Træt hund
Fra : Ukendt

Dato : 19-06-07 22:12

Fimbe- som jo er en mellempuddel på ca. 7 år, elsker gåture, som de fleste
andre hunde vel også gør.
Begynder dog, at spekulere på om jeg skal lade ham blive hjemme på de
længere ture (5-10 km. ), da han virker meget træt, i løbet af sådan en tur.
Kan se, at han er træt, når hans hale begynder, at hænge nedaf, i stedet
for, at stå op over ryggen.
Fimbe er sådan en type hund, der bare knokler derudaf, uanset om det er i
leg eller på gåture. Hvis man så holder en pause på gåturen sætter han sig
prompte ned og slapper af. Vi har vand med på de lange ture og han går også
lige et smut i vandet, ved søen vi kommer forbi- den er algefri.

Ift. hans race, er han vel stadig en ung hund ? Kan dog mærke, at der er
mere energi i de andre hunde på turen.

Spørgsmålet er sådan set bare: Skal jeg nøjes med, at tage ham med på de
kortere ture eller er det ok, at vi går langt, selvom han bliver temmelig
træt undervejs ?

Måske er jeg bare pylret, da jeg jo sammenligner med Bingo ( som altid er
hyperaktiv på gåturene og jo også en noget større hund ) og Biva- der jo er
noget yngre end Fimbe ?

Hvad mener i ??

Herren, som det drejer sig om:
http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/614213207.jpg

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : pwh

Dato : 20-06-07 07:05

Buffy, skrev:

> Spørgsmålet er sådan set bare: Skal jeg nøjes med, at tage ham med på
> de kortere ture eller er det ok, at vi går langt, selvom han bliver
> temmelig træt undervejs ?

Den var da en tidlig alder at begynde at sparer på ham synes jeg,
hvis han da ellers er rask.
Du kan da evnt lægge nogle flere pauser ind hvis han er flink
til at slappe af der.

> Hvad mener i ??

I det stykke mere at lade ham bestemme selv,
vil han med ud og gå så lad ham, gider han ikke
skal han da heller ikke tvinges.
Indret bare mere tempoet og pauserne efter ham i fremtiden.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-07 07:23

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:0s3ei.5

> I det stykke mere at lade ham bestemme selv,
> vil han med ud og gå så lad ham, gider han ikke
> skal han da heller ikke tvinges.

Fimbe er altid med på en gåtur. .-)

> Indret bare mere tempoet og pauserne efter ham i fremtiden.

Ja, det må jeg hellere prøve. Er lidt pylret, fordi han jo har epilepsi. Det
er dog længe siden, at han sidst har haft et anfald.
Desuden har han lidt tændstiksben ift. hans krop, men han døjer nu ikke med
halthed og andre skavanker.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 20-06-07 10:11

On 19 Jun., 23:12, "Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> wrote:
> [...]
> Kan se, at han er træt, når hans hale begynder, at hænge nedaf, i stedet

Jeg har næsten det samme problem som dig, bare lidt omvendt. Yngste
familiemedlem kan/må ikke gå så langt som de gamle, men jeg vil
aligevel godt have ham med. Jeg har en cykelanhænger der også kan
bruges om "barnevogn", og der ligger bajsen på vej til og fra
stranden. Ved stranden løber han sammen med de andre, på egne ben. Min
stump vejer (endnu kun) 27 kilo, og det går lige. Det vil sikkert være
nemmere med en mellempudel, når han er træt, og nemmere at motivere
til at ligge i vognen.
Bare et forslag.

Hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-07 11:14

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>stump vejer (endnu kun) 27 kilo, og det går lige. Det vil sikkert være
>nemmere med en mellempudel, når han er træt, og nemmere at motivere

Hvor mange hunde har du med, på sådan en tur ? Jeg har som regel 3 hunde
med.
Har godt nok en cykeltrailer. Problemer er bare, at ingen af hundene har
lært, at løbe ved siden af en cykel. Bingo har ikke engang lært, at gå
ordenligt i snor. Hun går dog nogenlunde efter de første 3-4 km. og så
bruger jeg halti til hende.
Kunne selvfølgelig trække cykeltraileren, men det er en lidt dum model, hvor
stangen sidder langt nede, så det dur nok ikke, selvom Fimbe sikkert ingen
problemer vil have med, at sidde i sådan en.
Må prøve, at holde flere pauser på lang-turen og ellers så må Fimbe blive
hjemme, hvis der er for varmt.....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 20-06-07 19:10

On 20 Jun., 12:13, "Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> wrote:
> "Kim Christensen" <SLETTESnemo...@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvor mange hunde har du med, på sådan en tur ? Jeg har som regel 3 hunde
> med.

Jeg har 3 hunde med, inklusive den i traileren. Men jeg cykler ikke
med hundene på den måde. Det er til fods.

> Kunne selvfølgelig trække cykeltraileren, men det er en lidt dum model, hvor
> stangen sidder langt nede, så det dur nok ikke, selvom Fimbe sikkert ingen
> problemer vil have med, at sidde i sådan en.

Den jeg har kan bruges som barnevogn, og så har den et håndtag bagpå.
Lidt som en indkøbsvogn.

> Må prøve, at holde flere pauser på lang-turen og ellers så må Fimbe blive
> hjemme, hvis der er for varmt.....

En madpakketur er ikke at foragte. Mine ældste hunde ha ringen
problemer med at gå, og så har de efter behov rygsæk på. Ideen har jeg
fået af Cesar Millan (så, nu går det løs! )

Hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-07 19:44

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse

>Den jeg har kan bruges som barnevogn, og så har den et håndtag bagpå.
>Lidt som en indkøbsvogn.

Har du evt. et billede af den ?

>En madpakketur er ikke at foragte. Mine ældste hunde ha ringen
>problemer med at gå, og så har de efter behov rygsæk på. Ideen har jeg
>fået af Cesar Millan (så, nu går det løs! )

Bingo får også taske på ind imellem. Det er ganske praktisk, så hun kan bære
lidt småting incl. deres ½ l. vand. Hun fræser dog afsted, som hun plejer,
uanset om der er taske på eller ej, men er nok en anelse trættere, når hun
kommer hjem.
Vores ældste søn løber også lidt med dem, når han står på rulleskøjter. Vi
har et lukket stisystem ved skolen, hvor Bingo lige kan køres lidt træt,
inden vi fortsætter turen. Hundene står på nakken af hinanden, så snart han
tager skøjterne på. Selv skal jeg lige være lidt mere sikker på
rulleskøjterne igen, efter 7 års pause, så kan jeg også tage en hund med ud,
at løbe lidt. Det tør jeg bedre end, at forsøge og cykle med dem- i hvert
fald med Biva og Coco....

Cesar Millan har jeg ingen problemer med, udfra de af programmerne jeg
så.

--
Mvh. www.tjekmig.dk