Hundekast igen :o)
Fra : pwh

Dato : 24-06-07 17:28

Vi har lige været nede på Engen til en forandring
Jeg gik og legede bold med vufferne da jeg pludselig syntes
at der var en sort hund for meget.
Det var en Labtæve eller en blanding af en art der pludselig
ville værer med, ret hurtigt kom Angel og den op og toppes.
Tror den prøvede at snuppe hendes bold, jeg råbte højt
og Angel stoppede straks og kom hen til mig.
Den anden blev dog ved, så tog jeg fat i røv og nakke på den
og kastede den hen af græsset mens jeg råbte af den
Den blev helt paf, vendte straks om og benede tilbage til
ejeren som kom gående langt tilbage, helt uden for synsvidde.

To ting der glædede mig ved oplevelsen var at Angel for det første
stoppede "kampen" straks jeg råbte op, og for det andet at Tyson
slet ikke blandede sig.
Tænk hvis det havde været et par skarpe hunde jeg havde,
så var der kommet mos ud af den 25 kg/s tæve

Så den metode med at tage dem i hoved og røv og kyle dem væk
har vist sig at fungerer rigtigt godt, virkede jo også på Schæferen
i sin tid

/Jens

Fra : Anette

Dato : 24-06-07 20:15

pwh wrote:

> Så den metode med at tage dem i hoved og røv og kyle dem væk
> har vist sig at fungerer rigtigt godt, virkede jo også på Schæferen
> i sin tid

Det er da rart at du viser dine hunde at du kan passe på dem - så behøver de
jo ikke blande sig
Vi har til gengæld brugt samme metode idag, bare med får. Vi har været til
hyrdeinstinkt-test med Philana og Dagmar og en af måderne at vække hundens
instinkt er at ejer håndterer fårene i en fangefold, og bla. tager et lam i
nakke og rø. og næsten smider det over mod hunden, som er uden for folden.
De rå og uredigerede billeder ligger her www.philana.dk/hyrdehundedag - men
hvordan, kan du især se på billede 46

Det var iøvrigt kanon skægt og hundene er totalt udmattede nu - men de har
haft en festlig dag.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 25-06-07 17:10

Anette, skrev:

> Det er da rart at du viser dine hunde at du kan passe på dem - så
> behøver de jo ikke blande sig

Det er en lokumsaftale vi har indbyrdes, jeg passer på de agrassive hunde,
og de passer på de agrassive mennesker

> [...]
> og bla. tager et lam i nakke og rø. og næsten smider det over mod
> hunden, som er uden for folden. De rå og uredigerede billeder ligger

Herlige billeder, de har hygget sig

> Det var iøvrigt kanon skægt og hundene er totalt udmattede nu - men
> de har haft en festlig dag.

Bliver de stakkels får ikke stressede af sådan en gang træning :-?

/Jens

Fra : Anette

Dato : 25-06-07 17:46

pwh wrote:

> Bliver de stakkels får ikke stressede af sådan en gang træning :-?

Ikke rigtig -de får er vant til at blive hundset rundt med at hunde,
så de klumper sig bare sammen og nægter at flytte sig.
Et at "mor-fårene" vendte front mod flere af hundene med et udtryk i øjnene
der sagde
"Et skridt nærmere og jeg stanger dig" - det virkede glimrende.
Hundene spraaaang baglæns når de fik øjenkontakt med hende,
og valgte så at skubbe rundt med nogle af de andre i stedet

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 25-06-07 18:06

Anette, skrev:

> [...]
> Hundene spraaaang baglæns når de fik øjenkontakt med hende,
> og valgte så at skubbe rundt med nogle af de andre i stedet

Nå også inden for får er det damerne der er de skrappe

/Jens (som får lyst til lammekølle af al den fåresnak)

Fra : Is

Dato : 24-06-07 21:21

> [...]
> Tror den prøvede at snuppe hendes bold, jeg råbte højt
> og Angel stoppede straks og kom hen til mig.

Hatten af for dig Jens !!!
Du har styr på dine hunde - også når de er løse.

( ros skal du ha, når du fortjener det

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 25-06-07 17:19

Is, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hatten af for dig Jens !!!
> Du har styr på dine hunde - også når de er løse.

Vil det sige at jeg ikke har styr på dem hvis de har snor på
Det må værer et minimumskrav at man har styr på sin hund,
og at den er rimeligt omgængelig hvis man slipper den løs.
Så det har jeg da arbejdet en del med.

Feks. mødte vi idag en lille hund i snor der kom imod os,
jeg kaldte mine hen så de gik ved hvert sit af mine knæ.
Damen med den lille hund trak lidt til side, men stod ellers bare
og storsmilede til mig, nok glad for min gestus.
Men lige da vi skulle passerer kastede det lille myr sig gøende
frem i snoren mod mine, det eneste mine gjorde var bare at
skynde sig forbi, hun undskyldte meget.
Jeg er altid mere skeptisk overfor hunde i snor end de løse,
min erfaring er at de løse som regel er fredelige,
ellers slipper folk dem jo sjældent.

> ( ros skal du ha, når du fortjener det

Jeg siger tak Erik

/Jens

Fra : Brian

Dato : 25-06-07 19:09

pwh skrev:
*klip*

> Jeg er altid mere skeptisk overfor hunde i snor end de løse,
> min erfaring er at de løse som regel er fredelige,
> ellers slipper folk dem jo sjældent.

Jeps, og min erfaring siger mig at, en hund i snor vil med større
sandssynlighed hidse sig op, da den føler den er fanget og skal forsvare
sig selv og ejeren :)
Derfor eeeeelsker jeg når vi kan have Gabby fri sammen med flere hunde,
så kan de få lov til at undersøge hinanden i deres eget tempo :)

Fra : pwh

Dato : 25-06-07 19:49

Brian, skrev:
> [...]
>
> Jeps, og min erfaring siger mig at, en hund i snor vil med større
> sandssynlighed hidse sig op, da den føler den er fanget og skal

Nemlig.
Det er jo ikke ligefrem naturligt for en hund at værer bundet
til et andet væsen, men det kan self værer en nødvendighed.

> Derfor eeeeelsker jeg når vi kan have Gabby fri sammen med flere
> hunde, så kan de få lov til at undersøge hinanden i deres eget tempo
> :)

Og det går som regel også altid godt.
Dog har jeg bemærket at hvis man bare står og glor en flok sammen
er der størrer tendens til at der kan komme ballade.
Det er faktisk bedre at gå rundt sammen en flok så hundene bliver holdt
i bevægelse, tror de keder sig i længden ved at man bare står og glor.

/Jens (som også hellere vil gå end at stå)

Fra : Anette

Dato : 25-06-07 21:13

pwh wrote:
> Nemlig.
> Det er jo ikke ligefrem naturligt for en hund at værer bundet
> til et andet væsen, men det kan self værer en nødvendighed.

Der er så meget i hundes liv sammen med mennesker, der ikke er
naturligt -sove i seng eller have deres egen sofa f.eks
Når man holder et rovdyr som kæledyr, i nærkontakt med andre mennesker må
man jo tage hensyn til de andre mennesker også og det er langt fra alle, der
bryder sig om at en nysgerrig hund, kommer og vil snuse. Vi har vel alle et
eller flere dyr som vi foretrækker at have lidt på afstand. Jeg sætter f.eks
vældig meget pris på at slange-og krybdyrsentusiaster holder deres kæledyr
hjemme hos sig selv )

> [...]
> Det er faktisk bedre at gå rundt sammen en flok så hundene bliver
> holdt i bevægelse, tror de keder sig i længden ved at man bare står

Hundene "holder fast" i opmærksomheden på ejerne, når man står stille -
derfor forsvarer de, tror jeg.
Jeg har hørt flere hundetrænere sige: "Sæt 10 ejere med hver sin hund i snor
sammen - og der vil blive slagsmål.
Slip 100 hunde løs, - uden de kan se deres ejere - og der vil aldrig være
slåskamp." Hunde undgår såvidt muligt slagsmål. De forstår udemærket
hinandens kropssprog og ved godt hvem der bestemmer uden de behøver at få
det banket ind.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 26-06-07 05:10

Anette, skrev:

> [...]
> mennesker må man jo tage hensyn til de andre mennesker også og det er
> langt fra alle, der bryder sig om at en nysgerrig hund, kommer og vil

Helt enig, derfor skrev jeg også at det kunne værer en nødvendighed
at binde hunden, hvis man ikke magter at styrer den på anden måde

Det lyder meget rigtigt.

/Jens

Fra : Is

Dato : 25-06-07 21:19

> Vil det sige at jeg ikke har styr på dem hvis de har snor på

joo, det har du jo nok.

> Jeg siger tak Erik

var så lidt

Erik Isager