Hunderace til børnefamilie?
Fra : Juul

Dato : 13-07-07 10:55

Vi er en familie med 4 børn på hhv. 9, 7, 2 og ½ år.
Vi bor på et nedlagt landbrug.
Jeg er ikke så glad for at være alene hjemme når manden af og til er ude at
rejse, men den må heller ikke være så stor at den vælter børnene omkuld

Hvilken race ville være god til os?

Mvh. Juul

Fra : pwh

Dato : 13-07-07 11:06

Juul, skrev:
> [...]
> Jeg er ikke så glad for at være alene hjemme når manden af og til er
> ude at rejse, men den må heller ikke være så stor at den vælter

Bliver nok svært at finde når du har så små børn

> Hvilken race ville være god til os?

Umiddelbart en Schæfer hvis den skal passe på,
tæverne er gerne ikke så store og nemmre at tumle
end hannerne, så det ville værer mit bud.

/Jens

Fra : Bodil

Dato : 13-07-07 13:43

Bodil Dalsgaard
"Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at rejse, men den må heller ikke være så stor at den vælter børnene omkuld

Det kommer da helt an på hvad du vil med hunden

Hvis den eneste begrundelse for at få hund, er at den skal passe på dig, så
ville en tyverialarm både være billigere og bedre.

Fra : pwh

Dato : 13-07-07 13:53

Bodil, skrev:

> Det kommer da helt an på hvad du vil med hunden
>
> Hvis den eneste begrundelse for at få hund, er at den skal passe på
> dig, så ville en tyverialarm både være billigere og bedre.

Hvordan kan en tyverialarm passe på en ???
Jeg ser da intet fordækt i at få en hund primært til beskyttelse
af hjemmet, det har da været hundes opgave i årtusinder.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 13-07-07 14:32

> Hvordan kan en tyverialarm passe på en ???
> Jeg ser da intet fordækt i at få en hund primært til beskyttelse
> af hjemmet, det har da været hundes opgave i årtusinder.
>
> /Jens

Jeg synes så det er totalt misforstået at anskaffe sig en hund til
beskyttelse.
Her i huset er det omvendt - vi har ansvaret for at beskytte vores hund, og
hans opgave er på ingen måde at forholde sig til fremmede - om de vil os det
godt eller skidt.

Connie

Fra : pwh

Dato : 13-07-07 15:02

C.H, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes så det er totalt misforstået at anskaffe sig en hund til
> beskyttelse.

Hvorfor dog det, så længe den bliver passet ordentligt ser jeg
ingen probs i det.
Mine hundes eneste opgave er da at passe på hjemmet,
noget skal de da lave for føden, kattens er at holde huset musefrit

> Her i huset er det omvendt - vi har ansvaret for at beskytte vores
> hund, og hans opgave er på ingen måde at forholde sig til fremmede -
> om de vil os det godt eller skidt.

Nu er det jo ganske naturligt for en hund at passe på flokken,
om du vil fratage din hund den opgave er self dit valg.
Så undres jeg da bare lidt over dit racevalg, det må da kræve
en del træning at få en Schæfer til ikke at ville passe på flokken.
Så havde det da været mere nærliggende at tage en race der
ikke pr instinkt gør det.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 13-07-07 16:05

> [...]
> Mine hundes eneste opgave er da at passe på hjemmet,
> noget skal de da lave for føden, kattens er at holde huset musefrit

Hvad er så hundenes opgave, hvis der pludselig er indbrud eller der står en
en frygelig gut og vil dig noget skidt?
Og hvordan har du lært hundene, hvad de skal gøre?

> [...]
> en del træning at få en Schæfer til ikke at ville passe på flokken.
> Så havde det da været mere nærliggende at tage en race der

En hunds instinkt at at tage imod de opgaver, de bliver tildelt. Nogen
skaffer mad, nogen beskytte andre laver en masse hvalpe (Cassius leger
bare og irriterer sin mor)
En schæfer indeholder en hel del mere end beskyttertrang og der er intet i
dens mentalitet der taler i mod at den ikke får en opgave som familiens
frontløber i krisesituationer.
Vores hund får lov til at sige når der kommer nogen. Herefter har han intet
med noget at gøre. Og jeg skal ihvertfald ikke have lært ham at gå på
fremmede, hvis de kigger indendøre... Det er egenskaber jeg slet ikke kan og
vil styre.

Angående træning - I mine øjne er det omvendt. Det kræver en del træning at
få en hund til at gå foran og forsvare sine mennesker.
Og ikke mindst gøre det på en måde, så ingen kommer til skade.
Det kræver også en ejer der har fuldstændig styr på de drifter den slags
kræver, og det er drifter som jeg ihvertfald ikke synes menigmand skal rode
med.
Både for hundens og for omgivelsernes skyld.

Connie....

Fra : jopa

Dato : 13-07-07 16:22

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad er så hundenes opgave, hvis der pludselig er indbrud eller der står
> en en frygelig gut og vil dig noget skidt?

Så skal den fandme skambide svinet og jeg garanterer dig for at den gør
det med eller uden mig ved sin side.

> Og hvordan har du lært hundene, hvad de skal gøre?

Har trænet både forsvar og angrebsarbejde igennem mange år og tro mig Ingen
ville slippe uinvalideret fra mødet med en 50+ kg tung Milo.
Mit hjem er mit og stakkels den person der ikke er respekterer det

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 13-07-07 16:32

"jopa" <john@spamjatak.invalid> skrev i en meddelelse
> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Så skal den fandme skambide svinet og jeg garanterer dig for at den
> gør det med eller uden mig ved sin side.

Hehe - nogle mennesker kan bare lide det hårdt
Jeg har patienter der kommer i min klinik - de går ind af min hoveddør for
at komme til lokalet, hvor de skal behandles..
Jeg er ikke sikker på, at de vil synes at min hunds tænder kan gøre det ud
for akupunkturnåle...
Nix - den slags holder ikke her i huset. Og jeg tror faktisk ikke det gør
det hos langt de fleste mennesker.

> Har trænet både forsvar og angrebsarbejde igennem mange år og tro mig
> Ingen ville slippe uinvalideret fra mødet med en 50+ kg tung Milo.
> Mit hjem er mit og stakkels den person der ikke er respekterer det

Jow jow - jeg ved jo godt at du har trænet - men jeg ved også hvor mange,
der ikke har.
Og jeg mener ikke en ikke trænet hund skal sættes til forsvarsopgaver.
(spørgsmålet var jo til Jens )

Cassius træner også forsvarsarbejde, men han bliver trænet alene på
byttedrift og bider kun i ærme (som han lige er kommet til - jubiiii!!) -
aldrig skjult ærme og aldrig i heldragt. Dermed vil han sandsynligvis aldrig
kæde en trusselssituation sammen med det forsvarsarbejde han laver på
træningspladsen...
Men siger han til, så er det ganske glimrende... Så skal vi nok hive
peberbøssen og strygejernet frem (Hmmm... eller.... min mand vil....
Måske...)

Connie - som nok bare skal have en telefon ved sin side i tilfælde af kriser

Connie

Fra : pwh

Dato : 13-07-07 16:20

C.H, skrev:

> Hvad er så hundenes opgave, hvis der pludselig er indbrud eller der
> står en en frygelig gut og vil dig noget skidt?
> Og hvordan har du lært hundene, hvad de skal gøre?

Jeg stoler på den præventive effekt som en gøende hund har
at indbrudstyvene holder sig væk.
Mht at generer mig på gaden har de sikkert også en præventiv effekt.
Jeg føler mig ikke så truet at jeg vil træne disideret forsvarsarbejde,
er sikker på de af sig selv vil hjælpe mig i en kneben situation.
Specielt Angel er vagtsom når vi er ude, Tyson er det herhjemme.

> [...]
> intet med noget at gøre. Og jeg skal ihvertfald ikke have lært ham at
> gå på fremmede, hvis de kigger indendøre... Det er egenskaber jeg

Nu giver du den også lige en tand mere end jeg havde i tankerne,
hunden behøver jo ikke ligefrem værer frembrusende bare fordi
den godt kan finde ud af at passe på hjemmet.
Så derfor foreslog jeg en Schæfer, det jeg har læst og hørt om den
giver mig det indtryk at den rent naturlig passer på hjemmet.
Men det kan jeg da have misforstået, jeg har jo kun selv en ½ Schæfer

/Jens

Fra : C.H

Dato : 13-07-07 16:43

> [...]
> giver mig det indtryk at den rent naturlig passer på hjemmet.
> Men det kan jeg da have misforstået, jeg har jo kun selv en ½ Schæfer

Som skrevet et andet sted tror jeg det handler om definitoner.
Og jeg tror, at Cassius' opgaver i forbindelse med forebyggelse af
eventuelle indbrud ligger på linje med dines.
Han siger lyde og tyvene går igen. Eller på gaden - folk ser en schæfer og
så lader de en være.
Hvis det kan kaldes en beskyttelsesopgave, så har Cassius den også.
Til gengæld har den intet i den retning som Milo har - og det er den jeg
ikke vil anbefale almindelige mennesker at pålægge sin hund.

Angående valg af race - jo, der kan en schæfertæve være rigtig god, men det
kræver tid og tålmodighed. Selvom en schæfer har ry for det modsatte, så kan
de være afsindigt stædige og selvstændige (især tæver) - det kan kræve en
del at få en god familiehund ud af det. Og så skal der selvfølgelig også
være tid og lyst til mental og fysisk stimulans. Får den ikke det, kan den
godt blive mere en pestilens end et familiemedlem.

Schæferen er generelt fantastisk til børn og har et udseende og en stemme,
der tilsyneladende virker forebyggende overfor suspekte medlemmer af
befolkningen

Connie

Fra : jopa

Dato : 13-07-07 17:03

> Hvis det kan kaldes en beskyttelsesopgave, så har Cassius den også.
> Til gengæld har den intet i den retning som Milo har - og det er den jeg
> ikke vil anbefale almindelige mennesker at pålægge sin hund.

Almindelige mennesker ville overhovedet ikke kunne styre en hund som Milo
med dens genetik.
Jeg går ALTID efter netop de voldsomme til dels selvstændige individder der
kræver masser af opdragelse og ender op med at være en pragtfuld hund på
samme måde som Cassius.
Min er jo også den kælne børnevenlige familiehund der så ved siden af har
den egenskab som jeg sætter pris på.

Jeg har aldrig lagt skjul på at i mine øjne kan Falck ikke nå Milo til
sokkeholderne hvis han ellers gik med sådanne.
Samtlige naboer har haft uindbudne gæster, og vi har boet her i 25 år og
aldrig haft det selvom vores døre stort set aldrig er låst.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 13-07-07 17:26

C.H, skrev:

> Som skrevet et andet sted tror jeg det handler om definitoner.
> Og jeg tror, at Cassius' opgaver i forbindelse med forebyggelse af
> eventuelle indbrud ligger på linje med dines.

Jeg vidste vi var enige, det er på samme plan at mine "skal" passe på.

> Han siger lyde og tyvene går igen. Eller på gaden - folk ser en
> schæfer og så lader de en være.
> Hvis det kan kaldes en beskyttelsesopgave, så har Cassius den også.

Self har han da det, han ville sikkert også værer ked af andet

> Til gengæld har den intet i den retning som Milo har - og det er den
> jeg ikke vil anbefale almindelige mennesker at pålægge sin hund.

Det har du helt ret i, der skal man vide hvad man har med at gører.
Tror nu nok at John er sin opgave voksen

> [...]
> så skal der selvfølgelig også være tid og lyst til mental og fysisk
> stimulans. Får den ikke det, kan den godt blive mere en pestilens end

Mht det kan i Schæferfolk meget bedre end jeg guide Juul.

> Schæferen er generelt fantastisk til børn og har et udseende og en
> stemme, der tilsyneladende virker forebyggende overfor suspekte
> medlemmer af befolkningen

Folk forbinder dem nok med Politi og Nazifilm

/Jens

Fra : jopa

Dato : 13-07-07 17:57

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Det har du helt ret i, der skal man vide hvad man har med at gører.
> Tror nu nok at John er sin opgave voksen

Takker.
Min kone mener ellers jeg er det største pattebarn i familien.
<ot>
Jeg fik altid forbud mod at deltage aktivt i børnefødselsdage da jeg kunne
skrue hele flokken op
</ot>
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Henri Gath

Dato : 13-07-07 23:11

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> rode med.
> Både for hundens og for omgivelsernes skyld.

Kors i røven...du har ikke brug for en hund....du har brug for en psykiater

Fra : jopa

Dato : 13-07-07 15:25

> Jeg synes så det er totalt misforstået at anskaffe sig en hund til
> beskyttelse.

Hvorfor ?

> Her i huset er det omvendt - vi har ansvaret for at beskytte vores hund,
> og hans opgave er på ingen måde at forholde sig til fremmede - om de vil
> os det godt eller skidt.

Det er så jeres helt jeres lidt underlige valg efter min mening.

Kan i uden problemer lære den det er det fint nok for mig specielt hvis det
er jeres ønske.
Jeg tænder så modsat på de egenskaber der gør at den opfører sig totalt
omvendt.
Må meget gerne være skarp overfor ukendte, blot aldrig børn.

En ordentlig schæfer passer på familien. (min mening)
En ordentlig schæfer kan beskytte sig selv

Sådan er vi så forskellige heldigvis.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 13-07-07 15:57

"jopa" <john@spamjatak.invalid> skrev i en meddelelse
> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvorfor ?

Fordi en hund er en hund og ikke skal tage ansvar for menneskelige ting.
Jeg synes ikke en hund, der ikke er ansat og trænet til det skal agere
beskyttelsesorgan. Og aldrig på eget initiativ.

> Det er så jeres helt jeres lidt underlige valg efter min mening.

Jow jow

> [...]
> omvendt.
> Må meget gerne være skarp overfor ukendte, blot aldrig børn.

Nu skal vi huske, at det er en schæfer vi har - racen gør jo, at den altid
vil være vagtsom og det er ok. Det, den ikke skal er at tage initiativ til
at forsvare os. Det mener jeg er vores opgave.
Skarp - jamen det må han rigtig gerne være, men det skal være overfor
figuranten på træningspladsen (hvilket han i øvrigt også er).

> En ordentlig schæfer passer på familien. (min mening)
> En ordentlig schæfer kan beskytte sig selv

En ordentlig schæferejer beder kun sin hund om den slags, hvis han har den
fulde kontrol over den og hunden i øvrigt er trænet i bevogtning så ingen
kommer til skade.
En ordentlig schæferejer indgyder masser af selvtillid i sin hund, så den i
de tilfælde, hvor den står alene overfor en trussel forsvarer sig.

Og så den længere forklaring:
I vores hjem er det os, der uddelegerer opgaverne. Vores hund er en
familiehund og skal under ingen omstændigheder går forrest, hvis der er fare
på færde. Cassius får lov til at sige sit vov, når der kommer nogen til
døren eller en bil kører ind i gårdspladsen. Men herefter tager vi over.

Det er i mine øjne ikke anderledes en at vedtage at det ikke er hundens
plads at ligge i sofaen...
Og jeg har det sådan, at jeg ikke synes en hunds opgave er at passe på sine
mennesker medmindre det er dens job (og den er uddannet hertil) -
fuldstændig som nogen synes den ikke hører til i sofaen...

> Sådan er vi så forskellige heldigvis.

Jeg er ikke sikker på, vi er så synderligt forskellige, når det kommer til
stykket

Min anke er faktisk ene og alene, at jeg ikke synes forsvarsdrift er noget
man skal "lege" med medmindre man ved, hvad man laver...(Måske ikke engang
selvom man ved, hvad man laver).

Connie - som faktisk kan blive mere nervøs at have en gøende hund hjemme en
mørk aften end ingen hund

Fra : Henri Gath

Dato : 13-07-07 23:10

> [...]
> Her i huset er det omvendt - vi har ansvaret for at beskytte vores hund,
> og hans opgave er på ingen måde at forholde sig til fremmede - om de vil

Hvad med en god psykolog til dig?

Fra : pwh

Dato : 14-07-07 08:09

Henri Gath, skrev:

> Hvad med en god psykolog til dig?

Kan du ikke argumenterer på en ordentlig måde synes jeg
du skulle holde dine synspunkter for dig selv.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-07 13:54

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:46974bfd$0

> Hvilken race ville være god til os?

Fortæl lidt mere:

Hvad skal hunden ellers bruges til- kun hygge eller mere ?

Lang- eller korthåret ?

Hvor meget motion ?

Nu kan man jo sagtens have store hunde, der ikke vælter børnene, ligesom små
/ mindre hunde også kan være mere voldsomme / livlige nogengange.

Umiddelbart vil mit bud være en labrador. Puddel kan også bruges, hvis i
gider pelsplejen- de får også i forskellige størrelser. Cavalieren skulle
også være en god begynderhund og den er jo heller ikke så stor. Nævner de 3
fordi, at de skulle være lærenemme. En schæfer kræver imo lidt mere.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : pwh

Dato : 13-07-07 14:04

Buffy, skrev:

> [...]
> Cavalieren skulle også være en god begynderhund og den er jo heller
> ikke så stor. Nævner de 3 fordi, at de skulle være lærenemme. En

Der er vist ikke nogen af de 3 racer der egner sig som vagthunde,
Juul søgte jo en hund der kunne passe på hende.

/Jens

Fra : Bodil

Dato : 13-07-07 14:23

> Der er vist ikke nogen af de 3 racer der egner sig som vagthunde,
> Juul søgte jo en hund der kunne passe på hende.
>
> /Jens

Det er da helt fint med en hund som også siger vov når der kommer nogen, men
hvis hunden også skal have et godt liv, så kræves der altså mere en bare at
gå rundt på en nedlagt ejendom og sige vov hvis der kommer nogen.
Jeg ved godt der er mange der har hunde på den måde men det gør det ikke
mere rigtigt i mine øjne, så derfor.
Hvad vil trådstarteren med hunden?
Hvor meget tid vil man bruge på hunden
Hvor meget alen
osv osv
Og jeg mener faktisk at hvis den eneste grund til at købe hund er at den
skal passe på! så er det en meget dårlig ide.

Fra : jopa

Dato : 13-07-07 14:29

Fra : Bodil

Dato : 13-07-07 14:39

"jopa" <john@spamjatak.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Fordi en hund efter min mening har krav på mere indhold i livet end bare at
gå rundt og sige vov hvis der kommer nogen.

Fra : pwh

Dato : 13-07-07 15:15

jopa, skrev:
> "Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i meddelelsen
>

> Hvorfor ?

Forstår jeg da heller ikke.
Det var da på den måde at hunden oprindeligt blev
knyttet til mennesket.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 13-07-07 16:02

pwh wrote:
> Forstår jeg da heller ikke.
> Det var da på den måde at hunden oprindeligt blev
> knyttet til mennesket.

Undskyld d'herrer John og Jens - nu er I lidt tunge at danse med, er I ikke?

Det er da vigtigt at vide hvad familien kan og vil med hunden - ud over at
den skal passe på hjemmet.

Nogle af de bedste beskyttere af flokken/hjemmet er hyrdehunderacerne - der
iblandt schæferen, men en sådan hund stiller store krav til en familie med 4
børn, hvor den mindste er ½ år.
Træning, hjernearbejde og motion i store mængder hvis man vil have en
ordentlig hund ud af den. Den slags tager tid, meget tid - og det er som
regel ikke det man har mest af, når man har små børn. Selvom den kommer til
at bo på landet skal en hvalp socialiseres - det er besværligt at udsætte
hunden for nok antal forskellige mennesker, hunde og situationer når man bor
på landet. Og selvom hunden bor på landet skal den ud og gå tur hver eneste
dag - ud og "læse avisen" - det er ikke nok bare at løbe løs hjemme i haven,
det bliver hunden skør i bøtten af. o.sv. o.s.v.

Så inden man køber hund er det absolut værd at overveje hvilket liv man kan
tilbyde hunden, se på om man har de tidsmæssige resourser der skal til
o.s.v. og tænke over hvad man ellers vil med hunden. Når man kan sætte sådan
en liste op, er det 100 gange nemmere at finde frem til den rigtige race.
Der er masser af børneglade hunderacer, der også er gode til at passe på,
f.eks Old english sheepdog, Pyreneer, Bouvier des Flandres, Entlebucher
Sennen, Berner Sennen, Polski Owczarek Podhalanski, shiba ( bare for at
nævne nogle af de knap så traditionelle
men alle racer har deres specielle behov der skal dækkes og det bør man tage
hensyn til inden man køber hund.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 13-07-07 16:08

Anette, skrev:

> Undskyld d'herrer John og Jens - nu er I lidt tunge at danse med, er
> I ikke?

Intet nyt i det

> Det er da vigtigt at vide hvad familien kan og vil med hunden - ud
> over at den skal passe på hjemmet.

Self rigtigt nok.
Det får vi da forhåbentligt også en historie om.
Schæferen faldt mig bare ind som en god race mht værer familiehund
og samtidigt passe på hjemmet.

/Jens

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 13-07-07 16:11

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> race.

> men alle racer har deres specielle behov der skal dækkes og det bør man

hej Anette

jeg kunne ikke have sagt det bedre

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 13-07-07 18:58

> [...]
> nævne nogle af de knap så traditionelle
> men alle racer har deres specielle behov der skal dækkes og det bør man

HOV du glemte Boxeren, som er en ubestikkelig vogter og beskytter af sin
familie, og en elskelig blid ven for børnene.. men som alle andre kræver
mere end at løbe i haven og fise den af på sofaen.. ((-;

Mvh. Marie

Fra : Anette

Dato : 13-07-07 19:39

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> HOV du glemte Boxeren, som er en ubestikkelig vogter og beskytter af
> sin familie, og en elskelig blid ven for børnene..

EEIIII hvordan kunne jeg glemme boxeren????????? *dunker hovedet ind i
væggen *
Undskyld Marie - det skal aldrig ske mere

>men som alle andre
> kræver mere end at løbe i haven og fise den af på sofaen.. ((-;

Nemlig!

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-07-07 08:14

> EEIIII hvordan kunne jeg glemme boxeren????????? *dunker hovedet ind i
> væggen *
> Undskyld Marie - det skal aldrig ske mere

Det var godt!, undskyldning taget til mig.. ((o;

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 13-07-07 15:13

Bodil, skrev:
> [...]
> nogen, men hvis hunden også skal have et godt liv, så kræves der
> altså mere en bare at gå rundt på en nedlagt ejendom og sige vov hvis

Nu udelukker det ene jo ikke det andet, mine hunde passer skam
godt på vores hjem, og de bliver da også aktiveret meget.
John (Jopa) har da primært Milo for at passe på konen når hun er alene som
jeg har forstået ham, men Milo har da et godt hundeliv det jeg har læst om det.

> Jeg ved godt der er mange der har hunde på den måde men det gør det
> ikke mere rigtigt i mine øjne, så derfor.

Vi har da ingen grund til at tro at Juul ikke vil passe hunden ordenligt.
Hun har intet sted skrevet at den kun skal fungerer som vagthund,
men at den også skal have det funktion, derfor synes jeg ikke lige
at en Lab, Puddel eller Cavalier passer ind der.

> Hvad vil trådstarteren med hunden?
> Hvor meget tid vil man bruge på hunden
> Hvor meget alen
> osv osv

Det får vi nok snart en tilbagemelding om.

> Og jeg mener faktisk at hvis den eneste grund til at købe hund er at
> den skal passe på! så er det en meget dårlig ide.

Alternativt kan man self som ham urmageren købe 2 pistoler
og et oversavet jagtgevær, han slap jo rimeligt billigt fra den historie
Så længe hunden bliver passet godt og kærligt må folk da have det
formål med den som de lyster.
Boede jeg langt ude på det sorte bøhland ville jeg da også vælge
nogle skarpere race end dem jeg har nu, simpelthen som beskyttelse.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 13-07-07 15:36

On Fri, 13 Jul 2007 15:22:31 +0200, "Bodil" <bodildc@privat.dk> wrote:

>Og jeg mener faktisk at hvis den eneste grund til at købe hund er at den
>skal passe på! så er det en meget dårlig ide.

Nu blev der jo osse bare nænt at en væsentlig grund var, at den
kommende hunde ejer ikke følte sig tryg ved at være alene hjemme om
aftenen. Det var da osse min begrundelse for at få Vaks i sin tid...
og så fordi jeg altid havde ønsket mig en hund. :D

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 13-07-07 16:01

Leyna, skrev:

> [...]
> aftenen. Det var da osse min begrundelse for at få Vaks i sin tid...
> og så fordi jeg altid havde ønsket mig en hund. :D

Jeg ser da heller intet galt i at ens hund kan give en tryghed
som man forhåbentligt også giver den.
Jeg synes da feks. at det er rart at jeg kan sove med vinduer
og terassedøren åben her om sommeren uden at skulle bekymre
mig om der lige pludselig står et fremmed menneske i huset.
Det er da også rart at vide at man ikke er første valg hvis
nogle rødder skal lave et gaderøveri.
Jeg føler mig altid tryg med mine hunde ved min side,
og jeg er sikker på at de har det på samme måde med mig.
At det så ikke er det primære formål for mig er noget andet,
men jeg ser det da bestemt som en posetiv ekstragevinst

/Jens (hvis hunde vil ud og luftes nu)

Fra : C.H

Dato : 13-07-07 16:08

> [...]
> At det så ikke er det primære formål for mig er noget andet,
> men jeg ser det da bestemt som en posetiv ekstragevinst

Jeg synes ikke det er hundenes rolle, du beskriver der - du beskriver de
tanker som andre gør om dine hunde.
Det er røverne, der vælger dit hus fra og ikke hundene, der beskytter det

Det er en sidegevinst alle ejere af større hunde har - også vi. Men Cassius
kender intet til, at han er forebyggende i den retning.

Connie - hvis hund da med garanti vil tro at tyve og røvere var katte på
spil og dermed ville prøve at jage dem ud fra territoriet. (hvis han får
lov).

Fra : pwh

Dato : 13-07-07 16:26

C.H, skrev:
> [...]
> de tanker som andre gør om dine hunde.
> Det er røverne, der vælger dit hus fra og ikke hundene, der beskytter

Du kan stole på at de passer på, og det ved røverne da sikkert nok

> Det er en sidegevinst alle ejere af større hunde har - også vi. Men
> Cassius kender intet til, at han er forebyggende i den retning.

Nej, har jeg da påstået at mine hunde skænker det en tanke.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 13-07-07 16:35

> Du kan stole på at de passer på, og det ved røverne da sikkert nok

> Nej, har jeg da påstået at mine hunde skænker det en tanke.

Nej, det har du ikke skrevet direkte... Og faktisk er det fint, du pointerer
det - ganske givet sidder vi nemlig her i tråden og opfatter det at beskytte
sit hjem på mange forskellige måder.
Når du skriver at det er dine hundes eneste opgaver at beskytte dit hjem, så
lyder det for mig som om, det er noget de aktivt gør - ikke noget de gør
alene fordi de er hunde. - Altså gør ved lyde mm.
Til sammenlignin kan du se, hvad John definerer som at beskytte sit hjem -
og det er vist ikke det samme som du siger... Hvis jeg ellers har forstået
dig korrekt...

Connie

Fra : pwh

Dato : 13-07-07 17:39

C.H, skrev:

> Nej, det har du ikke skrevet direkte... Og faktisk er det fint, du
> pointerer det - ganske givet sidder vi nemlig her i tråden og
> opfatter det at beskytte sit hjem på mange forskellige måder.

Jeg mener at de beskytter i det omfang det falder dem naturligt
ved at gø/knurrer advarende. Tyson trænede jeg da op i det ved
at rose ham hvergang han gøede at fremmede lyde ved huset.
Jeg kunne jo også have gået den modsatte vej og tysset på ham.
Hundene er også altid med ude når jeg åbner døren,
dørsælgere og bibelfanatikere går som regel hurtigt igen

> Når du skriver at det er dine hundes eneste opgaver at beskytte dit
> hjem, så lyder det for mig som om, det er noget de aktivt gør - ikke
> noget de gør alene fordi de er hunde. - Altså gør ved lyde mm.

Det skulle nu ikke tages mere alvorligt end det jeg skrev om at kattens
opgave er at holde huset musefrit
Mit primære formål med mine hunde er at have godt selskab,
at det så er rart de også passer på er da kun godt nok.

> Til sammenlignin kan du se, hvad John definerer som at beskytte sit
> hjem - og det er vist ikke det samme som du siger... Hvis jeg ellers
> har forstået dig korrekt...

Jeg synes ikke jeg kan tillade mig at have så skarpe hunde som Milo
her i Kbh. Boede jeg på bøhlandet som John ville jeg da også have
satset på skarpere racer og evnt have trænet forsvarsarbejde.

Forskellen på Milo og mine er jo at John 110% ved at han
vil fosvarer hans familie, jeg gætter bare på at mine vil gører det.
Men da sansynligheden for at jeg får brug for det er uendelig lille,
så er det også godt nok til mig

/Jens

Fra : Anette

Dato : 13-07-07 16:37

pwh wrote:
> Jeg ser da heller intet galt i at ens hund kan give en tryghed
> som man forhåbentligt også giver den.

Det er der vel heller ikke. Hvis man skal tage Abrantes, Fennel og alle de
andre hundekyndige på ordet,
så er det flok-leders/ alfa-hundens opgave at beskytte flokken. Omsat til
kæledyrs verdenen vil det betyde at for at være leder for din(e) hund(e)
skal de se dig som beskytter i farlige situationer. Den der passer på hulen
er beta-hunden - dvs den der er lige under flokleder. Omsat betyder det at
er du, en ordentlig leder for din hund, passer den på dit hjem - det er dens
job, som beta-hund i flokken.

Det behøver nu ikke at være store hunde for at tyvene vælger huset fra -
modsat vore naboer ( hvor den ene har schæfer) har vi aldrig haft indbrud,
indenfor det sidste år. En modtagelse af 3 højtråbende, rodede gulvtæpper
med en skulderhøjde på 47cm er er åbenbart nok til at det er besværligt her

For mange år siden havde jeg en cocerspaniel - som var en glimrende
tyverisikring - folk fik pænt lov til at komme ind - men de fik knagme ikke
lov til at gå igen. Han sad foran døren med hele Hollywoodsmilet fremme hver
gang de nærmede sig hoveddøren, fik et par af vores venner "æren" af at
opleve da de havde lånt nøglen og skulle hente et eller andet.Jeg blev
ringet hjem så de kunne komme videre
Jeg havde ikke i mit livs vildeste forestillet mig at han, den lille
fjolleglade hyggehund, ville passe sådan på.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : C.H

Dato : 13-07-07 16:44

> [...]
> det at er du, en ordentlig leder for din hund, passer den på dit hjem -
> det er dens job, som beta-hund i flokken.

Som taget ud af min mund - tak for det Anette!!

Connie

Fra : pwh

Dato : 13-07-07 17:54

Anette, skrev:

> [...]
> Omsat betyder det at er du, en ordentlig leder for din hund, passer
> den på dit hjem - det er dens job, som beta-hund i flokken.

Det lyder meget rigtigt.
Om de ville se passivt til hvis jeg blev chikaneret uden for hjemmet
aner jeg ikke, det finder jeg sikkert heller aldrig ud af

> [...]
> haft indbrud, indenfor det sidste år. En modtagelse af 3 højtråbende,
> rodede gulvtæpper med en skulderhøjde på 47cm er er åbenbart nok til

De fleste ville nok føle sig bedst tilpas ved at hunden har lidt pondus
hvis formålet er at den skal gører en tryg.
Alt andet en lige har store hunde altså en bedre præventiv effekt.

> [...]
> videre Jeg havde ikke i mit livs vildeste forestillet mig at han, den lille
> fjolleglade hyggehund, ville passe sådan på.

Men igen ville en forbryder med en smule is i maven
have løftet ham om og drejet halsen om på ham.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-07 16:29

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:2LKli.42

> Der er vist ikke nogen af de 3 racer der egner sig som vagthunde,
> Juul søgte jo en hund der kunne passe på hende.

Labben egner da sig fint som vagthund. Folk var da skrækslagne for vores
Buffy. Gu`ved hvorfor.

En Kongepuddel kan da også være en god vagthund. Det er bare lidt svært, at
anbefale en lille vagthund, uden at skulle over i Amstaff og lignende og dem
har jeg stadig lidt fordomme imod....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : pwh

Dato : 13-07-07 17:58

Buffy, skrev:

> Labben egner da sig fint som vagthund. Folk var da skrækslagne for
> vores Buffy. Gu`ved hvorfor.

De fleste af de Labber jeg kender indgyder ikke den store respekt,
opfatter dem mest som glade og søde hunde der elsker alle mennesker

> En Kongepuddel kan da også være en god vagthund. Det er bare lidt
> svært, at anbefale en lille vagthund, uden at skulle over i Amstaff
> og lignende og dem har jeg stadig lidt fordomme imod....

Kamphunde er ikke velegnede som vagthunde rent naturligt.
Så den fordom kan du da pakke sammen

/Jens

Fra : Henri Gath

Dato : 13-07-07 23:15

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at anbefale en lille vagthund, uden at skulle over i Amstaff og lignende
> og dem har jeg stadig lidt fordomme imod....

En Kongepuddel...er du fuldstændigvanvitig? En Labrador??? Du
godeste?????????????++

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 08:41

"Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse news:4697f973$0$194

> En Kongepuddel...er du fuldstændigvanvitig? En Labrador??? Du
> godeste?????????????++

Nej, ingen af de ovenstående ville nok æde en indbrudstyv, men det er stadig
store hunde, der godt kan skræmme en tyv væk, bare ved deres
tilstedeværelse. De er begge nemme, at opdrage på og rolige omkring børn.

En Dobermann kunne også være et godt bud, men familien har jo ikke rigtig
meldt tilbage, hvad de mere forventer af hunden og med flere små børn, skal
der jo også være tid til vovsen og her kan schæferen imo godt blive for stor
en mundfuld....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : pwh

Dato : 14-07-07 08:53

Buffy, skrev:

> [...]
> rigtig meldt tilbage, hvad de mere forventer af hunden og med flere
> små børn, skal der jo også være tid til vovsen og her kan schæferen

Er en Schæfer virklig så krævende i forhold til andre racer ???

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 09:18

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:Kh%li.11

> Er en Schæfer virklig så krævende i forhold til andre racer ???

Ja, det synes jeg godt, at den kan være. Man skal i hvert fald vide, hvad
man har med, at gøre ellers vil den hurtigt tage over og så får man ikke en
god hund.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-07-07 09:33

> Ja, det synes jeg godt, at den kan være. Man skal i hvert fald vide, hvad
> man har med, at gøre ellers vil den hurtigt tage over og så får man ikke
> en god hund.

Tror et er noget der er generelt for alle brugshunderacerne, at man skal
vide hvad det er man har med at gøre.

Selvfølgelig er der forskel på individerne, nogle er blidere og nemmere end
andre.

Mvh. Marie

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 09:59

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>

> Selvfølgelig er der forskel på individerne, nogle er blidere og nemmere
> end andre.

Jeps og der findes da sikkert også blide og nemmere schæfere. Det er bare
ikke ønskeligt, at ende med en schæfer, som vores tidligere nabos, der farer
i flæsket på alting. Den var nu glad nok for mennesker, men jeg stolede
altså ikke helt på den, omkring vores børn.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : C.H

Dato : 14-07-07 10:19

> [...]
> farer i flæsket på alting. Den var nu glad nok for mennesker, men jeg
> stolede altså ikke helt på den, omkring vores børn.

Helt generelt vil jeg sige, at en schæfer er en rigtig god familiehund.
Den knytter sig meget til sine mennesker og er forsigtig, påpasselig og
tålmodig omkring børn.
Den er villig og god til at lære, så der er potentiale for at få en
fantastisk hund.
Man skal bare være opmærksom på, at den også er en selvstændig krabat at
opdrage og at man skal med en god portion kærlighed, tålmodighed og
konsekvens lære den husets regler.
Desuden er den forholdsvis aktivitetskrævende (dog har jeg set kedelige
sofa-schæfere, fatter ikke at folk synes det er sjovt).
En schæfer skal have noget at lave til sit hovede. Den skal stimuleres
mentalt da den ellers godt kan finde på at stimulere sig selv - og det er
ikke altid kønt.
Den skal have motion mindst et par timer om dagen og kys, kram og kærlighed
i samme mængde.

Har man tiden og overskuddet kan en schæfer blive helt fantastisk - har man
ikke, kan den blive en pestilens - eller bare dødkedelig og kønsløs....

Connie - som heldigvis aldrig har set en schæfer, der ikke kan lide børn...

Fra : pwh

Dato : 14-07-07 10:41

C.H, skrev:

> [...]
> forsigtig, påpasselig og tålmodig omkring børn.
> Den er villig og god til at lære, så der er potentiale for at få en

Også sådan jeg har forstået racen.

> [...]
> det er ikke altid kønt.
> Den skal have motion mindst et par timer om dagen og kys, kram og

Det samme gælder vel også for så mange andre racer.
Jeg tror også at hunden tit indretter sig efter det aktivitetsniveau
som man byder den, og det skal man gører sig klart fra start af.
Jeg har da også hørt at en Lab skal motioneres og aktiveres meget,
men jeg kender da et par stykker der kun bliver begrænset aktiveret.
Og det er da alligevel velfungerende hunde, hunde er jo gode til
at indrette sig efter forholdene.
Det er da heller ikke mit indtryk at feks. John aktiver Milo helt vildt,
og at den da vist meget af tiden bare lusker rundt på ejendommen.
Det skal man altså ikke nødvendigvis gører sig til dommer over om
det er et godt eller skidt hundeliv.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 14-07-07 11:57

> [...]
> Jeg tror også at hunden tit indretter sig efter det aktivitetsniveau
> som man byder den, og det skal man gører sig klart fra start af.

jaaa - både og.. En schæfer som vores gamle Meck og i øvrigt også Cassius
(som ikke helt tæller med da han er af brugshundelinjer) ville ikke kunne
indrette sig efter et lavt aktivitetsniveau. Det ville med garanti skabe en
hund, der blev ulidelig, ødelæggende og måske lidt tosset i hovedet.

> [...]
> men jeg kender da et par stykker der kun bliver begrænset aktiveret.
> Og det er da alligevel velfungerende hunde, hunde er jo gode til

Det er der heldigvis nogen, der er - men der er ingen garanti for, at det er
den hund, man får ind af døren, der er det. Som udgangspunkt synes jeg man
skal indrette sig efter racens behov og så købe hund efter det.

> Det er da heller ikke mit indtryk at feks. John aktiver Milo helt vildt,
> og at den da vist meget af tiden bare lusker rundt på ejendommen.

Milo er voksen nu - der er sørme forskel på at have hvalp, unghund og så en
voksen hund, der er blevet stimuleret og har fået lov til at bruge knold og
krop.
Mon ikke Milo i sin tid har fået lov til at arbejde mere end de fleste gør i
et helt liv?

> Det skal man altså ikke nødvendigvis gører sig til dommer over om
> det er et godt eller skidt hundeliv.

Overhovedet ikke - men man skal købe en hund, der i beskrivelsen passer til
det hjem man har. Hvis man ikke gider eller ikke har tid til at stimulere
sin hund fysisk og mentalt, så er det dumt at købe en schæfer.... Synes jeg.

Connie - som nogengange ønsker sig en skødehund i stedet for det
monster-tornado-krapyl hun har fået anskaffet sig

Fra : pwh

Dato : 14-07-07 13:18

C.H, skrev:

> [...]
> det er den hund, man får ind af døren, der er det. Som udgangspunkt
> synes jeg man skal indrette sig efter racens behov og så købe hund

Det er vi helt enige om, for mange køber hund efter hvordan den ser ud.
Det jeg mente var at man ikke skal begå den fejl at overaktiverer
sin hvalp/unghund i ren begejstring over at have fået et nyt jegetøj,
hvis man ikke senere i hundens liv er indstillet på at bruge X-timer dagligt
på den, så er det bedre fra start af at vænne den til et roligt liv tror jeg.

> Milo er voksen nu - der er sørme forskel på at have hvalp, unghund og
> så en voksen hund, der er blevet stimuleret og har fået lov til at
> bruge knold og krop.

Som udgangspunkt må man vel også købe hund efter hvordan
den bliver som voksen, hvalp er den jo kun kort tid.

> Mon ikke Milo i sin tid har fået lov til at arbejde mere end de
> fleste gør i et helt liv?

Jeg mener ikke at Milo har fungeret som tjenestehund, hvis det er
det du mener, men det kommer John nok snart selv med en historie om.

Du kender racen bedre end jeg.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 14-07-07 13:43

> Jeg mener ikke at Milo har fungeret som tjenestehund, hvis det er
> det du mener, men det kommer John nok snart selv med en historie om.

Jeg er ikke aktiv hundefører mere men nærmere hensat som gammel genstand med
kontorarbejde, hvilket passer mig udemærket.
Så er jeg ikke træt når jeg kommer hjem fra job.
Det er det vigtigste ved at arbejde.

Tror såmænd Milo har et super hundeliv.
Det siger han da

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 14-07-07 13:30

> [...]
> knold og krop.
> Mon ikke Milo i sin tid har fået lov til at arbejde mere end de fleste gør

Jeg har brugt utroligt meget tid i de første 3 år af hans liv på opdragelse
afretning og træning.
Socialisering knapt så meget, da jeg ikke føler jeg får nok udbytte af at
deltage i den lokale afd.
Da han var hvalp brugte jeg stort set al min tid på ham
Alle hans unoder er væk og han er præcis som jeg/vi ønsker det af en
schæfer.

Ja det er da rigtigt at han stort set blot tøffer rundt og hygger sig på
ejendommen, når han altså ikke er med ved stranden eller andre steder.
Det er vel det samme for alle.
Forskellen er så blot at han har et par tønder land til sin rådighed i
stedet for en parcelhushave eller lejlighed

At det skulle være nødvendigt at aktivere en schæfer 2 timer om dagen er
ikke rigtigt når vi taler om voksen færdigafrettet hund.
Husk de glemmer jo ikke det indlærte.
Snakker vi hvalp så er det nok rigtigt, men ville aldrig anbefale en
"han"schæfer til førstegangskøbere slet ikke en hund af Milo's kaliber
Han er for voldsom en mundfuld.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 14-07-07 13:41

> [...]
> Snakker vi hvalp så er det nok rigtigt, men ville aldrig anbefale en
> "han"schæfer til førstegangskøbere slet ikke en hund af Milo's kaliber

Det er faktisk helt, som jeg havde forestille mig..

Jeg synes man bliver nødt til at forholde sig til, at der går et par år
eller tre før hunden er "familie-færdig". Indtil da er det en unghund, der
skal have lidt at gøre med for at have det rigtig fint.
Det er rigtigt, at de fleste ender ud med at falde til ro og ikke kræve så
meget (det gjorde vores også men først som 7-8 årig, der var smæk i ham),
men de første år er så vigtige, at man ikke må glemme dem, når man vælger
sin race.

Connie - der nu ikke synes en hanhund behøver at være SÅ kompliceret...

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 11:24

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:f7a4e2

> Man skal bare være opmærksom på, at den også er en selvstændig krabat at
> opdrage og at man skal med en god portion kærlighed, tålmodighed og
> konsekvens lære den husets regler.

Ja, nemlig og det er her jeg mener, at schæferen ift. andre racer, hurtigt
kan overtage lederskabet, hvis man ikke lige er obs på det.
Bingo, der jo kun er ½ schæfer, ville gerne bestemme alting, hvis hun fik
lov. Skal hele tiden være obs på, at det er os, der går til døren, når der
ringes på osv. Hun er dog også meget lærenem. Har jo overtaget hende som
voksen hund, der ikke havde lært noget som helst. Alligevel er hun da ved,
at lære, at kunne komme på plads og sætte sig, når jeg siger det. Bliv er
hun også ved, at lære og hun er også superdygtig til, at finde en, når man
gemmer sig for hende. Slippe hendes legetøj er hun ikke meget for endnu. Gå
pænt i snor, kan hun nogenlunde, når vi går alene, men hun er bestemt ikke
meget for, hvis der går en af vores andre hunde foran hende.
Det går vores andre hunde altså ikke så meget op i, men hun vil som sagt
gerne styre det hele, hvis hun fik lov.....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : pwh

Dato : 14-07-07 11:37

Buffy, skrev:

> [...]
> meget op i, men hun vil som
> sagt gerne styre det hele, hvis hun fik lov.....

Hvis du bedømmer en Schæfer ud fra hvordan Bingo er kan det da
meget let værer forkert.
Min Tyson er jo også ½ schæfer, og jeg har absolut ikke haft probs
med at opdrage ham eller probs med at han vil overtage lederskab.
Synes da at det lyder til at Bingo har flere forskelle i forhold til Tyson
end jeg kan læse lighedpunkter.
Til gengæld synes jeg da at flere af de karatertræk som jeg har set hos schæfere,
og hørt beskrevet at jeg sagtens kan genkende i Tyson.
Han er da bestemt mere schæfer end labrador af sind, men stadig helt sin egen

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 12:23

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:RH1mi.25

> Hvis du bedømmer en Schæfer ud fra hvordan Bingo er kan det da
> meget let værer forkert.

Det gør jeg så heller ikke, men brugte lige hende som eksempel.
Har flere familimedlemmer, der har eller har haft schæfere og synes stadig,
at de hunde kan være nogen stride bananer, men de kan skam også blive nogen
dejlige hunde, men det kræver imo mere tid og tålmodighed, end flere andre
racer.

Så skal familien gøre op med sig selv om de orker det, samtidig med 4 små
børn. Der synes jeg, at f.eks. labradoren er nemmere, at gå til.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : pwh

Dato : 14-07-07 13:21

Buffy, skrev:

> [...]
> tålmodighed, end flere andre racer.
>
> Så skal familien gøre op med sig selv om de orker det, samtidig med 4

Jeg fokuserede måske for meget på det med beskyttelse
da jeg foreslog en schæfer, til det ville jeg ikke anbefale en Lab.
Men er det af mindre betydning er en lab da bestemt et godt bud.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 14-07-07 10:25

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Tror et er noget der er generelt for alle brugshunderacerne, at man
> skal vide hvad det er man har med at gøre.

Jeg troede en schæfer var en hyrdehunderace

> Selvfølgelig er der forskel på individerne, nogle er blidere og
> nemmere end andre.

Niks ikke med schæfere, de er alle bidske og lumske

/Jens

Fra : jopa

Dato : 13-07-07 14:27

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i meddelelsen

> Umiddelbart vil mit bud være en labrador. Puddel kan også bruges, hvis i
> gider pelsplejen- de får også i forskellige størrelser. Cavalieren skulle
> også være en god begynderhund og den er jo heller ikke så stor.

Øhm skulle den ikke kunne passe på

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Hm

Dato : 13-07-07 15:13

Hej Juul
En schæfertæve vil jeg mene er et godt bud.

Selvom den er stor og også aktiv, så kan den sagtens gå sammen med små børn
uden at vælte dem, men måske ikke uden at kysse dem, i hvert tilfælde medens
den er hvalp.

Den er vagtsom, altså den siger til når der kommer nogle, men skal jo også
være venlig, hvis man skal have gæster, og børne legekammerater med hjem !

Men forhåbentlig skal den ikke gå alt for mange timer alene.

Det er vigtigt at få den socialiseret, altså ud og møde andre hunde og
mennesker, og ikke bare gå på Gårdspladsen !

Så er det et spørgsmål om I har tiden de første par år af hundens liv, for
det er her man lægger grunden til en god hund.

Hvis I har haft hund før så ved I jo alt dette, men hvis ikke så husk på det
kræver tid at opdrage en hvalp til en god familiehund, det er ikke noget der
bare kommer af sig selv. !!!

Hanne/ som kun har haft "børneglade" schæferhunde

Fra : jopa

Dato : 13-07-07 15:27

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i meddelelsen

> Hanne/ som kun har haft "børneglade" schæferhunde

ditto

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 13-07-07 15:17

jopa, skrev:
> "Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i meddelelsen

> Øhm skulle den ikke kunne passe på

Der findes vel også meget små og søde indbrudstyve

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-07-07 15:55

In news:iPLli.53$uL1.2@news.get2net.dk,
pwh <gætselv@.dk> typed:

> Der findes vel også meget små og søde indbrudstyve
>
> /Jens

LOL Og hvis det er en velopdragen hund, så hjælper den med at
bære tyvekosterne ud.

En schæfer villle også umiddelbart være mit bud, men det kræver en
fast hånd og meget tid til at beskæftige sig med den. De opdrager
ikke sig selv. Hvis man ikke har tiden, mener jeg ikke at det skal
være en schæfer som er min yndlingsrace, men jeg er jo nok også
"farvet" i min indstilling. Det bliver man når man selv har haft en
schæfer som bare havde det hele. Hun var børnevenlig ud over alle
grænser, kærlig og samtidig vagtsom. Der kom ikke indbrudstyve når
vi ikke var hjemme, de kunne jo bare have prøvet.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Juul

Dato : 14-07-07 10:32

> [...]
> også være en god begynderhund og den er jo heller ikke så stor. Nævner de
> 3 fordi, at de skulle være lærenemme. En schæfer kræver imo lidt mere.

skal være en familie/hygge hund, jeg har tidligere gået til hundetræning med
vores cocker, (som vi desværre var nødt til at få flyttet hen til noget
familie, da hun begyndte at snappe efter vores 2 årige datter), men vil være
villig til at gå til træning igen....
Gerne korthåret, vil ikke skulle klippe en hund hele tiden
ikke alt for stor hund, højst på str. mede retriver/schæfer
Da vi jo begge er hjemme fra hver dag på arbejde, kan den jo ikke få små
meget motion andet end en enkelt gåtur om dagen.. den kan dog løbe frit
rundt på ejendommen...

Håber det hjalp til at finde den rigtige til os...

mvh. Juul

Fra : pwh

Dato : 14-07-07 10:52

Juul, skrev:

> [...]
> flyttet hen til noget familie, da hun begyndte at snappe efter vores
> 2 årige datter), men vil være villig til at gå til træning igen....

Du må gerne specificerer lidt bedre hvad dine ønsker er
mht at den passer på dig.

> Gerne korthåret, vil ikke skulle klippe en hund hele tiden
> ikke alt for stor hund, højst på str. mede retriver/schæfer

Nu er det altså ikke ret mange hunderacer der skal trimmes,
de fleste af dem fælder bare, de korthårede vist lige så meget
som de langhårede.

> Da vi jo begge er hjemme fra hver dag på arbejde, kan den jo ikke få
> små meget motion andet end en enkelt gåtur om dagen.. den kan dog
> løbe frit rundt på ejendommen...

Har i så overhovedet tid til at opdrage en hvalp.
En luftetur om dagen lyder af meget lidt i mine ører.
Som minimum får mine da en morgen og en aftenstur,
og på mine fridage gerne lidt flere ture.

> Håber det hjalp til at finde den rigtige til os...

Ikke meget.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 13:02

> Håber det hjalp til at finde den rigtige til os...

Kig lidt her:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/type

Her er også diverse tests, der kan give et lille fingerpeg om, hvilken race,
der passer til en.

http://www.hundeleksikon.dk/racetest.html

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Hm

Dato : 14-07-07 14:27

> [...]
> Da vi jo begge er hjemme fra hver dag på arbejde, kan den jo ikke få små
> meget motion andet end en enkelt gåtur om dagen.. den kan dog løbe frit

Hej Juul
Måske var en lab. af den gammel tunge type en mulighed.
Men uanset hvad I vælger, så kræver det noget med 4 børn hvoraf de to er ret
små og så en hvalp.
Men er man indforstået med dette arbejde, så vil børene og hund få meget
glæde af hinanden.
Hanne/ hvis "damp" hund snart fylder 2 år

Fra : LN

Dato : 14-07-07 02:29

On 13 Jul., 19:58, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOS...@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> mere end at løbe i haven og fise den af på sofaen.. ((-;
>
> Mvh. Marie- Skjul tekst i anførselstegn -

Så skal man så også lige huske at nævne Boxerens oftest meget meget
høje energiniveau - damphund på speed.

4 børn alene og en hund med krudt i rumpetten er ikke an sag for alle
og enhver

LN

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-07-07 08:20

"LN" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

høje energiniveau - damphund på speed.

4 børn alene og en hund med krudt i rumpetten er ikke an sag for alle

- Det er rigtigt, men nu er det heller ikke alle boxere der er på speed,
mine er faktisk meget rolige, men de får også hvad de skal have i form af
træning og aktivering.
Jeg kan da klare 3 unger og 3 hunde selv, hvoraf de to er boxere ..såeeehh
...det kan man godt hvis man vil.
Men som jeg nævnt, så kræver det noget, men det vil det gøre uanset hvilken
hund det drejer sig om, mere eller mindre.

Mvh. Marie.

Fra : pwh

Dato : 14-07-07 10:22

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

Hej Marie, en lille bøn til dig
Kan du ikke prøve at kigge på dine indstillinger for
afsendelse af nyheder.
Der mangler som regel "indrykning >>" i dine svar
så det er svært at finde ud af hvor dit indlæg starter
og hvor den forriges slutter.
Alternativt kan jeg anbefale Quotefix som sørger
for det automatisk.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-07-07 11:26

> [...]
> så det er svært at finde ud af hvor dit indlæg starter
> og hvor den forriges slutter.
> Alternativt kan jeg anbefale Quotefix som sørger

jamen jeg har set det, det kommer i perioder, jeg havde Tove til hjælp
sidst, men så gik det i orden igen, ved ikke lige hvad der sker..
møgirriterende!.
mine indstillinger er som de skal være, så jeg ved det virkelig ikke.
skal se at få kikket på det her quotefix program som tove har reklameret
for, har bare ikke lige haft til det endnu.
men det er irriterende når der er rod i det.

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-07-07 13:07

In news:4698a4ba$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Torben og Marie-louise Ager <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>
typed:
> [...]
> har
> reklameret for, har bare ikke lige haft til det endnu.
> men det er irriterende når der er rod i det.

Hej Marie.

Du kan downloade Quotefix her, den fylder vist kun 420 kb.:

http://www.snapfiles.com/get/oequotefix.html

Det tager ikke 2 minutter, og du kan bare skrive til mig så skal jeg
guide dig gennem opsætningen, det tager heller ikke lang tid, det er
*meget* nemt. Jeg tror du vil synes det samme, og jeg ved at du vil
blive meget glad for den.

Fra : LN

Dato : 14-07-07 02:42

> [...]
> Samtlige naboer har haft uindbudne gæster, og vi har boet her i 25 år og
> aldrig haft det selvom vores døre stort set aldrig er låst.

En lille historie far Gizmo's tid

En nat gøede gizmo og gik hvileløst rundt. Min bedre halvdel bad ham
holde k... og lægge sig, hvilken han selvfølgelig straks adlød.

Sagen var bare den at naboen havde indbrud. En nabo så heldigvis at
der var lys og vidste naboen ikke var hjemme og tilkaldte politiet.
Politiet var lige i nærheden og kom med det samme. Indbrudstyven løb
ud i naboens have og ville så løbe over vores have til et grønt
område. Tyven kunne dog ikke se i mørket at der var hegn om vores have
og faldt i hegnet og tabte alle tyvekoster.

Vi fik strengt besked på fra naboen om aldrig at sige hold k... til
hunden igen, hvis den virkede vagtsom om natten

LN

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-07-07 08:13

> [...]

Vi fik strengt besked på fra naboen om aldrig at sige hold k... til
hunden igen, hvis den virkede vagtsom om natten

Dygtig vovse!! en rigtig hund naturligvis.. *fnis*

Hvordan går det med jeres lånehund?

Mvh. Marie

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 13:42

On Fri, 13 Jul 2007 11:55:08 +0200, "Juul" <juul160404@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>rejse, men den må heller ikke være så stor at den vælter børnene omkuld

Ser først tråden nu. Og har læst lidt om vagthund eller ej. En
dansk-svensk gårdhund lyder som en mulighed - den er for de flestes
vedkommende meget omgængelig og utroligt larmende når der kommer
fremmede. Den er ikke så stor og tilpasser sig forholdsvis nemt. Jeg
vil ikke anbefale en OES (Old English Sheepdog), fordi programmet
lyder for presset til en tur med børsten en gang om ugen
--
Ivan Madsen
med to OES'ere i huset, som bare er vidunderlige.

Fra : LN

Dato : 14-07-07 13:55

> Dygtig vovse!! en rigtig hund naturligvis.. *fnis*

Det er jo lige det det er

> Hvordan går det med jeres lånehund?
>
> Mvh. Marie

Det går super godt med vores "plejebarn"

Vi har lige været på ferie på Rømø og hun har bare nydt det. Badet og
hygget sig.
Hun er så glad om morgenen når vores datter står op. De to er bare så
glade for hinanden de to. Super dejligt.

LN

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-07-07 14:04

> [...]

Hun er så glad om morgenen når vores datter står op. De to er bare så
glade for hinanden de to. Super dejligt.

Jamen, er det en der muligvis kunne blive hos jer fremover, eller er den
"bare" i pleje?

Mvh. Marie -som aldrig havde kunne levere sådan et skønt plejebarn
tilbage..(o;

Fra : LN

Dato : 14-07-07 14:11

On 14 Jul., 09:20, "Torben og Marie-louise Ager"
> [...]
> Men som jeg nævnt, så kræver det noget, men det vil det gøre uanset hvilken
> hund det drejer sig om, mere eller mindre.

Nej men nu er du jo også noget særlige Marie))

Jeg skrev ikke at alle Boxere var så aktive, men at de oftest er.
Og skrev heller ikke det var umuligt med så aktiv en hund alene med så
mange børn. Men blot at det bestem ikke var for enhver.

Vores var også en rolig hund, men med alle de boxere jeg efterhånden
kender synes jeg det fleste har et meget højt enrginiveau. Og synes
det er vigtigt at nævne, idet hund og ejer skal passe sammen. Hellere
den rette kobling end flere omplaceringshunde.

LN

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-07-07 14:18

> [...]

det er vigtigt at nævne, idet hund og ejer skal passe sammen. Hellere
den rette kobling end flere omplaceringshunde.

Vi kan kun være enige!
Jeg anbefaler sjældent en boxer til folk, med mindre de virkelig kan tilbyde
et godt boxerliv for sådan en.
denne familie skal da bestemt heller ikke have en boxer, grunden til jeg
nævnte den, var i forbindelse med de racer som anette nævnte, der synes jeg
at boxeren manglede i de egenskaber hun gav hundene.. såmænd kun derfor.

Man skal have overskud, tålmodighed og besidde en stor bunke humor for at
have en boxer tror jeg (-;

Mvh. Marie

Fra : LN

Dato : 14-07-07 15:33

> Man skal have overskud, tålmodighed og besidde en stor bunke humor for at
> have en boxer tror jeg (-;
>
> Mvh. Marie- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Ja he he man skal være lidt "boxer" for at have en Boxer *GG*

LN