Kan/må man fræse 3-4mm af bagsiden på et f
Fra : Autocadster

Dato : 18-07-07 12:24

Kan/må man fræse 3-4mm af bagsiden på et fælgnav ?

Altså sådan så man får fælgen 3-4mm væk fra skærm ?

Autocadster / 2620

Fra : Flottenheimer

Dato : 18-07-07 13:02

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan/må man fræse 3-4mm af bagsiden på et fælgnav ?
>
> Altså sådan så man får fælgen 3-4mm væk fra skærm ?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Autocadster / 2620

Umiddelbart nej, da fælgene er godkendt til salg på den måde de er støbt.
Derfor skal der en ny godkendelse til ved ændring af fælgen som kan påvirke
egenskaberne. Fræser man 3-4 milimeter forringer man den styrke fælgen er
godkendt med. Desuden risikerer man at smide dækket og køre ind i en
vuggestue på udflugt. Vil du godt have 20 småbørn på samvittigheden ?

Fra : Fly Christensen

Dato : 18-07-07 14:49

Flottenheimer wrote:
[snip]
> Desuden risikerer man at smide dækket og køre ind i en
> vuggestue på udflugt. Vil du godt have 20 småbørn på samvittigheden ?

Det kommer vel an på, hvis unger det er...

Fly

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-07-07 21:52

*ROFL*

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Autocadster

Dato : 18-07-07 14:57

Flottenheimer kom med denne ide:
> [...]
> godkendt med. Desuden risikerer man at smide dækket og køre ind i en
> vuggestue på udflugt. Vil du godt have 20 småbørn på samvittigheden ?

Men hvis jeg kunne få dem godkendt med 3-4mm mindre så var alt. ok ?
her er vist tale om en der tror blindt på alt bare det er godkendt.

Har i øvrigt 2 småbørn på samvittigheden, og uha det bliver dyrt ind
til den dag de flytter hjemmefra

Og lige for at du ikke skal ryge sidelæns, ja så har vi også en spritny
Toyota der står som den stod da den blev godkendt... de omtalte fælge
sider på et stykke "legetøj" jeg har

Autocadster / 2620

Fra : Martin Vollert

Dato : 18-07-07 14:01

Autocadster skrev:
> Kan/må man fræse 3-4mm af bagsiden på et fælgnav ?
>
> Altså sådan så man får fælgen 3-4mm væk fra skærm ?

Hvis der er gods nok tilbage på navet (der plejer at være rigeligt)
efter du har fjernet de 3-4mm kan du jo godt, men jeg er ret sikker på
man ikke må, men igen så er det jo kun dig der ved det

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 18-07-07 14:22

Martin Vollert wrote:

> Hvis der er gods nok tilbage på navet (der plejer at være rigeligt)
> efter du har fjernet de 3-4mm kan du jo godt, men jeg er ret sikker
> på man ikke må, men igen så er det jo kun dig der ved det

I hvert fald lige indtil der er nogen andre der opdager det, men sådan
er det jo med alting...

Fatter ikke folk er så ligeglade med sikkerheden (deres egen og andres)
når det gælder konstruktive ændringer på biler. Bare det ser fedt ud,
ikke?

Mvh
Steen

Fra : Martin Vollert

Dato : 18-07-07 15:55

Steen Schmidt skrev:

> [...]
>
> Fatter ikke folk er så ligeglade med sikkerheden (deres egen og andres)
> når det gælder konstruktive ændringer på biler. Bare det ser fedt ud,

Har du nogensinde bagsiden af en fælg ?? så ville du også vide at der
er rigeligt gods på navet til at fræse 3-4mm af, hvordan tror du måske
at producenten laver de forskellige indpresnings dybde.

Fra : KASO

Dato : 18-07-07 17:43

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.invalid> skrev i en meddelelse

> Har du nogensinde bagsiden af en fælg ?? så ville du også vide at der er
> rigeligt gods på navet til at fræse 3-4mm af, hvordan tror du måske at
> producenten laver de forskellige indpresnings dybde.

Ahh - og hvordan ved du så, at den aktuelle fælg ikke er en af dem, som
producenten allerede_har_ drejet ned til minimumstykkelse?

Fra : Martin Vollert

Dato : 19-07-07 15:09

KASO skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.invalid> skrev i en meddelelse

> Ahh - og hvordan ved du så, at den aktuelle fælg ikke er en af dem, som
> producenten allerede_har_ drejet ned til minimumstykkelse?

I det aktuelle tilfælde vil jeg godt væde en årsløn på at hvis han
drejer 3-4mm af navet så vil fælgen fungere og køre upåklagelig i resten
af dens levetid.
Så kan folk komme med deres dommedagsprofetier alt de vil.

Fra : Martin Vollert

Dato : 19-07-07 15:13

Martin Vollert skrev:

> [...]
> resten af dens levetid.
> Så kan folk komme med deres dommedagsprofetier alt de vil.

Men ellers glemte jeg lige, han kan jo se om han kan finde en fælg magen
til med den indpresnings dybde han har tænkt sig at gå ned til, så er
hans jo ikke ved minimumsmål.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 19-07-07 15:51

Martin Vollert wrote:

> [...]

Nu er det ikke sikert din årsløn dækker de skader der kan være
resultatet...

> Men ellers glemte jeg lige, han kan jo se om han kan finde en fælg
> magen til med den indpresnings dybde han har tænkt sig at gå ned til,
> så er hans jo ikke ved minimumsmål.

Igen; forudsat de to fælge er konstrueret ens.

Mvh
Steen

Fra : Martin Vollert

Dato : 19-07-07 16:33

Steen Schmidt skrev:

> Nu er det ikke sikert din årsløn dækker de skader der kan være
> resultatet...

Joo for der sker ikke noget.. det er bare noget du postulere.

> Igen; forudsat de to fælge er konstrueret ens.

Jeg vil tro at en fælg af et bestemt mærke, model og størrelse er
konstrueret ens.
Men inden du fortsætter med død og ulykke så kig lige på en lineal og se
hvor meget 3-4mm er, hvis fælgen ikke kan holde til det bliver fjernet
fra anlægsfladen ja så tvivler jeg på den kan holde til noget alligevel.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-07-07 17:34

> Men inden du fortsætter med død og ulykke så kig lige på en lineal og se
> hvor meget 3-4mm er, hvis fælgen ikke kan holde til det bliver fjernet fra
> anlægsfladen ja så tvivler jeg på den kan holde til noget alligevel.

Hvis 3-4 mm ikke betyder særlig meget, så fræs du det bare af dit topstykke.

Jeg ville ikke svække fælgen på den måde der er omtalt.
Det er ikke kun det at der er tale om 3-4 mm.
Det afgørende er hvor de der 3-4 mm sidder.
For mig at se, så sidder de et sted hvor det er uforsvarligt at gøre det.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Martin Vollert

Dato : 19-07-07 18:34

Uffe Bærentsen skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis 3-4 mm ikke betyder særlig meget, så fræs du det bare af dit topstykke.

??? jeg ser ikke lige sammenhængen.

> Jeg ville ikke svække fælgen på den måde der er omtalt.
> Det er ikke kun det at der er tale om 3-4 mm.
> Det afgørende er hvor de der 3-4 mm sidder.
> For mig at se, så sidder de et sted hvor det er uforsvarligt at gøre det.

Nå, gå nu lige ud og kig på bagsiden af en alufælg igen.
Nu har jeg lige været ude og kigge på 2 forskellige fælge og på dem kan
man snildt fjerne op til 7mm fra anlægsfladen uden at man kommer ned i
noget der kunne svække fælgen.
Jeg vil faktisk sige at de ville blive stærkere fordi på begge to bliver
anlægsfladen størrer uden at man kommer ind i selve fælgen.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-07-07 19:00

> ??? jeg ser ikke lige sammenhængen.

Det var for at sige at det bestemt ikke er ligegyldigt hvor de mm sidder
henne.

> [...]
> Jeg vil faktisk sige at de ville blive stærkere fordi på begge to bliver
> anlægsfladen størrer uden at man kommer ind i selve fælgen.

og?
Jeg er ikke i stand til at udføre de beregninger der er nødvendige,
for at kunne afgøre om fælgen svækkes for meget eller ej.

Er du i stand til at udføre de beregninger?
Husk, det _skal_ være beregninger, ikke vurderinger.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Steen Schmidt

Dato : 19-07-07 20:41

> Jeg vil faktisk sige at de
> ville blive stærkere fordi på begge to bliver anlægsfladen størrer
> uden at man kommer ind i selve fælgen.

Lige præcis hér beviser du at du ikke magter at vurdere dette emne. De
bliver simpelthen stærkere af at få bortfræst materiale?

Med mindre fræsningen fjerner decidrede materialefejl tager du fejl.
Såre simpelt.

Mvh
Steen

Fra : Martin Vollert

Dato : 20-07-07 03:42

Steen Schmidt skrev:

> [...]
> bliver simpelthen stærkere af at få bortfræst materiale?
>
> Med mindre fræsningen fjerner decidrede materialefejl tager du fejl.

Og lige præcis her bevise DU at du ikke magter at tro på andre end dig
selv
Manden har nu fået af vide fra producenten at grundfælgen er den samme,
men ET er blot drejet af til de forskellige mål som kræves.
Så der røg din teori, jeg vil igen anbefale dig og gå ud og kigge på
bagsiden af en alufælg.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 20-07-07 20:50

Martin Vollert wrote:

> Og lige præcis her bevise DU at du ikke magter at tro på andre end
> dig selv

Øh, nej?

> Manden har nu fået af vide fra producenten at
> grundfælgen er den samme, men ET er blot drejet af til de forskellige
> mål som kræves. Så der røg din teori,

Overhovedet ikke. Ovenstående betyder ikke at dette er tilfældet på
alle fælge, ej heller at der ikke var tale om en fælg der allerede var
på maksimal ET.

Jeg har ikke påstået fælge ikke kunne være produceret som du beskriver,
jeg har blot argumenteret for at DU ikke kunne vide om det galdt i
dette tilfælde.

Nu står så blot tilbage at håbe at "producentens" oplysninger er
korrekte, og at affræsningen ikke svækker materialets struktur og
dermed styrke.

> jeg vil igen anbefale dig og
> gå ud og kigge på bagsiden af en alufælg.

Det har jeg skam gjort masser af gange.

Mvh
Steen

Fra : Autocadster

Dato : 19-07-07 20:49

Uffe Bærentsen skrev:
> [...]

> Det afgørende er hvor de der 3-4 mm sidder.
> For mig at se, så sidder de et sted hvor det er uforsvarligt at gøre det.

Smart sammenligning... øh NOT :/

Autocadster / 2620

Fra : Autocadster

Dato : 19-07-07 20:48

Martin Vollert kom med følgende:
> Men ellers glemte jeg lige, han kan jo se om han kan finde en fælg magen til
> med den indpresnings dybde han har tænkt sig at gå ned til, så er hans jo
> ikke ved minimumsmål.

Hov den kunne du godt have ventet med

Autocadster / 2620

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-07-07 20:54

> Men ellers glemte jeg lige, han kan jo se om han kan finde en fælg magen
> til med den indpresnings dybde han har tænkt sig at gå ned til, så er hans
> jo ikke ved minimumsmål.

Så vil jeg da også anbefale en vejning af fælgene.
Hvis den der ser ud til at være fræset så også vejer mindre,
så er der sandsynlighed for at producenten gør som du beskriver.
Hvis vægten derimod _ikke_ er lavere, hvad så?
Så må der jo sidde mere materiale andre steder, gæt selv hvad det betyder.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Martin Vollert

Dato : 20-07-07 03:45

Uffe Bærentsen skrev:

> Hvis vægten derimod _ikke_ er lavere, hvad så?
> Så må der jo sidde mere materiale andre steder, gæt selv hvad det betyder.

Jamen det gør der jo så ikke..

Fra : Autocadster

Dato : 19-07-07 20:47

Martin Vollert skrev den 19-07-2007:
> I det aktuelle tilfælde vil jeg godt væde en årsløn på at hvis han drejer
> 3-4mm af navet så vil fælgen fungere og køre upåklagelig i resten af dens
> levetid.

Her ved nogen få altid bedre, har nu fået mail fra producenten, der
oplyser at samme fælg laves fra ET38-46 og at det er samme grundfælg
man bruger til de forskellige... så det er ikke et problem, nu mangler
jeg blot et sted at få det gjort

> Så kan folk komme med deres dommedagsprofetier alt de vil.

Den er der rigtig mange af her :/

Autocadster / 2620

Fra : Martin Vollert

Dato : 20-07-07 03:31

Autocadster skrev:

> [...]
> oplyser at samme fælg laves fra ET38-46 og at det er samme grundfælg
> man bruger til de forskellige... så det er ikke et problem, nu mangler

Jamen tro mig det er garanteret ikke godtnok til "dem"

> Den er der rigtig mange af her :/

Ja desværre.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-07-07 16:28

> [...]

Kan hermed se at OE har smidt indlæg væk

Så mangler der jo blot at finde det maskinværksted der vil udføre arbejdet.
Det ville måske også være en god ting at have den slags oplysninger på
papir.

> Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will
> miss things.

Det gør du uanset hvad.
Men måske du får en god ide

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Autocadster

Dato : 20-07-07 20:21

Uffe Bærentsen kom med følgende:
> [...]

> Det ville måske også være en god ting at have den slags oplysninger på papir.

Konge du citerer 2i1 (måske endda 4i1)... hvad vil du sige ?

Autocadster / 2620

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-07-07 13:35

Martin Vollert" <"Mit fornavn wrote:

> I det aktuelle tilfælde vil jeg godt væde en årsløn på at hvis han
> drejer 3-4mm af navet så vil fælgen fungere og køre upåklagelig i
> resten af dens levetid.

Klar nok. Det væddemål vil du jo osse vinde selvom levetiden kun er fem
minutter

Ebbe

Fra : Steen Schmidt

Dato : 18-07-07 17:57

Martin Vollert wrote:

> Har du nogensinde bagsiden af en fælg ??

Ja, det har jeg masser af gange, forudsat du taler om "set".

> så ville du også vide at der er rigeligt gods på navet til
> at fræse 3-4mm af, hvordan tror du måske at producenten laver
> de forskellige indpresnings dybde.

Har du en styrkeberegning der understøtter at der er rigeligt med gods?

Du ved hverken hvilken model fælg der er tale om eller hvilken
indpresningsdybde der tages udgangspunkt i. Ej heller ved du om
fælgproducenten producerer forskellige typer af samme fælg, afhængig af
om der er meget eller lidt gods tilbage efter slutfræsning iht.
indpresning. Der kan eksempelvis være forskel på materialelegering,
styrkegivende detaljer (ribber indvendig i eger osv.) og der kan være
forskel i slutbehandling (hærdning og deslige) - alt sammen på
øjensynligt ens fælge. Har du spekuleret over hvordan fræsningen i
øvrigt påvirker materialets styrke? Her taler jeg både mekanisk og
termisk.

Det er præcis en udtalelse som din der understreger, hvor få mennesker
der egentlig er i stand til at træffe en fornuftig beslutning omkring
hvornår noget er forsvarligt er hvornår det ikke er. Derfor er der
regler, så kommer man ikke i tvivl. Verden er ikke helt så simpel som
de mange går og tror.

Hver gang min søn siger "øj der holder en fed bil", så ser jeg desværre
kun en voldbollet ulovlig slæde uden hjerne bag rattet.

Og så er der serveret for alle de dér "og du kører aldrig for
stærkt?"...

Mvh
Steen

Fra : John Sahl

Dato : 18-07-07 14:25

Autocadster wrote:
> Kan/må man fræse 3-4mm af bagsiden på et fælgnav ?

Du må med garanti ikke, men hvis der er gods nok i fælgen, så ser jeg intet
problem i det. Bare det bliver lavet "håndværksmæssigt korrekt"

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-07-07 14:36

"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse

> Du må med garanti ikke, men hvis der er gods nok i fælgen, så ser jeg
intet
> problem i det. Bare det bliver lavet "håndværksmæssigt korrekt"

Jeg vil anbefale at dreje det overskydende materiale væk, hvis ikke du
får det rettet 112% op i fræseren kommer hjulet til at slingre.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Autocadster

Dato : 18-07-07 14:43

Brian Sørup tastede følgende:
> "John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil anbefale at dreje det overskydende materiale væk, hvis ikke du
> får det rettet 112% op i fræseren kommer hjulet til at slingre.

Ikke forstået, har tænkt at få fræset hele anligs fladen...

Autocadster / 2620

Fra : Autocadster

Dato : 18-07-07 14:44

Autocadster forklarede:
> Brian Sørup tastede følgende:

> Ikke forstået, har tænkt at få fræset hele anligs fladen...

anligs fladen = anlægsfladen

Autocadster / 2620

Fra : John Sahl

Dato : 18-07-07 14:55

Brian Sørup wrote:
> Jeg vil anbefale at dreje det overskydende materiale væk, hvis ikke du
> får det rettet 112% op i fræseren kommer hjulet til at slingre.

Helt enig. Faktisk ligger der et firma som tidligere har udført dette stunt
for folk ikke så langt fra dig Brian

Fra : Autocadster

Dato : 18-07-07 14:58

Den 18-07-2007, skrev John Sahl:

> Helt enig. Faktisk ligger der et firma som tidligere har udført dette stunt
> for folk ikke så langt fra dig Brian

Speak up please 8-o

Autocadster / 2620

Fra : John Sahl

Dato : 18-07-07 15:56

Autocadster wrote:

> Speak up please 8-o

Sorry, det var tæt på Brian som bor i Vendsyssel, jeg kender desværre ikke
nogen her ovre på Sjælland. Men måske fælgsmeden i Ringsted kan hjælpe?

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-07-07 21:54

> Helt enig. Faktisk ligger der et firma som tidligere har udført dette
stunt
> for folk ikke så langt fra dig Brian

Jah, der ligger et firma 700meter fra min bopæl der har drejebænke der
tager op til 1000mm i diameter, og jeg kan køre med dem allesammen, dog
ikke på een gang...

--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Leo Jensen

Dato : 18-07-07 15:51

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse

> intet

Det rigtigt svære er at vurdere, hvor meget der skal være tilbage, for at
det er stærkt nok. Jeg er maskiningeniør og jeg ville ikke gøre det med
mindre jeg havde en nogenlunde tilsvarende fælg i hånden med markant mindre
godstykkelse i det område der skal bearbejdes. Ikke bare svarende til det du
ender op med, men 6-8 mm mindre. Alu er et 'slapt' materiale, og det er
vigtigt at hjulene bliver hvor de skal være...
Nogle fælge er støbt til at kunne produceres med forskellig ET ved at der
drejes mere eller mindre af. Hvis det gods du fjerner ligner noget, der bare
tjener som 'spacer' kan du sagtens fjerne det, men lovligt er det nok ikke.
Husk at rette ET-angifelsen på fælgen...

> Jeg vil anbefale at dreje det overskydende materiale væk, hvis ikke du
> får det rettet 112% op i fræseren kommer hjulet til at slingre.

Ja, og det gør det det også, hvis det ikke rettes 112% op i drejebænken.
Ingen forskel på det overhovedet.

Leo

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-07-07 21:59

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, og det gør det det også, hvis det ikke rettes 112% op i
drejebænken.
> Ingen forskel på det overhovedet.

Det har du ret i, men det er IMO meget lettere at kontrollere
opspændingen i drejebænken.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : John Sahl

Dato : 18-07-07 16:18

Autocadster wrote:
> Kan/må man fræse 3-4mm af bagsiden på et fælgnav ?
>
> Altså sådan så man får fælgen 3-4mm væk fra skærm ?

Lige en ting.. Jeg tvivler på at der reelt i praksis er et problem med
montering af fælge hvis det kun er de 3-4mm som er forskellen.

Så test det lige i praksis inden i begynder at fjerne materiale fra fælgene

Fra : Autocadster

Dato : 18-07-07 19:53

John Sahl sendte dette med sin computer:

> Lige en ting.. Jeg tvivler på at der reelt i praksis er et problem med
> montering af fælge hvis det kun er de 3-4mm som er forskellen.

> Så test det lige i praksis inden i begynder at fjerne materiale fra fælgene

Done... 18" kan side der på nær 0.5mm, så hvis den får 3-4mm af fælgnav
+ fra 215-40-18 til 205-40-18 i dæk, tja så må den være barberet

Autocadster / 2620

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-07-07 22:00

> John Sahl sendte dette med sin computer:

> Done... 18" kan side der på nær 0.5mm, så hvis den får 3-4mm af
fælgnav
> + fra 215-40-18 til 205-40-18 i dæk, tja så må den være barberet

Sørg lige for at checke om der er plads indad mod ophæng/støddæmpere.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Autocadster

Dato : 19-07-07 09:17

Brian Sørup kom med følgende:
> "Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Sørg lige for at checke om der er plads indad mod ophæng/støddæmpere.

Det er der, er kontrolleret 10x

Hvis man går fra 215 > 205 giver det så -5mm på dækbrede både ind og ud
?

Autocadster / 2620

Fra : John Sahl

Dato : 19-07-07 09:29

Autocadster wrote:
> Hvis man går fra 215 > 205 giver det så -5mm på dækbrede både ind og
> ud ?

I teorien så ja, men i kan ikke regne med at det er præcist 5mm, der er
forskel både indenfor samme mærke dæk, men specielt fra mærke til mærke,
selv på ens størrelse dæk.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 18-07-07 19:54

> [...]

Man kan meget bare man ikke bliver taget med bukserne nede, men bolt/møtrik
længde kunne blive et problem..

-Leon

Fra : Karsten Andersen

Dato : 21-07-07 07:15

Wed, 18 Jul 2007 20:54:03 +0200, skrev Leon Hulstroem, på 14 linier, i
<469e61c5$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

>"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse

>Man kan meget bare man ikke bliver taget med bukserne nede, men bolt/møtrik
>længde kunne blive et problem..
>
>-Leon

Nemmerlig du mangler og få data om anlægsfladerne for bolte/møtrik
ikke bliver lavet før ET målet
Ved med mine Fælge selv om jeg kan dreje 7mm af fra bagsiden bliver
godstykkelsen for lille ved boltene.

--
MVH Karsten
Horsens