Audi A6 2.5 TDI Quatro fra 2000 - Hvad kan~
Fra : Jimbo

Dato : 24-07-07 12:54

Hej

Jeg har en Audi A6 2.5 TDI Quatro (Nyt topstykke efter 2004 (2007 helt
præcist), hehe...).

Umiddelbart er jeg af den opfattelse at en bil burde være så godt
testet at du bare smider pedalen ned på bunden af bilen når du kører
på autobahnen uden problemer. Men efter ca. 5 min. begynder vand
temperaturen at stige til over 90 grader, og bliver jeg ved kommer den
hurtigt op på 120. Olie temperaturen er lang tid inden blæst over 120.

Det er så her at jeg let slipper gassen og sørger for at
omdrejningstælleren kommer under de 4000 omdrejninger igen. Men helt
ærligt, hvad er det der sker?

Skal en bil af den kaliber ikke snildt kunne holde til at man kører
med speederen i bund. Ingen af mine andre biler har nogensinde haft
problemer med dette!

Da det er noget jeg ofte gør præsenterede jeg problemet for min
mekaniker som efter at have spurgt lidt rundt erklærede at bilen ikke
ville holde et halvt år, hvis jeg blev ved med at køre sådan (ca. 1600
km om ugen hvoraf 800 er på autobahn i tyskland).

Nu sørger jeg for at holde den på maks. 210 km/t hvilket er ca.
3800-3900 omdrejninger, og vand temperaturen forbliver stabil på 90
grader, mens olie temperaturen ligger på knap 120 grader. Ja, det er
jo ikke fordi at forskellen gør så meget om jeg kører 210 eller 235,
men det er da irreterende at bilen begynder at vralte.

Kan en bil ikke holde til sådan en kørsel?

Hvor meget kan den holde til uden at den går i stykker (hvad er det
optimale)?

Jimmy

Fra : John Sahl

Dato : 24-07-07 13:22

Jimbo wrote:
> [...]
> temperaturen at stige til over 90 grader, og bliver jeg ved kommer den
> hurtigt op på 120. Olie temperaturen er lang tid inden blæst over 120.

Det lyder ikke som et sundt topstykke!

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Aksel

Dato : 24-07-07 14:30

"Jimbo" <jimbo_vr5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Selvfølgelig skal den kunne holde til det, den er bygget til Autobahnkørsel.

Der er tilsyneladende noget galt med dit kølesystem, prøv at spørge
eksperterne i http://www.audiclub.dk/forum/
der er sikkert nogen råd at finde der, du behøver ikke at være medlem for at
spørge, men du er selvfølgelig velkommen.

Hilsen Aksel

Fra : Jens

Dato : 24-07-07 14:34

Kan en bil ikke holde til sådan en kørsel?

Hvor meget kan den holde til uden at den går i stykker (hvad er det
optimale)?

Jimmy

De færste gadebiler er konstrueret til at køre med pedalen i bund over lange
strækninger - dette tror jeg også gælder et kvalitetsmærke som f.ex. Audi.

De færreste mennesker kan vel også finde en vejstrækning hvor de konstant
kan køre mere end 210 km/t over en strækning på 800 km.

Hvad siger Audiforhandleren?

Mvh

Jens

Fra : Henrik B.

Dato : 27-07-07 08:50

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse

> De færste gadebiler er konstrueret til at køre med pedalen i bund over
> lange strækninger - dette tror jeg også gælder et kvalitetsmærke som f.ex.
> Audi.

A' hva'?

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Jens

Dato : 27-07-07 14:57

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
> "Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse

> A' hva'?
>
> --
> --------------------------------
> Blot fordi man er lidt nørd,
> kan man jo godt tale dansk.
> http://www.tapeconnection.dk

???

Fra : Henrik B.

Dato : 12-08-07 15:05

"Jens" <mugarbeMMMM@smask.dk> skrev i en meddelelse

> ???

Selvfølgelig kan "gadebiler" holde til at køre lange stræk med pedalen i
bund.

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Benny

Dato : 13-08-07 12:36

> "Jens" <mugarbeMMMM@smask.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig kan "gadebiler" holde til at køre lange stræk med pedalen i
> bund.

Det der fænomen har jeg set i min 70 årige fars gamle reklamer fra 40'erne
og 50'erne. Dengang var der 2 hastigheder, Topfart og marchfart (svjh). Den
første er den samme som i dag, men den sidste er målt på bane over 24 timer.
Altså den maksimale anbefalede hastighed hvis bilen skal køre i 24 timer i
træk. Den var typisk 30 - 40 km under topfarten.

Det var i de gode gamle dage.

Benny

Fra : Henrik B.

Dato : 15-08-07 07:18

"Benny" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> timer. Altså den maksimale anbefalede hastighed hvis bilen skal køre i 24
> timer i træk. Den var typisk 30 - 40 km under topfarten.

Ja, og midt i 80'erne, og igen midt i 90'erne, kørte en svensk fabrik biler
rundt på en racerbane i USA, 100.000 km, med klampen i kælderen.

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : jens andersen

Dato : 24-07-07 14:40

[...]

Prøv at spørge på et Audiværksted i Hamburgområdet hvor din bilmodel og fart
er mere kendt. Det er trist kørsel at sidde og holde igen når der er plads
og mere i bilen.

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-07-07 15:46

[...]

Alle de diesellaér jeg har kørt bliver varme når de går med pladen i
bund et stykke tid.
Jeg tror det er noget med det store luftoverskud de har ift. en
benziner.
Mon ikke en diesel går mager ved høj belastning, hvor en benziner går
federe.
En chipning kan sikkert løse problemet, da den så får noget mere diesel
ved højere omdrejninger.

Dog er der IMO ingen biler der er konstrueret til at gå med fuld gas i
4-5 timer - ikke engang autobahn-lokomotiver, undtagelsen er de store
BMW, AUDI, Mercedes m.fl. der har indbygget en begrænser ved 250Km/t.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-07-07 17:34

>Alle de diesellaér jeg har kørt bliver varme når de går med pladen i
>bund et stykke tid.

Jeg har kørt i 3 nu som ikke er blevet en dag over normal på viseren
(varm altså) :)

>Dog er der IMO ingen biler der er konstrueret til at gå med fuld gas i
>4-5 timer

De holder ikke evigt i hvertfald så :)

Hvad er det man siger.. max 80% som konstant march?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 27-07-07 08:52

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Dog er der IMO ingen biler der er konstrueret til at gå med fuld gas i
> 4-5 timer - ikke engang autobahn-lokomotiver, undtagelsen er de store
> BMW, AUDI, Mercedes m.fl. der har indbygget en begrænser ved 250Km/t.

Selvfølgelig er der det! Man laver ikke en bil med en given tophastighed,
uden at man kontruerer motoren med tilstrækkelige reserver til, at den kan
tåle dette. Eller så er de fleste biler sgu nogle discountprodukter!

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-07-07 20:07

> [...]
kan
> tåle dette. Eller så er de fleste biler sgu nogle discountprodukter!

Så er de fleste biler altså discount-produkter, din filosofi holdte fint
op til slutningen af firserne hvor en 1,3'er ikke kunne nøjes med 54Hk,
men blev banket på på knap 90Hk, og 1,6'ere havde knap 120Hk.
Problemet er særlig udtalt på nyere dieselbiler, da de skal holde et
pænt ladetryk for at levere varen - og som du ved udvikler en Turbolader
en del varme og så kan intercooleren ikke holde trit med resten......
Jeg har kørt med næsten fuldgas i min Escort RS Turbo (med let forøget
ladetryk 160HK) i en time uden problemer med temperaturen.
Den ladede med max. 10psi (0.63Bar)
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Henrik B.

Dato : 12-08-07 15:10

> [...]
> Jeg har kørt med næsten fuldgas i min Escort RS Turbo (med let forøget
> ladetryk 160HK) i en time uden problemer med temperaturen.

Og du tror ikke at materiale udvikling/legeringer m.v. er fulgt med
udviklingen, sammen med Hk'ene? Det vil sige at min gamle bil, som havde 1,0
Bar som standard ladetryk burde være blæst til himmels, efter den tur til
Italien forrige år? Eller min nuværende bil, som lader mellem 0,8 - 1,4 Bar
(Standard!), ikke burde kunne holde til de små 4 timer med 200+ km/t, natten
til igår, på vej hjem fra Frankrig!

Når fabrikker som f.eks. Saab aftesternye motorer, sker det i en bænk, hvor
motoren får lov at køre ved maks Hk - typisk 5.500 - 5.800 rpm - i 600
timer! Regn selv ud, hvor mange uger det er.

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Jimbo

Dato : 25-07-07 09:28

On 24 Jul., 14:22, "John Sahl" <spamcatch...@fotofaelden.dk> wrote:

> Det lyder ikke som et sundt topstykke!

Er det topstykket der er skyld i dette?

Det er spritnyt. Lige monteret for nogle måneder siden.

Jeg ved at der er problemer med topstykker før 2004 til disse svende,
men jeg tvivler på at det skulle være det der er problemet her.

Måske nærmere noget køling der ikke virker eller noget, men hvad ved
jeg ikke.

Jimmy

Fra : John Sahl

Dato : 26-07-07 09:20

Jimbo wrote:

> Er det topstykket der er skyld i dette?

Nej, jeg overså det essentielle i dit indlæg, mnemlig at du forventer noget
helt urimeligt af din bil. Som andre har skrevet, så ville jeg også holde
den på max 80% af fuldlast ved den form for kørsel.!

Fra : Henrik B.

Dato : 27-07-07 08:48

"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, jeg overså det essentielle i dit indlæg, mnemlig at du forventer
> noget helt urimeligt af din bil. Som andre har skrevet, så ville jeg også
> holde den på max 80% af fuldlast ved den form for kørsel.!

En moderne bil skal sgu' da kunne holde til at køre flere hundrede kilometer
med pedalen i bund - ellers er der sparet for meget på motorens "head-room".

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Jimbo

Dato : 25-07-07 09:31

On 24 Jul., 15:33, "Jens" <mugarbeFJ...@smask.dk> wrote:
> [...]
>
> De færreste mennesker kan vel også finde en vejstrækning hvor de konstant
> kan køre mere end 210 km/t over en strækning på 800 km.

Ja, det er Audiforhandleren der siger at den ikke vil holde et halvt
år med den kørsel. Det synes jeg bare er lidt skidt!

Jeg må da også indrømme at det er umuligt at holde den deroppe
konstant. Der er jo andre biler at tage hensyn til, så meget af tiden
er det op og ned i fart, men ofte kan jeg da holde den deroppe 10
minutters tid ad gangen, nogen gange mere. Men er der mange biler
kører jeg lidt langsommere, også selvom der er fri bane, da man jo
aldrig ved. Dog gør de tidspunkter jeg kører på at jeg får lange stræk
ad gangen med den fart.

Mvh
Jimmy

Fra : Jimbo

Dato : 25-07-07 09:32

On 24 Jul., 15:40, "jens andersen" <tcp-...@ofir.dk> wrote:
> [...]
> er mere kendt. Det er trist kørsel at sidde og holde igen når der er plads

Det er lige præcis det jeg mener!

Fra : Jimbo

Dato : 25-07-07 09:34

On 24 Jul., 16:46, "Brian Sørup" <camaroFJERNpower...@hotmail.com>
wrote:
> [...]
> federe.
> En chipning kan sikkert løse problemet, da den så får noget mere diesel

Ok, rart at høre at det ikke bare er min bil!

Den er dog allerede chippet.

> Dog er der IMO ingen biler der er konstrueret til at gå med fuld gas i
> 4-5 timer - ikke engang autobahn-lokomotiver, undtagelsen er de store
> BMW, AUDI, Mercedes m.fl. der har indbygget en begrænser ved 250Km/t.

Hm, så må jeg jo have fat i sådan en ;)

Mvh
Jimmy

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-07 10:36

"Jimbo" <jimbo_vr5@hotmail.com> skrev i meddelelsen

>Hm, så må jeg jo have fat i sådan en ;)

Kørte i Mercedes 320CDI Årgang 2000 til 2002. På autobahn om natten -
230-245 over et pænt stykke. Da jeg slap speederen og lod den rende, kom der
gnister ud af udstødningen!! men igen som helst anden ting var galt ej
heller temp.

Har aldrig og jeg mener _aldrig_ oplevet noget i en BMW535D årg2002 ved
konstant høj hastighed.

Måske er tiden inde til at skifte til, som Brian skriver, et rigtigt
autobahn lokomotiv hvis du vil holde de høje hastigheder konstant

--
/HB

Fra : Ninja Rider

Dato : 25-07-07 17:54

Hejsa

HB skrev:
> [...]
> 230-245 over et pænt stykke. Da jeg slap speederen og lod den rende, kom
> der gnister ud af udstødningen!! men igen som helst anden ting var galt

Det samme har jeg oplevet i min transporter, dog ved 180km/t.
Jeg tror nu bare det var noget sod der gik løs i udstødningen.

Den gik nu fint i motoren.

--
Mvh Emil Gundersen
www.EGSKilte.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-07 21:50

"Ninja Rider" <emil.gundersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hejsa

> Det samme har jeg oplevet i min transporter, dog ved 180km/t.
> Jeg tror nu bare det var noget sod der gik løs i udstødningen.
>
> Den gik nu fint i motoren.

Ja, det er lidt af et scenarie i bakspejlet i nattens mørke, man tror at den
er brændt af. Bilen kørte upåklageligt længe efter, så sikkert bare sod
eller lign..

--
/HB

Fra : TDN

Dato : 26-07-07 08:30

wrote:
> [...]
> ved højere omdrejninger.

Ok, rart at høre at det ikke bare er min bil!

Hvor meget er den chippet og er det lavet ordentligt, nogle gange skal der
større intercooler på for at klare en kraftig chipning. Hvis du ønsker at
køre med bundgas på en chippet motor er du allerede over det motoren som
udgangspunkt er dimensioneret til med holdbarhed og køling.

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-07-07 08:37

Jimbo skriver:

> Den er dog allerede chippet.

Hvad er den chippet til ?

Du kan sådan set risikere at det er chipningen der gør at den udvikler
flere heste (og dermed mere varme) end dit kølesystem er dimensioneret
til. Det gør så at din olie i første ombæring ikke kan føre restvarmen
væk, bliver varm, hvorfter varmen forplanter sig ud i kølesystemet der
ikke kan køle nok.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jimbo

Dato : 26-07-07 15:14

On 26 Jul, 09:36, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
> til. Det gør så at din olie i første ombæring ikke kan føre restvarmen
> væk, bliver varm, hvorfter varmen forplanter sig ud i kølesystemet der

Ah, måske er det her forklaringen ligger.

Jeg har smidt den på værksted i tyskland og prøver at få dem til at
kigge kølesystemet igennem, men der er nok ingen tvivl om at det er
chipningen der er problemet. Det havde jeg slet ikke tænkt på.

Hvad kan man gøre for at den kan køle det hele bedre ned, selv ved høj
belastning med chipning?

Mvh
Jimmy

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-07-07 15:21

Jimbo skriver:

> Hvad kan man gøre for at den kan køle det hele bedre ned, selv ved høj
> belastning med chipning?

Større køler og oliekøler.

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-07 23:20

> Jimbo skriver:

> Større køler og oliekøler.

Samt en meget større intercooler

--
Mvh.
Dennis.

Fra : Henrik B.

Dato : 27-07-07 08:49

[...]

Interessant spørgsmål: Hvor ofte skifter du olie?

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk