kogt kylling
Fra : not@home.se

Dato : 18-06-07 14:57

havnede i min hunds mave i morges da vi havde glemt at ryde væk fra
sofabordet og der stod lidt rester og så var han en tur oppe på
bordet imens ingen kiggede og spise benene men nu er jeg jo.l lidt
nervøs for hans mave fordi jeg ved at han kun tygger en enkelt gang så
det kan komme igennem halsen og ned i maven han er meget glubsk og
hvad mon nu der sker nede i maven ?
er det smartest at lade ham faste lidt nu ? eller skal jeg give ham
noget ymer ? eller hvad gør man for at hjælpe maven lidt ?

Fra : Brian

Dato : 18-06-07 15:03

not@home.se skrev:
> [...]
> er det smartest at lade ham faste lidt nu ? eller skal jeg give ham
> noget ymer ? eller hvad gør man for at hjælpe maven lidt ?

hvis han bare har slugt ville jeg ikke være så bekymret.. hvis han har
tygget på det, er sagen en anden.. jeg ville nok få dyrlægen til at
kigge på ham hvis der er tvivl..

Fra : pwh

Dato : 18-06-07 17:47

Brian, skrev:

> hvis han bare har slugt ville jeg ikke være så bekymret.. hvis han har
> tygget på det, er sagen en anden.. jeg ville nok få dyrlægen til at
> kigge på ham hvis der er tvivl..

Jeg vil sige ligesom Brian, hvis han bare har slugt det
er det sikkert ikke særligt farligt i forhold til hvis det var tygget.
Hans mavesyre skal nok nedbryde den smule knogle uden probs.
Jeg vil dog anbefale at faste ham et døgns tid, så maven kun
har benet at tage sig af.
Min gamle chef gav altid sine hunde ben fra tilberedt kylling,
og han påstod at der aldrig havde været probs med det.

/Jens (som dog kun giver rå kyllingeben, som også bliver slugt)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-06-07 15:04

<not@home.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det smartest at lade ham faste lidt nu ? eller skal jeg give ham
> noget ymer ? eller hvad gør man for at hjælpe maven lidt ?

nogen råder til kogt havregrød/suppe, andre faste.

Jeg havde nok gjort det første, hvis hunden ellers vil æde det (-;

mvh.marie

Fra : Bodil

Dato : 18-06-07 15:19

> [...]
> er det smartest at lade ham faste lidt nu ? eller skal jeg give ham
> noget ymer ? eller hvad gør man for at hjælpe maven lidt ?

Problemet er at kogte kyllingeben har det med at splintre og derved kan give
skader i hundens tarmsystem, faktisk kan det være ganske slemt.

Man kan prøve at få hunden til at spise asparges eller vat, det skulle kunne
vikle sig om de spidse stumper, ellers er der nok bare at vente og håbe,
dyrlæge hvis hunden viser tegn på ømhed i maven eller på anden måde virker
utilpas.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-06-07 12:31

> [...]
> er det smartest at lade ham faste lidt nu ? eller skal jeg give ham
> noget ymer ? eller hvad gør man for at hjælpe maven lidt

Jeg har godt nok hørt om, at de skulle kunne give problemer, men da jeg
hørte om de eventuelle problemer, der havde adskillige hunde, fået lov til
at spise benene, og der har til dato, ikke været problemer, og det er trods
alt, sådan noget der ligner 40 års hundehold, og de sidste 20 år, altid mere
end en hund... Så jeg ville tage det helt roligt.

M.V.H....Benny..

Fra : Bodil

Dato : 19-06-07 13:27

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere
> end en hund... Så jeg ville tage det helt roligt.

For det meste går det godt, men jeg har haft en hund der døde af at spise et
andeskrog, så det kan gå galt meget galt.

Fra : pwh

Dato : 19-06-07 20:36

Bodil, skrev:

> For det meste går det godt, men jeg har haft en hund der døde af at
> spise et andeskrog, så det kan gå galt meget galt.

Det springende punkt for Punish er vel også at han hund har slugt
benet helt, min logik og erfaring er at det kommer ud uden problemer
2 forskellige steder. Enten brækker Pluto det op, ellers fordøjer han det.

Min guru Billinghurst har 2 modsatrettede meninger med det.
Han siger giv aldrig tilberedte ben, men han siger samtididt at
hans drevne barfhunde nu får det alligevel.

Han beskriver også en skrækhistorie med en Toypuddel
han havde der åd tilberedte kyllingeben.
Den måtte han ligge og pille spinter ud af tarmen på
(godt han var dyrelæge).
Men som jeg forstod den historie, havde hunden også
tygget benet, og ikke slugt det, der er en stor forskel.

/Jens (hvis hunde idag har slugt en ½ rå kylling hver)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-06-07 06:15

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> For det meste går det godt, men jeg har haft en hund der døde af at spise
et
> andeskrog, så det kan gå galt meget galt.

Jamen der er stort set ikke det, som ikke kan gå galt i denne verden.
Lad mig da minde folk om, at Mama Cash, blev kvalt af en krumme fra hendes
morgenkrydder....
Men det har trods alt, ikke afstedkommet, generelle advarsler mod
morgenkryddere.

M.V.H....Benny..

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-06-07 10:32

In news:467a09d1$0$41523$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Benny Mortensen <ingen@brugbar.dk> typed:

> [...]
> fra
> hendes morgenkrydder....
> Men det har trods alt, ikke afstedkommet, generelle advarsler mod

LOL Morgenkryddere kan da få skyld for meget.

Mama Cass Elliot døde af et hjerteslag som følge af hendes
betydelige overvægt. Der har dog været en række af antagelser bl.a.
at hun skulle være blevet kvalt i en sandwich o.s.v., det har dog
vist sig at være skrøner.

http://www.snopes.com/music/artists/mamacass.asp

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-06-07 10:35

> [...]
> betydelige overvægt. Der har dog været en række af antagelser bl.a.
> at hun skulle være blevet kvalt i en sandwich o.s.v., det har dog

Aha... Så har jeg fundet fordelen ved at være Hjerteløs

M.V.H....Benny..

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-06-07 10:49

In news:4680de3a$0$41511$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Benny Mortensen <ingen@brugbar.dk> typed:

> Aha... Så har jeg fundet fordelen ved at være Hjerteløs
>
> M.V.H....Benny..

*GGG* Okay så et hjerteanfald/hjertestop. Du ved jo godt hvad jeg
mener

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-06-07 10:53

> [...]
> Benny Mortensen <ingen@brugbar.dk> typed:

> *GGG* Okay så et hjerteanfald/hjertestop. Du ved jo godt hvad jeg

Hej Tove

Jeppersagok..... Skulle du mangle en hvalp, så tror jeg, at jeg snart har
flere end rigeligt.... Den skiderik har virkeligt holdt party ).... To
tæver, så tykke som rullepølser.... Så dan bare kø ved indgangen

M.V.H....Benny..

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-06-07 10:46

> [...]

> morgenkrydder....
> Men det har trods alt, ikke afstedkommet, generelle advarsler mod

Så vil jeg gerne komme med en generel advarsel her:

Det _er_ farligt at spise.
Hvis du spiser for lidt, kan du dø af det.
Hvis du spiser for meget, kan du også dø af det.
Hvis du spiser forkert, kan du -ja, rigtigt- også dø af det.

Kort sagt det er farligt at spise.

Sund fornuft er nok noget vi alle kan bruge lidt af, bare en gang imellem

--
mvh Uffe

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-06-07 10:36

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kort sagt det er farligt at spise.
>

> Sund fornuft er nok noget vi alle kan bruge lidt af, bare en gang imellem

Hej Uffe

Ja, men nu skal vi jo ikke hænge os i bagateller.... Vi slipper alligevel
ikke herfra, med livet i behold

M.V.H....Benny..

Fra : not@home.se

Dato : 21-06-07 18:41

min hund havde tygget en enkelt gang på hvert ben gætter jeg mig til
sådan er han, meget glubsk og de skulle nok have et enkelt tyg før de
kunne komme igennem halsen, og der gik 2 dage hvor han ikke kom af med
noget men så kom det ud i går en ordentlig forstoppelse og så en masse
benrester

han slap denne gang men der er ingen tvivl om at det er farligt at
give kogte kyllingeben

dyrlægen sagde foresten at jeg bare skulle fodre normalt i små mængder
så det kunne sætte lidt gang i systemet

ham havde også hørt om alle de råd med havregrød og vist også porer og
vat man kunne vikle mad ind i ymer osv men han sagde at det var
minimalt det kunne hjælpe

jeg gjorde som han sagde og var heldig denne gang og passer bedre på
en anden gang

Fra : pwh

Dato : 21-06-07 19:39

not@home.se, skrev:
> [...]
> kunne komme igennem halsen, og der gik 2 dage hvor han ikke kom af med
> noget men så kom det ud i går en ordentlig forstoppelse og så en masse

Godt at hører at Pluto er kommet sig uden probs,
og fint at du melder tilbage

> han slap denne gang men der er ingen tvivl om at det er farligt at
> give kogte kyllingeben

Ingen tvivl om det.

> dyrlægen sagde foresten at jeg bare skulle fodre normalt i små mængder
> så det kunne sætte lidt gang i systemet

Lyder fornuftigt.

> ham havde også hørt om alle de råd med havregrød og vist også porer og
> vat man kunne vikle mad ind i ymer osv men han sagde at det var
> minimalt det kunne hjælpe

Tror jeg også, men skader gør det nok ikke.
Vat ville jeg nok ikke ligefrem stoppe i mine hunde

> jeg gjorde som han sagde og var heldig denne gang og passer bedre på
> en anden gang

Fornuftigt at du retter dig efter din dyrelæge, fint nok at søge råd i en NG,
men med den slags retter man sig efter hvad eksperterne siger.

Noget helt andet er, hvorfor ikke overveje at råfodrer Pluto,
jeg er sikker på at han vil elske dig for det.
Husker jeg ikke helt galt bor du her i Kbh. og har altså
nem adgang til råt kød og ben til en billig penge.
Tørkost er og bliver ikke det optimale, heller ikke for Pluto

/Jens

Fra : pwh

Dato : 21-06-07 21:49

pwh, skrev:
, heller ikke for Pluto

Lige et spørgsmål,
hvordan fandt du du alverden på navnet "Pluto"

Mit navn til til Tyson stammer fra en internatshund
jeg næsten nåede at få en (Rotte/doberman)
Angel blev navngivet ud fra at hun skulle have været en
Hvid Schæfer (white angel) oprindeligt.
Angeldelen holdt jeg så fast ved.
At det så ikke hare passet specilet til hende siden hen
må vi jo leve med

/Jens

Fra : Anette

Dato : 21-06-07 22:35

pwh wrote:
> Vat ville jeg nok ikke ligefrem stoppe i mine hunde

Vat - altså vandskyende vat ( hydrofobvat) er almindeligt brugt på
hospitalerne,
til mennesker der har slugt skarpe ting. Børn der har slugt små dimser til
f.eks legetøjbiler, syerkser der er kommet til at sluge knappenåle eller
fængselindsatte der sluger knive, gafler eller glasskår ( fordi de tror det
er nemmere at stikke af fra hospitalet end fra fængslet).
Små stykker hydrofobvat rettes så meget som muligt ud, og blandes i f.eks
havregrød. Nede i maven vil vattet lægge sig om de skarpe fremmelegemer og
så det vil kunne komme ud af naturlig vej, uden at ødelægge tarmene.

blot til info

/Anette
www.philana.dk - nyopdateret

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-06-07 11:02

>Noget helt andet er, hvorfor ikke overveje at råfodrer Pluto,
>jeg er sikker på at han vil elske dig for det.

det må være barf du mener ikke ? jeg har ikke plads i fryseren til
det, men han får da råt kød hver gang der er lidt til overs og kalun
engang imellem, kalun er total livret for ham

>Husker jeg ikke helt galt bor du her i Kbh. og har altså
>nem adgang til råt kød og ben til en billig penge.

jo her på vestegnen de har i hvert fald meget sjovt hundeguf ude hos
maxøe men det ved du jo sikkert. Sidst købte jeg en tøret hestestrube
den var guf og holdt faktisk lidt længere end 10 min

>Tørkost er og bliver ikke det optimale, heller ikke for Pluto

tjae jeg ved snart ikke hvad det optimale er, jeg har i hvert fald
dækket vitaminerne ind via tørfodret og det er jo ikke helt nemt hvis
man selv skal blande det, og det kræver også¨meget plads i fryseren.

Og Danmarks ældste hund en golden på 23 lever af leverpostejmadder, så
jeg tror at det mere har noget med generne at gøre end det har så
meget med maden at gøre

Fra : pwh

Dato : 25-06-07 17:07

Punish the deed, not the breed., skrev:

> det må være barf du mener ikke ? jeg har ikke plads i fryseren til
> det, men han får da råt kød hver gang der er lidt til overs og kalun
> engang imellem, kalun er total livret for ham

Ok, og han får ikke dårlig mave af at du veksler mellem
råt og tørkost ?
Barf og råfodring er i princippet det samme, dog vil jeg
mene at "rigtige" barfere følger en mere fast linie.
Hvor os råfodrere tager lidt lettere på det

> jo her på vestegnen de har i hvert fald meget sjovt hundeguf ude hos
> maxøe men det ved du jo sikkert. Sidst købte jeg en tøret hestestrube
> den var guf og holdt faktisk lidt længere end 10 min

Jeps, jeg handler fast hos maxøe, mest kallun, oksekød og grisehaler.
Jeg gik jo over til råfodring for ca 8 mdr siden, det kører helt fint.

> tjae jeg ved snart ikke hvad det optimale er, jeg har i hvert fald
> dækket vitaminerne ind via tørfodret og det er jo ikke helt nemt hvis
> man selv skal blande det, og det kræver også¨meget plads i fryseren.

Det kræver lidt fryserplads, men værrer er det heller ikke hvis man har nem
adgang til råt kød, jeg klarer mig fint med en 85 liters dybfryser
til mine to 40 kg/s hunde, og de skal trods alt have lidt mere end Pluto at æde.
Man lærer hurtigt at kører på tilbud fra feks. Netto, der køber jeg tit
kyllingelår til 10 kr/kg, det er god fin hundemad.

> Og Danmarks ældste hund en golden på 23 lever af leverpostejmadder, så
> jeg tror at det mere har noget med generne at gøre end det har så
> meget med maden at gøre

Muligvis.
De fleste der skifter til barf er jo også pgr allergi, eller dårlig fordøjelse
på tørkost. Jeg skiftede fordi jeg ville give mine hunde lidt mere
indhold i tilværelsen på det punkt, og de elsker det

/Jens