bøger
Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-07-07 07:25

Hej!

Er der nogen der kan anbefale nogle adfærdsbøger, ikke i "min første kat",
og den stil, men noget mere dybdegående.
Man kan få mange gode omkring hundeadfærd, som jeg gladelig og interesseret
har pløjet mig igennem, men har ikke endnu faldet over kattebøger i samme
stil.

Jeg er jo ret grøn på det område, og vil gerne vide mere, og forhåbentligt
blive klogere (-;

Mvh. Marie -hvis katte forståeligt nok er gået i seng igen, vejret er da
ikke til andet.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 03-07-07 07:38

Hej Marie

Der er to danske, jeg godt "tør" anbefale, Marianne Thornberg's *Kattens
adfærd og problemadfærd* og Lene Houe's *Kattens adfærd*

og så er der Claire Bessant's *Kattehviskeren* og
Gwen Bailey's *Hvad tænker min kat*

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-07-07 08:28

"Marianne Hellemose" <catsKATTE@BAKKEwebnetmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> adfærd og problemadfærd* og Lene Houe's *Kattens adfærd*
>
> og så er der Claire Bessant's *Kattehviskeren* og

mange tak!
Jeg har lettere frustreret og på nippet til hysteri forsøgt at bestille dem
via bibliotekernes onlinebestilling, sådan noget juks... jeg må prøve igen
når jeg er kommet ned fra det røde felt..GG

mvh .Marie

Fra : JB

Dato : 03-07-07 09:05

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4689fa6b$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> dem via bibliotekernes onlinebestilling, sådan noget juks... jeg må prøve
> igen når jeg er kommet ned fra det røde felt..GG

Hej Marie.

Det er altså meget nemt at bestille fra www.bibliotek.dk , men du skal være
oprettet som låner med pinkode, det gør du på dit lokale bibliotek.
Vi har kun et meget lille bibliotek her, så jeg bruger meget at bestille
bøger på nettet.

Hvordan går det ellers med Harald? Er det gået i orden med familien, der
påstod, det var deres kat?

God fornøjelse

Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-07-07 09:44

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> oprettet som låner med pinkode, det gør du på dit lokale bibliotek.
> Vi har kun et meget lille bibliotek her, så jeg bruger meget at bestille

Ja ja..systemet fungerer såmænd fint, bare ikke til morgen, der kan ikke
oprettes forbindelse til det bibliotek jeg ønsker at hente bøgerne hos...(-;

> Hvordan går det ellers med Harald? Er det gået i orden med familien, der
> påstod, det var deres kat?

Ja, de har fået deres penge, selv om jeg havde en dårlig smag ved at gøre
det, jeg er stadig meget i tvivl om det var det rigtige at gøre.
Men min store dreng har fået fred for de møgunger, og jeg har ikke set eller
hørt mere til dem.

Jeg tænker stadig på det hul som jeg fandt Harald i, dengang jeg gik derover
for at hente ham, det var til at kaste op over, så ulækkert der var, ville
man, hvis man havde fået en savnet kat tilbage, spærre den inde sådan et
sted?.

Men her er fred, og det er hovedsagen.

Jeg har haft lidt problemer med ham, Hitler hedder han som mellemnavn..(-;
Han bliver ektrem led overfor hundene ind i mellem, og det var et ret stort
problem for en tid siden.
han kommer símpelthen gående i sænket stilling, ørene tilbage, og et grumt
udtryk i øjnene, og en hvæssen der ikke er til at tage fejl af, og ve den
arme hund der står nærmest!.
specielt Emma, som har lidt svært ved at tackle visse situationer, hun er jo
bange af sig af natur, men i stedet for at vende hovedet væk eller gå, så
stiller hun sig bange op og stirrer på ham i stedet, så hun har måttet fået
tørret snuden en del gange for blod. Loui har også fået et par ture, til
trods for at han viser med al tydelighed, at han er ganske ufarlig, vender
hovedet eller hele kroppen væk fra ham, går stille sin vej, sommetider i
fuld gallop (-;

Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvad der stikker ham i disse situationer,
og efter at Emma flere gange stod skrigende som en gris i et hjørne, før
Harald havde gjort noget som helst, så måtte jeg ty til vandsprøjt, i form
at en blomsterforstøver indstillet på sprøjt.

Han har forstået budskabet, og nu skal jeg bare rømme mig, eller banke i
bordet, så holder han inde med sin tæske tur.
selvtillid mangler han ikke!.

Men ud over det så har jeg da indtryk af, at han trivedes her, ingen
problemer med at han vil ud, han kommer ud i sele hver dag i haven, hvad han
hygger sig gevaldigt med.
Maven er ved at blive liiiiidt for borgmesteragtig...GGG.. noget af en
forvandling han har lavet, pelsen vokser fint ud, skinner og er flot.
han er meget selskabelig og en hyggegøj, elsker at ligge hos i sofaen, og
putter fast min datter hver aften, de to raggier fungerer han fint med,
specielt Anton, den største, de to har meget sjov sammen, Albert er også
blevet lukket ind i selskabet lidt efter lidt, arhh det har nu været ham
selv, der har været tilbageholdende, men sådan er han med alt nyt.

så alt i alt, fungerer det fint, og vi fortryder bestemt ikke at vi tog ham
til os.

mvh. Marie

ps. jeg har "snakket" med en flok østriske pinchere på den nationale
udstilling i weekenden...de er nogle lækre størrelser, Jytte!, både røde og
tan....

Fra : JB

Dato : 03-07-07 11:12

> [...]
>
> ps. jeg har "snakket" med en flok østriske pinchere på den nationale
> udstilling i weekenden...de er nogle lækre størrelser, Jytte!, både røde

Hej Marie.

Han er da en værre en ham Harald. Dine hunde er for fredelige. Her i huset
er det de to dværgpinschere, der er banditterne. De får ikke lov at være
alene med kattene.

Godt at du har fred for den familie, pengene er nok faldet på et tørt sted.

Hvor mange østrigske pinschere mødte du? Kan du huske hvad de hed?

Desværre er opdrættet nærmest gået i stå, og hvad de laver i Østrig, taler
vi ikke om.

Hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-07-07 11:21

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor mange østrigske pinschere mødte du? Kan du huske hvad de hed?

3 stk, en rød og to tan, eller hvad farven hedder hos racen ?
nej, jeg husker som en si holder vand, men de var svenskere.

> Desværre er opdrættet nærmest gået i stå, og hvad de laver i Østrig, taler
> vi ikke om.

nu ska du jo bare gøre mig nysgerrig?!
men jeg må tilstå, at jeg var meget positivt overrasket over dem, megen
smukt byggede dyr, harmoniske og elegante!.
Dværgpinchere var der også nogle stykker af, de minder jo meget om de
østrigske, bare mindre.
en enkelt collie blev det da også til (-;

Jeg kan godt lide at gå og snuse lidt rundt, tale med folk som har hunde jeg
finder tiltalene.
Jeg faldt pladask for en pragtfuld eng. bulldog, nøøj han var dejlig! -ikke
just elegancen der trykker, men charme. Bare synd at racen skal have så
mange skavanker.

nå det er jo kattegruppen ((-;

mvh. Marie

Fra : JB

Dato : 03-07-07 12:07

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:468a22fb$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> Jeg faldt pladask for en pragtfuld eng. bulldog, nøøj han var
> dejlig! -ikke just elegancen der trykker, men charme. Bare synd at racen

Hej igen.

Kattegruppen er meget tolerant, de tilgiver os nok.

Er du sikker på at det ikke var tyske pinschere du mødte? De ligner nemlig
dværgpinschere bare større. Den østrigske pinscher ser noget anderledes ud.
Jeg sender dig en privat mail om racen.

Hilsen
Jytte

Fra : Siri

Dato : 03-07-07 10:55

> Marianne Hellemose skrev:
> Hej Marie
>
> Der er to danske, jeg godt >> Marianne Thornberg: Kattens Adfærd og
Problemadfærd, og Lene Houe >

> og så er der Claire Bessant\'s *Kattehviskeren* og
> Gwen Bailey\'s *Hvad tænker min kat*
> Marianne Cat Hellemose
> ***Ailurophil***
> can be judged by how its animals are treated
> Mahatma Ghandi

Hej derovre, kære
Jeps, jeg sværger også til Marianne Thornberg og Claire Bessant - og så
'Katte For Dummies' af Gina Spadafori, som generelt opslagsværk proppet
med viden - langt mere end de fleste 'generelle kattebøger', der mest er
hyggelæsning med mange billeder (spild at slæbe hjem fra 'biblo', synes
jeg).
Men Haralds aggro-flip undrer også mig - var der ikke noget med
tidspunkter eller før spisetid?
Godt, at du har ham Hitler i snor!
Ekstranus til stakkels søde Emma boxer, mit hjertes hund
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-07-07 11:03

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med viden - langt mere end de fleste 'generelle kattebøger', der mest er
> hyggelæsning med mange billeder (spild at slæbe hjem fra 'biblo', synes

ja, det var sådanne billedbøger jeg helst ville undgå, der er som oftest
ikke meget andet end en bunke søde billeder og læsning man vidste i
forvejen.
Dem plejer min datter og jeg at læse til nat-læsning.

> Men Haralds aggro-flip undrer også mig - var der ikke noget med
> tidspunkter eller før spisetid?

narhh, lige før vores sengetid kan han godt stadig blive lidt ond i sulet,
når hundene skal ud for sidste gang og nat-tisse, men der tror jeg at det er
en form for stress, og forventning om det ventene vanlige vådfoder måltid,
som kattene plejer at få en skefuld af hver ved den tid.

ellers kan jeg ikke rigtig lure nogen sammenhæng, nogen gange ligger
vovserne i deres sødeste søvn på gulvet eller i deres kurve/sofaen, hvor han
pludselig går grassat på dem, andre gange i andre situationer, så jeg har
haft svært ved at finde "en rød tråd" i hans udfald, der må jo være noget
der tricker ham.

> Godt, at du har ham Hitler i snor!

jeps, kort snor!... arhh det er nu en flexiline, og en ny sele må jeg have,
for den han har nu, er ved at stramme noget om hans sæk..hmmmmm...

> Ekstranus til stakkels søde Emma boxer, mit hjertes hund

Det bliver hun glad for! ((-;

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-07-07 12:35

In news:468a1ec7$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Torben og Marie-louise Ager <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>
typed:

> [...]
> situationer, så jeg har haft svært ved at finde "en rød tråd" i
> hans udfald, der må jo være noget der tricker ham.

Jeg har stærkt på fornemmelsen, at det er hans fortid der spøger en
gang imellem. Hvordan ville vi mon have det, hvis vi var opvokset i
sådan et svineri som det der var hos hans tidligere "ejere". (Jeg
tror dog *stadig* ikke på dem ). Han har jo også gået for lud
og koldt vand i de måneder han var udekat. Vi andre siger da også en
gang imellem at noget er for godt til at være sandt, men der er
sikkert stadig en smule mistro tilbage i hans erindring. Det skulle
i hvert fald ikke undre mig.

Det er dog dejligt, at du har bremset hans dårlige opførsel i
opløbet. De stakkels hunde gør ham jo ikke noget. De vil bare være
venlige (sådan er boxere jo).......det er en superskøn race. Jeg
tænker stadig på min datters Bobber med stor kærlighed. Han var gode
venner med alle - også kattene. Håber at dejlige Harald kommer på
andre tanker med tiden, men med hans fortid "in mente" kan hans
opførsel måske være forståelig.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-07-07 15:20

> [...]
> gang imellem at noget er for godt til at være sandt, men der er sikkert
> stadig en smule mistro tilbage i hans erindring. Det skulle i hvert fald

han er jo en genbrugskat, med mine erfaringer inden for ditto hunde, kan jeg
kun sige, at de alle som en har haft et eller andet "spøgelse i skabet", i
form af særheder, på en eller anden måde.
nu er det kun emma der er genbrug af de 3 vovser jeg har pt. men hun har da
sandelig sit at slås med, og de foregående hunde som alle som en har været
genbrug, har alle haft en eller anden særhed, mere eller mindre udpræget.
det samme må vel være en mulighed med katte også.
Det er jo også derfor, at jeg gerne vil studere deres adfærd og psyke, de er
jo anderledes indrettet end hundene, og har man en god baggrundsviden og
ikke mindst erfaringer, så er man meget bedre rustet i sådanne situationer.
og kan forebygge i stedet for at skulle til at "helbrede".

> [...]
> boxere jo).......det er en superskøn race. Jeg tænker stadig på min
> datters Bobber med stor kærlighed. Han var gode venner med alle - også

ja, jeg tror at han har forstået pointen (-;
jeg har lige været i haven med katte og hunde, vi en stor pyntesten som står
midt i det hele, kattene elsker at ligge, sidde og lege på den, og der går
lidt garfield og futte i den, for den der sidder, bliver med garanti væltet
ned af en af de to andre, det er hylesjovt at se på. De virkelig hygger sig
de 3. eller når der går tagfat i den, ja mor her må jo flyve med, da
flexlinen "kun" er på max 8 meter, det er jo fin motion for ham
hitlerHarald-Hitler-hugtand, så det må vi jo tage med (-;
ærgerligt at han ikke som raggierne, kan blive i haven, der er så meget
plads at tumle på, og en masse buske, træer osv. som de elsker at rode rundt
i.
men det må blive en stor kattegård, når hr. økonomi kommer tilbage.

og jo, boxerne er meget søde overfor kattene, men tag ikke fejl af Loui, han
kan forvandle sig til et monster, han er husets beskytter, når jeg ikke er
hjemme, og specielt børnenes, ve den arme stakkel der vil gøre dem
noget..han vil fortryde til sine dages ende!.

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-07-07 15:42

In news:468a5ae4$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
> [...]
> beskytter, når jeg ikke er hjemme, og specielt børnenes, ve den
> arme stakkel der vil gøre dem noget..han vil fortryde til sine

Ja det er da dejligt at kunne stole på sådan en barnepige.

Sebastian skulle have haft Loui med i skole, så kan det være at de
møg-romaunger havde lært lektien

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-07-07 17:34

> In news:468a5ae4$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
> Torben og Marie-louise Ager <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> typed:

> Ja det er da dejligt at kunne stole på sådan en barnepige.

Det er det, og han er ubestikkelig!, ikke ligesom Emma, som vil slå ihjel
for mad (-;
Ebbe slikker bare folk til døde..

> Sebastian skulle have haft Loui med i skole, så kan det være at de
> møg-romaunger havde lært lektien

hæhæ.. faktisk så har jeg bemærket dem et par gange (romaerne), hvor de har
kørt fræs på vores privatvej og i vores nabos fine parklignende have, jeg
har så lukket hundene ud i haven, og bare det at Loui siger VOV een gang, så
er de væk!
de er ræd for ham..GG.
Heldigvis går de unger ikke i hans skole, men spiller fodbold samme sted som
Sebastian gør.

mvh .Marie

Fra : Aradia

Dato : 03-07-07 12:30

Jeg kender kun den ene af Desmond Morris' bøger om katteadfærd. Den hedder
"Mere om katte", men om den er helt uddybende nok, skal jeg ikke kunne
sige - underholdende er den dog Hvis jeg var dig, ville jeg google
andres anmeldelser af kattebøger på nettet - det må kunne give et eller
andet.

De bedste hilsner - og held og lykke!
Aradia

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4689ebaa$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-07-07 13:06

In news:4689ebaa$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
> [...]
> forhåbentligt blive klogere (-;
>
> Mvh. Marie -hvis katte forståeligt nok er gået i seng igen,

Prøv at kigge på dette link, på forsiden kan du bladre i
billedbogen. Jeg har selv 4-5 stykker af dem og kan i hvert fald
bl.a. anbefale den store bog der hedder "Katte-Illustreret
opslagsværk" på side 15 og 16. Jeg fik den i julegave af min datters
to drenge. Den kan holde én fangen i timevis. Det er en temmelig
stor og tyk bog.

http://www.123hjemmeside.dk/Katten-Bobbi/3363219

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-07-07 17:35

> [...]
> den i julegave af min datters to drenge. Den kan holde én fangen i
> timevis. Det er en temmelig stor og tyk bog.

tak for det, det så sørme smart ud..

jeg har noteret dem jeg ikke lige kendte.

mvh. Marie

Fra : jytte jensen

Dato : 03-07-07 16:18

> [...]
> blive klogere (-;
>
> Mvh. Marie -hvis katte forståeligt nok er gået i seng igen, vejret er da

Ud over de allerede nævnte som er gode, er der skrevet en meget morsom een
som hedder "katte i huset". Den griner man sig simpelthen igennem. Det er
gammel, men fås på biblioteket.

VH
Jytte

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-07-07 17:10

In news:BMtii.25$ua.0@news.get2net.dk,
jytte jensen <missmerkur@tele.dk> typed:
..

> [...]
> morsom een som hedder "katte i huset". Den griner man sig
> simpelthen igennem. Det er gammel, men fås på biblioteket.

Jo tak. Den fik jeg også anbefalet, og jeg er glad for at jeg
ventede på den. Jyderup bibliotek havde den ikke hjemme, og jeg
måtte vente hele tre måneder på at den kom. Den er skrevet af Doreen
Tovey og hedder på engelsk "Cats in the Belfrey". Jeg har ledt alle
vegne på nettet efter den, men det er en ældre bog og ikke til salg
mere hos boghandlerne, måske antikvariaterne skulle ligge inde med
den Den kan dog skaffes på engelsk.

Jeg morede mig kongeligt over de "skøre" kloge siameserkatte. Men
det er jo en underholdningsroman, og måske ikke lige det som Marie
efterlyste - men alligevel Marie - jeg synes at du skulle prøve at
læse den, hvis du da ikke allerede har. Det er som Jytte skriver en
"griner". Om ikke andet kunne du jo læse den for Caroline som
godnathistorie.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-07-07 17:35

"jytte jensen" <missmerkur@tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som hedder "katte i huset". Den griner man sig simpelthen igennem. Det er

billige grin er aldrig at foragte, den er hermed noteret, tak!

Mvh. Marie