Løbende hundeøjne-bichon frise?
Fra : Stina

Dato : 14-06-07 06:57

Hej allesammen.
Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der har et godt råd ang.
løbnede øjne på min 4-årige bicon frise han, Bee-Bob? Jeg har to stks. den
anden hanhund, Happy, på 8 år, har aldrig løbende øjne. Bee-Bob på 4 år har
konstant våde kinder og er totalt misfarvet i pelsen. Har været hos
dyrlægen, som gav en kur med tetracyklin, da han sagde at det kunne skyldes
betændelse i tårekanalen. Det hjalp lige da kuren var overstået og holdt vel
en uges tid, så var det det samme igen! Man kan jo ikke give ham penicillin
altid! Det er helt klart væske og han misser lidt med øjnene ind imellem,
men ser ellers ikke ud til at være generet. Dyrlægen sagde at man ikke kunne
operere sig ud af problemet.
Er der nogen der har et råd f.eks ang. hvad man skal vaske skylle øjnene
med?
På forhånd tak for hjælpen
VH
Annette

Fra : H. Andersen

Dato : 14-06-07 19:39

> men ser ellers ikke ud til at være generet. Dyrlægen sagde at man ikke
> kunne
> operere sig ud af problemet.

Nårh - min mors kiniser har også løbeøjne, vores dyrlæge talte om at det
skyldes for store blinkhinder, som man ved et hurtigt og nemt kunne
skære/klippe mindre... Kan ikke huske nøjagtig, men det kan min mor
sikkert... Spørg hende www.samolon.dk

Heidi

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 22:27

Stina, skrev:

> Er der nogen der har et råd f.eks ang. hvad man skal vaske skylle
> øjnene med?
> På forhånd tak for hjælpen

Kamillete er altid godt (self koldt)
Vær dog lige obs på at der ikke er korn med
i det du putter i hundens øjne.
Men det var det råd jeg fik fra egen dyrelæge,
i stedet for at købe deres dyre øjnenbadevand.

Eneffektiv, men lidt brutal måde at skylle din hunds øjne
er at bruge en engangssprøjte, og så simpelthen
ind i øjet på din hund, self tørrer efter bagefter.

Hen af vejen vil din hund faktisk sætte pris på behandlingen,
min Tyson som altid har "søvn" i øjnene om morgenen
kommer pænt når jeg kalder på ham, og har et stykke
papir parat til at tage søvnen, ingen probs mere der

Så når din hund lære at du vil den noget godt, selv om
det måske generer den lidt, så vil den føje dig.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-07 07:19

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:8qici.80

> Kamillete er altid godt (self koldt)
> Vær dog lige obs på at der ikke er korn med
> i det du putter i hundens øjne.
> Men det var det råd jeg fik fra egen dyrelæge,
> i stedet for at købe deres dyre øjnenbadevand.

Man kan også købe sådan nogen saltvandsampuller på apoteket. De er ikke ret
dyre. Fimbes øjne løber også ind imellem. Han er jo puddel. Der er værst,
når jeg ikke lige har fået snuden/ øjnene klippet fri, så tror det har
noget, at gøre med de lange hår omkring øjnene. Der er som regel ikke noget
på vores korthårede hunde, andet end lidt søvn i øjnene, som hurtigt kan
fjernes....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 15-06-07 16:57

On Thu, 14 Jun 2007 23:26:59 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Kamillete er altid godt (self koldt)

Da din hund er hvid må du ikke bruge kamillete.
Det farver pelsen gul!
Du skal bruge de saltvandsampuller,
man kan købe på apotekerne.

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. (3 piger og 2 drenge født 1. juni)
Kan ses på http://www.sonpet.dk/nye_hvalpe.html

Fra : Anette

Dato : 14-06-07 23:40

Stina wrote:
> Bee-Bob på 4 år har konstant våde kinder og er totalt misfarvet i
> pelsen.

Der findes specialdyrlæger - øjendyrlæger, som måske var værd at få en
konsultation hos?
Jeg fandt lige denne side
http://www.oejendyrlaegen.dk/epiphora.shtml

Nederst på den side, kan man stille spørgsmål.

Tåreflåd er - i følge den side, ikke "bare" tåreflåd, selvom det vist ikke
er ualmindeligt for Bichon friseer?
Det at din misser lidt med øjnene, kunne godt tyde på at der er noget der
generer den eller at det gør ondt?

Held og lykke med BeeBob

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Stina

Dato : 15-06-07 14:04

Hej Igen.
Jo, det er et generelt problem ved bichon frise-racen. Deres tårekanaler er
vist for snævre og dyrlægen sagde at det er sådan noget "småtteri", så man
ikke kan operere på det almindeligvis. Det er ikke noget med blinkhinder
eller andet. Jeg tror ikke han har ondt, men generet, ja, det er han nok.
Jeg er også generet når mine øjne løber i vand, så går jeg også og kniber
øjnene lidt sammen. Så det ville være dejligt for ham at blive det kvit. Jeg
vil prøve kamille eller saltvand og jeg sørger i forvejen for at holde ham
korthåret omkring øjnene. Jeg skal nærstudere "øjendyrlægen" lige om
lidt....

Tak for rådene, det er smart at man lige kan få gode råd- sådan vupti på
nettet
VH Annette