En benzindieselmotor - Diesotto eller en "~
Fra : BJ

Dato : 26-07-07 18:15

Så har MB skabt en ny motor.

Den adskiller sig fra VW´s, men det kan man læse her:

http://fpn.dk/motor/article1022016.ece

mvh
Bjørn J.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 26-07-07 21:25

> Så har MB skabt en ny motor.
>
> Den adskiller sig fra VW´s, men det kan man læse her:
>
> http://fpn.dk/motor/article1022016.ece

Det lyder da fornftigt, så må vi håbe oliesheikerne ikke kommer og køber
projektet.

Stef

Fra : BJ

Dato : 26-07-07 21:34

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det lyder da fornftigt, så må vi håbe oliesheikerne ikke kommer og køber
> projektet.

Jow da, når de nu ejer så mange Mercere i forvejen, så hvorfor ikke bare
købe biksen..

mvh
Bjørn J.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-07-07 22:13

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:46a9052a$0

> Jow da, når de nu ejer så mange Mercere i forvejen, så hvorfor ikke bare
> købe biksen..

Har de fået solgt Chrysler?.

Fra : BJ

Dato : 26-07-07 22:42

KLIP

> Har de fået solgt Chrysler?.

Det forlyder sådan:

http://benzinsider.com/2007/05/it-is-official-chrysler-has-been-sold-finally/

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 27-07-07 08:35

> Så har MB skabt en ny motor.
>
> Den adskiller sig fra VW´s, men det kan man læse her:
>
> http://fpn.dk/motor/article1022016.ece

Ja, hvad hulan skal vi efterhånden med det fedtede, stinkende, osende,
kræftfremkaldende diesel??

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-07 10:37

> "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, hvad hulan skal vi efterhånden med det fedtede, stinkende, osende,
> kræftfremkaldende diesel??

Gå da hjem og vuk Henrik B

B for Botnak

Fra : Henrik B.

Dato : 27-07-07 11:09

"Brian Kærgård" <dsl166095(SNABEL-A)vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Gå da hjem og vuk Henrik B

Hvis ikke diesella'erne kører længere på literen end diesel, hvilke argument
er der så for diesel?

> B for Botnak

STOR dreng.

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Hr. Jensen

Dato : 27-07-07 11:29

On Fri, 27 Jul 2007 12:08:47 +0200 "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk>
sent the following smoke signals:

>Hvis ikke diesella'erne kører længere på literen end diesel, hvilke argument
>er der så for diesel?

Der skulle nok have stået "diesotto'erne" i stedet...

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Henrik B.

Dato : 27-07-07 11:34

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
> On Fri, 27 Jul 2007 12:08:47 +0200 "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk>
> sent the following smoke signals:

> Der skulle nok have stået "diesotto'erne" i stedet...

Der skulle have stået:

"Hvis ikke diesella'erne kører længere på literen end benzinbiler, hvilke
argument
er der så for diesel?

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-07 12:03

> [...]
>
> Der skulle have stået:
>
> "Hvis ikke diesella'erne kører længere på literen end benzinbiler, hvilke

der er det klare argument at det koster i runne tal kun det halve i
brændstofudgifter med en dieselbil kontra en benzin pote....... og jeg ved
hvad jeg snakker om har haft begge dele og skal ikke ha benzin igen med
mindre de kommer til at køre dobbelt så langt som diesel og det gør de jo
nok ikke lige og så er en diesel også meget mere behagelig at køre i skal
ikke op på 7000 omdrejninger for at yde.

Mvh Brian 1,9 sdi

Fra : BJ

Dato : 27-07-07 12:09

"Brian Kærgård" <dsl166095(SNABEL-A)vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ...en diesel også meget mere behagelig at køre i skal ikke op på 7000
> omdrejninger for at yde.

Det er en benzinbil heller ikke med en (eller 2) turboer eller sågar en
kompressor.

Tror du ikke samtlige benzinbiler bliver tilbudt med turbo/kompressor i nær
fremtid (det samme skete for diesel)..._jeg_ tror det!

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-07 12:23

> [...]
>
> Tror du ikke samtlige benzinbiler bliver tilbudt med turbo/kompressor i
> nær fremtid (det samme skete for diesel)..._jeg_ tror det!

jo det er da muligt skal ikke spå om fremtiden jeg sammenligner bare det
der er på markedet nu.

Mvh Brian 1,9 sdi

Fra : BJ

Dato : 27-07-07 20:58

"Brian Kærgård" <dsl166095(SNABEL-A)vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> jo det er da muligt skal ikke spå om fremtiden jeg sammenligner bare
> det der er på markedet nu.

Det gør jeg også og en D5 har ingen chance og tåler ingen sammenligning med
min T6 rent motormæssigt..)

mvh
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-07 13:05

"Brian Kærgård" skriver:

> [...]
> nok ikke lige og så er en diesel også meget mere behagelig at køre i skal
> ikke op på 7000 omdrejninger for at yde.

Forskellen på benzin og diesel er i øjeblikket 1 kr/liter til dieselens
fordel.

Hvis (som Henrik B skriver) at benzinen går lige så langt på liter som
diesel'en, skal man køre en god del km før det virkeligt giver pote at
køre diesel. Eksempelvis betaler jeg ekstra 1600kr/år fordi min bil er
en diesel. De 1600 kr svarer til 1600 liter brændstof eller 32.000 km
før det kan betale sig at køre diesel.

Hertil kommer det at antallet af dieselbiler i øjeblikket er stærkt
stigende, så prisen på diesel i forhold til benzin bliver ved med at
stige og stige. Når forskellen er nede på 50 øre per liter skal jeg køre
64.000 km før det kan betale sig.

Desuden behøves en benzinmotor ikke at skulle op på 7000 omdrejninger
for at yde og slet ikke en turbobenziner. Din egen sdi er jo også totalt
træls ved lave omdrejninger, den savner i høj grad en turbo.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-07 14:45

> [...]
> for at yde og slet ikke en turbobenziner. Din egen sdi er jo også totalt
> træls ved lave omdrejninger, den savner i høj grad en turbo.....

Hvad er så det lige for benzinbiler der går 23-25km/l ??? en diesel går nok
typisk 7-10 km længere på en liter det gør en wv skoda eller seat motor
ihvertfald jeg ved godt at peogut ikk har været så heldig med at få dem til
at gå rigtig langt på literen ihvertfald førhen, ved så ikke hvad de helt
nye gør.... Og min sdi koster altså ikke 1600 kr mere om året derimod er den
billigere end en tilsvarende benzinbil.......
så den der med man skal køre en masse km for at det kan svare sig er dybt
godnat........ der er ikke noget der er dyre ved en lille dieselbil andet
end self nok anskaffelses prisen men den får man tilbage igen næste gang man
handler da den også koster mere i brugt........ så glem alt om at man skal
køre mange km i en lille dieselbil for det kan betale sig.....

Mvh Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-07 14:52

"Brian Kærgård" skriver:

> Hvad er så det lige for benzinbiler der går 23-25km/l ???

Små turbobenzinere.

> [...]
> nye gør.... Og min sdi koster altså ikke 1600 kr mere om året derimod er den
> billigere end en tilsvarende benzinbil.......

En VW golf 1,9TDI koster ca 1600 i grøn ejerafgift om året og ca 1600
oveni den grønne ejerafgift, fordi det er en diesel. De første 1600 er
ud fra km/l og er den pris en benziner med samme km/l skal betale.

> [...]
> end self nok anskaffelses prisen men den får man tilbage igen næste gang man
> handler da den også koster mere i brugt........

Næh, de er blevet næsten lige så billige som benzinere.

> så glem alt om at man skal
> køre mange km i en lille dieselbil for det kan betale sig.....

Nej. Du har stadigvæk ikke forstået at det er op imod benzinbiler der
går lige så langt på literen som diesel.

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-07 15:22

> [...]
>
> Nej. Du har stadigvæk ikke forstået at det er op imod benzinbiler der
> går lige så langt på literen som diesel.

jamen hvilke benzinbiler går 23-25 km l giv mig lige nogle eksempler på de
små turbobenziner som du snakker om hvilke mærker laver dem ??

Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-07 16:58

"Brian Kærgård" skriver:

> jamen hvilke benzinbiler går 23-25 km l giv mig lige nogle eksempler på de
> små turbobenziner som du snakker om hvilke mærker laver dem ??

Mercedes har lige lavet en 1,8'er med 240 HK, der går 16 km/l i en stor
bil (som hele denne debat udspringer fra). Det kan deres turbodieseler
ikke enggang klare.

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-07 18:11

> "Brian Kærgård" skriver:

> Mercedes har lige lavet en 1,8'er med 240 HK, der går 16 km/l i en stor
> bil (som hele denne debat udspringer fra). Det kan deres turbodieseler
> ikke enggang klare.

der er så heller ikk så langt fra 23-25 km/l diesel jeg snakker om som de 16
km/l ( Dyr ) benzin du snakker om hehe

men nok om det, det kommer vi vist ikke videre med !!!!!!!

Brian......... 23 km/l med camplet fra midtjylland til langeland i uge 29

Ta den hehe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-07 18:20

"Brian Kærgård" skriver:

> der er så heller ikk så langt fra 23-25 km/l diesel jeg snakker om som de 16
> km/l ( Dyr ) benzin du snakker om hehe

Humlen er jo netop at med den type motor bliver benzinerne _mere_
økonomiske end diesel. Derudover døjer den (så vidt vi endnu ved) ikek
med samme forureningsissues som diesel gør.

> Brian......... 23 km/l med camplet fra midtjylland til langeland i uge 29
>
> Ta den hehe

Intet problem, kørte jeg 80km/t på motorvej gik min endnu længere....

Fra : Specks6812

Dato : 27-07-07 20:05

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said in

> [...]
>
> Mercedes har lige lavet en 1,8'er med 240 HK, der går 16 km/l i en
> stor bil (som hele denne debat udspringer fra). Det kan deres

Nu skal det jo lige færdigudvikles og implementeres på markedet.
Der går nok ca. 5 år og inden da er udviklingen af brændselscelle baserede
biler nok så langt at udvikling af otto motorer ikke kan svare sig mere.

Just my humble opinion.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-08-07 07:15

> [...]

> hvad jeg snakker om har haft begge dele og skal ikke ha benzin igen med
> mindre de kommer til at køre dobbelt så langt som diesel og det gør de jo

Dét postulat kommer så nok til at ændre sig, når benzinbilerne kører lige så
langt som diesella'erne, og diesel koster det samme - eller mere - end
benzin (P.S. Det sker indenfor de næste 5 år).

> og så er en diesel også meget mere behagelig at køre i skal ikke op på
> 7000 omdrejninger for at yde.

For du sammenligner en trykladet motor med en sugemotor. Prøv en
turbobenziner, så gider man ikke bøvle med det stinkende, fedtede diesel.

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Robert Eriksen

Dato : 15-08-07 07:59

Henrik B. wrote:
> [...]
> langt som diesella'erne, og diesel koster det samme - eller mere - end
> benzin (P.S. Det sker indenfor de næste 5 år).

Hvad sker? At benzinbiler får samme km/l som diesel, eller at dieselen
bliver dyrere end benzin?
Hvorfor skulle diesel gå hen og blive dyrere?

Fra : BJ

Dato : 15-08-07 11:03

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad sker? At benzinbiler får samme km/l som diesel, eller at dieselen
> bliver dyrere end benzin?
> Hvorfor skulle diesel gå hen og blive dyrere?

Diesel er eks. dyrere i England.

Hvad får dig til at tro, benzin ikke skulle blive billigere end diesel i
Danmark?

mvh
Bjørn J.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 15-08-07 12:12

BJ wrote:

> Diesel er eks. dyrere i England.
>
> Hvad får dig til at tro, benzin ikke skulle blive billigere end diesel i
> Danmark?

Ikke andet end diesel altid har været mærkbart billigere end benzin.
Jeg har aldrig sat mig ind i de nærmere omstændigheder for hvorfor det
er sådan.

Fra : BJ

Dato : 15-08-07 14:09

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ikke andet end diesel altid har været mærkbart billigere end benzin.
> Jeg har aldrig sat mig ind i de nærmere omstændigheder for hvorfor det er
> sådan.

Et eller andet skulle man jo gøre, for at komme af med det, da der ikke var
ret mange dieseldrevne personbiler.

Det er der nu og antallet er stærkt stigende, så efterspørgslen vil givetvis
presse prisen over benzin, ikke mindst når de danske politikere ellers
mander sig op til at indrømme, skidtet forurener betragtelig mere end
benzin.

mvh
Bjørn J.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 15-08-07 21:54

Robert Eriksen wrote:

> Hvad sker? At benzinbiler får samme km/l som diesel, eller at
> dieselen bliver dyrere end benzin?

Begge dele - og på længere sigt nye motortyper der kombinerer de
nuværende teknologier.

> Hvorfor skulle diesel gå hen og
> blive dyrere?

Diesel er dyrere at producere, men benzin er der højere afgift på i
Danmark (ca. 1,30 kr/l mere end på diesel). Diesel har indtil videre
ikke kunnet bære så høj en avance som benzin heller, da markedet var
markant mindre på personbilområdet. Dette marked er fordoblet de sidste
par år, derfor er avancen på diesel steget, hvilket får literprisen til
at nærme sig benzin. I dag er der faktisk højere avance på diesel end
på benzin hos olieselskaberne.

Skrappere miljøkrav, sammenholdt med højere dieselpriser, vil
sandsynligvis få andelen af dieselbiler til at svinde igen i løbet af
en overskuelig årrække. En liter diesel belaster typisk miljøet hårdere
end en liter benzin når det afbrændes i en bilmotor, men til gengæld
går en dieselmotor i dag længere på literen end en benzinmotor (godtnok
hjulpet af det lidt højere specifikke energiindhold i diesel kontra
benzin) - derfor mindre miljøbelastning i en dieselbil pr. km end i en
benzinbil.

Det er forskellig måde diesel og benzin belaster miljøet, så der skal
forskellige teknologiske tiltag til for at mindske denne
miljøbelastning. En dieselmotor er rent teknisk dyrere at gøre
"miljørigtig" end en benzinmotor, hvorfor det er billigere for
bilproducenterne at udvikle benzinmotorer der overholder de skærpede
miljøkrav - alene af den grund vil udviklingen gå stærkest på
benzin-området i den næste årrække, og benzinmotorer vil gå længere på
literen. Udviklingen går imod mindre, turboladede benzinmotorer, samt
indføring af bestemte teknologier ellers kendt fra dieselmotorerne (høj
kompression, glødetænding i stedet for tændrør osv.) - alt sammen ting
medfører bedre brændstoføkonomi og mindre forurening.

Du må huske på at dieselmotorer ikke er blevet interessante i
personbiler før der bl.a. kom turbo på - en udvikling der skal til at
ske tilsvarende på benzinområdet. Her er potentialet blot større.

Mvh
Steen

Fra : BJ

Dato : 15-08-07 22:08

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> hjulpet af det lidt højere specifikke energiindhold i diesel kontra
> benzin) - derfor mindre miljøbelastning i en dieselbil pr. km end i en

Har du medtaget manglende partikelfiltre på den overvejende del af
dieselpersonbilsparken samt _intet_ NO-system i dit udsagn til sidst.

Jeg ville gerne se en nøje specifikation af diverse udstødninger. Findes
den?

mvh
Bjørn J.