Hvilken cykelholderløsning skal jeg vælge?
Fra : Morten Lassen

Dato : 21-06-07 09:13

Vi påtænker at have cykler med på camping. Ungernes er ikke større end
de kan være i bilens (stationcar) bagagerum, men hvor placerer man
bedst 2 voksencylker, MTB, Sport?

Umiddelbart ser jeg 3 løsninger, men jeg er i tvivl hvilken jeg skal
vælge. Det er pest eller kollera, synes jeg.

1. Cykelstativ bag på CV.
Ulemper: Man opdager ikke hvis de falder af. Der skal bores i CV. Dyr
løsning.
Fordele: Praktisk og nemt

2. Cykelstativ på trækstangen mellem bil og CV.
Ulemper: Man kan ikke dreje skarpt til siderne.
Fordele: Praktisk og nemt og billigere end #1

3. Cykelstativ på bilens tagbøjler.
Ulemper: Kompliceret at montere cykler (tror jeg!) og kræver vel 2
personer (tror jeg!)
Fordele: Man kan bruge cykelholderen uden CV

Umiddelbart hælder jeg lidt tilløsning #3, men er der nogen der har
praktiske erfaringer med valg af cykelholder?

Mvh. Morten

Fra : Morten Lassen

Dato : 21-06-07 09:18

On Thu, 21 Jun 2007 10:12:43 +0200, Morten Lassen
<molassen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Umiddelbart hælder jeg lidt tilløsning #3, men er der nogen der har
>praktiske erfaringer med valg af cykelholder?

Supplerende info. Bilen er en Peugeot 307 StCar og CV er en Knaus
Sport 500UK med bagrude. Jeg har først nu søgt i forummet og kan se at
folk hælder mest til løsning #3, korrekt?

Fra : John Roger Johansen

Dato : 21-06-07 10:02

Morten Lassen wrote:

> Supplerende info. Bilen er en Peugeot 307 StCar og CV er en Knaus
> Sport 500UK med bagrude. Jeg har først nu søgt i forummet og kan se at
> folk hælder mest til løsning #3, korrekt?

Vi er en norsk familie på 5. Vi har de to minste syklene i bilen
(Plymouth Grand Voyager) og tre sykler på draget til vogna (= løsning
#2). Vi har et Fiamma sykkelstativ for 3 sykler som bygger veldig smalt
og som kan bøyes fremover slik at vi kommer til i gass-kassen om
nødvendig. Vi har en Dethleffs 510TK og den var relativt lett foran slik
at det var lettere å oppnå et ideelt kultrykk på ca. 80kg med syklene
foran. Vi kan da bare ha _en_ gass-beholder i gass-kassen pga. vekten.
Det er riktig at man ikke kan svinge (dreje) like skarpt, men det er
ikke noe problem i praksis. Hvor praktisk det er å ha sykkelstativet på
draget er vel også avhengig om man har langt eller kort drag (vi har
langt). Vi klarer til og med å få opp bakluka på bilen med syklene på
draget.

Løsning #1 er vel ikke anbefalt pga. ugunstig vektfordeling (mye vekt
langt bak). Den passer bedre på en bobil. Ikke er det kunstig med tanke
på lekkasje heller pga. at det må festes i vogna.

Løsning #3 ble ikke vurdert siden bilen vår er såpass høy og stor
innvendig, men kan bli aktuellt hvis vi kjøper en bil med mindre
bagasjeplass for å få plass til de to siste syklene.

Her er det sykkelstativet vi valgte (PRO 300):
<http://www.car-a-fun.de/p8504.html>
<http://www.sitecenter.dk/wellness/cykelholdere/view.nhtml?profile=cykelholdere&UID=10005>

Selve sykkelstativet fungerer meget bra. Det kreves litt trening får å
få tredd 3 sykler sammen så trangt, men det går seg til etter et par
ganger. Vi plasserer syklene annenhver vei. Syklene sitter veldig godt
og det er ingen fare for at de faller av.

John Roger

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-06-07 15:37

Morten Lassen skrev i 30ck7393kv3n1lg5arsb3isbjga8puedj0@4ax.com dette:

> 2. Cykelstativ på trækstangen mellem bil og CV.
> Ulemper: Man kan ikke dreje skarpt til siderne.
> Fordele: Praktisk og nemt og billigere end #1

Den, jeg vil foretrække, hvis ellers jeg kan komme til gaskassen
(tænde/slukke). Det kunne vi ikke i vores gamle (Dethleffs Beduin 540 TQM),
da cyleholderen ikke tillod at man åbnede for lugen til gaskassen.
På vores nye Dethleffs Camper Snow 550 V er der ingen problem, så her er
løsningen med cyklen på stjerten valgt.

> 3. Cykelstativ på bilens tagbøjler.
> Ulemper: Kompliceret at montere cykler (tror jeg!) og kræver vel 2
> personer (tror jeg!)

Har brug løsningen i flere år, men er træt af at skulle have bøjlerne på
taget og synes det giver mere besvær at 'montere' cyklerne.

> Fordele: Man kan bruge cykelholderen uden CV
....og jeg gider ikke køre rundt med tagbøjler, når først jeg er kommet frem.
Her har jeg en ganske almindelige cykelholder til at montere på krogen med.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : KHH

Dato : 22-06-07 10:18

"Morten Lassen" <molassen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Umiddelbart hælder jeg lidt tilløsning #3, men er der nogen der har
> praktiske erfaringer med valg af cykelholder?

Vi har valgt løsningen med trækstangen, og vi har ingen besvær med at dreje
rundt eller noget andet.

Fra : HSLK

Dato : 26-06-07 10:02

Hejsa

Vi har valgt løsning 2 og 3. Børnes cykler på taget.
Min elscootter og min mands cykel på trækket på en fiamma cykkel holder.

knus Henriette.

Fra : SB

Dato : 27-06-07 19:59

"HSLK" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Vi har valgt løsning 2 og 3. Børnes cykler på taget.
> Min elscootter og min mands cykel på trækket på en fiamma cykkel holder.
>
> knus Henriette.

vi har ungernes 2 cykler på et stativ på trækket, kan dreje alt det som vi
plejer at kunne, stadigvæk
cyklerne skal dog af for at komme i kassen efter pløkke, men så er vi jo
allerede på pladsen, så det betyder mindre

de 2 sidste cykler hænger på et stativ bag på bilen, som også er en
stationcar, et af de stativer der er beregnet til at sætte cykler bag på en
bil uden anhængertræk.
har haft dem på taget engang, dumt at køre ind i carporten uden at få den
pillet ned først, så det dropede vi igen efter 1 forsøg på det.

Søren

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-07-07 17:23

SB wrote:

> har haft dem på taget engang, dumt at køre ind i carporten uden at få
> den pillet ned først, så det dropede vi igen efter 1 forsøg på det.

Ja, man behøver jo ikke at tænke så meget på bilens udstyr når man har taget
campingvognen af. Så er tingene lige som de plejer.

Indtil cyklerne skraber på en bro man forsøger at køre under :)

--
Per, Esbjerg