FIV og FeLV
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-07-07 10:50

Er der nogen der har erfaring med ovennævnte sygdomme hos katte?

--
- You like Billie Holiday?
- I love him.

Clueless

Fra : lh

Dato : 10-07-07 11:18

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har erfaring med ovennævnte sygdomme hos katte?
>

> --
> - You like Billie Holiday?
> - I love him.
>
> Clueless

Erfaring som så, men jeg har da mistet 2 katte af FIV (aids). Må være ærlig
at sige jeg ikke helt har på det rene hvad FelV nu er. Hvis det er den der
står for leukæmi, ja så har jeg desværre også mistet 2 med denne sygdom.
mvh
lh

Fra : Winnie

Dato : 10-07-07 13:44

"Axel Hammerschmidt" skrev i
> Er der nogen der har erfaring med ovennævnte sygdomme hos katte?

Vi har heldigvis været forskånet for begge dele, og jeg har ikke sat mig ind
i sygdommene. Jeg vil dog meget gerne vide mere. Mon ikke der snart melder
sig kløgtig viden på banen
Min tante har lige mistet sin 1 års killing (indekat) pga FIV - og det gik
ret stærkt.

(> - You like Billie Holiday?
> - I love him.
*Fnis* Jeg er tosset med Billie Holiday. For mange år siden var jeg på en
blind date, og vi talte musik. Han mente også Billie var en han og var vild
med hans rockede numre!? Det blev vores første og sidste date

- Winnie

Fra : lh

Dato : 10-07-07 14:46

"Winnie" <winnie@schildknecht.123dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blind date, og vi talte musik. Han mente også Billie var en han og var
> vild med hans rockede numre!? Det blev vores første og sidste date

Det er jo svært at udrede sygdommene og deres symptomer her. Min katte som
har haft det har alle udvist forskellige symptomer. Nogen har tabt sig,
andre hævede lymfekirtler, sår i munden, slingren o.s.v. afhængig af hvornår
i forløbet sygdommene blev opdaget. En enkelt viste slet ikke tegn på
sygdom, men var til dyrlæge pga. dårlige tænder og dårlig lugt fra munden og
blev testet positiv for aids
Men I kan søge oplysninger på begge sygdomme på netdyredoktor f.eks.

lh

Fra : Hanne Poulsen

Dato : 07-08-07 02:57

> Axel Hammerschmidt skrev:
> Er der nogen der har erfaring med ovennævnte sygdomme hos katte?

Ja, min Far mistede en hankat til katte-aids i januar. Brutalis var 6 år
gammel og halv siameser og halv huskat. Han var 6-7 kilo ren
muskelmasse. Han var far til alle killinger i kilometers omkreds og
havde jaget alle andre hankatte væk. Han havde evig og altid sår.

Han havde været sløv i nogen tid, men da han ofte restituerede efter
slagssmål, lagde min Far ikke så meget i det. Brutalis tabte sig også
meget og havde mat pels og tør, bleg næse. Han fik et loppehalsbånd på
og det lod til at være lidt for stramt, for han tabte hurtigt pelsen
under det. Jeg tog det af og opdagede at hans hud var gullig. Efter en
uge var han stadig slatten og meget gul, så jeg tog ham til Kerteminde
Dyreklinik. Her fik vi lavet "den store katteprofil" udfra en blodprøve.
Han fik en indsprøjtning med noget lindrende og vi tog ham hjem. Tre
dage efter fik vi resultaterne, som består af en sammenligning af
normalværdier og den testede kats værdier for en mængde ting. Det viste
sig, ikke overraskende, at hans lever var fuldstændig ude af drift og
sandsynligvis havde været det i flere uger. Andre organer var også ved
at svigte. Mange af de målte værdier var 10 gange større end
normalværdierne. Vi fik ham aflivet hjemme dagen efter.

Brutalis havde fået katte-aids gennem et bid fra en inficeret kat.
Dyrlægen sagde at Brutalis højst sandsynlig har gået rundt med sygdommen
i måneder, måske år, og at den langsomt overtog. Min Fars tilbageværende
kat, Brultalis' helsøster, har ikke FIV.

Eksperterne er åbenbart ikke enige om hvorvidt sygdommen overføres via
reproduktion, for forskellige kilder siger noget forskelligt. FIV kan
ikke kureres, men en ramt kats liv kan forlænges og lindres en smule,
hvis sygdommen opdages tidligt.

Dyrlægebesøget kostede 1950 kroner inklusiv alt. Aflivningen kostede 900
kroner, da det var hjemmebesøg. Jeg kan i øvrigt varmt anbefale
Kerteminde Dyreklinik (underafdeling af Rynkeby dyreklinik), da de tager
sig rigtig god tid, forstår ens bekymringer og gør en ekstra indsats.

Jeg håber ikke din kat har FIV!

Med venlig hilsen
Hanne Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-08-07 10:37

Hanne Poulsen <hannelypoKATTE@BAKKEyahoo.dk> wrote:

<snip>

> Jeg håber ikke din kat har FIV!

Desværre! Se tråden: Stakkels lille mis 2!

(Han var en meget sød herreløs hanmis)

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-08-07 11:06

In news:1i2h43v.1q9xnynpeparkN%hlexa@hotmail.com,
Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> typed:

> Desværre! Se tråden: Stakkels lille mis 2!
>
> (Han var en meget sød herreløs hanmis)

Det gør jo desværre ingen forskel, men det var altså en lille sød
hunmis. Den var trefarvet (Tortie), jeg har selv en sådan.

99,9% af alle trefarvede misser er hunner, og hvis en hanmis bliver
født med tre farver er det en genfejl.

Det var under alle omstændigheder tragisk for den lille killing, den
havde fortjent bedre.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-08-07 11:26

In news:46b8440d$0$69275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> typed:
> [...]
> bliver
> født med tre farver er det en genfejl.
>
> Det var under alle omstændigheder tragisk for den lille killing,

Ups Axel. Jeg må have læst tråden som en vis person læser Bibelen.
Du refererer til den lille mis som du personligt var involveret i.
Undskyld mange gange.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-08-07 11:53

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

<snip>

> Ups Axel. Jeg må have læst tråden som en vis person læser Bibelen.
> Du refererer til den lille mis som du personligt var involveret i.
> Undskyld mange gange.

Alt forladt