Hund og kat.
Fra : Tommy Fer

Dato : 25-07-07 07:48

Hej NG

Vi har 3 katte, vi har idag "arvet" en dejlig 2 årig blandingshund (det
var det eller spøjten Hvilket vi ikke kunne acceptere)

Hvordan vænner man dem til hinanden. Cirkeline (hunden) vil meget gerne
"spise" dem, de er helt klart et bytte. Der bliver gøet og hun forsøger
at rende efter dem ved første chance.

Kattene, ja de er ca dobbelt størrelse af normalt LOL

mvh Tommy Fer

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-07-07 08:15

"Tommy Fer" <NOSPAM@fernet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "spise" dem, de er helt klart et bytte. Der bliver gøet og hun forsøger at

I skal vise hende at det er jer der bestemmer, og at kattene skal være der,
færdig slut.
Nu er det hele så nyt for hende, så alt er nok uoverskueligt for hende og
dermed er hun stresset over situationen, stresset over kattene, det nye
hjem, jer osv. alt sammen noget der kan få en hund til at overreagere.
Hold hende evt. i snor mens i stille sætter jer ned hvor i nu plejer at
holde "siesta" i stuen feks.
lad kattene komme og gå som det nu passer dem, sig NEJ, når hun farer ud mod
dem, ros hende i det hun stopper og ser på jer, hav en ladning af godbidder
til ektra belønning som forstærkning til den verbale ros.
målet er at hun kan sidde, og helst ligge i jeres nærhed i ro, selv om
kattene er omkring hende.
På den måde har i kontrol over hende og situationen, indtil hun finder ud
af, at de her katte altså bor her og skal respekteres.
Behold snoren på, sålænge i er usikre på hendes reaktioner, vær rolige
omkring hende, vis hende at i har kontrol over situationen og at i ikke
lader jer panikke, det smitter af!.
ros hende, det giver selvtillid.

giv hende nogle gode ture, så hun er trættet, både mentalt og fysisk, og hun
den vej lærer jer bedre at kende og omvendt.

sørg også for, at kattene har et "helle", hvor de kan søge tilflugt uden at
hunden kan forstyrre dem.

Nu ved jeg ikke hvordan kattenes adfærd har været siden i går?, er de
ligeglade med hende, eller farer de rundt i skræk?.

og hunden, hvad er hun for en størrelse, stor eller lille?.

> Kattene, ja de er ca dobbelt størrelse af normalt LOL

Rigtige katte vejer over 5 kg., og tæver hunde (o;

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 25-07-07 08:34

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:46a6f843$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> "Tommy Fer" <NOSPAM@fernet.dk> skrev i en meddelelse

Hej Tommy

Marie giver jer nogle rigtig gode råd.

I kan også læse om emnet her:

http://www.netdyredoktor.dk/sw21684.asp>

Venlig hilsen, Anelise - der har sammenført mange hunde og katte, men oftest
en hvalp overfor voksne katte, eller en ny killing overfor voksne hunde.

Fra : Tommy Fer

Dato : 26-07-07 07:17

A. S. Nielsen skrev:
> [...]
> en hvalp overfor voksne katte, eller en ny killing overfor voksne hunde.

Hej Igen

Når men det kommer nok til at tage noget tid. I det øjeblik hunden ser
kattene går den helt i som dne var på jagt. Gør og trækker alt hvad den
kan for at komme efter dem. Kattene er selvfølgelig bange.

Ser lidt håbløst ud. Men mon ikke det kommer.

Hun lystre rimeligt, men når hun først bliver optaget af et "bytte"
eller anden hund når man går tur, kan man næsten ikke komme igennem til
hende. Kun ved at stille sig foran / flytte sid imellem hende og
"byttet" og give SIT kommandoen kan jeg får hende bare lidt ned. Dog går
det meget stærkt med at jagte "byttet" igen.

mvh Tommy Fer

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 26-07-07 07:39

> [...]
> kattene går den helt i som dne var på jagt. Gør og trækker alt hvad den
> kan for at komme efter dem. Kattene er selvfølgelig bange.

Hun skal ikke have lov til at få succes med at jage dem, målet skal være at
hun skal lære at acceptere deres tilstædeværelse uden at komme op i det røde
felt.
I skal forhindre hende i at stresse for meget op.
Dvs. gør som i gør nu, sit/dæk hende ad, når hun begynder at koge op, og lad
hende blive der, indtil hun falder ned igen., hun skal ikke hive afsted med
jer, når i laver tilvænningen indendøre, gør hende klart at det er jer der
bestemmer farten, fint med at sætte benet ind foran, stil jer foran, fang
hendes opmærksomhed, giv hende guf of ros for at bryde den dårlige adfærd,
selv de mindste tegn på bedring skal belønnes.

Prøv at have noget der siger lyd til at bryde hendes stress, en pivedims som
i bare har i lommen, eller noget andet, En fløjte ville være god!, den er
lige til at have om halsen, fløjt og ros når hun ser på jer til at starte
med.
En klikker kan også være en god hjælp til at lære hende at arte sig.
Det gælder om at bryde den er besættelse om at jage kattene, og kan i fange
hendes opmærksomhed, er i et godt stykke på vejen.

> Ser lidt håbløst ud. Men mon ikke det kommer.

det kan virker meget håbløst og uoverskueligt, tro mig, jeg har prøvet det,
både den ene og den anden vej (kat-hund og hund-kat).
men er i vedholdende og klare i jeres signaler til cirkeline, at hun lære
hen ad vejen at have tillid til jer, at hun falder til ro, så kommer det
hurtigt.

Mvh. Marie