Ang. lydighedstræning
Fra : Kyllerylle

Dato : 09-07-07 19:32

Hej

Vi har lige fået en 3 mdr.gammel hvalp for en 1½ uge siden.
Vi vil gerne lydighedstræne den lidt, men vi griber det vist lidt forkert
an.

Det der med at rose den når man kalder og give den godbidder en gang imellem
er let nok

Men nu oplever vi med jævne mellemrum at når vi kalder på den vender den sig
om går den anden vej.
Den er begyndt at nappe lidt, hvordan vænner man den af med det ? Vi har
købt noget gummi-legetøj hvis nu det var tænderne der kløede, men den gider
ikke bruge det, men alt muligt andet sko osv. vil den gerne gnave i.

Vi vil også gerne lære den at den ikke må springe op ad folk og op i sofaen,
men man må jo heller ikke skælde en hvalp ud når den gør noget forkert ?

Mht. til det med at gøre noget forkert, så vil den gerne løbe over til
naboen hele tiden, hvad gør man så ? bure den inde ? hmmmm

Det var en del spørgsmål som vi ikke lige kan overskue, men vi vil jo gerne
have en god oplevelse med at have hund da det er den første vi har. Vi
regner med at begynde til lydighedstræning efter sommerferien, men indtil da
håber vi at få lidt hjælp her i gruppen.
Håber det ikke var for rodet og at der er nogle der har nogle gode råd.

mvh.
Peter

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 09-07-07 20:27

"Kyllerylle" <kyllerylle@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vi har lige fået en 3 mdr.gammel hvalp for en 1½ uge siden.
> Vi vil gerne lydighedstræne den lidt, men vi griber det vist lidt forkert
> an.

tillykke med hvalpen, hvad er det for en?

jeg vil da først starte med at foreslå, at i køber/låner nogle gode bøger om
det at have en hund i huset, træning af hvalp osv. der er mange gode på
markedet.
selv er jeg bla. meget glad for Anders Hallgrens
"problemhunde-hundeproblemer", som er meget informativ og spænder lige fra
hvalpetiden til indsigt i hundes psyke, hvordan man undgår at stå med en
problemhund, og hjælp til at løse diverse problemer.

> Det der med at rose den når man kalder og give den godbidder en gang
> imellem er let nok

det er timingen der tæller, at I roser i samme sekund som den gør det
rigtige.

> Men nu oplever vi med jævne mellemrum at når vi kalder på den vender den
> sig om går den anden vej.

I er for kedelige, der skal vanke noget lækkert, spændende eller andet, der
gør det værd at komme hen til jer.
leg lidt med den når den kommer, hav et par pølsestykker i baghånden, tal
med lys stemme, vær glad.

> Den er begyndt at nappe lidt, hvordan vænner man den af med det ?

sig NEJ, og ignorer den hvis den bliver ved, dårlig opmærksomhed er bedre
end ingen opmærksomhed

Vi har
> købt noget gummi-legetøj hvis nu det var tænderne der kløede, men den
> gider ikke bruge det, men alt muligt andet sko osv. vil den gerne gnave i.

så giv den nogle tørrede okseben, marvben ell. lign der er værd at tygge på.

> Vi vil også gerne lære den at den ikke må springe op ad folk og op i
> sofaen, men man må jo heller ikke skælde en hvalp ud når den gør noget
> forkert ?

I kan lære den hvad nej betyder, og vær konsekvent hver gang den hopper op,
eller går i møblerne, men det skal være hver gang.
I kan lave en øvelse med den, der går ud på at skelne et ja fra et nej, ved
at få hunden til at stå, sidde eller ligge foran jer, læg en godbid mellem
jer og hunden, vær hurtig med et nej, hvis den vil tage den, fang dens
opmærksomhed og ros når den vælger at se på jer, i stedet for den "forbudte"
godbid, giv evt. en godbid som ros for det.
Når den respekterer et nej, så sig ja, og vend jer væk, gentag det flere
gange om dagen, indtil den øvelser sidder fast, brug den i andre henseende
ude i haven, på gåturen, så den forbinder et nej med et forbud, at den skal
stoppe med det den nu har gang i.
De to ord er gode ord at lære sin hund.
Et nej er et nej, og ja betyder værsgo -fortsæt hvad du er i færd med, eller
det er rigtigt hvad du gør.
En hund forstår bedre et kort og klart ord, i stedet for en hel række ord.

> Mht. til det med at gøre noget forkert, så vil den gerne løbe over til
> naboen hele tiden, hvad gør man så ? bure den inde ? hmmmm

ja, jeg har hegn om min grund..(-;
Hvis i ikke vil det, så må i lære den hvor grænsen går, og gøre det
attraktivt at være på jeres egen matrikel.
Men i har heller ikke haft den bedte stump ret længe, så lad være med at
forvent alt for meget af den, det kan give bagslag at gå helt amok i træning
allerede, lær den nogle basale ting til at starte med, såsom ja, og nej,
kom, dæk, sit osv. lad den få tillid til jer, og lad den falde helt til før
i begynder at forvente det helt vilde af den.

> Det var en del spørgsmål som vi ikke lige kan overskue, men vi vil jo
> gerne have en god oplevelse med at have hund da det er den første vi har.
> Vi regner med at begynde til lydighedstræning efter sommerferien

Det lyder som en god ide, både for at hunden kan lære at omgåes andre hunde,
men så sandelig også jer som førstegangshundeejere, at i kan få noget
grundviden og træning, til gavn for jer alle.

> Håber det ikke var for rodet og at der er nogle der har nogle gode råd.

Håber at mine svar ikke var for rodede..(-;

Mvh. Marie -hvis du skulle lyste, så kan du læse om mine hunde her;
http://www.photopassion.dk/hundene.htm

Fra : Kyllerylle

Dato : 09-07-07 21:30

> tillykke med hvalpen, hvad er det for en?

Vi købte en raceren Samojede fordi det skulle være kærlige familiehunde og
recerene skulle være nemmere at opdrage (er der nogen der siger) men den har
ingen stamtavle, men det skal også "kun" være en familiehund.

> [...]
> gange om dagen, indtil den øvelser sidder fast, brug den i andre henseende
> ude i haven, på gåturen, så den forbinder et nej med et forbud, at den

Det lyder svært, men der er jo heller ingen der har sagt at det skulle være
nemt at have en hund.
Tak for rådene, vi vil ihvertfald låne lidt bøger og så prøve nogle af de
forslag der er kommet.

mvh.
Peter

Fra : Hm

Dato : 09-07-07 21:55

> [...]
> recerene skulle være nemmere at opdrage (er der nogen der siger) men den
> har ingen stamtavle, men det skal også "kun" være en familiehund.

tillykke med den lille nye hvalp.
Hvis I ikke har læst en masse om racen inden i købte den så syntes jeg I
skulle låne bøger på biblioteket, da hver race jo har sine egenskaber og
særheder, det er en god viden at have når man skal " opdrage" en lille
hvalp.
Hanne/ hvis hund er ovre hvalpe stadiet

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-07-07 05:44

> [...]
> recerene skulle være nemmere at opdrage (er der nogen der siger) men den
> har ingen stamtavle, men det skal også "kun" være en familiehund.

om den har stamtavle eller ej, ændrer ikke det faktum at den har brug for
opdragelse og træning.
en hund der "kun" er familiehund skulle da også gerne lystre af lyst, uden
at man skal råbe og skrige på den (og den alligevel gør hvad der passer den)

spidshunde er generelt ikke i den kategori som normalt kaldes "nemme at
opdrage", det er en spidshund, og har sit egenrådige sind, og skal bestemt
opdrages kærligt og konsekvent.
Det er muligt at samoen hører til den "blide ende" rent opdragelsesmæssigt,
men selv garvede samoejere jeg kender, har da deres hyr til tider (-;.

> Det lyder svært, men der er jo heller ingen der har sagt at det skulle
> være nemt at have en hund.

Derfor er det også vigtigt at du får læst "brugsanvisningen" grundigt og
bruger den, både for jeres egen og for hundens skyld. at i suger til jer af
viden, går til træning med den, læser hvad i kan komme i nærheden af, søg
råd af andre med erfaring i hunde osv.

Det er bedre at forebygge (træne lidt hver dag), end at helbrede (vænne
hunden af med alle mulige dårlige vaner pga. manglende træning)

Mvh. Marie

Fra : Leyna

Dato : 10-07-07 08:52

On Tue, 10 Jul 2007 06:43:38 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>en hund der "kun" er familiehund skulle da også gerne lystre af lyst, uden
>at man skal råbe og skrige på den (og den alligevel gør hvad der passer den)

Hmmmm... Den synes jeg godt at jeg kan genkende!

Seriøst (og for nu at forholde mig til emnet), så tager det tid og
tålmodighed at træne en hund. Når man nu ser naboens hund, som er
frygtelig lydig, altid bliver på matriklen og ALTID kommer når der
kaldes, så kan man godt føle sig lidt mislykket som hunde-ejer. MEN,
der ligger garanteret et stort stykke arbejde bag denne lydighed, og
Jeg kan jo bare kigge på mien egne to som er far og søn. Vaks kan det
meste (eller i hvert fald det vi har brug for at han kan), mens Oy
ikke rigtigt kan noget... i sammenligning. For selvfølgelig kan han
det, og han er faktisk rimelig til at lystre. Noget Vaks bestemt ikke
mestrede i den alder, men Vaks har jo så et forspring på små 4 år,
såeh...

Min personlige holdning er, at du ikke kan læse dig frem til det hele.
Vaks har f.eks aldrig læst en hundebog, og har derfor ikke opført sig,
som der står han burde. *GG* Så med ham har det været noget med at
prøve sig lidt frem. Godbidder har altid været ham totalt ligegyldigt,
og så er det vanskeligt at træne noget som helst. Derfor vil jeg da
alligevel anbefale at læse lidt om hvalpeopdragelse generelt, men prøv
osse at "føle" din hund. Det kan man komme langt med.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-07-07 09:21

> [...]
> alligevel anbefale at læse lidt om hvalpeopdragelse generelt, men prøv
> osse at "føle" din hund. Det kan man komme langt med.

nu er spørgeren førstegangshundeejer, og virker på mig ret uvidende.
så netop derfor er det guld værd i sådanne tilfælde, at kunne læse sig til
lidt baggrundsviden.
det kan gå helt skævt med en hund, hvis man bærer sig forkert ad, og at
denne med tiden havner som en del i den kedelige statistik over unødvendige
aflivninger pga. adfærdsproblemer eller som internathund.
Så kan man forebygge dette, ved at sætte sig lidt ind i tingene, er det da
ikke et tidsspilde overhovedet.
Det er heller ikke alle, der er i stand til at "føle" hunden, desværre.

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 10-07-07 09:55

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

> nu er spørgeren førstegangshundeejer, og virker på mig ret uvidende.
> så netop derfor er det guld værd i sådanne tilfælde, at kunne læse
> sig til lidt baggrundsviden.

Helt enig, den teori bør bare værer på plads inden hvalpen kommer.
Jeg fik da læst mig til mange gode fiduser inden jeg fik Tyson,
man kan gætte sig til meget, men altså ikke alt.

> [...]
> unødvendige aflivninger pga. adfærdsproblemer eller som internathund.
> Så kan man forebygge dette, ved at sætte sig lidt ind i tingene, er

Helt enig.

> Det er heller ikke alle, der er i stand til at "føle" hunden,
> desværre.

Tror også det er et spørgsmål om hvor meget tid man investerer
i hunden, jo mere tid des bedre føling får man jo pr automatik.
Jeg har også med begge mine hunde sørget for at de så hurtigt som
muligt kom ud i den store farlige verden.
Jo flere forskellige situationer man oplever sin hund i des bedre vil
man jo også lærer den at kende.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-07-07 10:21

> [...]
> muligt kom ud i den store farlige verden.
> Jo flere forskellige situationer man oplever sin hund i des bedre vil

Det er jo bare desværre ikke alle der tager det som en selvfølge.
Ligesom der er mange der ikke begriber, at en hund ikke forstår dansk, at
den ikke forstår hvad der forlanges af den, fordi ejeren griber det forkert
an.

Mvh. Marie -hvis stribede hund ikke forstår, at den ikke må nedlægge
cyklister..(-;

Fra : pwh

Dato : 10-07-07 10:28

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Mvh. Marie -hvis stribede hund ikke forstår, at den ikke må nedlægge
> cyklister..(-;

Boxere er jo også ret fatsvage

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-07-07 10:55

> Boxere er jo også ret fatsvage

pas nu liiiiiiiiiiiiige lidt på, eller jeg pudser ham på dig (-;

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 10-07-07 13:20

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> pas nu liiiiiiiiiiiiige lidt på, eller jeg pudser ham på dig (-;

Pas i bare selv på,
vi har flerer Berner Sennen som kammersjukker her i nabolaget

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-07-07 15:41

> Pas i bare selv på,
> vi har flerer Berner Sennen som kammersjukker her i nabolaget

Loui tager bare Harald Hitler-kat med sig som back up, så skulle damhusengen
være ryddet på nul komma dut (-;

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 10-07-07 16:15

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Loui tager bare Harald Hitler-kat med sig som back up, så skulle
> damhusengen være ryddet på nul komma dut (-;

Små pelsdyr klarer Angel som en Mis

/Jens (som tror at Tove igen har været på spil)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-07-07 17:13

> Små pelsdyr klarer Angel som en Mis

Ha!, så har hun et lille pelsdyr som Harald til gode.. han er grum, og laver
Angel om til stribet flæsk inden hun når at få gang i de små grå på 1.
etage.. mage til kat har jeg aldrig oplevet (-;

> /Jens (som tror at Tove igen har været på spil)

Jeps!, helt klart Toves skyld! (o:

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 10-07-07 17:51

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Jeps!, helt klart Toves skyld! (o:

Som altid

/Jens (som snart klager til Toves udbyder)

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-07-07 17:19

In news:8oNki.20$4o3.18@news.get2net.dk,
pwh <gætselv@.dk> typed:

> Små pelsdyr klarer Angel som en Mis
>
> /Jens (som tror at Tove igen har været på spil)

LOL Det skægge ved det er, at jeg ikke én eneste gang i et
stykke tid har omtalt mjav-dyr. Det er dig hele tiden. Du må jo
savne mig meget, siden du bliver ved med at snakke om mig.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : photopassion

Dato : 10-07-07 17:51

> [...]
> har omtalt mjav-dyr. Det er dig hele tiden. Du må jo savne mig meget,
> siden du bliver ved med at snakke om mig.

LOL.. når man taler om solen...(-:

Jamen Tove, jeg tror vi er mange der savner dig når du sådan forsvinder i
længere tid, og specielt jens!..(-;

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 10-07-07 18:13

photopassion, skrev:

> Jamen Tove, jeg tror vi er mange der savner dig når du sådan
> forsvinder i længere tid, og specielt jens!..(-;

Klart nok, Tove er min substitutmor, hun ved det bare ikke

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-07-07 18:49

In news:s6Pki.26$MH4.1@news.get2net.dk,
pwh <gætselv@.dk> typed:

> Klart nok, Tove er min substitutmor, hun ved det bare ikke
>
> /Jens

Åh ja !! Det ville jeg da gerne være. Tænk engang nogle dejlige
hunde jeg så ville være "farmor" til.

Jeg nyder i den grad at læse om *alle* gruppens hunde, medens jeg
tænker på den tid da jeg selv var hundeejer. De mennesker der ikke
har kæledyr af den ene eller anden slags aner jo ikke hvad de går
glip af, hvor er det dog synd for dem. Hvad skulle vi gøre hvis vi
ikke havde et varmt blødt pelsdyr at kæle med en gang imellem ?

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-07-07 18:25

In news:4693b8de$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
photopassion <photo@passion.dk> typed:

> LOL.. når man taler om solen...(-:
>
> Jamen Tove, jeg tror vi er mange der savner dig når du sådan
> forsvinder i længere tid, og specielt jens!..(-;
>
> Mvh. Marie

Jeg synes ikke at jeg har været forsvundet. Jeg var da ivrig
deltager i "Tyson" tråden, og er bare *så* glad for at det endte
godt. Jeg føler med Leyna ,for hun var jo blevet rigtig glad for den
skønne vovse. Det må så være en kæmpetrøst, at han ser ud til at
være havnet i et blivende hjem. Glæder mig til at høre nyt om ham.

Der er så mange indlæg p.t. om lydighedstræning og barf og nye
hvalpe, og det har jeg ikke så meget begreb om. Jeg ville da ønske
at barf havde været "in", da jeg havde Asia, men hun blev jo trods
alt alligevel 16 år på Pedigree Pal + kallun et par gange om ugen,
og hun fik selvfølgelig også kødben en gang imellem. Hun var aldrig
syg, så vi har været meget heldige kan jeg forstå, men hun tilhørte
jo også Jens' yndlingsrace, han "æælsker" jo schæfere.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-07-07 19:55

> [...]
> Leyna ,for hun var jo blevet rigtig glad for den skønne vovse. Det må så
> være en kæmpetrøst, at han ser ud til at være havnet i et blivende hjem.

Jeps, jeg er også glad for at det endte som det gjorde, håber så bare, at
han får lov at blive i hjemmet til han er gammel og mæt af gode dage..
Han og Leyna har ligge mig meget på sinde, det er ONDT at stå i sådan en
situation med sådan en pragtfuld hund!.

> [...]
> også kødben en gang imellem. Hun var aldrig syg, så vi har været meget
> heldige kan jeg forstå, men hun tilhørte jo også Jens' yndlingsrace, han

16 år er altså også en flot alder!. man siger jo, at alt over 9 år er en
gave når vi taler større hunde.

Mvh. Marie

Fra : Leyna

Dato : 10-07-07 20:01

On Tue, 10 Jul 2007 20:54:39 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
> [...]

>han får lov at blive i hjemmet til han er gammel og mæt af gode dage..
>Han og Leyna har ligge mig meget på sinde, det er ONDT at stå i sådan en

Ihhh, hvor er I altså bare søde!
Tyson har det god. Får ind imellem en sms om at nu har de været i
skoven eller nu har han gjort dit eller dat, og han sover selvf. i arm
med sin nye ejer om natten.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 10-07-07 20:55

Leyna, skrev:
> og han sover selvf. i arm
> med sin nye ejer om natten.

I arm ???
Når jag vågner om natten i teltet (sover jeg om sommeren)
er det gerne Tyson's fede gump jeg glor ind i

/Jens

Fra : Hm

Dato : 10-07-07 21:39

> I arm ???
> Når jag vågner om natten i teltet (sover jeg om sommeren)
> er det gerne Tyson's fede gump jeg glor ind i

Ja, Jens nu er det altså også en ung dame at Leyna´ Tyson ligger i arm med.

Hanne/ som nok burde gå i seng nu

Fra : pwh

Dato : 10-07-07 21:49

Hm, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, Jens nu er det altså også en ung dame at Leyna´ Tyson ligger i
> arm med.

Nu fik du jo heller ikke hele historien
Når Bemle (Angel) opdager at Tyson ligger og nufler sig
skal hun nok fedte sig ind.
Kender ingen hund der kan krybe ind under dynen
og skal ligge i arm som hende, så må Tøson fise af

> Hanne/ som nok burde gå i seng nu

/Jens
Som bør gå til kaninland med sine dyr,
skal bare lige finde katten først.

Fra : Leyna

Dato : 10-07-07 22:56

On Tue, 10 Jul 2007 21:54:54 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>I arm ???
>Når jag vågner om natten i teltet (sover jeg om sommeren)
>er det gerne Tyson's fede gump jeg glor ind i

ADWR! Jamen sådan er MIN Tyson altså ikke!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-07-07 21:28

In news:ool793952vhub2hgo6hvvqq6uicuoubar0@4ax.com,
Leyna <leyna@leyna.dk> typed:

> Ihhh, hvor er I altså bare søde!
> Tyson har det god. Får ind imellem en sms om at nu har de været i
> skoven eller nu har han gjort dit eller dat, og han sover selvf. i
> arm med sin nye ejer om natten.

Hvor er det altså bare rørende. Kors hvor bliver man glad når man
hører, at han har det godt. Ingen tvivl om at det fortsætter. Det er
en god veninde din datter har, hun er sikkert lige så glad for Tyson
som din datter er for Hans. Det er også to skønne hunde.

Fra : pwh

Dato : 10-07-07 17:55

Tove Krieger, skrev:
> [...]
> stykke tid har omtalt mjav-dyr. Det er dig hele tiden. Du må jo
> savne mig meget, siden du bliver ved med at snakke om mig.

Du har en dårlig indflydelse på os,
får os til at snakke katte hvert andet øjeblik.
Du er som Misse Møghe, "du drager"

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-07-07 19:56

> Du er som Misse Møghe, "du drager"

ROFL....

Mvh. Marie

Fra : Leyna

Dato : 10-07-07 12:35

On Tue, 10 Jul 2007 10:21:27 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
> [...]

>nu er spørgeren førstegangshundeejer, og virker på mig ret uvidende.
>så netop derfor er det guld værd i sådanne tilfælde, at kunne læse sig til

Æehm... osse derofr jeg skriver at man ikke kan læse sig frem til det
hele.

>Så kan man forebygge dette, ved at sætte sig lidt ind i tingene, er det da
>ikke et tidsspilde overhovedet.

Det har jeg heller aldrig påstået. Bare så det er på plads.

>Det er heller ikke alle, der er i stand til at "føle" hunden, desværre.

Det kan jeg så slet ikke sætte mig ind i, men du har sikekrt ret.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 10-07-07 09:33

Leyna, skrev:

> [...]
> kaldes, så kan man godt føle sig lidt mislykket som hunde-ejer. MEN,
> der ligger garanteret et stort stykke arbejde bag denne lydighed,

Det er nemlig det der gør, og der tror jeg tit folk mister tålmodigheden
efter 4 uger hvis en given metode ikke giver resultalt, stædighed skal der til.
Der er også forskel på hvor hurtigt hunde er til at "fange pointen",
og tit er det faktisk bedre at prøve at "formulerer" sig på en anden måde.
Man skal jo huske på at en hund ikke forstår et ord dansk,
men vi andre forventes som hundeejere at forstå dens signaler i et vist omfang.
Så det er også meget et spørgsmål om at læse sin hund og indrette
træningen efter det.

> Min personlige holdning er, at du ikke kan læse dig frem til det hele.

Helt enig, men man kan nu få nogle gode fiduser.
Men ellers grundlæggende tænke logisk, og dele hundens verden op
i sort og hvidt, det forstår den. Og så værer kosekvent, hunde forstår
ikke at se nuanceret på tilværelsen som mennesker gør.

> [...]
> prøve sig lidt frem. Godbidder har altid været ham totalt ligegyldigt,
> og så er det vanskeligt at træne noget som helst.

Ikke helt enig.
Tyson havde heller ikke den store interesse i godbidder,
så de blev hurtigt droppet i træningen.
I stedet for har jeg så brugt ros, det er også lettere at doserer
i forhold til handlingens værdi for mig.
Angel har jeg aldrig prøvet at opdrage med godbidder da jeg
havde bedre erfaring med verbal belønning.
Og ikke for at prale men jeg har efterhånden ikke tal
på de gange folk har fortalt mig hvor lydige de synes mine hunde er.
Det er lykkedes uden godbidder eller autoriceret træning,
men det kræver som du siger tid og tålmodighed.
Har men ikke det bør man nok ikke have hund,
men få sig en kat eller skilpadde i stedet for

/Jens (hvis kat dog kommer når han kalder. Så, nu lokkede Tove igen)

Fra : Leyna

Dato : 10-07-07 12:43

On Tue, 10 Jul 2007 10:32:59 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Helt enig, men man kan nu få nogle gode fiduser.

Naturligvis. Jeg er da osse ked af, hvis jeg er blevet misforstået, og
tillægges en mening om at det er tidsspilde at læse noget teori. Det
var bestemt ikke meningen.

Jeg har bare haft en begynderhund (Ja, Vaks er jo min første hvalp),
som slet ikke opførte sig som der stod i bøgerne. så ham måtte jeg
bare tage det lidt på fornemmeren med. Hans var så krybende og angst
at han havde brug for meget, meget blide metoder, og Oy er så utroligt
fatsvag, og alt tager laaaang tid med ham. Så tre hunde, der har
krævet 3 forskellige opdragelsesmetoder... Det var mere det jeg lige
ville gøre opmærksom på.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 10-07-07 13:18

Leyna, skrev:

> Naturligvis. Jeg er da osse ked af, hvis jeg er blevet misforstået, og
> tillægges en mening om at det er tidsspilde at læse noget teori. Det
> var bestemt ikke meningen.

Jeg synes ikke jeg misforstod dig, pointerede bare at jeg selv
havde glæde af lidt teorilæsning inden jeg fik Tyson
selv om jeg ikke var spor uvant med at omgåes hunde.
Det er noget helt andet at opdrage en hvalp, som du jo også ved

> [...]
> fatsvag, og alt tager laaaang tid med ham. Så tre hunde, der har
> krævet 3 forskellige opdragelsesmetoder... Det var mere det jeg lige

Det kan vi kun blive enige om, man skal lærer at "læse" sin hund.
Derfor blev jeg også i sin tid hurtigt træt af at læse Abrantes,
det var nærmest som at læse instruktionsbogen til en vaskemaskine
Man må formode at hunde er individuelle skabninger
som skal behandles forskelligt.

Men som nybagt bliver man jo nød til at starte et sted,
og der er det jo fint at tærer på andres erfaringer.
Som Marie pointerede kan man jo gører skade på hunden
både fysisk og psykisk hvis det bliver grebet forkert an.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 09-07-07 20:48

Peter aka Kyllerylle wrote:

> Håber det ikke var for rodet og at der er nogle der har nogle gode
> råd.
Hej Peter
Det er nu ikke så rodet og gode,brugbare råd får du helt sikkert masser af
her i NGen.
Jeg vil bare supplere Marie's svar med :
Det er da rigtig fedt at I vil træne med jeres "bøllefrø" - indtil da, så
prøv at hente den gratis dvd de kalder "hovedfilmen", på Dansk Kennelklubs
hjemmeside http://www.dansk-kennel-klub.dk/999
Den viser i praksis nogle af få træningsøvelser med hundehvalpe - og husk
altid kun at træne kort tid af gangen, mange gange hver dag. Hellere 5 min,
der er sjove for både hund og menneske, end en halv time som ender i
irritation.

Held og lykke

Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 09-07-07 22:08

> [...]
> indtil da håber vi at få lidt hjælp her i gruppen.
> Håber det ikke var for rodet og at der er nogle der har nogle gode råd.

Hej Peter
hvad er det for en race eller blanding, I har fået?

På følgende link kan I læse en masse om hvalpen i det nye hjem, og hvis I
følger det angivne link (hvalpens fysiske og mentale udvikling) kommer I hen
til en side, hvor alle hvalpetidens faser bliver omtalt:

http://www.netdyredoktor.dk/sw16419.asp

Det er vigtigt, som helt nybagt hundeejer at få nogle tips og ideer til
opdragelsen, der helst skal foregå i en venlig og rolig atmosfære, så jeg
synes, det er alle tiders, at I vil melde jer til hvalpetræning med den
lille nye.

Held og lykke med projektet.

Venlig hilsen, Anelise, der p.t. er i gang med at opdrage sin 5. labrador
Sia, som nu er blevet ½ år.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 09-07-07 22:21

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Held og lykke med projektet.
>
> Venlig hilsen, Anelise, der p.t. er i gang med at opdrage sin 5. labrador

Hej igen Peter

her kommer endnu et link til en vældig god serie artikler om hvalpen i det
nye hjem, fra www.netdyredoktor.dk

http://www.netdyredoktor.dk/sw18869.asp

God træningslyst.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 11-07-07 15:42

> [...]
> da håber vi at få lidt hjælp her i gruppen.
> Håber det ikke var for rodet og at der er nogle der har nogle gode råd.

hej Peter
jeg kan se, at I har sat hvalpen til salg på dk.marked.privat.dyr.
Håber, at I finder et godt nyt hjem til den.
Både børn og hundehvalpe kræver en engels tålmodighed, og at man på forhånd
har sat sig godt ind i, hvad det vil sige at få dem.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Kyllerylle

Dato : 11-07-07 15:46

> [...]
> Både børn og hundehvalpe kræver en engels tålmodighed, og at man på
> forhånd har sat sig godt ind i, hvad det vil sige at få dem.

Ja, det gik ikke lige så godt og var vel ikke nok gennemtænkt.
Vi har to drenge på 3 og 4, og specielt vores dreng på 4 er blevet bange for
den fordi den snapper efter ham. Hvis det kun var os den snappede efter
kunne vi nok klare det indtil den blev vænnet af med det, men vi har ikke
tiden til det hvis vores dreng skal gå og være bange for den, han tør snart
ikke være i rum med den. Det er synd for både ham og hvalpen. Jeg ville
ellers gerne have hund men....
Vi skulle måske have valg en hund der allerede var opdraget ?

mvh.
Peter

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 11-07-07 17:20

> [...]
> ville ellers gerne have hund men....
> Vi skulle måske have valg en hund der allerede var opdraget ?

selv om en hund er opdraget, kræver det stadig at det bliver holdt ved lige.
gode manerer kan såmænd hurtigt pilles af dem, og erstattes af mindre gode,
hvis du forstår hvad jeg mener.

Min mening er, at hvis i skal have hund igen, så vent til børnene er større
og kræver noget mindre.

Mvh. Marie