hva går det gal...
Fra : Ukendt

Dato : 13-07-07 10:46

Hej...

min bil er MEGET dum... kørte fra hjemmet og til dagplejemor 400m var inde
og smide knægten af..
går ud til bilen og prøver at starte.... men men men... den motoren drejer
IKKE rundt.. pis...
sidste gang det skete skulle der bare et nyt batteri til... fik købt et
nyt... men nej heller ikke det...
prøvede at løbe den igang sammen med en mekaniker men nej... han siger at
han ikke kunne mærke den tog ved overhovedet...
prøvede at starte den med en anden bil men nej den virkede ikke....
hans dom ud fra bare at have set bilen ude fra uden at skille noget ad...
enten en tandrem eller en ny starter...
hvad med jer har i nogle gode foreslag????

bilen er en mondeo fra 1997 1,8 motor....

HÅBER PÅ HURTIGT SVAR...

Anders

Fra : Brian Søgaard

Dato : 13-07-07 11:08

anders skrev:
> [...]
> enten en tandrem eller en ny starter...
> hvad med jer har i nogle gode foreslag????
>
> bilen er en mondeo fra 1997 1,8 motor....

Lyt til den mekker og få købt en ny starter. Lyder som den der er helt
død. Den er hurtig at pille af og når den er taget af kan i teste om den
går ind ved at smide strøm på den. Hvis den virker kan det være kransen
på svinghjulet der er løs.

--
Brian
....fat people are harder to kidnap

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-07 11:16

"Brian Søgaard" skrev:

> [...]
> går ind ved at smide strøm på den. Hvis den virker kan det være kransen på

____________________________

hej brian...

tak for svaret... håber også det er starten.... må se om huggeren har
en.....

hvis andre er af samme mening eller har andre meninger så kom bare med
dem...
ideen blive prøvet af om 1-2 timer når min svoger(brian) kommer med
værktøj...

Anders

Fra : René Løweneck

Dato : 13-07-07 12:27

Hej Anders !

> [...]
> prøvede at starte den med en anden bil men nej den virkede ikke....
> hans dom ud fra bare at have set bilen ude fra uden at skille noget ad...

Det kunne godt lyde som starteren ikke har det så godt. Hvis du giver den et
par slag, så kan det være at den kan starte.

Det er mest sandsynligt, at det er kullene i starteren, som det er galt med.
Når kullene er godt slidte, er det ikke altid de når ind til akselen af sig
selv. Derfor kan et par slag på starterhuset lige give kullene det chock, så
de kommer ind på akselen. Men det giver dig kun nogle dage på denne måde.

Så få skiftet kullene eller alternativt hele starteren.

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : alexbo

Dato : 13-07-07 12:51

"anders" skrev

> hans dom ud fra bare at have set bilen ude fra uden at skille noget ad...
> enten en tandrem eller en ny starter...
> hvad med jer har i nogle gode foreslag????

Ny mekaniker.
Hvis starteren er defekt prøver bilen slet ikke at starte, det kan ikke
forveksles med en knækket tandrem.
Hvis tandremmen er knækket forsøger bilen at starte, den snurrer rundt men
starter ikke, det kan ikke forveksles med defekt starter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 13-07-07 13:51

On Fri, 13 Jul 2007 11:45:55 +0200, "anders"
<ae(snabel-a)givskudnet.dk> wrote:

> [...]
>og smide knægten af..
> går ud til bilen og prøver at starte.... men men men... den motoren drejer

Klart - hvorfor overhovedet starte bilen for 400 meter? Sådan tænkte
din bil også og så gad den ikke mere

Fra : Martin Vollert

Dato : 13-07-07 14:55

Henning skrev:

> Klart - hvorfor overhovedet starte bilen for 400 meter? Sådan tænkte
> din bil også og så gad den ikke mere

Det kunne jo være han skulle på arbejde bagefter ??

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-07 15:06

"Martin Vollert" skrev...
> Det kunne jo være han skulle på arbejde bagefter ??
>
> --
> Hilsen Martin
_______________________________

1-0 til martin jeg skulle køre 30km på arbejde efter, men nej, fik en
fridag... har haft starter ude den virker den springer frem og den drejer
når den er ude... tandremmen er ikke sprunget... så er på bar bund igen...
har tænkt på om det kan være et relæ eller sådan noget...

man kan se at tandremmen bevæger sig lidt når man prøver at starte... og den
kan også skubbes lidt hvis man skubber bilen hvor efter man sætte den i gear
i farten...

andre der kan hjælpe?!?!?

Anders

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 13-07-07 18:48

"anders" <ae(snabel-a)givskudnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den kan også skubbes lidt hvis man skubber bilen hvor efter man sætte den

Det kan vel godt være kullene, hvis du prøver starteren uden belastning er
det ikke sikkert den kan køre med belastning.

/Carsten

Fra : claus b. p.

Dato : 14-07-07 01:02

"anders" <ae(snabel-a)givskudnet.dk> wrote in message

> [...]
> den kan også skubbes lidt hvis man skubber bilen hvor efter man sætte den

Så situationen er at starteren ikke kan dreje motoren rundt?! Der er
grundlæggende 3 fejlmuligheder:
1: Motoren vil ikke lade sig dreje rundt
2: Starteren har ikke kraft nok til at dreje motoren
3: Der er ikke strøm nok til at trække startermotoren.

1: Ser man hvis fx. bilen har stået stille så længe så stemplerne er rustet
fast, eller en revne i fx. topstykke eller toppakning har fyldt en cylinder
med vand. Det er nok udelukket i dit tilfælde.

2: Endelejerne er glidelejer, hvis de er slidt eller kullene er slidt ned,
vil det hele kunne gå fast.

3: Hvis batterispændingen dykker så lys og kontrollamper går ud eller kun
lyser svagt, så har batteriet ikke kraft nok. Hjælper det ikke at lade det
op, er det defekt. Dog er der den mulighed at stelledningen, som går fra
batteriets - (minus) til et sted på motorblokken, ikke er skruet ordentlig
fast. + ledningen fra batteriet til startermotoren skal selvfølgelig også
være skruet stramt til.
Endelig er den solenoide der trækker tandhjulet frem så det går i hak med
tandkransen på svinghjulet jo også et relæ, der slutter strømmen til
startermotoren.

Hvis starteren trækker motoren rundt, men der ikke kommer liv i motoren, er
det en helt anden situation.

Så, givet dine oplysninger, ville jeg også mistænke selve startermotoren.

/Claus
/Claus