Mere Barf
Fra : C.H

Dato : 13-06-07 19:05

En bekendt har en hund med foderallergi og overvejer at skifte til Barf. Hun
har kontaktet Barfklinikken, som gerne vil se denne lille vaps, men er det
virkelig nødvendigt for at skifte?

Hvad skal der reelt til, for at lave det skift? Hvilke hjemmesider vil I
anbefale og hvilke bøger?
Nogle afsindigt gode råd til en, der er fuldstændig grøn?

Takker på forhånd

Connie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 13-06-07 19:42

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> anbefale og hvilke bøger?
> Nogle afsindigt gode råd til en, der er fuldstændig grøn?

hej Connie
mine to labber skiftede til råfodring fra den ene dag til den anden. Det
gjorde min nuværende lab.hvalp også, fordi jeg ikke kunne få hende til at
æde Olivers hvalpefoder, som hun ellers havde fået siden 3 ugers alderen.

Der er flere gode bøger om emnet, bl.a. af den australske dyrlæge, der
indførte begrebet Barf (Billinghurst - søg på Google).

Jeg var på et aftenkursus på barfcenteret i Gilleleje, men lærte mere af
forskellige hjemmesider, f.eks.
www.basenji.dk under punktet fodring,
www.kiplers.dk under pkt. barf, samt på
http://www.rathje-basenji.dk/

Jeg er selv medlem af en yahoogruppe, der hedder barfdanmark
http://pets.groups.yahoo.com/group/barfdanmark/ hvor man også som nystartet
barfer kan spørge om alt mellem himmel og jord.

Barfcenteret har en filial i nærheden af Ringe, de kan også give gode råd om
emnet.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 13-06-07 20:04

> [...]
> Hun har kontaktet Barfklinikken, som gerne vil se denne lille vaps, men er

Nødvendigt er det vel ikke, men bestemt en god ide, synes jeg, og har de
muligheden for det, synes jeg da bestemt at det er værd at konsultere nogle
fagfolk, der ligeledes kan give gode råd og vejledning.

> Hvad skal der reelt til, for at lave det skift? Hvilke hjemmesider vil I
> anbefale og hvilke bøger?
> Nogle afsindigt gode råd til en, der er fuldstændig grøn?

Der har annlise kommet med en række gode links, jeg (og anette herfra
gruppen) har også samlet lidt fra vores egne erfaringer her;
http://www.photopassion.dk/barf.htm

Det kan være meget uoverskueligt som nybegynder, der er megen forskellig
information, og en decideret facitliste kan vist ikke laves. hunde er
forskellige, ligesom mennesker er, så det er i høj grad et spørgsmål om
tilpasning, hvad der da bestemt er en fordel i mine øjne.

Jeg har ihvertfald fundet en rød tråd i fodringen af mine hunde, selv om de
alle 3 har forskellige behov, mængdemæssigt og indholdsmæssigt, men det er
så nemt at regulere, frem for tørfoderet.
Jeg har hjulpet en del i overgangen til barf her i min omgangskreds, og det
er fedt, at se forandringen, specielt på de af dem, der har været plaget af
allergier eller andre skavanker. Det bekræfter ihvertfald min teori om at
det er det foder der er bedst tilpasset hunde.

mvh .marie

Fra : pwh

Dato : 13-06-07 20:05

C.H, skrev:
> En bekendt har en hund med foderallergi og overvejer at skifte til
> Barf. Hun har kontaktet Barfklinikken, som gerne vil se denne lille
> vaps, men er det virkelig nødvendigt for at skifte?

Skulle jeg da ikke mene som udgangspunkt,
hun kan da se om ikke bare skift til barf løser problemet.
Så har hun jo sparet udgiften til en konsultation

> Hvad skal der reelt til, for at lave det skift?

Helst et tømt tarmsystem, altså faste i 24 timer.

> Hvilke hjemmesider
> vil I anbefale og hvilke bøger?

Billinghurst's bog "Give your Dog A bone" har jeg meget glæde af.
Den er på engelsk, men ret letlæst.
Så kan du jo også låne den af hende, det er god læsning
selv om man ikke barfer

> Nogle afsindigt gode råd til en, der er fuldstændig grøn?

Sørg for noget fryserkapacitet, og find helst en lokal kødpusher,
det er desværrer stadig dyrt at købe kød hjem fra barfbutikkerne.
Grøntmixet kan man nemt købe over nettet, hvis man som jeg ikke
gider bikse med den side af sagen selv.
Mine 2 store hunde spiser en 15kg/s sæk pr mnd til 365kr.

> Takker på forhånd

Vi er jo ikke meget for al den barfsnak

/Jens (hvis hunde har ædt okse/kallunmix i grøntmix til aftensmad)

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 13-06-07 21:13

> [...]
> anbefale og hvilke bøger?
> Nogle afsindigt gode råd til en, der er fuldstændig grøn?

Vi er gået fra Specifik til Orijen, som er et canadisk tørfoder, som bygger
på BARF-principper med 70 % kød og 30% grøsager/frugt - ingen kornprodukter.

Vi var 14 dage om at gå helt over og alle hunde har det fint med maven, selv
hende som har været på en 7 dages penicillinkur.

Årsagen til vores foderskift var også allergi-relaterede problemer hos den
ene hund.

Vi køber gennem www.petfoods.dk

Jeannie

http://ckcs.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-06-07 05:31

"Jeannie Kristensen (4700)" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv hende som har været på en 7 dages penicillinkur.
>
> Årsagen til vores foderskift var også allergi-relaterede problemer hos den

nu ikke fordi at jeg skal være kværulant, men så snart at det ikke er frisk
og råt, så har det ikke noget med barf at gøre mere, så er det tørfoder, med
de ulemper tørfoder kan have hos visse hunde.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 08:16

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> [...]
> frisk og råt, så har det ikke noget med barf at gøre mere, så er det
> tørfoder, med de ulemper tørfoder kan have hos visse hunde.

Det er faktisk anden gang inden for kort tid der er blevet reklameret
for tørkost der prøver at sælge sig på barfprincippet.
I bund og grund ret selvmodsigende,
Billinghurst ville få et hjertetilfælde hvis han læste det
Men faktisk bekræfter det mig i at der også inden for producenterne
af tørkost er kommet en erkendelse af at barf er det mest rigtige

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-07 12:30

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:iY5ci.9

> Det er faktisk anden gang inden for kort tid der er blevet reklameret
> for tørkost der prøver at sælge sig på barfprincippet.
> I bund og grund ret selvmodsigende,

Er El Cama ikke også tørkost ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-06-07 13:33

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Er El Cama ikke også tørkost ?

ikke på samme måde som fuldfoder i pilleform er, her er det kun det
vegetabilske der er i tørret form, det er jo ikke smadret sammen på nogen
måde, det er beregnet til det formål at bruge det sammen med råt kød.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 13:44

Buffy, skrev:

> Er El Cama ikke også tørkost ?

Nej, der er ingen kød i overhovedet.
men klart at det nok bedre at tilberede grøntsager selv,
mine brød sig bare ikke om det, og jeg er også lidt for doven.
Så det er det kompromis jeg har indgået, tror stadig det er bedre
end ren tørkost, de skal jo ikke leve af El-Kama.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 14-06-07 11:02

> [...]
> selv hende som har været på en 7 dages penicillinkur.
>
> Årsagen til vores foderskift var også allergi-relaterede problemer hos den

Tak for din henvisning Jeannie, men jeg kan ikke forestille mig, at dette
kan sammenlignes med råfodring

Connie

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 13:46

C.H, skrev:

> Tak for din henvisning Jeannie, men jeg kan ikke forestille mig, at
> dette kan sammenlignes med råfodring
>
> Connie

På ingen måde, eftersom det ikke er råt kød

/Jens

Fra : C.H

Dato : 14-06-07 11:01

> [...]
> anbefale og hvilke bøger?
> Nogle afsindigt gode råd til en, der er fuldstændig grøn?

Tusind tak for jeres svar!
Jeg har forsøgt at guide den stakkels hunds ejer herind, jeg ved ikke, om
det kommer til at lykkes for hende at finde stedet... Det kan være, jeg skal
bruge jeres hjælp til det, det får vi se

Takker endnu en gang...

Connie

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 13:48

C.H, skrev:

> [...]
> ikke, om det kommer til at lykkes for hende at finde stedet... Det
> kan være, jeg skal bruge jeres hjælp til det, det får vi se

Bare lige at hun er klar over at vi slår hårdt ned på
sniksnak, fejlquoting, og self hader alle nytilkommende

/Jens

Fra : C.H

Dato : 14-06-07 14:56

> Bare lige at hun er klar over at vi slår hårdt ned på
> sniksnak, fejlquoting, og self hader alle nytilkommende

Hun er en dame med hård på brystet (om det er i samme omfang som John, det
tør jeg ikke gisne om) - Jeg ved, at hun kan slå fra sig, når alle I
piratfisk angriber hende
Meeeen - mon ikke alene det, at hun er Barf-interesseret sætter hende i
fredet tilstand, selvom hun er helt ny i gruppen?

Connie - der i det mindste ikke startede med at topposte (første skideballer
kom først flere måneder efter første indlæg... PUUUUHA!! )

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-06-07 15:11

In news:f4rhd8$s2l$1@newsbin.cybercity.dk,
C.H <vaxen7@hotmail.com> typed:

> Hun er en dame med hård på brystet (om det er i samme omfang som
> John, det tør jeg ikke gisne om) - Jeg ved, at hun kan slå fra
> sig,
> når alle I piratfisk angriber hende

Jamen, så er hun jo i gode hænder hos Jens. LOL
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 15:18

Tove Krieger, skrev:
> In news:f4rhd8$s2l$1@newsbin.cybercity.dk,
> C.H <vaxen7@hotmail.com> typed:

> Jamen, så er hun jo i gode hænder hos Jens. LOL

Gnæk, gnæk, gnæk

/Jens (som altid er sød og føjelig)

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-06-07 16:08

In news:V7cci.30$_G5.16@news.get2net.dk,
pwh <gætselv@.dk> typed:

> Gnæk, gnæk, gnæk
>
> /Jens (som altid er sød og føjelig)

Det er vist det man kalder en sandhed med modifikationer

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 16:50

Tove Krieger, skrev:
> In news:V7cci.30$_G5.16@news.get2net.dk,
> pwh <gætselv@.dk> typed:

> Det er vist det man kalder en sandhed med modifikationer

Ved slet ikke hvad du mener

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 22-06-07 12:12

On 22 Jun., 12:59, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Så omfattende behøver det nu ikke værer,
> men lige et par ord her i gruppen hen af vejen ville da værer rart.
> Så kan vi jo læse den lange version hos Marie
>
> /Jens

Ok ok men er sørme svært at begrænse sig

MVH Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 25-06-07 16:42

On 25 Jun., 12:19, "A. S. Nielsen" <nilleFJERNDE...@jubii.dk> wrote:

> Ahhhh så glemte jeg lige linket til sidenhttp://www.photopassion.dk/movs%20historie.htm
>
> Mvh Fru Larsen.
>
> Hej fru Larsen og Møv
>
> selv om jeg har råfodret min voksne lab.tæve i over 3 år og min ½ år gamle
> lab.hvalp i 3½ mdr., har jeg læst Møvs dagbog med interesse.
>
> Jeg krydser fingre for, at hans allergi kan blive lindret/fjernet ved
> foderændringen. Det må være en helt ulidelig tilstand for ham og også slemt
> for jer at se ham have det så dårligt.
>
> Venlig hilsen, Anelise

Hej Anelise.
Tak for dine "krydsede fingre"

Det ER ulideligt og meget hårdt at se Møv når hans allergi går sådan
amok som den gjorde her sidste gang og trods det så er Møv en
humørbombe der bare altid er i godt humør og giver os og hans
"storebror" stor glæde.
Derfor mener vi også han skal have alle de chancer der er for HAN kan
få det bedre

Vi er meget spændt på undersøgelsen den 7 juli og tiden efter, men har
tro på at Barf må kunne hjælpe ham

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 22-06-07 11:07

> [...]

Åhhh Jens du er altså også så krævende, men hvis du virkelig vil
"tæske" dig igennem indtil nu 2 a4 ark så kan jeg da starte en tråd om

MVH BorderTerrieMor

Fra : pwh

Dato : 22-06-07 11:59

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 25-06-07 07:05

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 25-06-07 11:20

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 15:17

C.H, skrev:
> [...]
> Meeeen - mon ikke alene det, at hun er Barf-interesseret sætter hende
> i fredet tilstand, selvom hun er helt ny i gruppen?

Ok, vi vil nok værer flinke til at starte med.
Men så får hun også kniven, du ved jo hvor indspiste vi er i gruppen

> Connie - der i det mindste ikke startede med at topposte (første
> skideballer kom først flere måneder efter første indlæg... PUUUUHA!!
> )

Du er da vist faldet helt ok til her i gruppen synes jeg da

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 25-06-07 07:04

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-06-07 07:14

"BorderTerrierMor" <BorderTerrier@Forum.dk> skrev i en meddelelse
Tusind mange gange TAK til Marie for ideen med at skrive dagbog, samt
Møv´s side på hendes HP

jamen det er mig der takker!, synes at det er en rigtig god ide, og mit håb
er, at andre kan få hjælp via sådan en personlig beretning, som hverken er
reklame eller indædt foder-religion (-;

Jeg håber at med tiden, at der kan blive flere fortællinger, det er jo langt
fra alle hunde der har de samme problemer.

og din måde at fortælle Møvs historie på, er meget omhyggelig og grundig, så
det er såmænd dig der skal have tak! (-;

Og til jer andre, tag et kik!

mvh. marie

Fra : N/A

Dato : 25-06-07 18:19

Fra : pwh

Dato : 25-06-07 18:19

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Jeg håber at med tiden, at der kan blive flere fortællinger, det er
> jo langt fra alle hunde der har de samme problemer.

Det er vel ikke et krav at ens hunde har problemer for at man
kan skifte til barf
Mine hunde har kun et problem, de får ikke barf nok synes de
Jeg prøvede en enkelt gang i starten at se om de havde en grænse
for hvor meget de gad æde, jeg kan ikke huske precist hvor meget
jeg gav dem, men det var noget i sil med 1 kg kød af blandet art,
leverpostejsmadder, hårdkogte æg og alt muligt andet.
Det gik ikke så hurtigt med det sidste, men ned kom det

> Og til jer andre, tag et kik!

Skal jeg nok.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-06-07 18:52

> Det er vel ikke et krav at ens hunde har problemer for at man
> kan skifte til barf

næ det er jo også det jeg mener, at det ikke er alle hunde der har de samme
problemer (som møv)
det var jo heller ikke pga. allergier at jeg skiftede.
men fordi det gav mening.

> Mine hunde har kun et problem, de får ikke barf nok synes de

GG.. loui og ebbe har det fint med hvad de får, men ingen af de to er
grovædere i forvejen, Emma derimod er konstant sulten, og altid på jagt
efter noget spiseligt.

> [...]
> leverpostejsmadder, hårdkogte æg og alt muligt andet.
> Det gik ikke så hurtigt med det sidste, men ned kom det

tror også at emma havde ædt sig ihjel hvis hun kunne få lov, de to andre er
noget mere dannede (-;

mvh. marie -hvis hunde har fået oksefillet i dag af den flinke nettodame (-;

Fra : pwh

Dato : 25-06-07 19:43

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> tror også at emma havde ædt sig ihjel hvis hun kunne få lov, de to
> andre er noget mere dannede (-;

De stoppede heller ikke festen, det gjorde jeg, om det ellers
var endt med selvmord turde jeg ikke prøve efter

> mvh. marie -hvis hunde har fået oksefillet i dag af den flinke
> nettodame (-;

Forkælede luxushunde

/Jens (hvis hunde kun har fået kallun og kylling)

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 14-06-07 18:03

On 14 Jun., 17:49, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Ved slet ikke hvad du mener
>
> /Jens

Hejsa

Ja så fandt jeg herind og takker CH for hendes behjælpelighed

Som sagt er jeg "grøn" i Barf, eller rettere det begynder at hjælpe på
forståelsen af hvad Barf er, efter jeg har læst en del gode sider på
nettet og skal have læst de link I har lagt herinde også.

Det korte fortælling er at vores ene hund på 2 år (Møv) har
foderallergi og har haft det ca. 1½ år. Han får dyrlægens allergifoder
Hypoallergenic som tørfoder og efter vi er skiftet over på det for en
årstid siden har han minimalt af "anfald" som ikke har krævet den
stærke pencillin og binyrebarkmedicin. Lige indtil han for nylig hvor
han fik et voldsomt udbrud af hudbetændelse på bugen, efter lidt hård
trimmer ;-(

Det har fået mig til at tænke i andre baner, for jeg er absolut ikke
vild med at proppe min hund med medicin hvis vi skulle være uheldige
han får et nyt "anfald".

Derfor kontaktede jeg Barf Klinikken i Glostrup og fik en god
orienterende snak med dem. De var ville som sagt godt have Møv i
konsultationen for at undersøge ham og finde den helt rigtige
foderplan til ham.

Jeg er nok nået dertil at begynde at eksperimentere med selv at lave
Barf Foder det føler jeg mig ikke tryg ved, men måske I kan oplyse mig
noget mere omkring Barf og jeres erfaringer.

Mvh BorderTerrierMor til to

p.s. bær lige over med mig til jeg får lært denne slags gruppe at
kende

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 19:16

BorderTerrierMor, skrev:

> Hejsa
>
> Ja så fandt jeg herind og takker CH for hendes behjælpelighed

Hæ hæ, det første jeg kunne kører had med,
CH hedder faktisk Connie, det fik jeg da lokket ud af hende

> [...]
> orienterende snak med dem. De var ville som sagt godt have Møv i
> konsultationen for at undersøge ham og finde den helt rigtige

Fint nok, pas bare på at de ikke vil scorer nogle nemme penge.

> Jeg er nok nået dertil at begynde at eksperimentere med selv at lave
> Barf Foder det føler jeg mig ikke tryg ved, men måske I kan oplyse mig
> noget mere omkring Barf og jeres erfaringer.

Det er jo et stort spørgsmål.
Du kan jo ikke forvente at vi disker op med en foderplan.
Mit råd er stadig at læse Billinghurst's bog, og ud fra det at
lægge en plan, han er stamfaderen til barf,
og altså en man kan stole på i den retning.
At baserer sin hunds kost på hvad man læser
omkring på nettet og usenet er for usikkert.

Men mine erfaringer med mine egne på barf er kun gode,
Der var lidt indkørselsvansligheder til at starte med mht det grønne.

> p.s. bær lige over med mig til jeg får lært denne slags gruppe at
> kende

Jeg (vi) siger kun velkommen til en ny skribent

/Jens

Fra : Anette

Dato : 14-06-07 20:00

BorderTerrierMor wrote:
> Jeg er nok nået dertil at begynde at eksperimentere med selv at lave
> Barf Foder det føler jeg mig ikke tryg ved, men måske I kan oplyse mig
> noget mere omkring Barf og jeres erfaringer.

Hej BorderTerrierMor

og velkommen til.
Først og fremmest skal du lade være med at tænke på råfodring som noget
frygteligt indviklet noget - det er det ikke, bare man tænker sig om. Hunde
har levet af råfoder i årtusinder, før der var nogle smarte fabrikanter der,
i midten af sidste århundrede, fandt på at lave hundefoder og tjene mange
penge på det.
Dernæst - hunde er næsten altædende. Ligesom med os mennesker er det så bare
ikke alt de har lige godt af. Vi kunne sagtens leve af lagkage og
håndbajere, men vi har ikke godt af det

Vilde hunde, dingoer, sjakaler osv æder æg, fugle, kaniner og andre små
pelsdyr, ådsler af enhver art og det incl byttedyrenes maveindhold af
halvtfordøjet grønt. Vores hundes tarmsystem er bygget op, lige som de vilde
hundes er, trods mange mange års avl og evolution.

Læs de links du har fået, evt hvis du kan læse engelsk, så køb eller lån
Billinghurst bøger Give your dog a bone og opdateringen The Barf diet....så
er du klædt på til at gå i gang. Derefter er det bare at holde øje med din
hund, holde øje med hvad dens mave kan tåle og hvad den ikke kan, med en
rimelig varieret kost både hvad gælder kød og grønt, så får din hund alt
hvad den skal bruge.

og...spørg, spørg spørg - vi hjælper gerne
Jeg har også en allergihund - og hans historie kan du læse, sammen med
Maries fortælling på Marie's side, http://www.photopassion.dk/barf.htm

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 20:17

Anette, skrev:

> så bare ikke alt de har lige godt af. Vi kunne sagtens leve af
> lagkage og håndbajere, men vi har ikke godt af det

Pladder med dig, jeg har det fint

> og...spørg, spørg spørg - vi hjælper gerne

Svar for dig selv, jeg nægter at hjælpe

Spøg til side.
Der er faktisk rigtigt mange her i gruppen med stor barferfaring,
jeg er selv nystartet (½ år) så min viden er mere ren teoretisk.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 14-06-07 20:36

pwh wrote:

> Pladder med dig, jeg har det fint

Nej du har ej - du er sur fordi du får for meget sukker...*fnis*

> Svar for dig selv, jeg nægter at hjælpe

Gu gør du ej - du kan slet ikke lade være ))

> Spøg til side.
> Der er faktisk rigtigt mange her i gruppen med stor barferfaring,
> jeg er selv nystartet (½ år) så min viden er mere ren teoretisk.

Vi er rigtig gode til at hjælpes ad, synes jeg og vi lærer vist alle noget
af hinanden hen ad vejen

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 20:59

Anette, skrev:

> Nej du har ej - du er sur fordi du får for meget sukker...*fnis*

Det lader jeg gå ud over Fila-Tom

> Gu gør du ej - du kan slet ikke lade være ))

Jeg er selv blevet støttet meget her i gruppen,
specielt mht barf, så lidt vil jeg vel give tilbage

> Vi er rigtig gode til at hjælpes ad, synes jeg og vi lærer vist alle
> noget af hinanden hen ad vejen

Det er ikke løgn.
Og lyttede i lidt mere til mig ville i værer på rette spor

/Jens

Fra : Anette

Dato : 14-06-07 21:25

pwh wrote:

> Og lyttede i lidt mere til mig ville i værer på rette spor

Yeeeeahh right!!!!

*LOL*

/ Anette
www.philana.dk

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 14-06-07 20:35

On 14 Jun., 20:15, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> Der var lidt indkørselsvansligheder til at starte med mht det grønne.

> Jeg (vi) siger kun velkommen til en ny skribent

Hej Jens.
Du er velkommen til at hade mig for mit brugernavn, men du kommer til
at vente længe for jeg giver ikke mit meget specielle fornavn til
kende, sådan bare fordi du vil hade. *GGG*

Imellem venner hedder jeg Fru Larsen tag den Jens

Yeps jeg er er opmærksom på BarfKlinikken også er en virksomhed.

Jeg havde heller ikke forvente en færdig foderplan herinde fra, den
går jeg ud fra jeg får på Barf Klinikken når Møv er blevet undersøgt
ordentligt Men jeg er helt sikker på at jeres erfaringer kan
hjælpe til at få viden omkring det at fodre med Barf.

Mvh BorderTerrierMor/ Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 20:51

BorderTerrierMor, skrev:

> [...]
> kende, sådan bare fordi du vil hade. *GGG*
>
> Imellem venner hedder jeg Fru Larsen tag den Jens

Fru Larsen er helt fint til mig
Det eneste jeg hader er de der "kønsløse" nicks.
Og en Fru Larsen har vi ikke i forvejen, så hold du ved det

> [...]
> ordentligt Men jeg er helt sikker på at jeres erfaringer kan
> hjælpe til at få viden omkring det at fodre med Barf.

Hmmmmm...... vend så lige den foderplan med os,
det er stadig en butik du konsulterer (al respekt for deres viden).
Men lur mig om mig og Marie og banden ikke kan gører det billigere

Ps.
har jeg været døv, eller har du aldrig fortalt hvad race vi snakker om,
Skud i tågen gætter jeg self en Bordercollie

/Jens

Fra : Anette

Dato : 14-06-07 21:07

pwh wrote:
> har jeg været døv, eller har du aldrig fortalt hvad race vi snakker
> om, Skud i tågen gætter jeg self en Bordercollie

Arrhh kvikke Jens, mon ikke det er borderterrier?
Så'en en ser sådan her ud
http://www.123hjemmeside.dk/borderterrier/2153810

)

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Leyna

Dato : 14-06-07 21:50

On Thu, 14 Jun 2007 21:51:08 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Og en Fru Larsen har vi ikke i forvejen, så hold du ved det

Ahem ahem... Er du nu helt sikker på det?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 15-06-07 00:44

Leyna, skrev:

> Ahem ahem... Er du nu helt sikker på det?

Ikke som jeg husker det.
Men de nu at få gravet en andedam i stedet for at
værer på nakken af mig

/Jens (som altid bliver forfulgt af Leyna)

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 14-06-07 20:41

On 14 Jun., 21:00, "Anette" <a...@def.es> wrote:

> [...]
>
> og...spørg, spørg spørg - vi hjælper gerne
> Jeg har også en allergihund - og hans historie kan du læse, sammen med

Hej Annette

Tak for velkomsten

De første sider jeg læste omkring Barf Fodring der blev jeg forvirret,
men efterhånden begynder der et mønster at danne sig med hvad alt det
Barf er for noget.

Du har fuldstændig ret ang. det med råfoder, det kan jeg kun følge 100
% at naturens orden/vej er den der er mest naturlig også for hunde.

Jeg vil drøne ind og læse på din HP, inden jeg spørger om noget der
måske står på din HP

Mvh BorderTerrierMor/Fru Larsen

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-06-07 20:50

[...]

sådan tror jeg vi alle har haft det i starten, men som du selv skriver, så
danner der sig et mønster efterhånden, og man finder selv en "rød tråd" i
fodringen hen ad vejen.

Jeg vil drøne ind og læse på din HP, inden jeg spørger om noget der
måske står på din HP

Hvis du skulle have lyst, så kunne jeg da godt tænke mig at have en
nybegynders fortællinger med på hp`en, sådan en a`la dagbog, så andre nye
kan følge med fra dag 1. hvordan det udvikler sig, hvordan hunden har det
med barfen osv.

Det havde faktisk været ret interesant at følge!
var det noget du kunne være interesseret i?

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 21:13

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> sådan tror jeg vi alle har haft det i starten, men som du selv
> skriver, så danner der sig et mønster efterhånden, og man finder selv
> en "rød tråd" i fodringen hen ad vejen.

Det kan jeg så slet ikke følge mht barf.
Tørrer tæsk var da vejen frem for mine hunde.
Det er self også en form for "rød tråd",
men ville mine hunde ikke æde kyllingen,
jamen så fik de da tæsk med den i stedet for.
Sådan en dypfrossen kylling slår faktisk ret hårdt,
så hen af vejen, og nok pgr sult lærte mine hunde
da at barfe.
De lærte hurtigt at det var enten tæsk med en frossen kylling
og tom mave, eller æde hvad jeg serverede, såre enkelt.

/Jens (som altid har opdraget hunde med tæsk)
(som self laver fis, men ikke kunne nærer sig)

Fra : Anette

Dato : 14-06-07 21:27

pwh wrote:
> jamen så fik de da tæsk med den i stedet for.

hmm.... er det ikke straf nok for de arme hunde at være udsat for din
madlavning?

*fnis*

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 22:09

Anette, skrev:

> hmm.... er det ikke straf nok for de arme hunde at være udsat for din
> madlavning?

Hvad tror du så jeg skal leve af

/Jens (hvis kat pt står og plager om at få sejfileter)

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 14-06-07 21:04

On 14 Jun., 21:51, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> har jeg været døv, eller har du aldrig fortalt hvad race vi snakker om,
> Skud i tågen gætter jeg self en Bordercollie

Hej Jens
Så er vi "venner" nu du har navnet Fru Larsen ? *GG*

Yeps, jeg hiver I jer så længe det hele er så nyt og når jeg bliver
"hærdet" i Barf så tror jeg også en vending af foderplanen med jer kan
gøre det billigere. Bare det hjælper vores hund så er jeg tilfreds

Nej du har ikke været døv, men vi har to BorderTerrier. Fister på 3 år
der ikke fejler noget allergi, men som ryger med på Barf fodret når
lillebror Møv på 2 år der har foderallergi skal hjælpes af med
allergien, forhåbentligt med Barf Fodring.

Mvh Fru Larsen

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 21:24

BorderTerrierMor, skrev:

> Hej Jens
> Så er vi "venner" nu du har navnet Fru Larsen ? *GG*

Helt perfekt, Fru Larsen kan jeg huske

> Yeps, jeg hiver I jer så længe det hele er så nyt og når jeg bliver
> "hærdet" i Barf så tror jeg også en vending af foderplanen med jer kan
> gøre det billigere. Bare det hjælper vores hund så er jeg tilfreds

Du har bare at holde ved, spørg bare Connie om det ikke
er en rar gruppe at komme i, og om Jens ikke er det rareste
menneske i hele verden, host, host

> [...]
> lillebror Møv på 2 år der har foderallergi skal hjælpes af med
> allergien, forhåbentligt med Barf Fodring.

Jeg er meget spændt på at følge med.
Tror selv at Barf bliver vejen frem inden for de næste 10-20 år,
tørfoder har haft sin tid, det passer ikke rigtigt ind i stilen nu.

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 14-06-07 21:10

On 14 Jun., 21:50, "Torben og Marie-louise Ager"
> [...]
> med barfen osv.
>
> Det havde faktisk været ret interesant at følge!
> var det noget du kunne være interesseret i?

Hej Marie
Det lyder som en smaddergod ide med en nybegynders dagbog og jeg vil
med det samme begynde på forhistorien og efterhånden som vi skrider
frem i udviklingen følge den op. Tusind tak for ideen

Når vi er nået til punktet hvor vi begynder med Barf så kontakter jeg
dig og sender det til brug på din HP

Mvh Fru Larsen

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-06-07 05:29

> [...]

frem i udviklingen følge den op. Tusind tak for ideen

Når vi er nået til punktet hvor vi begynder med Barf så kontakter jeg

Det lyder sør`me fint!, og hvis du har et billede eller et par, af ham på
nuværende tidspunkt, altså før du går igang, hvor man kan se skavankerne, så
havde det været rigtigt godt! -sådan et par før og efterbilleder havde
prydet det hele!.

du grifler bare når du har tid og lyst, jeg skal nok rette ind og sætte på
hp`en.
du mailer bare privat når du har noget, mailadresse står på hp`en.

glæder mig allerede!

mvh .marie -der jo også har en fræk terrier..

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 15-06-07 06:52

On 15 Jun., 06:28, "Torben og Marie-louise Ager"

Hej Marie

Yeps, billeder får du også med

Mvh Fru Larsen.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-06-07 07:10

Hej Marie

Yeps, billeder får du også med

Hvis det er muligt, så send dem i fuld størrelse, så redigere jeg dem selv
og tilpasser dem i størrelsen så de passer ind, Ihhh hvor dejligt at du
gider! (-;

mvh. marie

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 15-06-07 07:16

On 15 Jun., 08:10, "Torben og Marie-louise Ager"
> [...]
> og tilpasser dem i størrelsen så de passer ind, Ihhh hvor dejligt at du

Hej Marie

Billederne tages med digitalkamera og er i originalstørrelsen
1600x1200x24b er det OK?

Du kan lige tro jeg gider og kan min/vores erfaring hjælpe andre så er
lykken endnu mere gjort

Mvh Fru Larsen.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-06-07 07:22

> [...]

1600x1200x24b er det OK?

Du kan lige tro jeg gider og kan min/vores erfaring hjælpe andre så er

Ja, det er helt fint!, glæder mig! (-;

mvh. marie

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 21-06-07 10:15

On 15 Jun., 08:22, "Torben og Marie-louise Ager"

Fra : pwh

Dato : 21-06-07 10:47

Fra : N/A

Dato : 21-06-07 11:32

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 21-06-07 11:32

> Hvis vi også kunne få den føljeton her i gruppen ville jeg
> personligt blive glad, jeg dur ikke selv til at skrive den slags

ellers kan du jo følge med på HP´en.. (-;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 21-06-07 11:42

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> ellers kan du jo følge med på HP´en.. (-;
>
> mvh. marie

Det er jo envejskomminikation

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 07-07-07 21:08

On 13 Jun., 20:04, "C.H" <vax...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> anbefale og hvilke bøger?
> Nogle afsindigt gode råd til en, der er fuldstændig grøn?

Hejsa alle sammen
I dag lørdag den 7/7-2007 var vi på Barf Klinikken i Glostrup for at
få undersøgt Møv der har allergi og Fister der havde fået
maveproblemer ;-(

GODT vi kom afsted, GODT vi tog beslutningen om at gå over på Barf
fodring, GODT I var her til at hjælpe

Alt i alt en rigtig oplysende tur men grundige undersøgelser af begge
hunde for at finde den helt rigtig foderplan for dem begge.

Vi fik købt foder til dem til en uges tid, men heldigvis ligger der er
forhandler ikke langt fra hvor vi bor, så vi kan nå at få fat i noget
mere inden næste weekend hvor de kun skal have lammeben

Fjerkræ og gris må ikke indgå i foderplanen pga Møv´s allergi,(vi kan
håbe på det kommer med tiden) ellers mener jeg der er frit slag. I
første omgang vil vi nu holde os til den foderplan vi har fået fra
Barf Klinikken, som består mest af kallun, grøntsagspulver,
hvidløgspulver og fedt kun til Møv da han dælme mangler sul på
kroppen ;-(

Sidst vi var til vores egen dyrlæge for en månedes tid siden fik vi
afvide Møv var for tyk så han skulle sættes ned i foder. Han har også
tabt sig et par kilo og vejer 10 kg (det gør de begge), men det
hjælper ikke at veje 10 kg hvis de ikke er fordelt korrekt så der
mangler sul på kroppen. ;-(

Imens konsutationen stod på blev begge hunde budt på tørrede
oksestruber og tørrede okselever. Møv vidste vi godt ville æde det med
det samme han er grovæder, men Fister den kræsne hund der ikke har
været glad for at få noget foder han skal tygge, han tog lige fusen på
os og gnasede lystigt det hele i sig. Han tiggede endda om mere og han
var totalt som forandret, så vi tilsidst spurgte dem om de havde
forbyttet ham med en anden hund. Det var bare så dejligt at se den
forandring med Fister også.

Så nu sidder vi her lørdag aften og kniber os selv i armen om dette nu
kan være sandt og om dette virkelig var løsningen på Møvs allergi og
Fisters til tider dårlige mave.
Man tør næsten ikke tro på det, men mon ikke I vil fortælle mig at det
er sandt og jeg alligevel først vil tro på det når der er gået en tid
og ingen af hundene viser tegn på nogen af deres skavanker, men bare
viser tegn på at de er veltilpas?

I hører nærmere herinde og på http://www.photopassion.dk/movs%20historie.htm
efterhånden som vi kommer længere hen i forløbet.

Mvh Fru Larsen, der er proppet med nye positive indtryk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 07-07-07 21:31

[...]

hej Fru Larsen

jeg krydser fingre for, at begge jeres hunde vil trives på Barf-fodring, og
at deres generende symptomer forsvinder.

Venlig hilsen, Anelise med de to barfende labber - Sally på 5 år og Sia på ½
år.

Fra : Leyna

Dato : 07-07-07 22:29

On Sat, 07 Jul 2007 13:07:35 -0700, BorderTerrierMor
<BorderTerrier@Forum.dk> wrote:

> [...]
>er sandt og jeg alligevel først vil tro på det når der er gået en tid
>og ingen af hundene viser tegn på nogen af deres skavanker, men bare

Jeg vil i hvert fald godt skrive under på at det er sandt. Det tog
lidt tid før Hans' hudproblemer forsvandt, men de er helt væk i dag.
Dog bliver han ikke længere barfet.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-07-07 08:05

[...]

Hej!

Jamen vi er med garanti en hel flok der venter spændt på hvordan i alle
griber det an, med skiftet, med tiden der kommer og møvs forhåbentlige nye
liv uden skavanker.

Jeg gør ihvertfald, og du sender bare når du har noget fra besøget hos
barfklinikken.

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 08-07-07 08:34

> [...]
>
> Jamen vi er med garanti en hel flok der venter spændt på hvordan i
> alle griber det an, med skiftet, med tiden der kommer og møvs

Jeps, jeg er også spændt.
Men start evnt en ny tråd Fru Larsen, det er ikke
sikkert at alle stadig følger denne gamle tråd.

/Jens (som ved et tilfælde opdagede den ikke var død)

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 07-07-07 22:42

On 7 Jul., 23:29, Leyna <l...@leyna.dk> wrote:

> [...]
> --
> Leynahttp://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Hej Leyna.
Hvorfor Barfer I ikke mere?

Mvh Fru Larsen.

Fra : Leyna

Dato : 08-07-07 09:08

On Sat, 07 Jul 2007 14:41:44 -0700, BorderTerrierMor
<BorderTerrier@Forum.dk> wrote:

>Hvorfor Barfer I ikke mere?

Der er flere grunde, men først og fremmest fordi drengene tog voldsomt
på. Hans kunne slet ikke tåleat tage på. Han var tyk nok i forvejen.
Jeg havde problemer med at skaffe foder, og ofte svigtede
leverancerne, og jeg måtte ty til lappeløsninger. Jeg måtte osse til
at se på økonomien, for vi fik rent faktisk en barf-leverandør i
rimelig nærhed (ca. 1 times kørsel i bil), men det var altså temmelig
dyrt. Jeg mener, med 3 store hunde (ja, for vi regnede jo med at Oy
blev stor på et tidspunkt og havde ingen planer om at Hans skulle
flytte), så blev det lidt for pebret for mig.

Men jeg fik et par meget energiske hunde, og Hans' hud blev helt pæn
efter et par måneder på barf. Jeg kan klart anbefale det, selvom min
dyrlæge mener, at det hele er noget jeg bilder mig ind, for
loppeallergi (som var dne diagnose hun selv havde givet) kan ikke
helbredes. Hun mente så det måtte være foderallergi i stedet.

Hans er igen på tørkost og trives faktisk fint med det. Jeg hilste
lige på ham i går, og hans pels har aldrig været så blank og fin. Jeg
har en mistanke om at det stakkels dyr måske har været stresset.

Men jeg er altså kun stoppet fordi det var for bøvlet, og Hans blev
alt alt for tyk. Ikke fordi det ikke var den optimale føde.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 08-07-07 10:46

On 8 Jul., 09:05, "Torben og Marie-louise Ager"
> [...]
> liv uden skavanker.
>
> Jeg gør ihvertfald, og du sender bare når du har noget fra besøget hos

Hej Marie.
Jeg har sendt mail til dig med det nyeste men jeg får en fejlmeddelse
om mailen ikke kunne sendes ;-(

Mvh Fru Larsen.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-07-07 14:57

Hej Marie.
Jeg har sendt mail til dig med det nyeste men jeg får en fejlmeddelse
om mailen ikke kunne sendes ;-(

Mvh Fru Larsen.

Jeg har modtaget og svaret (-;

Mvh. Marie

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 08-07-07 10:47

On 8 Jul., 09:34, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> sikkert at alle stadig følger denne gamle tråd.
>
> /Jens (som ved et tilfælde opdagede den ikke var død)

Det tænkte jeg også på at gøre, starte en ny tråd og tror jeg gør
tanken til virkelighed

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 08-07-07 10:57

On 8 Jul., 10:08, Leyna <l...@leyna.dk> wrote:

> [...]
> --
> Leynahttp://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Tak for svar Leyna.

Jeg tror jeg vil følge Jens råd og starte en ny tråd. "Vi er startet
på Barf Fodring"

Mvh Fru Larsen .