kan man køre uden aircon "gas"
Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 09:12

Hej...

min aricon pump er gået i stykker har fået fat i en ny men nu er spørgsmålet
kan jeg vente med at få fyldt "gas" på aricon anlæget de 2-3 uger til min
mekaniker har ferie eller skal jeg ud og finde en anden?!?!
kan pumpen holde til at køre uden "Gas"??

hvad koster det egentligt at få fyldt det op(Ford mondeo mener der står
700g) nogle det kender et billigt sted i nærheden af Vejle???

Anders

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-07-07 09:34

anders skrev:

> kan pumpen holde til at køre uden "Gas"??

Virker den så overhovedet?

> hvad koster det egentligt at få fyldt det op

"Vi" giver 900 kr. hernede (har dog hørt om billigere tilfælde rundt
omkring, mener jeg.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 09:43

"Hans Paulin (6310) skrev:
> Virker den så overhovedet?

> "Vi" giver 900 kr. hernede (har dog hørt om billigere tilfælde rundt
> omkring, mener jeg.
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://kortlink.dk/2hsd
__________________________

Hej...

jamen den sidder jo sammen med alt det andet på kileremmen så man kan ikke
bare pille den fra... den pumpe der er på nu har sat sig jeg har tidliger
skrevet ind om problemet at min bil ikke ville starte det var aricon pumpen
det havde sat sig og på en eller anden måde fået den kileremshjul der drives
af motoren til at falde af og kile sig fast så motoren ikke ville dreje
rundt....

nu vil jeg bare ha sat en ny pumpe på så bilen kan køre igen om aircon
virker betyder ikke noget jeg vil bare ikke ødelægge den nye pumpe...

Anders

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-07-07 09:48

anders skrev:

> nu vil jeg bare ha sat en ny pumpe på så bilen kan køre igen om aircon
> virker betyder ikke noget jeg vil bare ikke ødelægge den nye pumpe...

Okay!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-07-07 10:19

> [...]
>
> hvad koster det egentligt at få fyldt det op(Ford mondeo mener der står
> 700g) nogle det kender et billigt sted i nærheden af Vejle???

Der er ikke noget problem i at køre uden gas.
Husk når du skifter at gøre det forholdsvis hurtigt, alternativt sætte en
tæt pose over de åbne rør, ellers suger tørfilteret vand fra det fri og så
virker det ikke mere.
Når du skal have fyldt på igen, så husk der skal en del olie på kompressoren
med mindre du har en der er fyldt allerede.

Mvh Niels

Fra : claus b. p.

Dato : 18-07-07 15:45

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> wrote in message

> [...]
> Når du skal have fyldt på igen, så husk der skal en del olie på
> kompressoren med mindre du har en der er fyldt allerede.

Jeg læser nu allevegne at den hyppigste grund til at aircon kompressoren
står af er, at den kører tør for gas. Så det er ikke et eksperiment jeg
ville udsætte min bil for.

/Claus

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-07-07 18:27

> Jeg læser nu allevegne at den hyppigste grund til at aircon kompressoren
> står af er, at den kører tør for gas. Så det er ikke et eksperiment jeg
> ville udsætte min bil for.
>
> /Claus

Så må der være fejl på systemet, for hvis der er for lidt gas på kan
kompressoren slet ikke slå til.
Det må være for lidt olie i systemet du mener?

Mvh Niels

Fra : Peter Anskjær

Dato : 18-07-07 18:34

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse

> Så må der være fejl på systemet, for hvis der er for lidt gas på kan
> kompressoren slet ikke slå til.
> Det må være for lidt olie i systemet du mener?

Mjaa, det kan den jo godt, men den stopper hurtigt igen da den suger sig
ned, men hvis det står på i længere tid vil man jo stadigvæk få en del
driftstimer hvor olien højst sandsynligt ligger i kondensator og fordamper.
Derudover vil det muligvis også give nogle varmeproblemer da kompressoren
ikke når at blive kølet ned overhovedet.

Mvh
Peter

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-07-07 22:09

> [...]
> fordamper. Derudover vil det muligvis også give nogle varmeproblemer da
> kompressoren ikke når at blive kølet ned overhovedet.

Jeg mener olien ligger i kompressoren og tørfilteret, jeg har lige skiftet
fordamper og der kom nul olie ud af den.
Kompressoren er da ikke kølet på nogen biler og den kan da køre uafbrudt
uden problemer.

Mvh Niels

Fra : Peter Anskjær

Dato : 19-07-07 06:47

> Jeg mener olien ligger i kompressoren og tørfilteret, jeg har lige skiftet
> fordamper og der kom nul olie ud af den.

Det kommer an på flere ting hvor olien ligger, men der kan sagtens hobe sig
olie op i fordamperen hvis anlægget har manglet kølemiddel. Nu er det jo så
ret små mængder olie der er på, så det vil jo ikke løbe ud i stride strømme.
Men olien cirkuleres jo, så hvis der mangler kølemiddel vil tryk og flow
lige pludseligt betyde at olien ikke kommer videre fra i første omgang
kondensatoren, når der så er kommet en olielomme vil dette blive skudt
afsted, derefter vil det strande i fordamperen indtil der der er en
olielomme. Dette er selvfølgeligt medmindre at der er hældning hele vejen
fra drøvlingen til kompressoren.

> Kompressoren er da ikke kølet på nogen biler og den kan da køre uafbrudt
> uden problemer.

Nej, der er selvfølgeligt ikke en elektromotor der skal køles, men
ventilpladerne kan jo ikke tåle ubegrænset varme. Men i dette tilfælde hvor
anlægget er uden kølemiddel vil det jo selvfølgeligt nok ikke give et
problem da stort set ingenting komprimeres og der derved ikke udvikles nogen
særlig varme. Det er i grunden nok ret teoretisk når det kommer til
autoaircondition og R134a.

Mvh
Peter

Fra : Peter Anskjær

Dato : 18-07-07 18:03

"anders" <ae(snabel-a)givskudnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvad koster det egentligt at få fyldt det op(Ford mondeo mener der står
> 700g) nogle det kender et billigt sted i nærheden af Vejle???

Det er lidt svært at forstå det du skriver, har du skiftet kompressoren
allerede?
Hvis du allerede har skiftet den kommer det lidt an på om du har klimaanlæg
eller aircondition, altså om det er manuelt eller automatisk. Hvis det er
manuelt kan du bare lade være med at tænde for det, så trækker
magnetkoblingen ikke og kompressoren kører bare på frihjul. Hvis det er
automatisk kan du nok have svært ved at undgå at magnetkoblingen trækker.
Hvis den gør det og anlægget er uden kølemiddel får du ikke smurt
kompressoren da olien ikke cirkuleres og så kan der opstå problemer.

Mvh
Peter

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-07-07 18:29

> [...]
> Hvis den gør det og anlægget er uden kølemiddel får du ikke smurt
> kompressoren da olien ikke cirkuleres og så kan der opstå problemer.

Man kan pille kablet af til koblingen hvis man frygter den trækker.
Men på klimaanlæg og AC systemer er der mig bekendt altid en lavtryksføler,
der er serieforbundet med magnetkoblingen og bryder signalet, hvis der er
lavt tryk. Alternativt kan man tage stikket af den.

Mvh Niels

Fra : Peter Anskjær

Dato : 18-07-07 18:36

> [...]
> lavtryksføler, der er serieforbundet med magnetkoblingen og bryder
> signalet, hvis der er lavt tryk. Alternativt kan man tage stikket af den.

Det har du selvfølgeligt ret i. Mht det lave tryk kommer det jo lidt an på
hvor meget kølemiddel der har været bundet i olie i systemet, der kan jo
stadigvæk godt være lidt tryk på systemet efter kompressorskift hvis
anlægget ikke har været åbnet så langt tid, dette kan være nok til at
aktivere lavtrykspressostaten og derved resultere i en masse start/stop.
Derudover bliver hele systemet også varmet op under kørsel hvorved trykket
stiger i forhold til da kompressoren blev skiftet.

Mvh
Peter

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-07-07 22:06

> [...]
> Derudover bliver hele systemet også varmet op under kørsel hvorved trykket
> stiger i forhold til da kompressoren blev skiftet.

Jeg ville nu mene at hvis rørene har været adskilte, så er der 0 tryk i
systemet.

Mvh Niels

Fra : Peter Anskjær

Dato : 19-07-07 06:30

> Jeg ville nu mene at hvis rørene har været adskilte, så er der 0 tryk i
> systemet.

Højst sandsynligt, men det kommer an på hvor meget kølemiddel der er bundet
i olien i systemet. Derudover er hele anlægget sikkert stuetemperatur når
kompressoren skiftes, tryk og temperatur hænger jo sammen, så det kølemiddel
der bliver frigivet fra olien efter kompressorskiftet når den har haft tid
til at stå og gasse af, det kan give lidt tryk på systemet når kondensator
mm varmes op af motoren. Jeg ved det er teoretisk, men jeg tror det i nogle
tilfælde kan være nok til at trigge lavtrykspressostaten.

Mvh
Peter

Fra : Per O.

Dato : 18-07-07 19:44

> [...]
>
> hvad koster det egentligt at få fyldt det op(Ford mondeo mener der står
> 700g) nogle det kender et billigt sted i nærheden af Vejle???

Jeg kørte for nogle år siden i cirka en måned uden gas på min aircon. Fik
rep utætheden hos http://www.nicolaisenauto.dk/ og så kørte det igen uden
problemer.

Per O.