Gabby i kløvermarken.
Fra : Brian

Dato : 07-07-07 23:26

Jeg har smidt et par billeder af Gabby ind i vores blog, og uploadet et
par videoklip til youtube.

Blog er her: http://blog.ikast-boisen.dk/
Videoer er her:
http://www.youtube.com/watch?v=2JP_55wQg3U&feature=PlayList&p=CEDE7E72675A8051&index=0

Og inden folk råber op om at det er uforsvarligt at vi har hende fri, så
tæt på vejen - det er en blind vej, med kun 3 eller 4 huse for enden, så
trafikken er *yderst* begrænset!

-Brian

Fra : pwh

Dato : 08-07-07 08:31

Brian, skrev:
> Jeg har smidt et par billeder af Gabby ind i vores blog, og uploadet
> [...]

Hun hygger sig kan man se
En fidus jeg engang lærte af en gammel Schæferejer mht søgeleg
var at holde hunden for øjnene når man smed legetøjet/godbiden.
Det gjorde jeg meget med Tyson, så krævede det nemlig lidt
mere snudearbejde at finde den, legen dur ikke når man har 2 hunde.
Du skal self ikke kaste for langt til at starte med.

Hvis i har for og baghave er det også godt at dække hunde af i den
modsatte have og så gemmme dimsen, det legede jeg også
meget med Tyson før i tiden.

/Jens

Fra : Brian

Dato : 08-07-07 11:47

pwh skrev:

> [...]
>
> Hvis i har for og baghave er det også godt at dække hunde af i den
> modsatte have og så gemmme dimsen, det legede jeg også

Helt sikkert, tak for tippet :) det skal afprøves - jeg tror vi tester
det i dag :)

-Brian

Fra : Leyna

Dato : 08-07-07 09:22

On Sun, 08 Jul 2007 00:26:12 +0200, Brian <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk>
wrote:

>Jeg har smidt et par billeder af Gabby ind i vores blog, og uploadet et
> [...]

Hæhæ... De dér hop, dem kan Oy gøre bedre, men jeg har desværre aldrig
haft kameraet med, når han gør det. Her står kornet jo så højt at Oy
slet ikke kan se over det, og skal han så "op til overfladen", så
hopper han lige op i luften, lidt ala en tegneserie hund! Og det er jo
ikke kun et enkelt hop med en hel serie af dem. BOING-BOING-BOING!
Hvis bare jeg turde slippe ham, men bonden er sur nok på os i
forvejen, og han ser totalt rødt hvis jeg har mine hunde løse, såeh...
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hm

Dato : 08-07-07 10:49

> [...]
Hej Brian
Det ser da ud til at i har fint styr på hende, ang. der hvor hun søger efter
den første pølse, så lad hende tage tiden til at finde den, så hun får
succes, du kan se på halen at hun har færden.
Hvis hun ikke kan, det er ret svært når det er højt kløver og den er kastet,
der er ingen færd hun kan følge ud til pølsen, så kast en som I ved hun kan
finde, succes!
Hanne

Fra : Brian

Dato : 08-07-07 11:52

Hm skrev:
> [...]
> der er ingen færd hun kan følge ud til pølsen, så kast en som I ved hun kan

Okay - tak for tippet, jeg vil eksperimentere lidt med det :)

Er der i øvrigt nogen der har en rigtig god måde at kalde hende ind på,
når hun opdager et eller andet sjovt?

-Brian

Fra : Hm

Dato : 08-07-07 12:06

"Brian" <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk> skrev i en meddelelse

> Er der i øvrigt nogen der har en rigtig god måde at kalde hende ind på,
> når hun opdager et eller andet sjovt?

Sig de sjove lyde, for opmærksomheden, sig hendes navn og spæn så den
modsatte vej, beløn gerne i starten med pølse som hun er glad for, ½ af de
små pølser er rigeligt, så vil hun inden længe finde ud af at I forsvinder
hvis hun ikke kommer med det samme.
Hanne

Fra : Brian

Dato : 08-07-07 21:20

Hm skrev:
> [...]
> små pølser er rigeligt, så vil hun inden længe finde ud af at I forsvinder

Tak for tippet :)

Fra : pwh

Dato : 08-07-07 12:23

Brian, skrev:

> Er der i øvrigt nogen der har en rigtig god måde at kalde hende ind
> på, når hun opdager et eller andet sjovt?

Indkald trænde jeg meget tidligt ind i mine ved at bruge den gode
gamle fidus med at gemme sig for hunden, så den bliver vænnet til
hele tide at have styr på hvor du er, hunden skal jo følge dig og ikke omvendt.
De gange hvor de så ikke rigtigt gad følge med alligevel gik jeg bare fra dem,
det kræver at man har mere is i maven end hunden,
og virker nok bedst på hvalpe.

Jeg kan kun mindes en eneste gang hvor jeg måtte hente Angel
da hun hellere ville jagte en flagermus end at adlyde mig, hun var ca ½ år.
Der fik hun sig en skideballe af de mere kraftige da jeg nåede hen til hende,
og hun fik lov til at gå resten af turen hjem uden snor klinet op af mit knæ.
Siden den dag har der ingen bøvl været med det,
nok ikke særligt pædagogisk, men yderst effektivt med hende.
Tyson kan jeg ikke mindes jeg har haft episoder med i den retning.

En anden ting jeg fra start af vænnede mig til var ikke at kalde på dem
uden grund, og lige give hunden en chanche for at vise den godt kan selv.
Jeg oplever alt for mange der går og råber på deres hunde i tide og utide,
tror bare det ender med at blive til baggrundsstøj for hunden i længden,
da det som regel ikke har nogen konsekvenser at overhører kommandoen.
Dog brugte jeg også meget i træningsfasen bare at kalde dem til mig
for lige at klappe dem på hovedet, og så lede dem rende igen.
De skal jo heller ikke få det indtryk at indkald er = at festen slutter.
Mine hunde har vænnet sig til at bevidst ulydighed ikke er en god ide,
så bliver jeg ret muggen, skal jeg gentage en kommando 2-3 gange
ved de at der er lagt i kakkelovnen, og det har de indrettet sig efter.

Husk at for en hund er verden sort eller hvid, den tænker ikke over
om noget er rimeligt eller ej, så Gabby skal bare vænnes til at kom
betyder kom hvergang, og altid uden sliger i valsen.

Nå det blev vist en lang historie, men det er et emne der ligger
mig en del på sinde. Ulydige hunde er for mig uudeholdelige.

/Jens (der derimod aldrig har brugt godbidder til lydighedstræning)

Fra : Brian

Dato : 08-07-07 21:21

pwh skrev:

> [...]
> mig en del på sinde. Ulydige hunde er for mig uudeholdelige.
>
> /Jens (der derimod aldrig har brugt godbidder til lydighedstræning)

Også tak for tippet til dig :) Jeg tror du har ret i den med
baggrundsstøjen.. noteret bag i knolden

Fra : Brian

Dato : 08-07-07 11:51

Leyna skrev:

> [...]
> Hvis bare jeg turde slippe ham, men bonden er sur nok på os i
> forvejen, og han ser totalt rødt hvis jeg har mine hunde løse, såeh...

Hunden, Sigurd, i mit barndomshjem sprang også herre højt, og han var en
lille hund. Jeg tror grunden til at Gabby ikke hopper højere, er at hun
kan se hen over kløverne, hoppene er udelukkende for ikke at hænge fast :)

Tag dit kamera med næste gang I skal et sted hen hvor han har mulighed
for at gazelle-hoppe rundt - jeg vil RIGTIG gerne se det, det ser bare
så skide sjovt ud!

-Brian

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-07-07 22:21

In news:4690c192$0$90274$14726298@news.sunsite.dk,
Brian <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk> typed:

> Tag dit kamera med næste gang I skal et sted hen hvor han har
> mulighed for at gazelle-hoppe rundt - jeg vil RIGTIG gerne se det,
> det ser bare så skide sjovt ud!
>
> -Brian

Du skulle prøve at vise Gabby denne video, den er særdeles lærerig

http://www.youtube.com/watch?v=l13uhYwne2s

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Leyna

Dato : 09-07-07 06:40

On Sun, 8 Jul 2007 23:20:30 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>Du skulle prøve at vise Gabby denne video, den er særdeles lærerig
>

>http://www.youtube.com/watch?v=l13uhYwne2s

LOL... Det minder mere om Oy. Dog hopper Oy ikke så langt, men mere
sådan lige op og ned. Det ser altså sjovt ud, og man kan ligefrem se,
at de hygger sig gevaldigt.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Brian

Dato : 09-07-07 21:33

Tove Krieger skrev:
> In news:4690c192$0$90274$14726298@news.sunsite.dk,
> Brian <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk> typed:

> Du skulle prøve at vise Gabby denne video, den er særdeles lærerig
>
> http://www.youtube.com/watch?v=l13uhYwne2s

Hun kiggede lidt misundeligt op på skærmen, og så gik hun hen i sin kurv
*lol*
-Brian

Fra : Anette

Dato : 08-07-07 22:22

Brian wrote:
> Jeg har smidt et par billeder af Gabby ind i vores blog, og uploadet
> et par videoklip til youtube.

Dejlige billeder og video - Gabby har det herligt.
Et spørgmål..hvorfor går I ikke med hende, evt foran hende længere ind på
marken?
Hun forsøger at holde sammen på flokken ved at løbe frem og tilbage imellem
jer.
Når den ene går og den anden bliver stående, er det noget rod i hendes
verden - flokken skal følges ad.
Gå foran hende, drej væk fra hendes retning. Når hun går i en retning, så
vend og gå i en anden retning - I to mennesker sammen hele tiden. Hun skal
nok følge med, men I tager føringen som I skal som flokledere.
( Ja jeg ved godt det er bøvlet, når man gerne vil "video'e" hunden
samtidig, men altså....
Vi gør altid sådan når hundene er løse, og det virker. De er
superopmærksomme på hvor vi er og hvor vi går hen. Når en af dem har "været
væk" bag træer eller en lille høj eller lign. og glad kommer fisende med et
" ja jaah jeg fandt jer"-udtryk i hovedet, er der en godbid og masser af ros
parat.
Vores Andy ville meget gerne gå hjem hver gang vi var nogen steder og der
skete lidt han ikke kendte. Bare vi havde en frisbee med..smut så var han
gået.
Men med masser af godbidder og det med at gå væk fra ham - har det virket.
Han holder øje med os hele tiden nu og han kommer pronto når vi er ved at gå
væk fra ham.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Brian

Dato : 09-07-07 21:39

Anette skrev:

> Dejlige billeder og video - Gabby har det herligt.
> Et spørgmål..hvorfor går I ikke med hende, evt foran hende længere ind på
> marken?

Det plejer vi også at gøre, men nu skulle hun jo filmes :)

> [...]
> jer.
> Når den ene går og den anden bliver stående, er det noget rod i hendes

Det ved jeg :) men vi ville jo filme hende, hun er jo sååååå søøøød :)

> [...]
> " ja jaah jeg fandt jer"-udtryk i hovedet, er der en godbid og masser af ros

Gabby er opmærksom det meste af tiden, men når noget lige fanger hendes
opmærksomhed, en kat for eksempel - så kigger hun altså ikke tilbage :)

> [...]
> Han holder øje med os hele tiden nu og han kommer pronto når vi er ved at gå

Jeg tror vi skal prøve at gøre lidt mere ud af det med at hun skal følge
med.. og det virker som en god løsning du er kommet med :) vi kan jo
ikke miste noget ved at prøve :)

-Brian
http://www.ikast-boisen.dk/wordpress

Fra : Anette

Dato : 09-07-07 22:45

Brian wrote:
> Det ved jeg :) men vi ville jo filme hende, hun er jo sååååå søøøød :)

nemlig så - hun er supersød.

> Gabby er opmærksom det meste af tiden, men når noget lige fanger
> hendes opmærksomhed, en kat for eksempel - så kigger hun altså ikke
> tilbage :)

For vores 3 er harerne det eneste der kan tage opmærksomheden. De spæner
afsted efter den - flinterer forvirrede rundt et øjeblik, men kommer så
tilbage med et " var jeg ikke bare god?"-udtryk i hovedet )) De får så
ros for at komme tilbage. Foreløbig er det kun lykkedes os at kalde Dagmar
ind og afbryde jagten på en hare - de to andre rammes at momentan døvhed,
indtil de forpustede opdager at vi er blevet væk Men vi øver det stadig,
en dag lykkes det vel.

> Jeg tror vi skal prøve at gøre lidt mere ud af det med at hun skal
> følge med.. og det virker som en god løsning du er kommet med :) vi
> kan jo ikke miste noget ved at prøve :)

Nemlig - og det virker. Også at løbe væk fra hunden/modsat retning af hunden
mens man laver huje-lyde ( godt der ikke er nogen der kigger/lytter når
jeg/vi gør det *røde ører* *fnis*) så kommer de spænende alt hvad benene kan
bære. Vi lyder jo som om vi har det sjovt og det skal de da være med til
Stor jubel og ros når de så fanger os.

/ Anette
www.philana.dk