El-halsbånd kat
Fra : mortenrossen@hotmail~

Dato : 01-07-07 19:01

Jeg har set flere indlæg der beskriver de såkaldte el-halsbånd/
usynlige hegn. Jeg har en kat der går ind hos naboen og sætter sig på
hans fuglebur og forleden blev den låst inde i huset og da den ikke
kunne komme ud sked den på hans gulvtæppe og tissede på hans sofa.
Det
var han selvsagt ikke tilfreds med. Derfor har jeg nu 2 muligheder.
Jeg kan skaffe mig af med min kat eller jeg kan få den til at stoppe
med at genere min nabo. Jeg snakkede forleden med den - men jeg tror
desværre ikke helt den forstod hvad jeg sagde. Det gør katte som
regel
ikke. Derfor bliver jeg nødt til at undersøge alternative muligheder.
Er der nogen der har erfaringer med disse elhalsbånd - hvordan
fungerer de og hvor kan de købes? Jeg har tænkt mig at foreslå ham at
vi sætter "aktivatoren", hvis der er en sådan, op omkring hans hus da
det kun er ham vi har fået klager fra. Er der nogen der kan hjælpe
ville det være meget værdsat! Alternativt har vi ikke vores kat
længere....

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-07-07 19:08

<mortenrossen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

havde det ikke været en super ide, at hegne din egen grund ind, så katten
ikke kan komme ud og genere folk, der ikke lige synes at det er super
dejligt at få kattebesøg?
evt. bare en kattegård?

det løber mig koldt ned af ryggen, at du nævner et el halsbånd, der er
forbudt at bruge!, og giver en klækkelig bøde hvis politiet får nys om det,
har i dag hørt om en emsig hundeejer, hvis hund med sådan et halsbånd, var
gået i panik i forbindelse med overskridelse af denne famøse linie, at den
var stukket af, politiet fik fat i hunden, og dermed halsbåndet, og ejeren
fik efterfølgende en skideballe og en pæn stor bøde for besiddelse af sådan
et torturinstrument.

mvh. marie

Fra : jytte jensen

Dato : 02-07-07 11:31

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4687ed63$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> dejligt at få kattebesøg?
> evt. bare en kattegård?
>
> det løber mig koldt ned af ryggen, at du nævner et el halsbånd, der er

Måske vidste han det ikke, det gjorde jeg f.eks. ikke.

Jytte

Fra : lh

Dato : 02-07-07 12:10

"jytte jensen" <missmerkur@tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en meddelelse news:4687ed63$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Måske vidste han det ikke, det gjorde jeg f.eks. ikke.

Et er at det er forbudt og om man ved det eller ej, men at man overhovedet
kan overveje at sætte strøm på sin hund/kat, det går hen over min forstand.
Og jeg syntes stadig der er forskel på at indhegne med elhegn på en mark
f.eks og så at sætte strøm på selve dyret.
Måske skulle man som katteejere efterhånden sætte sig ind i at det ikke er
som "før i tiden" at have kat. Har man naboer der ikke vil have vores katte
i haven, så har de loven på deres side. Så måske INDEN man anskaffer kat,
skulle stikke en finger i jorden og finde ud af om man bor i et område hvor
katten kan rende frit uden problemer, ellers må man overveje inden om man
vil have en løbegård eller hegne ind. Det er katten der betaler prisen i den
sidst ende.

lh

Fra : jytte jensen

Dato : 02-07-07 13:41

"lh" <lhmail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og jeg syntes stadig der er forskel på at indhegne med elhegn på en mark
> f.eks og så at sætte strøm på selve dyret.

Det er jeg da helt enig i. Sætter man strøm på dyret ved et el-hegn ?

> Måske skulle man som katteejere efterhånden sætte sig ind i at det ikke er
> som "før i tiden" at have kat. Har man naboer der ikke vil have vores
> [...]

Også helt enig, men det er jo for sent lige i dette her tilfælde.

Jytte

Fra : Kate

Dato : 02-07-07 16:23

Til alle besvarelse i denne tråd.
Flere af jer ved hvad mine katte betyder for mig og ved at jeg ikke på
nogen måde går ind for dyrmishandling, men som jeg tidligere har sagt
så kender jeg ikke disse halsbånd. Altså må i også vide at jeg ikke som
sådan forsvarer Morten, men de virkede på mig som om der kun blev råbt
dyrplager, men ingen gav sig tid til at forklare hvad halsbåndet gør.
Hvordan virker de? Det synes jeg stadig ikke jeg får svar på. Morten
skriver ganske rigtigt at han vil skide på loven, men han skriver ikke
at han vil skide på katten. Jeg har eltråd på toppen af mit hegn og jeg
ved at Mowgli har fået mindst et rap over poterne, så er jeg jo reelt
også dyrplager (uden at ville det) for Mowgli blev forskrækket og havde
bestemt ikke ventet det.

Så hvad er forskellen, hvor stort et rap får dyret i forhold til mit
eltråd?

Jeg er altid fortaler for at alt der kan skade eller smerte dyr skal
fjernes, ikke bare forbydes, men helt fjernes. Dyr og børn er freddet i
klasse A+, men derfor er en forklaring oftest det bedste når man skal
lære folk noget.
__

Kate

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-07-07 16:47

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> fjernes, ikke bare forbydes, men helt fjernes. Dyr og børn er freddet i
> klasse A+, men derfor er en forklaring oftest det bedste når man skal

Et el halsbånd er et fast halsbånd med indbygget trådløs stødgiver, som i
forbindelse med en ledning, der graves ned rundt om det ønskede område,
giver stød når dyret overskrider denne grænse. Dyret får altså stød rundt om
selve halsregionen, som i forvejen er meget følsomt.

Den visuelle grænse kan ikke ses af dyret, det skal forsøge sig frem, og får
altså rap hvergang denne usynlige grænse overskrides, kommer dyret i panik
ved stødet, kan den både gå den ene og den anden vej, og sandsynligheden for
at den havner på den forkerte side af grænsen er lige så stor som hvis den
trækker sig inden for grænsen.
Og hvad så?, tør den gå ind over grænsen igen? og få rap for at komme ind
igen?.

så er et visuelt stødhegn langt bedre, køer, heste m.m skal bare have et
rap, så forbinder de hegnet med ubehag, de farer ikke rundt på alle sider og
prøver igen og igen, det bliver dyret med el halsbåndet nød til.

Jeg kender til flere sandfærdige beretninger om hunde, udstyret med disse
aggregater, og det er ikke sjovt at høre om.
Der har for nylig inde på hundegruppen, været diskussioner omkring el
halsbånd, og det er ikke positiv læsning.

mvh. Marie

Fra : Kate

Dato : 02-07-07 18:52

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote
in news:46891de2$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> mvh. Marie

Tak Marie, det var lige præcis sådan en forklaring jeg ønskede. Klar,
sober og godt formuleret.

At jeg ikke er i tvivl om at jeg ville undersøge til bunds inden jeg
udsætter mine dyr for noget, er en ting, men alle gør jo ikke det og
jeg er helt oprigtig når jeg skriver at jeg simpelthen ikke kendte til
disse halsbånd.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-07-07 19:20

> [...]
> udsætter mine dyr for noget, er en ting, men alle gør jo ikke det og
> jeg er helt oprigtig når jeg skriver at jeg simpelthen ikke kendte til

Jeg har forsøgt at finde et link til dig, hvor der er billede og en
beskrivelse af disse tingester, men forgæves.

mvh. Marie

Fra : mortenrossen@hotmail~

Dato : 01-07-07 19:28

On 1 Jul., 20:07, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOS...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> fik efterfølgende en skideballe og en pæn stor bøde for besiddelse af sådan

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad der er forbudt! Det eneste der
interesserer mig er om min kat kan få lov at forblive i live. Det kan
du nok sætte dig ind i. En indhegning er udelukket - vi har en grund
på 1190 kvm. For at holde dem inde skal der laves et hegn hele vejen
rundt om og et tag på - altså skal vi leve i en voliere. Det gjorde vi
det tidligere sted vi boede - men der var haven også kun 5*3 meter. En
kattegård er også udelukket - det er ensbetydende med at vi ikke kan
holde et eneste vindue/dør åbent på noget tidspunkt af døgnet. De har
vænnet sig til at være ude - det kan der ikke laves om på nu. Den
eneste løsning er at holde dem fra naboen - hvordan det så kan foregå
har jeg ikke noget godt bud på. Derfor har jeg tænkt på den sidste
løsning som er dette halsbånd. Og at du kalder det et tortur
instrument er nok lige i overkanten. Det aktiveres jo kun når hun
bevæger sig ind på hans grund - og jeg har prøvet at røre ved et
elektrisk hegn - det er ikke behageligt men jeg valgte at give slip
med det samme. Det er jo ikke tortur....og hun vil hurtigt lære hvor
hun ikke kan bevæge sig hen. Og jeg synes desuden det er mere tortur
at aflive hende! Er der nogen der har noget info om disse halsbånd?
Jeg har frist til den kommende uge - så skal hun fjernes!

Fra : lh

Dato : 01-07-07 19:46

> [...]

at aflive hende! Er der nogen der har noget info om disse halsbånd?
Jeg har frist til den kommende uge - så skal hun fjernes!

Jeg er absolut IKKE enig. Hvis dit indlæg virkelig er reelt og du vil sætte
et elhalsbånd på din kat og dermed "sikre" den den frie tilværelse, så
syntes jeg faktisk at du gør katten en større tjeneste ved at få den aflivet
humant hos en dyrlæge. Det andet er fandeme dyrplageri og man tror ikke sine
egne øre/øjne når man læser sådan et indlæg. Jeg fatter ved gud ikke at hvis
man elsker sin kat (eller hund) så kan man så meget som overveje at gøre
sådan noget. Ved du selv hvordan det føles at få et stød?? Jeg syntes det er
ondskab og jeg syntes faktisk ikke din kat fortjener dig som ejer.
Jeg ved godt jeg får den halve gruppe på nakken, men jeg bliver så gal,
frustreret og ked af det når jeg høre folk vil gøre sådan noget ved deres
kæledyr.

lh

Fra : Kate

Dato : 01-07-07 20:57

"lh" <lhmail@mail.dk> wrote in

For det første kan jeg overhovdet ikke finde hoved og hale i hvor
Mortens indlæg slutter og dit starter, det gør de enormt svært at vide
hvem der er ligeglad med hvad. For det anden forstår jeg slet ikke
tonen i jeres indlæg. Hvorfor ikke forklare Morten hvad der dog er så
slemt ved disse elhalsbånd? Jeg anede ikke de er forbudt og jeg ander
heller ikke hvorfor. Så i stedet for at fare i blækhuset og råbe
dyremishandler og katteplager og få afliver dyret, så forklar dog
hvorfor de er så slemt, og det gælder ikke kun dig lh, men også Marie
og Marianne.

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 01-07-07 22:34

> [...]
> Kate
>
> Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
> Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.

Bekendtgørelse om forbud mod brug af visse aggregater, halsbånd m.v. til
dyr. Nr. 1043 af 16/12 1999 §1:
Brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk virkende aggregat, der
hæftes på dyr, og som påfører dyret elektrisk stød eller anden væsentlig
ulempe, når det aktiveres, er forbudt.

/Ole

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-07-07 22:45

In news:46880719$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Kate <doughnut@oliwer.invalid> typed:
> [...]
> blækhuset og råbe dyremishandler og katteplager og få afliver
> dyret, så forklar dog hvorfor de er så slemt, og det gælder ikke

Jeg vil formode, at der må være en særdeles vægtig grund til at
elhalsbånd ikke må sælges til brug på hunde og katte. De fleste af
os har sikkert prøvet at få stød. Jeg fik det så sent som i går af
mit pigkrøllejern som pludselig skilte ad i håndtaget. Det gjorde
godt nok "nas". Jeg vidste hvad det var der skete, men det ved
dyrene jo ikke, og det må være et slemt chok for dem pludselig at få
stød.

Der er flere netfirmaer der er blevet politianmeldt inden for de
seneste måneder, fordi de solgte disse ulovlige halsbånd. De har så
fået en klækkelig bøde, og det er efter min mening kun rimeligt.

Der er forøvrigt en tråd i hundegruppen fra d. 22/6 om elhalsbånd,
der beskriver et forløb hvor et sådant halsbånd blev brugt. Tråden
hedder "Jeg er rystet".

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 02-07-07 06:06

Kate skrev
>Så i stedet for at fare i blækhuset og råbe
dyremishandler og katteplager og få afliver dyret, så forklar dog hvorfor de
er så slemt, og det gælder ikke kun dig lh, men også Marie og Marianne.>

Tjaa en der skriver sådan

***og du er sikkert sådan en der også ville slå dine børn ihjel i stedet for
at finde en løsning så de kunne leve***

har jeg svært ved at tage seriøst, at han så samtidig, giver udtryk for at

***Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad der er forbudt***

så tvivler jeg på om man kommer nogle vegne med at forklare, han har
tydeligt gjort klart at de ting der er "besværlige" har ingen interesse, det
er kun den nemme løsning der dur, også selv om det bliver betragtet
som dyremishandling at bruge

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : jytte jensen

Dato : 02-07-07 11:37

"Marianne Hellemose" <catsKATTE@BAKKEwebnetmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tydeligt gjort klart at de ting der er "besværlige" har ingen interesse,
> det er kun den nemme løsning der dur, også selv om det bliver betragtet

Du er _meget_ hurtig på aftrækkeren Marianne.

Manden er desperat for at beholde sin kat, og det _kunne_ jo være at han
ikke vidste at det var forbudt, eller måske ikke havde tænkt så nøje over
hvordan det vil virke på en kat. Man hegner jo køer ind med elektriske hegn
(ikke at det er et forsvar for el-hegn til katte !!!)

Nu er han blevet oplyst om el-hegn her i gruppen, så mon ikke han alligevel
kommer i tanke om at det nok er en god idè at hegne haven ind ?

Man kan jo altid være fordømmende:

Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-07-07 12:55

> [...]
> hvordan det vil virke på en kat. Man hegner jo køer ind med elektriske
> hegn (ikke at det er et forsvar for el-hegn til katte !!!)

manden kommenterede at han var ligeglad med om det var forbudt..

mvh. marie

Fra : jytte jensen

Dato : 02-07-07 13:39

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4688e793$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> "jytte jensen" <missmerkur@tele.dk> skrev i en meddelelse

> manden kommenterede at han var ligeglad med om det var forbudt..

Det _kunne_ jo være at han var desperat. I øvrigt bliver loven tit
overtrådt; kører over for rødt, kører modsat af kørerretningen osv.

Jytte

Fra : lh

Dato : 02-07-07 13:54

> [...]
>
> Det _kunne_ jo være at han var desperat. I øvrigt bliver loven tit
> overtrådt; kører over for rødt, kører modsat af kørerretningen osv.

Jeg er sådan set også ligeglad med om det er forbudt eller ej (men gudskelov
det er!). Men jeg forstår stadig ikke at man overhoved bare kan tænke på at
udstyre sine husdyr med disse halsbånd. Jeg sidder lige og kigger på min
egen hund og katte og kunne aldrig krumme et knurhår på dem. Jeg har en
indhegnet have, en løbegård men også et par huskatte der løber frit da jeg
bor i et område på landet hvor det kan lade sig gøre.
Det kan godt være Morten (hed han vist) var/er desperat, men alt andet var
jo udelukket som om at KUN elhalsbånd var sidste udvej, og der var også
tidsbegrænsing på. Det er skamløst mod katten.
Det er helt korrekt at en kat der er vant til at løbe frit vil mistrives ved
pludslig at skal være inde, men som skrevet før, bør man som kommende
katteejer tage disse forberedelser med løbegård m.m. så ikke katten når at
få smag for det frie liv. Vil man ikke det, men har naboer der ikke vil have
katte i haven, så mener jeg ikke man bør anskaffe sig en kat.

lh

Fra : Bjarne

Dato : 02-07-07 20:42

Torben og Marie-louise Ager skrev:
> "jytte jensen" <missmerkur@tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> manden kommenterede at han var ligeglad med om det var forbudt..

Hvad er kattenes problem med at det er forbudt?

Bjarne

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-07-07 06:13

> [...]
> dyremishandler og katteplager og få afliver dyret, så forklar dog
> hvorfor de er så slemt, og det gælder ikke kun dig lh, men også Marie

Jeg har vist forklaret mit synspunkt hvis du læser normerer i mine indlæg,
så jeg har samvittigheden i orden.

mvh. marie

Fra : lh

Dato : 02-07-07 06:48

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:46888952$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Jeg har vist forklaret mit synspunkt hvis du læser normerer i mine indlæg,
> så jeg har samvittigheden i orden.
>
> mvh. marie

Jeg kan egentlig ikke se der er så meget at skulle forklare. En person med
en normal tankegang og med moral og etik, vil kunne forstå hvad et
elhalsbånd eller deslige toturapparater gør ved levende skabninger.
Jeg kan personligt slet ikke forstå hvad der får nogen mennesker til at
udstyre sine dyr med disse tingester.

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-07-07 20:34

<mortenrossen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad der er forbudt! Det eneste der
interesserer mig er om min kat kan få lov at forblive i live.

så gør det dog på en mere human måde!, hvis du da holder af den kat.

En indhegning er udelukket - vi har en grund
på 1190 kvm.

vi har 2.500kvm indhegnet, hvor de to af kattene forbliver indenfor, et el
hegn øverst vil løse det for den 3. kat, den kommer pt. ud i sele, indtil
da.
ellers bliver det en kattegård.

En kattegård er også udelukket - det er ensbetydende med at vi ikke kan
holde et eneste vindue/dør åbent på noget tidspunkt af døgnet.

sådan er det også her, altså må man lave nogle rammer af net at sætte på
vinduerne, det løser også flueproblemerne, faktisk ret smart!.

De har
vænnet sig til at være ude - det kan der ikke laves om på nu.

min udbryderkonge er også tidligere gadekat, han har fint vænnet sig til
indelivet uden problemer, så det kan godt lade sig gøre..

[...]

der er nok en god grund til at det er forbudt!

Det aktiveres jo kun når hun
bevæger sig ind på hans grund

jojo, men vil den forstå sammenhængen?, jeg har læst og hørt om flere hunde,
der i panik over støddet i halsen er stukket af, og ikke turdet at passere
grænsen tilbage igen, i frygt for at det gentager sig, jeg tvivler på at en
kat vil forstå sammen hængen.

- og jeg har prøvet at røre ved et
elektrisk hegn - det er ikke behageligt men jeg valgte at give slip
med det samme.

det er for pokker da også forskel på at få et rap over fingrene via et
stødhegn, og så få stød i halsen uden at kunne se sammenhængen.

Det er jo ikke tortur....og hun vil hurtigt lære hvor
hun ikke kan bevæge sig hen. Og jeg synes desuden det er mere tortur
at aflive hende!

Der er vi nok ikke helt enige, måske du skulle overveje at finde et nyt hjem
til hende i stedet.

mvh. marie

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 01-07-07 20:46

Marie skrev
<Der er vi nok ikke helt enige, måske du skulle overveje at finde et nyt
hjem til hende i stedet.>

Du får lige en flok *thumps-up* fra mig )))

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Kate

Dato : 01-07-07 20:53

mortenrossen@hotmail.com wrote in

> For at holde dem inde skal der laves et hegn hele vejen
> rundt om og et tag på

Der er ikke tag på min indhegning. Indrømmet, kattene fandt et smuthul
som jeg har lukket, men el-tråden på toppen af hegnet holder mine 3
katte inde på min grund. Bliver der slukket for strømmen er 2 af
kattene dog ovre og ude i løbet af et øjeblik, det er jeg ikke i tvivl
om, fordi vi har prøvet.

Fra : lh

Dato : 02-07-07 05:18

> [...]
> Kate
>
> Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
> Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.

Der er søreme også en vis forskel på en eltråd for oven af et hegn og så et
halbånd som folk kan aktivere med strøm når det "passer dem".

lh

Fra : Bjarne

Dato : 01-07-07 20:03

> [...]
> det kun er ham vi har fået klager fra. Er der nogen der kan hjælpe
> ville det være meget værdsat! Alternativt har vi ikke vores kat

Den mest retfærdige løsning ville være at vikle din nabo ind i et godt
kraftigt elhegn, men det må jeg desværre ikke opfordre dig til, og
desuden ville det også gå ud over katten, hvis du blev straffet for det,
så lad hellere være med det.

Det bliver nok meget svært at få at vide, nøjagtigt hvor smertefuldt et
elhalsbånd er for en kat, eftersom næsten alle der ved noget vil regne
dig for psykopat og nægte at fortælle det.

Det kan meget vel tænkes, at det vil virke meget hårdere på en kat end
en hund.

Jeg ville anbefale den løsning at indhegne en del af haven. Det er meget
vidtgående, men det er også meget vidtgående, når onde naboer truer ens
kat og loven ikke tillader at man truer dem tilbage.

Bjarne

Fra : mortenrossen@hotmail~

Dato : 01-07-07 20:03

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 01-07-07 20:21

mortenrossen skrev
<-og du er sikkert sådan en der også ville slå dine børn ihjel i stedet for
at finde en løsning så de kunne leve....>

Du er lidt langt ude, er du ikke, men det er vel ikke overraskende, i
betragtning af at du vil bruge el-halsbånd,
jeg *kunne* have givet dig linken til Mark og vejfred loven, som TYDELIGT
siger at man skal holde sine dyr på egen grund, men jeg tvivler egentlig på
at du vil kunne FORSTÅ den

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***