En cykeltur og kamphunde
Fra : Kim2000

Dato : 18-07-07 09:59

Jeg kan ikke huske om, jeg har fortalt denne oplevelse, men der er kommet en
krølle på, så nu kommer begge dele.

Jeg cykler omkring et par tusinde km hvert år på raceren, sidste år ved
nogenlunde denne tid drejede jeg op af en lille offentlig vej, alle der
cykler ved det er de mest behagelige (kun få biler), hvorefter en rootweiler
hamrer ud mod mig, jeg sætter den et par gear op og er allerede oppe på
omkring 45, men hunden hænger på og skræmmede nok, så gør den ikke. Over den
næste km jager den mig og jeg er oppe på 57 km/t over den strækning, altså
ligeså meget som en scooter.

Da jeg kommer hjem starter jeg med at ringe til manden, jeg skulle fandme
ikke nyde noget af, at tage ind til manden (jeg ville jo sikkert ikke kunne
komme hen til døren), manden er komplet ligeglad, jo det kunne da godt være
en ubehagelig oplevelse, men hans hund var altså jordens fredeligste hund og
at jeg kunne bare køre en anden vej, hvorefter jeg springer helt i luften.

Politiet kunne ikke se det store problem, selvom hunden i hvert fald var
milevidt fra sin matrikel og tænk hvis der kom en fru jensen kørende eller
et barn, men anyway det var ikke et problem.

Nå, men dagen efter er jeg fortsat stiktosset og tager et stykke rødt kød,
fylder det med afføringsmiddel og kører samme tur, hvor hunden ganske som
forventet mener jeg er dagens frokost, jeg smider kødet som hunden heldigvis
vælger. Da jeg kommer hjem ringer jeg til manden og siger ganske kort at det
er træls at hunden har spist noget 400 m fra sin matrikel´og smækker på.
Ejeren har siden fået sat et hegn op og landbetjenten havde jeg en lille
snak med. Manden havde få måneder forinden været involveret i en
trafikulykke, fordi han åbenbart heller ikke kan holde styr på sine heste.

Nå, men i dag (altså et års tid efter) kunne jeg ved bageren høre en "sjov"
lille historie, nemlig at hunden var aflivet fordi den havde bidt ejeren,
hvilket selvfølgelig er tragisk, men så var jeg altså ikke helt idiot, når
jeg sagde den var farlig og det kun var et spørgsmål om tid før den bed. Jeg
fatter ikke man vil have en hund, der er så stor man ikke kan klare den.

Cykeltur 2 var en fredelig lille tur på godt 40 km - også sidste år, da jeg
runder et sving hamrer en hønsehund ud i forhjulet, så mig ind over styret
og dækket ind i vovse. For fanden da! Nå, men der sker ikke noget, andet end
vovse begynder at gå, da jeg vil give den et skub væk snapper den efter min
hånd. Allerede på dette tidspunkt er jeg helt oppe i det røde felt, så
pumpen, der ligger på jorden, bruges til at smække den sådan et par over
ryggen, så den ser både sol og stjerner. Den står lidt og ser forvirret ud,
ejeren kommer ud og siger noget i stil med "lille susie er der sket noget
med dig", da hunden så mener den igen skal snappe, ja så fik den slag nummer
2, hvorefter både ejer og hund skyndsomt forsvandt. Heldigvis var der ikke
sket noget med cyklen.

Nå, men pointen er her, selvfølgelig kan en vovse på landet komme til at gå
ud foran en cykel (det så vi jo i går på touren, det er godt nok er
piiiiinligt), den skal selvfølgelig ikke snappe, men set i bakspejlet var
det nok en overreaktion fra min side, sikkert fordi jeg nogle uger tidligere
havde haft den første oplevelse med rotweileren. Men hunden var ikke her
større end man kunne give den et lag bank, det tvivler jeg på man kan med en
75 kgs rotweiler, jeg tvivler endda på ejeren kan styre den helt og aldeles
og hvorvidt en cykelpumpe kunne have gjort tingene er nok tvivlsomt. Det er
derfor jeg ikke bryder mig om kamphunde, en familiehund kan man om
nødvendigt give et par flade, en kamphund kan være potentielt livsfarlig,
det er så også derfor jeg mener, kamphunde ganske enkelt skal forbydes og
politiet frit skal kunne aflive dem, når de støder på dem. Derfor må
politikerne sammen med hundeforeningerne kunne opstille kriterier for
hvornår det er en kamphund. Jeg medregner rotweilere, det er sikkert ikke
alle der gør det. Det kan naturligvis ikke bare være op til den enkelte
betjents luner, hvis jeg var betjent ville grænsen nok en helt anden end
hvis det fx var pwh (er det ikke dig der har rotweilere?) og den dur jo
heller ikke.

Nu jeg sidder og skriver det her kommer jeg til at tænke på det er svært at
opstille de kriterier. Vægten kan man ikke gå efter i sig selv, en sankt
berhard vil ingen vel kalde en kamphund, der møjhidsige så køtere (chiwaowao
eller hvordan det nu staves), men de er så små at selv et barn kan klappe
dem et par på kajen, så dem jeg tænker på er "muskelhunde".

"Lille" Susie løber iøvrigt ikke efter mig når jeg cykler forbi i dag, hun
kigger bare og holder sig inde på græsset. Jeg er ikke tvivl om hun kan
huske mig.

mvh
Kim

Fra : pwh

Dato : 18-07-07 10:24

Kim2000, skrev:

> [...]

> betjent ville grænsen nok en helt anden end hvis det fx var pwh (er
> det ikke dig der har rotweilere?) og den dur jo heller ikke.

Jeg har pt kun en ½-Rotte, min Angel er en Lab/Rotteblanding.
Men min næste hund bliver sikkert en ren Rotte, dejlig race.
Og helt rigtigt, det er ikke, og har aldrig været en kamphund.
Faktisk skal rigtige kamphunde ødelægges for at blive agrassive
overfor mennesker, udbredt misforståelse at de er det rent naturligt.

> [...]
> møjhidsige så køtere (chiwaowao eller hvordan det nu staves), men de
> er så små at selv et barn kan klappe dem et par på kajen, så dem jeg

Muskelhund kunne man til nød godt kalde en Rotte, men den rigtige
betegnelse er at det er en Hyrdehund, som også tit fungerer som brugshund.
Problemet med Rotter er nok at der er for mange køkkenbordsavlere,
skal jeg en dag have en Rotte bliver det fra forældre der er mentaltestede
og hvor hvalpene også er blevet mentaltestet.

/Jens

Fra : Kim2000

Dato : 18-07-07 22:16

> [...]
> Faktisk skal rigtige kamphunde ødelægges for at blive agrassive
> overfor mennesker, udbredt misforståelse at de er det rent naturligt.

Udover at det åbenbart så er lykkes for rigtig mange mennesker at ødelægge
hundene, så er problemet jo det forbandede at de er umålig stærke, "enhver"
velvoksen mand kan redde et barn fra fx en scæfer, labrador eller lignede,
men selv veltrænede politibetjente skal bruge våben for at klare en kamphund
der går amok, fx ved århus da en betjent måtte affyre 8 skud mod en løs
kamphund, der var gået amok på ejeren.

> Muskelhund kunne man til nød godt kalde en Rotte, men den rigtige
> betegnelse er at det er en Hyrdehund, som også tit fungerer som brugshund.

Så er det måske en del af forklaring, at rottweiler folket glemmer at de
skal aktiveres konstant.

> Problemet med Rotter er nok at der er for mange køkkenbordsavlere,
> skal jeg en dag have en Rotte bliver det fra forældre der er mentaltestede
> og hvor hvalpene også er blevet mentaltestet.

Jeg har længe været tilhænger af et hundekort, ligesom et kørekort, så ikke
alle og enhver kan anskaffe sig en hund, hvis man ikke kan bestå kortet kan
man jo passende anskaffe sig en kat eller en kanin, det er sjældent vi hører
om en kanin, der bider et barn ihjel.

Hvordan mentaltester man en hund?

mvh
Kim

Fra : pwh

Dato : 18-07-07 23:05

Kim2000, skrev:

> [...]
> våben for at klare en kamphund der går amok, fx ved århus da en
> betjent måtte affyre 8 skud mod en løs kamphund, der var gået amok på

Det er måske årsagen til at visse kamphunderacer er forbudt i DK,
ved det ikke, jeg går selv gerne udenom de voksne af racen.
Men ret skal værer ret, rent naturligt er kamphunde meget menneskeligvenlige,
at de så gerne rent naturligt gerne slagter din hund ser jeg som et størrer problem.

> Så er det måske en del af forklaring, at rottweiler folket glemmer at
> de skal aktiveres konstant.

Tror mere at problemet er at der bliver avlet på revl og krat
for sølle mammons skyld.

Jeg blev selv (som sædvanligt) skruk her til sommeren.
Der gik jeg ind og lurede på hvad jeg kunne få hurtigt af Rotter,
og det var bare og vælge ller vrage, hvis jeg ville tage fra en køkkenbordsavler.

Jeg kom mig så over min "skrukhed", men blev da via diverse
seriøse avlere obs på at mentaltest lige mht den race er en god ide.

> [...]
> bestå kortet kan man jo passende anskaffe sig en kat eller en kanin,
> det er sjældent vi hører om en kanin, der bider et barn ihjel.

Det er otupi i et land som DK, vi er for anerkistiske

> Hvordan mentaltester man en hund?

Har søgt lidt og kan desværrer ikke finde det igen.
Men mon ikke det er noget med at den ikke har skambidt
nogen inden for 3 mdr

/Jens

Fra : Hm

Dato : 19-07-07 07:40

> [...]

*********
Rot. klubben har mentaltest, så jeg vil tro hvis I henvender jer der så har
de sikkert noget på det.
**********

> Har søgt lidt og kan desværrer ikke finde det igen.
> Men mon ikke det er noget med at den ikke har skambidt
> nogen inden for 3 mdr

Ja, Jens så er det jo bare at holde rotten i bur fra 8-12 mdr.

Dansk Kennelklub mentaltester forskellige racer, så der kan der måske også
rekv. materiale.
Hanne

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 19-07-07 08:04

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> *********
> Rot. klubben har mentaltest, så jeg vil tro hvis I henvender jer der så

Jeg fandt det her:
http://www.grosserguiden.dk/Mentaltest__UHM_/mentaltest__uhm_.html

Mvh.Marie

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 19-07-07 08:14

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:469f0cdc$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Jeg fandt det her:
> http://www.grosserguiden.dk/Mentaltest__UHM_/mentaltest__uhm_.html

Glemte lige.. hver race har en "ønskeprofil", altså et forudbestemt
reaktionsmønster som er ønskeligt for den pågældende race.
derfor er der de farvede felter i skemaet, det er en grosser sennen der
bliver testet i eksemplet, en rotte ville se anderledes ud, da den er en
anden type hund en grosse`ren.

Jeg har overværet sådanne test i boxerklubben nogle gange, det er faktisk
meget interessant.

Mvh. Marie

Fra : Leyna

Dato : 19-07-07 09:40

On Wed, 18 Jul 2007 23:16:22 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>der går amok, fx ved århus da en betjent måtte affyre 8 skud mod en løs

Hmmmm... En Schæfer er altså en temmelig stor og stærk hund, også
selvom den ikke er i muskelhunde kategorien...
En veltrænet politibetjent skal kun bruge ET skud for at nedlægge en
kamphund... eller en hvilken som helst anden hund.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 18-07-07 10:54

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
Snip en lang historie
(fin læsning)

Historien fortæller hvor vigtigt det er at holde sig i form.
Har prøvet det samme flere gange på mine ture med klubben og alene.
--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : pwh

Dato : 18-07-07 11:23

jopa, skrev:
> [...]
>
> Historien fortæller hvor vigtigt det er at holde sig i form.
> Har prøvet det samme flere gange på mine ture med klubben og alene.

Det var helt sikkert Kim's pointe med historien

/Jens (som ikke har cyklet i 7-8 år, jeg hader det)

Fra : jopa

Dato : 18-07-07 11:29

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Det var helt sikkert Kim's pointe med historien

Har prøvet det masser af gange, og når blot hunden ikke er for stor kan et
par cykelsko godt få den til at skrige.
Et spark i ribbenene gør underværker

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 18-07-07 11:39

jopa, skrev:

> Et spark i ribbenene gør underværker

Det gør sgu da pisseondt
Jeg har prøvet at brække et par ribben, det er uden
tvivl den mest smertefulde oplevelse jeg endnu har haft

/Jens (som John fik OT)

Fra : jopa

Dato : 18-07-07 12:12

> Det gør sgu da pisseondt
> Jeg har prøvet at brække et par ribben, det er uden
> tvivl den mest smertefulde oplevelse jeg endnu har haft

Så kan de lære det de løsgående hunde

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : JBH

Dato : 18-07-07 12:28

> Det gør sgu da pisseondt
> Jeg har prøvet at brække et par ribben, det er uden
> tvivl den mest smertefulde oplevelse jeg endnu har haft

Så kan du måske lære ikke at løbe efter cyklister

mvh
JBH

Fra : pwh

Dato : 18-07-07 12:59

JBH, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Så kan du måske lære ikke at løbe efter cyklister

Nemlig, på den hårde måde, men hun var altså så smuk

/Jens

Fra : Winnie

Dato : 18-07-07 11:14

"Kim2000" skrev

> Jeg kan ikke huske om, jeg har fortalt denne oplevelse, men der er kommet
> en
> krølle på, så nu kommer begge dele.

<snip>

Godt det ikke var mig - jeg tvivler på jeg kan trække 57 km/t
Gad vide om hundenes ejere mente de havde helt styr på vovse!?

- Winnie

Fra : jopa

Dato : 18-07-07 11:46

"Winnie" <winnie@schildknecht.123dk> skrev i meddelelsen

> Godt det ikke var mig - jeg tvivler på jeg kan trække 57 km/t
> Gad vide om hundenes ejere mente de havde helt styr på vovse!?

Har lige kørt over Alperne fra Østrig til Slovenien med ca 15 kmt opaf og ca
80 nedaf uden løsgående hunde.
Sorry ville lige prale lidt.
Jens Tour de france starter om et par timer så tænd for fjernsynet og bliv
begavet

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 13:21

"jopa" <john@spamjatak.invalid> skrev i en meddelelse news:469def80$0

> Jens Tour de france starter om et par timer så tænd for fjernsynet og bliv
> begavet

Gaaab !
Jeg foretrækker nu, at gå eller rulle, men det er nok fordi, at jeg altid
skal fræse afsted på en cykel, i stedet for, at køre stille og roligt og så
bliver det sgi for hårdt....

Synes dog ikke, at jeg har været meget over de 40 km. i timen- dengang jeg
havde en cykel med speedometer på.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : pwh

Dato : 18-07-07 12:07

jopa, skrev:

> Jens Tour de france starter om et par timer så tænd for fjernsynet og
> bliv begavet

Jeg ville falde i søvn efter 5 minutter
Næh om et par timer kommer min søster fra USA på besøg,
hun er hundemenneske ligesom jeg, så der skal der pladres hund.
Hun insistrede på at komme tidligt så vi også kunne nå ud og gå med vufferne

Jeg tror at hun har overhalet selv dig i antal hunde.
Hun startede med en Beagle da hun var 18 år (er nu 45).
Så fik hun en kæreste der havde Greyhound, de fik sig
så sammen en stald fuld af Greyhound's (dejlig race) på Falster.
Jeg tror de havde 12-15 stykker en overgang,
hvoraf 2-3 stykker permanent var stuehunde.
Hundevæddeløb blev så droppet da der ingen penge var i det i DK,
hun fik så i stedet for en Hvid Schæferhan (også dejlig hund, ca 55kg stor).
Den kom med til USA hvor hun så også købte en CainTerrier.
Schæferen er nu død, og hun fik så for et par år siden en Chowblanding
som kammerat til hendes Cain.

Så fik i lige en historie om min søde søster Lene som støttede
mig meget i starten da jeg fik hund, nu spørger hun sgu mig til råds

/Jens

Fra : C.H

Dato : 18-07-07 15:16

> [...]
> Sorry ville lige prale lidt.
> Jens Tour de france starter om et par timer så tænd for fjernsynet og bliv

HØRT!!

Connie - der uden tvivl mener, at Tour de France er sommerens ubetingede
højdepunkt... Men ville betakke sig ved at skulle bestige selv den mindste
bakke på to hjul!!

Fra : jopa

Dato : 18-07-07 17:11

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Connie - der uden tvivl mener, at Tour de France er sommerens ubetingede
> højdepunkt...

Ditto her.
Min hund bliver overhovedet ikke luftet i de 3 uger det tager

Det var som sædvanlig Jensen der fik os OT med sin historie om da han uden
snor på løb efter en cyklist der brækkede hans ribben

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : pwh

Dato : 18-07-07 19:49

jopa, skrev:
> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Ditto her.
> Min hund bliver overhovedet ikke luftet i de 3 uger det tager

Gaab, er det ikke en konkurence om hvem der kan tåle mest EPO man ser.
Typisk Schæferfolk at de gider bruge tid på den slags så de kan
bedømme hvad stofferne gør ved deres hunderace

> Det var som sædvanlig Jensen der fik os OT med sin historie om da han
> uden snor på løb efter en cyklist der brækkede hans ribben

Det var nu selvforskyldt på en scooter,
men gjorde avs alligevel

/Jens

Fra : jopa

Dato : 18-07-07 20:13

> Gaab, er det ikke en konkurence om hvem der kan tåle mest EPO man ser.

Du skal ikke tro på alt hvad der står i aviserne

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Steffan

Dato : 18-07-07 20:38

> Godt det ikke var mig - jeg tvivler på jeg kan trække 57
> km/t Gad vide om hundenes ejere mente de havde helt styr på
> vovse!? - Winnie

Det gjorde han uden tvivl :(

--
Via: http://www.jumlers.com/dk.fritid.dyr.hund/

Fra : Kim2000

Dato : 18-07-07 21:30

"Winnie" <winnie@schildknecht.123dk> skrev i en meddelelse
> "Kim2000" skrev

> <snip>
>
> Godt det ikke var mig - jeg tvivler på jeg kan trække 57 km/t
> Gad vide om hundenes ejere mente de havde helt styr på vovse!?

Hans svar jo "meget logisk", at jeg bare kunne køre en anden vej og så var
hunden altså virkelig fredelig. Men han anmeldte mig efterfølgende for at
have "forsøgt at slå hunden ihjel", så helt sikkert har det haft en effekt
at den (ifølge betjenten) havde overskidt stuen (hvad det så end dækker
over), og der kom da hegn op og det var det vigtigste.

mvh
Kim

Fra : pwh

Dato : 18-07-07 21:45

Kim2000, skrev:

Og så ville det klæde dit eget oprindelige indlæg at
forholde dig til de svar der er kommet mht kamp/muskelhunde.

/Jens

Fra : Winnie

Dato : 18-07-07 22:12

"Kim2000" skrev>
> [...]
> at den (ifølge betjenten) havde overskidt stuen (hvad det så end dækker
> over), og der kom da hegn op og det var det vigtigste.

Jeg tror ikke på den der med at man kan stole på sin hund og "den gør aldrig
noget"...
Til gengæld tror jeg på, at hunden reagerer sådan som den finder det
hensigtsmæssigt her og nu - særligt i en presset, stresset eller ukendt
situation. Så har den sg* glemt alt om godbidder og mavekæl
Og da det er de færreste mennesker der kan løbe deres hunde op, så bør man
sørge for at kunne holde hunden tæt på sig.

Tænk nu hvis det ikke havde været dig, men en der ikke kunne komme væk -
ikke sjovt!

- Winnie, der hygger sig ved tanken om ejeren der tørrer l*rt op, men syns
det var synd for hunden - tosset eller ej

Fra : Leyna

Dato : 18-07-07 11:38

On Wed, 18 Jul 2007 10:59:24 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>eller hvordan det nu staves), men de er så små at selv et barn kan klappe
>dem et par på kajen, så dem jeg tænker på er "muskelhunde".

Og under dem har du så placeret Rotten, som IKKE er en muskelhund?!
Hvis det kun er fordi den er så stor at man ikke lige kan klappe den
et par på bærret, så skal dobberman og schæfer vel osse med i den
kategori?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Brian

Dato : 18-07-07 23:14

Kim2000 skrev:
*klip*
> [...]
> kigger bare og holder sig inde på græsset. Jeg er ikke tvivl om hun kan

Hej Kim

1. historie - jeg kan godt forstå din vrede overfor hunden, men at give
den afføringsmiddel, som jeg ikke går ud fra du har den rette ekspertise
i at dosere, er efter min ydmyge mening at gå over stregen. Og lige
præcis hvornår er en Rottweiler, blevet en kamphund?? Muskelhund, vil
jeg umiddelbart heller ikke kalde dem, men lad gå - de ER jo stærke.
Hele muskelhunde/kamphunde-tingen ødelægger altid en ellers god
diskussion, fordi A) folk har ikke styr på hvad der er hvad og B) der er
altid nogen der kommer med udsagnet; "Jamen, min
pitbull/amstaff/whatever, har aaaaldrig gjort noget og derfor er det
ikke racen der er noget galt med" - kort sagt, det er en uendelig
diskussion, og folk i begge lejre vil kunne "dokumentere" deres udsagn.
At hunden gik på sin ejer, beviser at du havde ret - det måtte være en
hund med problemer (læs: ejer, psyke eller en god kombi).

2. historie - hvad hvis det var et barn der kom løbende ud? Hvor hurtigt
kører du i beboede kvarterer? Du har et medansvar i at uheldet sker, om
du kan lide det eller ej. Okay, hunden snapper efter dig - fair nok at
du bliver sur, men som du selv skriver var det nok en overreaktion at
slå den med cykelpumpen. Du kunne ikke prøve at sætte den på plads
verbalt? De fleste hunde jeg har observeret være aggresive, skulle ikke
have meget mere end et højt brøl fra mig, før de glemte at være
aggresive, og istedet overvejede hvad ham mennesket havde gang i.

Angående hunde der ikke må være stærkere end deres ejere:
Hvad med heste? Må 12-årige piger have heste? Jeg er vokset op på
landet, med heste og hunde på det nedlagte landbrug - og jeg mener at du
ikke kan opdrage en hest, halvt så godt som en hund! Hesten, er desuden
mennesket ekstremt fysisk overlegen!
Med mindre det er en miniature-pony..
Hvad med undulater? De kan jo komme til at hakke øjnene ud på folk,
hvis de bliver tossede - og har du prøvet at fange en løs undulat? ;)
Ville det ikke være trist at leve, i en verden af miniature-ponyer og
chihuahua'er?

-Brian
http://www.ikast-boisen.dk/wordpress

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 19-07-07 12:49

On 18 Jul., 16:16, "C.H" <vax...@hotmail.com> wrote:

> Connie - der uden tvivl mener, at Tour de France er sommerens ubetingede
> højdepunkt... Men ville betakke sig ved at skulle bestige selv den mindste
> bakke på to hjul!!

Tsk Tsk godt der er andre kanaler på TVét *LOL*

Mvh Fru Larsen.