Hvor kigger man efter hvalpe ??
Fra : Is

Dato : 01-07-07 19:09

Hej

Hvor kigge man efter hvalpe ??

har set dba.dk
og dkk hvapeliste (hundeweb.dk)

er der andre gode steder ??

Søger gul lab han

Erik Isager

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-07-07 19:12

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4687ed60$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Hvor kigge man efter hvalpe ??
>
> har set dba.dk
> og dkk hvapeliste (hundeweb.dk)
>
> er der andre gode steder ??
>
> Søger gul lab han

labradorklubben har en hvalpeliste;

http://www.labradorhvalpeliste.dk/

der var også lige nogle yndige nogle her;

http://www.junis-labrador.dk/menu.html

mvh. marie

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 01-07-07 20:02

Hej Erik

Hvis du vil have mere specifik hjælp til at finde en hvalp vil det være en
stor fordel med lidt flere oplysninger.

Skal hunden være ren familiehund eller vil du også bruge den til udstilling,
markprøve eller andet.

Men under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig en hvalp med DKK-stambog.
Simpelthen fordi du med en DKK-stambog har mulighed for at undersøge en hel
masse om hundens afstamning og det er supervigtigt for at få den største
chance for at få en sund og rask hund som lever op til dine forventninger.

Labradoren er jo generelt en sund race, men der er dog nogle sygdomme man
bør være opmærksom på, fordi de findes forholdsvis ofte og kan være
invaliderende for hunden.

Det omhandler bl.a. hofteledsdysplasi (HD) og albueledsdysplasi (AA)

Her er det for første er det meget vigtigt at både opdrættere og
hvalpekøbere er opmærksomme på at det IKKE (og jeg ved godt at man ikke bør
skrive med store bogstaver, men det er altså vigtigt) er nok at
forældredyrene er fri for HD (og samme problematik omkring AA). Alt for
mange tror at blot forældrene er fri for HD (og AA) så er alting godt, men
sådan er det langt fra.

Et eksempel:
En hund har selv A-hofter og 7 kuldsøskende med A-hofter. Denne hund har
selvfølgelig alle muligheder for at være et godt avlsdyr og vil formodentlig
nedarve en lav frekvens af HD.

En hund har selv A-hofter og 7 kuldsøskende som alle har D-hofter. Tja, hvis
man kun ser på individet (altså A-hofterne) så er det jo godt nok, men for
mig at se er dette jo et elendigt avlsdyr som aldrig burde anvendes i avl.
Chancen for at den kan nedarve noget godt er for mig at se minimal.

En hund har selv A-hofter og 7 søskende som ikke er undersøgt. Er den et
godt avlsdyr?????? Ja, jeg ved det ikke og personligt ville jeg nødigt avle
på en sådan hund, fordi jeg synes avlen bliver alt for usikker.

Derfor synes jeg det er meget, meget vigtigt at man går ind og ser på halv-
og helsøskende, forældre, forældres halv- og helsøskende osv. og kun avler
på/vælger hvalp efter hunde hvor frekvensen af arvelige sygdomme er markant
lavere end racens gennemsnit og hvor så mange hunde som muligt er undersøgt.

Derudover bør man være opmærksom på de øjensygdomme som findes indenfor
racen, mest af alt PRA idet denne sygdom gør hundene blinde. Heldigvis
findes der i dag en gentest for denne sygdom og en stor del af opdrætterne
gentester deres hunde for PRA, sådan at man ikke risikerer at avle hunde med
PRA.

Og som nævnt så synes jeg du bør gøre op med dig selv hvad hunden skal
bruges til. Hvis du synes det kunne være sjovt at gå lidt på udstilling, vil
jeg anbefale dig at købe efter præmierede forældre, for det er nu engang
sjovest at gå på udstilling hvis hunden er rimelig pæn og chancen for at få
en racetypisk hund er jo altså størst hvis hundene i afstamningen også er
racetypiske.

Og husk endeligt at en DKK-stambog i sig selv ikke er nogen garanti for en
sund og rask og racetypisk hund, men at stambogen giver en helt unik
mulighed for at undersøge afstamningen på en hvalp og derigennem at finde ud
af hvad man kan forvente af en hvalp.

Undskyld mit lidt lange indlæg, men avl og ikke mindst sundhed i avlen er og
bliver altså hjerteblod, og så er det altså svært at begrænse sig.

MVH

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : Is

Dato : 01-07-07 20:33

"Camilla Juelsgaard Jørgensen" <kenneljuelsgaard@jubii.dk> skrev i en
meddelelse news:4687fa12$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]

avlen er og
> bliver altså hjerteblod, og så er det altså svært at begrænse sig.

Hej

Det er helt ok.

Jeg skal have en hund, som skal være en del af familien hvilket er det
vigtigste. Der ud over vil jeg gå til træning i DcH, hvor jeg ønsker
at gå til konkurrence, sådan mest for sjov, og give hunden nogle
udfordringer ad den vej. Søge arbejde er noget jeg selv synes er
rigtig sjove (for hunden, forstås

Den skal IKKE bruges til jagt, udstilling eller avl.

Erik Isager

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 01-07-07 20:48

Jamen, hvis det er i orden, så vil jeg da gerne reklamere lidt for et kuld
efter min hanhund.

Det er et kuld hvor faren (min hanhund) er af meget stærk afstamning
sundhedsmæssigt, bl.a. er alle Chalmer's kuldsøskede fri for både HD og AA
(7 har A-hofter, 1 har B-hofter og alle 8 har 0 på albuerne), hvilket gør at
Chalmer har et meget, meget højt HD-indeks (pt. over 130). Begge Chalmer's
forældre er gentestet for PRA, hvilket betyder at Chalmer ikke bærer genet
for PRA. I hans afstamning er der desuden udstillingschampions i mange led
tilbage og jeg forventer derfor at han nedarver et racetypisk udseende. Han
er selv præmieret på udstilling og har bestået sin brugsprøve.

Tæven som Chalmer har parret er en dejlig familiehund med et skønt
temperament og en god sundhedsstatus. Hun har et HD-indeks på 112.

Hvalpene er alle gule og der er pt. 2 hanhvalpe tilbage. De er 8 uger i uge
29.

Billeder kan ses her (taget af en kommende hvalpekøber):
http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=7812

http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=7242

Så det er da i hvert et sted at kigge

Hvis det har interesse så finder du tlf. nr. til opdrætteren på min
hjemmeside.

MVH

Camilla
www.juelsgaard.com

Fra : Is

Dato : 01-07-07 21:27

"Camilla Juelsgaard Jørgensen" <kenneljuelsgaard@jubii.dk> skrev i en
meddelelse news:468804ea$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]

> Så det er da i hvert et sted at kigge
>
> Hvis det har interesse så finder du tlf. nr. til opdrætteren på min

Ja men der er jo bare dejlige.

Jeg har pt en anden til at undersøge "markedet" for mig - hvis han
ikke finder noget senest på onsdag, (han fik 14 dage) er det bestemt
et interesant emne.

Tak for svar

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 03-07-07 20:34

> Jeg har pt en anden til at undersøge "markedet" for mig - hvis han
> ikke finder noget...

Men det tror jeg så han har - jeg skal i hvert fald ud og se på en der
er 8 uger nu, så det er jeg lidt spændt på.

Erik Isager

Fra : Leyna

Dato : 03-07-07 08:19

On Sun, 1 Jul 2007 21:47:52 +0200, "Camilla Juelsgaard Jørgensen"
<kenneljuelsgaard@jubii.dk> wrote:

>Jamen, hvis det er i orden, så vil jeg da gerne reklamere lidt for et kuld
>efter min hanhund.
>
>Det er et kuld hvor faren (min hanhund) er af meget stærk afstamning
>sundhedsmæssigt

Hehe... Ja, man er vel lidt stolt af "egen avl"!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 02-07-07 05:11

Camilla Juelsgaard Jørgensen, skrev:

> Undskyld mit lidt lange indlæg, men avl og ikke mindst sundhed i
> avlen er og bliver altså hjerteblod, og så er det altså svært at
> begrænse sig.

Det skal du da ikke undskylde,
der var en del guldkorn for mig også

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 01-07-07 21:04

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvor kigge man efter hvalpe ??
>
> har set dba.dk
> og dkk hvapeliste (hundeweb.dk)
>
> er der andre gode steder ??
>
> Søger gul lab han
>
> --
> mvh
> Erik Isager

Hej Erik,

Jeg ville få en opdrætterliste fra raceklubben, og så checke de nærmeste
opdrætteres hjemmesider og derefter telefonere/e-maile til de nærmeste
og/eller interessanteste og høre hvornår de har hvalpe. Ofte står det jo
også på hjemmesiden. Hvis man ringer/mailer kan man jo så ved samme
lejlighed også spørge om avlsmål, udvælgelsesmetode, linier, forældredyrenes
egenskaber og hvad man ellers kan finde på.

Hvis man er tidligt ude, og i god tid får valgt opdrætter og etableret en
relation til opdrætteren, har man bedst mulighed og forudsætning for at få
valgt den rigtige hvalp i kuldet. Og man får muligheden for at følge
hvalpene fra de har fået øjne.

Mvh
Søren

Fra : Rikke Vang Olsen

Dato : 02-07-07 21:28

Du ombestemmer dig og vil i stedet have en Border Collie tæve.

Og så ringer du til mig Jeg har to dejlige dejlige hvalpe til salg
endnu.

http://www.bobbe.dk

Mange hilsner

Rikke Andersen

"

Fra : Is

Dato : 02-07-07 23:03

"Rikke Vang Olsen" <riva@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Du ombestemmer dig og vil i stedet have en Border Collie tæve.
>
> Og så ringer du til mig Jeg har to dejlige dejlige hvalpe til
salg
> endnu.

Takker mange gange,
men jeg har nu længe vidst hvad det skulle være, når jeg igen skulle
ha hvalp

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 03-07-07 05:12

Rikke Vang Olsen, skrev:
> Du ombestemmer dig og vil i stedet have en Border Collie tæve.
>
> Og så ringer du til mig Jeg har to dejlige dejlige hvalpe til salg
> endnu.
>
> http://www.bobbe.dk

De er ikke til at stå for på billederne

/Jens

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 03-07-07 13:23

"Rikke Vang Olsen" <riva@mail.tele.dk> wrote in message
> Du ombestemmer dig og vil i stedet have en Border Collie tæve.
>
> Og så ringer du til mig Jeg har to dejlige dejlige hvalpe til salg
> [...]

He he... den kan jeg kun tilslutte mig! Har seks lækre hvapser her

-Trine

Fra : Hanne Petersen

Dato : 03-07-07 09:18

Is <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev:
>Hej
>
>Hvor kigge man efter hvalpe ??
>
>har set dba.dk
>og dkk hvapeliste (hundeweb.dk)
>
>er der andre gode steder ??
>
>Søger gul lab han
>
>--
>mvh
> Erik Isager

Hej Erik

find ud af hvilken race, du vil have og find deres hjemmeside,
der er der hvalpelister.
Personligt har jeg springer spaniel og igennem den tilhørende
klub, findes der opdateret hvalpeliste på deres hjemmeside.
Der kan også være annoncer i medlemsblade, f.eks. får vi
jægerbladet og der er også hunde og hvalpe til salg.... der er
faktisk mange muligheder.
Så er der jo også internater og forsk. kenneler, som du kan søge
efter på eniro(oplysningen)
Held og Lykke Hanne