Og kronisk syge killinger? Det er noget man får, hvis man avler på syge
forældrekatte, eller ikke sørger for en ordentlig hygiejne hos kattene,
udelader vacciner osv. Er det den slags opdræt du er vant til? Så
forstår jeg bedre hvor du har din "viden" fra.

Jeg har ved gud aldrig i livet fået aflivet en killing i vores opdræt,
eller en voksen kat for den sags skyld. Enkelte katte er solgt som rene
kælekatte, dvs. køber er oplyst om, at de ikke er super-typiske sibirere
af udseende, og derfor nok ikke vil gøre sig godt på udstillinger. Disse
dejlige katte har fået gode og kærlige hjem hos folk der i forvejen
vidst, at de ikke ønskede at udstille.

De ting du "ved" om katteopdræt generelt, og mig helt specielt, tror jeg
du gør klogt i at revidere grundigt, hvis du ellers er i stand til at
udvise den nødvendige åbenhed overfor ting, der ikke lige passer ind i
dit forudfattede verdensbillede.

Knap så venlig hilsen,
Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger)

Fra : Flemming

Dato : 20-07-07 22:51

> [...]
> du gør klogt i at revidere grundigt, hvis du ellers er i stand til at
> udvise den nødvendige åbenhed overfor ting, der ikke lige passer ind i dit

jeg har helt forståelse for dit svar, når du gerne vil tjene penge på at
sælge katte.

Men ikke at være ærlig omkring opdrætten - det syntes jeg at være lidt
uhumsk.

Kh. Flemming

Fra : dpl

Dato : 20-07-07 23:00

Flemming skrev:

> jeg har helt forståelse for dit svar, når du gerne vil tjene penge på at
> sælge katte.

Tjene penge? Wauw, så ved du virkeligt ikke meget om seriøs opdræt, hva'?

> Men ikke at være ærlig omkring opdrætten - det syntes jeg at være lidt
> uhumsk.

Er det du prøver at sige, at jeg ikke er ærlig i forbindelse med mit
opdræt?? Det er noget af en stiv udmelding, som jeg må be' om en
forklaring på!

Og så venter jeg stadig på svar, hvad angår de såkaldte "genetisk
fejlfødt killing" og kronisk syge killinger, som du åbentbart "ved" alle
opdrættere har! Eller er det udelukkende mig du mener der gør sig i den
slags?

Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger)

Fra : dpl

Dato : 20-07-07 21:23

Flemming skrev:

> [...]
> fra fødslen, trods næsten eller få farvetegninger.
>
> Jeg håber at du kan finde en professionel katteopdrætter der kan hjælpe dig.

Mener du at din venninde på en uge gammel killing kan skelne mellem
f.eks. klassisk og blotched tabby, uden at kende noget til dens
forældre?! Det vil jeg nu godt høre lidt mere om, så gider du ikke
spørge hende, hvad hun der kigger efter?

Hvad angår katteopdræt, bryder jeg mig forresten ikke meget om orden
professionalisme... mon ikke erfaring ville være et bedre udtryk? For
godt nok har jeg kun opdrættet i nogle år, men det gør vel ikke
nødvendigvis folk mindre professionelle, hvis de tager deres opdræt
alvorligt?

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger)

Fra : Flemming

Dato : 20-07-07 22:30

> [...]
> nok har jeg kun opdrættet i nogle år, men det gør vel ikke nødvendigvis
> folk mindre professionelle, hvis de tager deres opdræt alvorligt?

Dorthe - jeg syntes da jeg skriver at mit første møde med Vandango var i
barselsseng. Så mon ikke mor og far var lige omkring ham, i hvertfald hans
mor hvor han diede. Far var nok igang med de andre damer -

Hans 2 søstre var sorte, Vandango er makrelstribet, hans far er
makrelstribet, og moderen er blå. det må da være svært at avle nogle
bestemte farver, men det havde hun meget forstand på.

Vi kommer ikke sammen mere - jeg har meget lidt lyst til at opsøge hende
igen.

Nej nej - hun er "proffesionel" avler, hendes force er i genetikken, dvs.
med avl. af visse katte farver og genetik/stamtavler, hun var enormt god til
at finde en bestemt type/farve frem.

Men Dorthe - hvad gør du af de dårlige/grimme - kronisk syge killinger - der
dukker op ind i mellem dine kuld?

KH. Flemming

Fra : dpl

Dato : 20-07-07 22:56

Flemming skrev:

> Nej nej - hun er "proffesionel" avler, hendes force er i genetikken, dvs.
> med avl. af visse katte farver og genetik/stamtavler, hun var enormt god til
> at finde en bestemt type/farve frem.

Nej nej hvad?

Nu er jeg selv udannet zoolog, og har på den basis god viden indenfor
genetik. Men derfor er erfaring jo ikke at kimse af, man har aldrig lært
færdig.

> Men Dorthe - hvad gør du af de dårlige/grimme - kronisk syge killinger - der
> dukker op ind i mellem dine kuld?

Læs evt. mit svar andetsteds. Vi har ikke killinger vi anser som
dårligere end andre, højst nogle der egner sig mindre til avl eller
udstilling, og dem er det såmænd ikke sværere at finde super gode hjem
til end andre, så de bliver solgt på præcis samme vilkår, til købere der
er interesseret i dejlige kælekatte.

Uddyb gerne hvad du mener med kronisk syge killinger, det er jo et noget
løst udtryk. I et seriøst opdræt med sunde katte optræder kroniske
sygdomme som jeg forstår dem ikke.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
Vi har killinger)

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-07 00:39

"Flemming" <boole@sol.dk> skrev i en meddelelse news:46a12960$0

> [...]
> til at finde en bestemt type/farve frem.
>
> Men Dorthe - hvad gør du af de dårlige/grimme - kronisk syge killinger -

Flemming- du glemmer, at fortælle, at din kat er 15 år gammel, så de
observationer og tanker du har omkring katteavl stammer også fra, da din kat
var killing- i hvert fald iflg. dine henvisninger....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 22-07-07 16:42

> [...]
> og vil jo nødigt registrere dem forkert. I er velkomne til at se de 8
> små skønheder her, selv om det ikke er specielt nemt at se deres

Dorthe,
Hvis du vil skrive til mig privat, skal jeg gerne henvise dig til to
meget dygtige opdrættere udi genetikkens mysterier. Jeg er temmelig
sikker på, at de kan forklare dig tingenes sammenhæng klart og
tydeligt.

Fra : Siri

Dato : 22-07-07 17:48

> [...]
> meget dygtige opdrættere udi genetikkens mysterier. Jeg er temmelig
> sikker på, at de kan forklare dig tingenes sammenhæng klart og

Øhm - Camilla - ka man også lige fiske et link, der beskriver og
forklarer alle de der vidunderlige betegnelser - de forskellige
tabby-arter plus termer som non-agouti? Please En læg-kvinde som
undertegnede skal altså liiige ha' dem opfrisket af og til
Og den gode MCO-side, som havde det hele med, fik jeg ikke smidt i
Foretrukne (æv).
Dansk Katteregister fremturer i at kalde Lejon for 'rødstribet' - og han
har pletter, ikke striber - det må jeg ku forklare dem ved at bruge den
rigtige tabby-betegnelse plus forklaring.
Så man kan genkende ham, hvis (gys og gru!) han skulle få brug for at
andre identificerer ham, skattekatten.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Baird

Dato : 22-07-07 19:13

> [...]
> rigtige tabby-betegnelse plus forklaring.
> Så man kan genkende ham, hvis (gys og gru!) han skulle få brug for at

Siri,
Jeg har ikke sådan et link, men jeg kan henvise til to eksperter udi
kattegenetik, hvis du skriver privat.

Fra : Battlefield's

Dato : 22-07-07 19:52

"> > Siri skrev:

> [...]
Hej Siri
Du kan se nogle mønstre her, under farver og mønstre:
www.dso.dk
Hilsen Vibeke
www.battlefields.dk

Fra : Siri

Dato : 22-07-07 21:13

> Battlefield\'s skrev:
> Hej Siri
> Du kan se nogle mønstre her, under farver og mønstre:
> www.dso.dk
> Hilsen Vibeke
> www.battlefields.dk

Tak Vibeke - fin illustration, omend en lidt barsk måde:
http://www.dso.dk/index.html - udbredte katteskind....
Heldigvis ser jeg ikke Lejons mønster på den måde, så jeg må glo lidt
mere på den skønne racer, om han er blotched eller spotted.
Hmmmm (tænker)....
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 22-07-07 19:54

> Jeg har ikke sådan et link, men jeg kan henvise til to eksperter udi
> kattegenetik, hvis du skriver privat.
> Med venlig hilsen
> Camilla Baird

Tusind tak , det er nok at skyde spurve med kanoner for mig
Men jeg googlede et par af betegnelserne på een gang, og:
Se hvad jeg fandt
http://nazyia.minisite.dk/default.aspx?PageID=23330
Det var en anden side, men fin-fin

Og med disse to sidegevinster!
http://www.calantha.dk/DANSK/killinger/aktivfolder.pdf
http://www.kongensgaard.dk/doc/Indekatte.pdf
Bare guf!
Også at give videre til dem, man kender, med kat
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : dpl

Dato : 22-07-07 21:11

Camilla Baird skrev:

> [...]
> meget dygtige opdrættere udi genetikkens mysterier. Jeg er temmelig
> sikker på, at de kan forklare dig tingenes sammenhæng klart og

Hej Camilla, tusind tak for tilbuddet.
Men en venlig sjæl har fortalt mig det essentielle, nemlig at blotched
nedarves reccessivt, mens makreltabby er den dominerende egenskab. Så
problem solved *smil*.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger)