Lånt bil ødelagt på ferie !! Hvad nu ?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-07-07 16:58

Vi låner en bil af noget familie og køre sydpå på ferie. I løbet af
ferien bliver bilen påkørt om natten af en franskmand, da den holder
parkeret. Bilen får en del skader foran og samtidig skubbes den ud af
parkeringsbåsen og rammes så nogle timer senere om morgenen på bagenden,
som ikke længere er i parkeringsbåsen. Der kommer en skade bagpå også.

Der er vidner og politiet i Frankrig ved godt hvem de skyldige er. Der
er optaget politirapport og SOS Danmark og det danske forsikringsselskab
er orienteret.

Bilen fragtes tilbage til DK, da den ikke kan køre.

Bilen koster ca. 70.000 - 90.000 kroner-

Skaden er så dyr at udbedre at den nok bliver erklæret totaltskadet.

Hvis nu ejeren får fx. 50.000 kroner af sit forsikringsselskab, så
"mangler" der jo ca. 20.000,- af hvad det vil koste at købe en
tilsvarende bil.

Spørgsmål:

1. kan ejeren forlange at få en tilsvarende bil af sit
forsikringsselskab, såfremt en sådan kan købes/fremskaffes via fx. en
forhandler eller Den Blå Avis ?

2. kan ejeren få sin bil udleveret, så den kan sælges til en ophugger,
hvis der kun kan udbetales et beløb ?

3. kan jeg få mit forsikringsselskab til at dække det "tab", som ejeren
har ? Altså de 20.000,-

På forhånd tak.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Brian

Dato : 31-07-07 17:05

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis nu ejeren får fx. 50.000 kroner af sit forsikringsselskab, så
> "mangler" der jo ca. 20.000,- af hvad det vil koste at købe en

Hvis bilen koster mellem 70k og 90k er får ejeren jo ikke 50k i hånden. Han
kan enten få en tilsvarende (eller bedre) eller pengene som bilen var værd
lige inden skaderne.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-07-07 17:11

Brian <Suzuki@cool.dk> wrote:

> [...]
> kan enten få en tilsvarende (eller bedre) eller pengene som bilen var værd

Er det normal praksis ? Jeg troede ikke man fik det beløb, som en
tilsvarende koster ?

Kan du henvise til noget mere konkret ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-07-07 17:32

On Tue, 31 Jul 2007 18:10:49 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

>Er det normal praksis ?
Ja.

>Jeg troede ikke man fik det beløb, som en tilsvarende koster ?
Så troede du forkert.
Det kan anbefales at læse policen inden man giver sig til at gætte på
hvad forsikringen dækker og hvornår og hvordan.

Uenigheden med forsikringen opstår når der skal findes ud af hvad
bilen var værd før skaden.

Man kan ikke vælge at forsikringsselskabet skal give en en tilsvarende
bil. Forsikringsselskabet kan vælge at give en en tilsvarende bil.

/Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-07-07 17:33

Jesper Haaber Gylling skriver:

> Er det normal praksis ? Jeg troede ikke man fik det beløb, som en
> tilsvarende koster ?

Selvfølgelig gør man det. Man får penge så man kan købe en tilsvarende
bil.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Codexx

Dato : 31-07-07 17:45

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Jesper Haaber Gylling skriver:

> Selvfølgelig gør man det. Man får penge så man kan købe en tilsvarende
> bil.

Men hvis det viser sig der ikke kan findes en ansvarlig skadevolder, så
ejeren af bilen skal betale selvrisiko skal låneren erstatte selvrisikoen i
medfør af DL 5-8-1.

/Bacher

Fra : Niels Bengaard

Dato : 31-07-07 17:29

> Spørgsmål:
>
> 1. kan ejeren forlange at få en tilsvarende bil af sit
> forsikringsselskab, såfremt en sådan kan købes/fremskaffes via fx. en
> forhandler eller Den Blå Avis ?

Man får værdien af en en tilsvarende bil, som står til salg hos en
forhandler. Det er forholdsvis nemt at værdifastsætte hvis der er tale om en
almindelig bil. Ejer kan selv undersøge markedet inden forsikringen
henvender sig, så man ved hvad man skal acceptere.

> 2. kan ejeren få sin bil udleveret, så den kan sælges til en ophugger,
> hvis der kun kan udbetales et beløb ?

Niks, forsikringen har jo købt den. Man kan dog få lov at hente personlige
dele i den og måske også andet man nu kan forhandle sig frem til, eks stereo
og lignende.

> 3. kan jeg få mit forsikringsselskab til at dække det "tab", som ejeren
> har ? Altså de 20.000,-

Niks, der bliver heller ikke tale om noget tab, da man får markedsværdien.

Mvh Niels

Fra : S.L

Dato : 31-07-07 17:35

Bliver bilen erklæret totalskadet skal ejeren jo have en tilsvarende bil -
eller et beløb der svarer til, hvad det vil koste at købe en tilsvarende
bil.
Der bør altså ikke mangle noget i det regnskab.

Bliver den ikke erklæret totalskadet kan situationen godt være lidt
anderledes - det kan være et diskussionsoplæg, hvor meget skade der skal
laves på forsikringens regning.

Knud

Fra : Henning

Dato : 31-07-07 20:51

>3. kan jeg få mit forsikringsselskab til at dække det "tab", som ejeren
>har ? Altså de 20.000,-

Absolut ikke - I har forhåbentlig helt klare linier inden I kører
hjemmefra med hensyn til sådanne uheld? Hvis taksator siger den er
50.000,- værd og ejer mener den er 100.000,- er det hans problem
overfor forsikringsselskabet, ikke overfor dig.

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 31-07-07 21:31

> Hvis taksator siger den er 50.000,- værd og ejer mener den er 100.000,- er det hans
> problem
> overfor forsikringsselskabet, ikke overfor dig.

Juridisk har du ret ! - Men som du selv skriver, vil du håbe at de rede på tingene
inden de kører hjemmefra.
Det er meget normalt når man låner sin bil ud, at man har en aftale om den slag ting.
Ikke mindst hvem er skal betale en evt. præmiestigning i en vis periode. Og så må
bare håbe at man låner sin bil ud til en "mand af ære"

Peter

Fra : Jan Jacobsen

Dato : 31-07-07 21:15

Husk også at ejeren måske lider et tab som følge af stigning i præmien...

Jan

Fra : Codexx

Dato : 31-07-07 22:06

Jan Jacobsen wrote:
> Husk også at ejeren måske lider et tab som følge af stigning i
> præmien...

Nu sidder jeg og bliver i tvivl. Efter min mening vil ejeren af bilen kunne
kræve både selvrisiko og evt. bonustab erstattet af låner, på baggrund af DL
5-8-1 (objektivt ansvar for lånte genstande). U1998.1606V som er refereret
her:
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/tree/browse_frm/thread/5994e3358bad741/568c97b934815805?rnum=21&hl=da&q=1998+1606V&_done=%2Fgroup%2Fdk.videnskab.jura%2Fbrowse_frm%2Fthread%2F5994e3358bad741%2Fbcf5aa7b308a0ae1%3Flnk%3Dst%26q%3D1998%2B1606V%26rnum%3D2%26hl%3Dda%26#doc_bcf5aa7b308a0ae1

vedrører jo netop det tilfælde hvor der ikke er et aftaleforhold der
medfører DL 5-8-1 finder anvendelse.

/Bacher

Fra : claus b. p.

Dato : 01-08-07 10:33

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> kunne kræve både selvrisiko og evt. bonustab erstattet af låner, på
> baggrund af DL 5-8-1 (objektivt ansvar for lånte genstande). U1998.1606V
Det er vel også rimeligt.
I denne sag er der dog tilsyneladende en kendt modpart, og så er der ikke
noget problem.
Men det kan godt være udlåneren vil blive glad for et par flasker ...

/Claus

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-08-07 11:10

Codexx skrev:

> [...]
> http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/tree/browse_frm/thread/5994e3358bad741/568c97b934815805?rnum=21&hl=da&q=1998+1606V&_done=%2Fgroup%2Fdk.videnskab.jura%2Fbrowse_frm%2Fthread%2F5994e3358bad741%2Fbcf5aa7b308a0ae1%3Flnk%3Dst%26q%3D1998%2B1606V%26rnum%3D2%26hl%3Dda%26#doc_bcf5aa7b308a0ae1

Vær opmærksom på resten af tråden - "Lærebog i erstatningsret" har en
modsat konklusion.
Jeg ved ikke, om Jesper fik skrevet til Thomsons Forlag (og om han hørte
noget fra dem)?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/