Sløv starter
Fra : SonofonoS

Dato : 20-07-07 18:04

Hej.

Jeg har en Ford Escort 1,6 fra '91, der er begyndt at blive træt af at
starte. Bilen "starter" godt nok første gang man drejer nøglen, men
går ud nærmest med det samme igen. Altså motoren tænder, men som om
det kun lige er et par omgange den når at tage før den dør. Det kan
man så prøve efterhånden 3-4 gange før man finder det helt rigtige
sted speederen skal stå or at holde den igang. Giver man for lidt dør
den som beskrevet ovenfor. Giver man den for meget sprutter den noget
i det og lyder ikke super sund. Når vi f.eks. skal bakke ud af
indkørslen skal den også have rimelig med gas samtiddig med at man
virkelig skal file på koblingen for ikke at motoren skal dø ud.
Konen havde desuden en del problemer med at komme fra arbejde idag, da
bilen satte ud hver gang motoren fik lov at gå i tomgang. Altså ved
lyskryds og i rundkørsler. Det er nærmest blevet værre og værre de
sidste 3-4 dage.
Nogen der lige kan sætte en finger på problemet?
Jeg vil gætte på at det er noget med tilførelsen af benzin, men jeg er
ikke uddannet mekaniker.

Nogen gæt?

Henrik

Fra : Niels Bengaard

Dato : 20-07-07 18:47

Hej.

[...]

Ventilerne kan vist hænge på de zetec motorer hvis man kører med for tyk
olie. Når motoren er kold kan de hydrauliske ventillukkere ikke lukke
ventilerne ordentligt.
Angående starteren, så er det måske batteriet der er halvdødt, alternativt
kan der være dårligt stelkabel ved starteren, det havde min brors og det er
vist en typisk fejl.

Mvh Niels

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 20-07-07 21:50

Niels Bengaard skrev:
> [...]
> kan der være dårligt stelkabel ved starteren, det havde min brors og det er

Lige så vidt jeg husker, så er det ikke en zetec motor i en '91er. Jeg
mener først de kom i '92, men jeg kan jo tage fejl.

Jesper

Fra : Tom

Dato : 20-07-07 18:51

"SonofonoS" <henrik@wendelbo-hansen.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Tændrør eller tændkabler

--
Tom

Fra : SonofonoS

Dato : 21-07-07 13:52

On 20 Jul., 22:50, Jesper Jacobsen <jesper.jacob...@host.cybercity.dk>
wrote:

> Lige så vidt jeg husker, så er det ikke en zetec motor i en '91er. Jeg
> mener først de kom i '92, men jeg kan jo tage fejl.
>
> Jesper

Hej - nej jeg mener heller ikke det er zetec motoren der sidder i min.
Ved ikke med zetec-motoren men min er godt nok med elektronisk benzin
insprøjtning. Der står EFI på karburatoren.

Lige en lille opfølgning. Jeg har været ude og fylde lidt olie på, den
var under min. grænsen. Jeg tjekkede også luftfiltret. Der var ingen
synlige syndere. Tændkablerne er der ikke noget galt med. Alle 4 giver
gnist. Jeg har desværre ikke en tændrørsnøgle ved hånden, så jeg kan
ikke tjekke tændrørerne. Det er ikke selve starteren der er noget galt
med eller batteriet. Den starter fint, men som skrevet kan den godt gå
ud igen med det samme. Motoren når at tage et par omgange... Jeg har
som sagt lige været ude og rode og lagde mærke til at når bilen står i
tomgang og jeg trykker på speederen så den får lov at tage lidt
omdrejninger, hvis jeg så slipper speederen er det som motoren går
helt ned unde tomgangs-punktet og motoren ryster ret meget (sikkert på
grund af det lave omdrejningstakl). Den går ikke i stå, men det lyder
til at det er lige på kanten - få sekunder efter står motoren igen i
normal tomgang. Eller så normal som en bil fra '91 kan lyde. :)

Henrik

Fra : Niels Bengaard

Dato : 21-07-07 17:46

[...]

----------------------

Zetec ser sådan ud
http://www.ukcar.com/road_tests/Ford/escort/1.8-ghia-estate/engine-s.jpg
Nu skriver du den starter fint, før skrev du sløv starter, det var dertil
jeg skrev ringe batteri eller dårlig stelkabel på startmotoren. Men hvis den
ikke længere har sløv starter så glem de fejlmuligheder.
Har du en zetec motor, så sørg for fuldsyntetisk 5w30 så går det fint også
med kold motor.

De symptoner du har kan også være falsk luft, prøv evt at sprøjte noget
pronto eller lignende på samlinger og se om den ændrer omdrejninger, eller
gennemgå indsugning for dårlige spændebånd og luftrør.

Mvh Niels

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 21-07-07 19:28

Niels Bengaard skrev:
> [...]

> Har du en zetec motor, så sørg for fuldsyntetisk 5w30 så går det fint også

Hvis der står EFi på motoren er det med 100% sikkerhed IKKE en Zetec
motor. Der står nemlig Zetec på de motorer.

Jesper

Fra : Niels Bengaard

Dato : 21-07-07 22:00

> Hvis der står EFi på motoren er det med 100% sikkerhed IKKE en Zetec
> motor. Der står nemlig Zetec på de motorer.
>
> Jesper

Der står EFI med store bogstaver på indsugningsmanifolden på zetec motorer,
se evt. dette billede.
http://www.autoreview.ru/new_site/year2002/n21/escort/800/ford-06.jpg

Men ventildækslet vil afsløre hvad det er. Er det i alu og med dobbelte
knastaksler er det zetec, er det i stål og med enkelt knast er det vel CVH,
OVH eller hvad de nu hedder.

Mvh Niels

Fra : Tom

Dato : 22-07-07 09:48

wrote:

[...]

Selvfølgelig giver de alle 4 en gnist, ellers ville bilen dårligt nok kunne
køre.
Det kan sagtens være tændkabler eller tændrør selv om du kan se gnister.

--
Tom