Hunde / Ræve ?
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 02-07-07 10:42

Mojn !!

Vi har mange Ræve her på disse kanter. De flår bl. skrældesækkene op
og spreder indholdet --- også selv om de er beskytte af et trådnet.
Kan disse vilde Ræve (løber ikke selv om skrældemanden kommer, står
blot på afstand og ser på ham) være en sundhedsmæssig fare for vores
hunde her i kvarteret, både dem med og uden vaccinationer. ???
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Anette

Dato : 02-07-07 17:05

Hans Mikkelsen (slet OR8UJ) wrote:
> [...]
> blot på afstand og ser på ham) være en sundhedsmæssig fare for vores
> hunde her i kvarteret, både dem med og uden vaccinationer. ???

Såvidt jeg har kunnet læse mig til, er en sund ræveflok ikke til fare for
hunde ( vi har også masser af ræve her).
Men er der sygdom i ræveflokken, kan hundene, ved direkte kontakt smittes,
med ræveskab
http://www.dahlgaardsdyreklinik.dk/sw34855.asp
og hunde kan smittes med rævens bændelorm, hvis de æder rævenes afføring.

Når der en sjælden gang er rabies ( hundegalskab) kan inficerede ræve smitte
uvaccinerede hunde.

PS har I overvejet at udskifte skraldesækkene med plastcontainere? Så har
rævene ikke noget at komme efter?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : qfha

Dato : 02-07-07 18:36

Jo, der er en fare, men om den er voldsom har noget at gøre med, som
der skrives i det forrige indlæg, om rævene er sunde eller har rabies
er evt. skab.
Nu fæstner jeg meg meget ved, at du skriver mojn, idet jeg så regner
med du er fra sønderjylland. Her vil jeg være lidt mere obs på rabies,
og få vaccineret hunden for det.
Det som rævene ellers ofte udbreder er skab. En dødelig sygdom for
rævene, men ikke for vores hunde, hvis vi er opmærksom på symptomerne,
som viser sig med en kraftig kløen først på øreflapperne. Tidligere
vaskede man hunden i sebasil, men der er vist kommet mere moderne
produkter på markedet.
mvh
qfha

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-07-07 09:25

"Hans Mikkelsen (slet OR8UJ)" <bkfoto3@OR8UJmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blot på afstand og ser på ham) være en sundhedsmæssig fare for vores
> hunde her i kvarteret, både dem med og uden vaccinationer. ???

Jo, selvfølgelig er der farer... Rabies, vil jo normalt nok mest komme fra
Tyske ræve, og så har der nok været slået alarm i Tyskland, før det når
hertil, og det er vel det største skrækgenarie, man kan forestille sig....
Dernæst kommer skab, men det er da i det mindste, til at kurere.

Desværre er skab nok ikke så sjældent forekommende... Så hold øje med
rævene... Der er intet smukt ved en ræv med skab, medens en sund og rask
ræv, virkeligt er et smukt syn.

Dertil kan jeg da kun sige, for at bevare, smukke og sunde ræve, så få sat
mindst dobbelt tråd, omkring jeres skraldespande... Når ræve går i
skraldespande, så er der for mange, og en udtynding, vil være på sin plads.

Eller også, går ens skraldespand, for at være kvarterets D'angleterre,
blandt ræve.. Så når man har hunde, til at ekspedere resterne, så lad dem
dog gøre det, hvis det holder indkørslen fri for ræve, holder den også
indkørslen fri for sygdomme, overført fra ræve.

For lige at komme jæger haderne i forkøbet, så husk, at ved 1 ræv for mange,
er det ikke kunne denne ræv, der lider nød.... Det gør de allesammen... Og
så er det, at sygdommene opstår.

M.V.H....Benny..