Motorolie i kølevæsken
Fra : Azot

Dato : 27-07-07 14:07

Hej NG,

Et "hvad-er-jeres-erfaring-med" spørgsmål.

Jeg har et sykke tid har problemer med at min Audi A4 1999 1.6 bzn 101hk,
den mister meget motorolie på lange strækninger og motoren bliver ofte alt for varm.

Jeg har nu opdaget at motorolien kommer ind i kølevæske på en eller
anden måde. Det forklarer at motoren mister motorolie og at den tit er
alt for varm (jeg kan se det på temp. måleren at den tit er i det røde område)
hvis olien blandes med kølevæsken.

Mit spørgsmål er så, hvad kan årsagen være at olien kommer ind i kølevæsken?
Måske en utæt olie-køler? Kan der være andre grunde?

Mvh: AZOT

[Aalborg]

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-07 14:08

Azot skriver:

> Mit spørgsmål er så, hvad kan årsagen være at olien kommer ind i kølevæsken?
> Måske en utæt olie-køler? Kan der være andre grunde?

Utæt topstykke

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jens

Dato : 27-07-07 14:45

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Azot skriver:

> Utæt topstykke
>
> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Nok nærmere en utæt toppakning. topstykker bliver sjældent utætte!

/Jens

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-07 14:53

Jens skriver:

> Nok nærmere en utæt toppakning. topstykker bliver sjældent utætte!

I stand corrected

Alternativt et skævt topstykke. Det er det godtnok ikke utæt af men den
samlede motor er

Fra : Fam. Olsen

Dato : 28-07-07 12:51

"Jens" <mugarbeMMMM@smask.dk> skrev i en meddelelse

> Nok nærmere en utæt toppakning. topstykker bliver sjældent utætte!

Jeg har i min tid som mekaniker set en del utætte topstykker. Enten var de
skæve eller revnede.

MVH Niels

Fra : Klaus G.

Dato : 27-07-07 14:11

> Mit spørgsmål er så, hvad kan årsagen være at olien kommer ind i
> kølevæsken?
> Måske en utæt olie-køler? Kan der være andre grunde?
Er der oliekøler på så "lille" en maskine?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Azot

Dato : 27-07-07 14:27

> Er der oliekøler på så "lille" en maskine?

hheh jep, min tidligere audi har også haft en.

Fra : Møller

Dato : 27-07-07 16:09

Azot skrev:

> hheh jep, min tidligere audi har også haft en.

Vand/olie-køler
Ikke luft/olie?

Ren interesse.

Møller

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-07 14:16

Azot wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er så, hvad kan årsagen være at olien kommer ind i
> kølevæsken? Måske en utæt olie-køler? Kan der være andre grunde?

Erfaringen siger desværre defekt topstykke/toppakning. At tempmåleren ryger
på i det røde felt, er et rigtigt dårligt tegn, din motor er meget meget
ked, og potentielt i fare for at brænde sammen. kør ikke videre med bilen,
få den på værksted.

/David

Fra : alexbo

Dato : 27-07-07 17:17

"Azot" skrev

> Mit spørgsmål er så, hvad kan årsagen være at olien kommer ind i
> kølevæsken?
> Måske en utæt olie-køler? Kan der være andre grunde

Når det er meget olie vil jeg først mistænke olie/vandkøleren, den sidder
formentlig under oliefilteret, prøv at se om der sidder en lille kasse med
rør og slanger.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 27-07-07 23:52

> [...]
> formentlig under oliefilteret, prøv at se om der sidder en lille kasse med

Men når nu at motoren "tit" har været så varm at viseren står i det røde
felt, så må det vel anses som sandsynligt at toppakningen også er gået alene
som følge af overophedningen, selvom den oprindelige årsag var oliekøleren?
Det er nærliggende at tro, at bilen fra tid til anden også har kørt med for
lidt vand.

Martin

Fra : Fam. Olsen

Dato : 28-07-07 12:49

> [...]
> felt, så må det vel anses som sandsynligt at toppakningen også er gået
> alene som følge af overophedningen, selvom den oprindelige årsag var

Det behøves den ikke at være, men det skal da kontrolleres i samme omgang.

> Det er nærliggende at tro, at bilen fra tid til anden også har kørt med
> for lidt vand.

Nej så havde han vel skrevet at han efterfyldte køleren fra tid til anden.

MVH Niels

Fra : Azot

Dato : 28-07-07 14:37

Fam. Olsen wrote:
> [...]
>
> Nej så havde han vel skrevet at han efterfyldte køleren fra tid til anden.

Den har ikke mistet kølevæske, dens level har ikke ændret sig. Når olie mixes med
kølevæsken så ændres kølevlskens karakterisik (tror jeg) og densitet, der forhindrer
den i at køle som den skal.

Så jeg håber ikke at topstykket er defekt, det vil koste en del at fixe den.

/AZOT

Fra : alexbo

Dato : 28-07-07 19:11

"Azot" skrev

> [...]
> mixes med
> kølevæsken så ændres kølevlskens karakterisik (tror jeg) og densitet, der

Olien har heller ikke godt af at blive blandet op med vand,
nu skriver du ganske vist ikke noget om olien, men hvis det er olie/vand
varmeveksleren der er defekt får du ikke bare olie i vandet men vand i
olien.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-07-07 09:58

alexbo skrev:

> [...]
> nu skriver du ganske vist ikke noget om olien, men hvis det er olie/vand
> varmeveksleren der er defekt får du ikke bare olie i vandet men vand i

Præcis. Hvis der ikke skal fyldes vand på bilen, og olien ikke bliver
hvid, så hælder jeg mere til den teori at man har blandet en anden type
kølervæske på end den den er beregnet til. Så bliver det sådan noget
snasket karamel/oilelignende noget. Så den således ikke har den rigtige
evne til at transportere varmen væk. Når det nu er i VW familen, så bør
man nok også lige undersøge termostathuset. De har det som bekendt med
at gå i stykker indvendig. Så termostaten er sat helt eller denvis ud af
funktion.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Azot

Dato : 31-07-07 21:40

Tak for responsen alle sammen.

Det ser ud til at være en mere komplex problem end det jeg kan fixe i garagen,
så derfor kører jeg Audi'en på værksted denne uge.

Mvh:

AZOT