Klog hund ???
Fra : Is

Dato : 14-07-07 21:51

Hej

Kan man påvirke en hunds IQ

Det jeg mener er, kan man ved at give hvalpen opgaver den skal løse,
for på den måde at lære hunden at løse forskellige opgaver nemmere.

Et eksempel: man kaster en bold så den lander lige på den anden side
af et hegn (trådnet).
Den "mindre kloge" løber straks til hegnet, og forsøger af få bolden
gennem hegnet (hvilket ikke kan lade sig gøre)
Den "lidt klogere" løber straks hen til et sted hvor den ved den kan
komme gennem hegnet, og komme straks tilbage med bolden.

Erik Isager

Fra : Ralph

Dato : 14-07-07 22:53

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man påvirke en hunds IQ
> Det jeg mener er, kan man ved at give hvalpen opgaver den skal løse,
> for på den måde at lære hunden at løse forskellige opgaver nemmere.

Måske hunden selv kan finde løsninger, min Rissa fik en slem skade på sin
ene forpotes store trædepude, hun kunne ikke gå på græs, sand eller groft
asfalt, hun skulle dog luftes og fandt så selv ud af at de hvide striber
langs vejen var dejligt "bløde" at gå på, sjovt at se en hund gå "på line"
selvom det var imod hendes natur at gå på min højre side.
Nu er det næsten lægt, dog ikke så godt igår, da hun jagede en hare med 180
km/t

--
Ralph

Fra : qfha

Dato : 15-07-07 09:30

On 14 Jul., 22:50, "Is" <detteerminnewsgruppemailadres...@get2net.dk>
wrote:
> Hej
>
> Kan man påvirke en hunds IQ
>
> Det jeg mener er, kan man ved at give hvalpen opgaver den skal løse,
> for på den måde at lære hunden at løse forskellige opgaver nemmere.

Jeg ved ikke om du kan ændre dens IQ, men du kan give den erfaringer,
som gør den selvstændigt kan løse en opgave på den mest
hensigtsmæssige måde. Jeg træner jagthunde, og her ser vi tit, at
hunden arbejder selvstændigt og smart når den henter et stykke vildt.

mvh
qfha

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-07-07 10:39

> [...]
>

> Det jeg mener er, kan man ved at give hvalpen opgaver den skal løse,
> for på den måde at lære hunden at løse forskellige opgaver nemmere.

Ja, det mener jeg godt at man kan.
Jeg har med min ene hund brugt meget at lave problemløsning med ham, gemme
ting på forskellige niveauer, putte ting i andre ting, lukke ting op, sætte
ringe om en pind, få fat i mad der er hængt op i et træ osv. Han er klart
den mest smarte af de 3 jeg har, og er god til at løse problemer
selvstændigt.
det udvider deres tankevirksomhed, og dermed vel også deres IQ, hvis man da
kan måle en sådan på en hund.

Mvh. Marie

Fra : Winnie

Dato : 15-07-07 19:00

"Is" skrev

> Kan man påvirke en hunds IQ

Kort sagt - nej!
IQ er en fast størrelse. IQ siger ikke noget om hvad man kan, men er blot
den enhed intelligensen måles i.
Men dyret/mennesket, kan stimuleres i retning af at udnytte sin iq optimalt
og på den måde fremstå klogere.
Om dyr besidder flere intelligenser på samme måde som mennesket ved jeg
ikke. Noget tyder måske på det - en metode virker med en hund, men ikke med
en anden.
Det oplever vi da her i huset med mor Berta og datter Bette. Børns optimale
indlæring, er jo også specifik for det enkelte barn. Men det er bare en
tanke...
At der så er kæmpe forskel på dyrets om menneskets intelligens, skal der
ikke herske tvivl om... Hvem der så rent faktisk er klogest, kan der så
ganske ofte herske tvivl om

- Winnie

Fra : Is

Dato : 17-07-07 18:41