Så fik de gamle handlet ny bil...
Fra : Frederik C

Dato : 11-07-07 14:50

Det skulle have været en BMW 335i manuel.

Det blev en 325i aut. Oh well, forældrene er blevet lidt magelige på deres
gamle dage.

Den kommer også med det store klimaanlæg i grafit grå med mørkt indtræk.

Det bliver en 2008 model. Er der nogen, som ved, hvad (om noget) der sker
med 325i'eren der?

En forhandler siger 3,0 liters motor med 230 hk (som i USA) og
benzinbesparende ting og sager.

En anden forhandler siger 2,5 liters motor 218 hk og benzinbesparende ting
og sager.

En sidste forhandler siger ingenting...

Internettet siger lidt af det hele..

Nogen der har sikker information?

Mvh.

Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-07 15:04

Frederik C wrote:
> Det skulle have været en BMW 335i manuel.
>
> Det blev en 325i aut. Oh well, forældrene er blevet lidt magelige på
> deres gamle dage.

Der er da kæmpe forskel på en 325 og en 335 rent ydelsesmæssigt!
En 320 manuel er jo næsten direkte sløv, så en 325 med aut.gear lyder ikke
som nogen vildbasse, især ikke hvis udgangspunktet var en 335 med manuel
gear. Men det kan være at aut.gearkassen passer fint til 325'eren.

> [...]
> benzinbesparende ting og sager.
>
> En anden forhandler siger 2,5 liters motor 218 hk og benzinbesparende

Øh har de købt en bil uden at vide hvilken motor der ligger i den?

MVH Steen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-07-07 15:06

Hej!

Steen F. wrote:
> Øh har de købt en bil uden at vide hvilken motor der ligger i den?

Det plejer ellers at være et typisk tegn på, at en kvinde har købt bilen

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-07 15:30

Kim Voss Schrader wrote:
> Det plejer ellers at være et typisk tegn på, at en kvinde har købt
> bilen

Ja, jeg var ogslå lige ved at skrive, at det nok var lillemor der havde fået
det sidste ord.

Fra : Bjarne

Dato : 11-07-07 15:06

"Frederik C" <info@duelundaudio.com> wrote in message
> [...]
> benzinbesparende ting og sager.
>
> En anden forhandler siger 2,5 liters motor 218 hk og benzinbesparende ting

det skulle undre mig meget hvis BMW lige pludselig laver en 3.0L motor i en
325i... Jeg tør sætte hovedet på blokken og påstå det er og bliver en 2.5L
og at den rigtigt nok som du siger har 218HK....

www.bmwinfo.com

mvh
Bjarne

Fra : Frederik C

Dato : 11-07-07 15:50

> [...]
> en 325i... Jeg tør sætte hovedet på blokken og påstå det er og bliver en
> 2.5L og at den rigtigt nok som du siger har 218HK....

Historien for at svare på det hele...

Jeg mente det skulle være en 335i med manuelt. Mit fædrende ophav mente
åbenbart, det skulle være en 325i med aut...

Det som afgjorde det var, at 325i'eren kunne privatleases, hvilket 335i'eren
ikke kunne. Og så selvfølgelig gammelmandsholdningen, hvad skal jeg med 306
heste???

Angående motorerne så er BMW jo i færd med deres efficient dynamics program,
som skulle komme til 3 serien i efteråret (2008 modellerne)

BMWs US 325i kørte med en 3,0 liter 218 hestes, som nu hedder 328i og har
230 hk, hvilket en forhandler mente den europæiske 325i ville få til
efteråret. Selv er jeg kun sikker på, at den får det brændstofbesparende
element inkorporeret ikke om motoren ændrer ydelse eller kubik. Det var blot
det jeg ville vide. Når 3 forhandlere siger noget forskelligt undres man jo.
Generelt er det dog ikke imponerende, hvad sælgerne ved. Men for dem er det
vel også blot et job.

Nedenstående viser forskellen i moment og forbrug mellem den nuværende 325i
og 525i. Som det ses har 525i højere drejningsmoment og lavere forbrug end
3'eren. hvilket 2008 modellerne skulle ændre på. Om det så betyder flere
heste ved jeg ikke...

325i:

BMW 325i

Motor
Antal cylindre 6
Ventiler pr. cylinder 4
Slagvolumen 2497 cm3
Slaglængde/boring 79 mm/82 mm
Maksimalt drejningsmoment 250 Nm ved 2750 O/min
Kompression 11 : 1
Effekt 218 hk ved 6500 O/min
160 kW ved 6500 O/min

Forbrug
Forbrug, landevej 16,1 km/l
Forbrug, by 8,3 km/l
Forbrug, blandet 11,9 km/l
CO2 203 g/km
Tankindhold, ca. 63 liter

525i:

Motor
Antal cylindre 6
Ventiler pr. cylinder 4
Slagvolumen 2497 cm3
Slaglængde/boring 88 mm/85 mm
Maksimalt drejningsmoment 270 Nm ved 2400 O/min
Kompression 12 : 1
Effekt 218 hk ved 6100 O/min
160 kW ved 6100 O/min

Forbrug
Forbrug, blandet 13,5 km/l
CO2 176 g/km
Tankindhold, ca. 70 liter

Mvh.

Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-07 17:16

Frederik C wrote:
> Det som afgjorde det var, at 325i'eren kunne privatleases, hvilket

Interesssant. Ved du hvad de betaler for den? (engangsydelse, mdl. ydelse,
km-tal, løbetid)

> Generelt er det
> dog ikke imponerende, hvad sælgerne ved.

Helt enig.

> Men for dem er det vel også
> blot et job.

Der findes sikkert et par sælgere rundt omkring som også har biler som hobby
(forhåbenligt).
Men det er sgu for dårligt hvis en aut. BMW forhandler ikke kan fortælle
hvilken motor en 325i bliver leveret med, hvis den bestilles i dag. Magen
til dovenskab fra koncernens side, hvis disse data ikke er tilgængelige!

MVH Steen

Fra : Frederik C

Dato : 11-07-07 17:39

"Steen F." <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til dovenskab fra koncernens side, hvis disse data ikke er tilgængelige!

Det utrolige er jo, at min far er ligeglad... Han prøvede en 325i, som den
jo er i dag, og ville have den... Mit bud er at de kunne have leveret en
320, uden at han bemærkede det...

I starten troede han faktisk aut. er hurtigere end manuelt. Det gik op for
mig, at han ikke vidste noget om kick down, da han trådte ned ved 70 i
sjette gear i sin Alfa og sagde, se der sker jo meget mere i en automatic...

Altså misforstå mig ikke, sådan en 325 er da en dejlig bil, 335 har bare den
x-faktor, som gør hele det hele værd. Personligt ville jeg til hver en tid
snuppe en basis 335i i stedet for en mere udstyret 325'er. Måske ser jeg
anderleds på det, når jeg nærmer mig 60.

Han glæder sig i hvert fald til at få den, hvilket jo er det vigtigste.

Egentlig skægt, da jeg var lille drømte jeg altid om 12 cylindre parkeret i
mine forældres car port, havde dog ikke forestillet mig, de blev fordelt på
2 biler...

De økonomiske data har jeg desværre ikke. Han sagde blot, at han ikke kunne
privatlease en 335i.

Mvh.

Frederik

Fra : Frederik C

Dato : 11-07-07 15:52

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en 325i... Jeg tør sætte hovedet på blokken og påstå det er og bliver en
> 2.5L og at den rigtigt nok som du siger har 218HK....

Dit link er desværre ikke meget værd... Der opgives 231 hk for 2,5 liter
325i og 265 heste for en 330i, hvilket ikke er korrekt.

Mvh.

Frederik

Fra : Bjarne

Dato : 11-07-07 18:00

> Dit link er desværre ikke meget værd... Der opgives 231 hk for 2,5 liter
> 325i og 265 heste for en 330i, hvilket ikke er korrekt.
>
> Mvh.
>
> Frederik

Nej det fandt jeg ud af umiddelbart bagefter. Men der findes en svensk side
som er mere detaljeret, kan desværre ikke lige huske adressen.

Så midt hovede rullede vist

Bjarne

Fra : Frederik C

Dato : 11-07-07 18:01

> Nej det fandt jeg ud af umiddelbart bagefter. Men der findes en svensk
> side som er mere detaljeret, kan desværre ikke lige huske adressen.
>
> Så midt hovede rullede vist
>
> Bjarne

www.autopower.se?

Mvh.

Frederik

Fra : Bjarne

Dato : 11-07-07 18:04

> www.autopower.se?
>
> Mvh.
>
> Frederik

Præcis... Tak for den

Fra : Hr. Jensen

Dato : 11-07-07 15:55

On Wed, 11 Jul 2007 15:50:21 +0200 "Frederik C" <info@duelundaudio.com>
sent the following smoke signals:

>Den kommer også med det store klimaanlæg i grafit grå med mørkt indtræk.

Klimaanlæg i grafitgrå og med mørkt indtræk?

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Frederik C

Dato : 11-07-07 16:00

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> sent the following smoke signals:

> Klimaanlæg i grafitgrå og med mørkt indtræk?

Ja, det var fanme også dyrt... ;)

Mvh.

Frederik

Fra : TL

Dato : 11-07-07 16:28

On Jul 11, 6:50 am, "Frederik C" <i...@duelundaudio.com> wrote:

> [...]
> med 325i'eren der?
>
> En forhandler siger 3,0 liters motor med 230 hk (som i USA) og

I USA er der ingen 325i; fra 2007 er den blevet til 328i med 3L motor
men uden turbo som i 335i.

Fra : Frederik C

Dato : 11-07-07 16:38

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> benzinbesparende ting og sager.

I USA er der ingen 325i; fra 2007 er den blevet til 328i med 3L motor

325i'eren i USA kørte med en 3 liter til at starte med. Fra 2007 blev den
til 328i og steg fra 218 - 230 hk.

Er du sikker på at det er samme motor som 335i uden turbo? I Europa er 325
og 330 jo fundamentalt forskellige fra 335i, som bygger på den ældre M54
motor, hvis jeg ikke husker galt.

The N54B30 produces 306 hp/225 kW (295 ft·lbf/400 N·m) with two small
low-pressure turbochargers to remove turbo lag. For this reason, the turbo
pressure is only 0.4 bar, as the engineering goal was to offer the same
driving feel as with naturally aspirated engines. [1] The new engine debuted
at the 2006 Geneva Motor Show. The N54B30 doesn't have second generation
Valvetronic technology like the N52 because it has direct injection.

Surprisingly the engine block of the N54B30 is similar to the older
generation BMW M54B30 engine - all aluminum with cast iron cylinder liners.
This is due to the fact that the newer N52 aluminum-magnesium engine block
was not deemed as suitable for turbo-charging with the above-mentioned
engineering goals. As a result, the N54B30 is physically heavier
(195kg/429lbs) than the very light (161kg/354lbs) N52 engine. This also
explains the fact that the engine block size is identical to the old M54B30
at 2979 ccm/181 in³ instead of the 2996 ccm/182 in³ of the new N52B30 3.0L
engine.

Mvh.

Frederik

Fra : Frederik C

Dato : 11-07-07 18:17

"Frederik C" <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> benzinbesparende ting og sager.
>
> En anden forhandler siger 2,5 liters motor 218 hk og benzinbesparende ting

Nå,

Hvad jeg har kunne finde:

http://www.germancarzone.com/new-bmw-models-vehicles/15720-bmw-model-year-2008-a.html

325i får 3,0 Di med 218 hk/270 nm mod i dag 218/250 fra 2,5 liter.
Brændstofforbrug ca. 14 km/l. Altså når jeg ikke låner den...

Mvh.

Frederik

Fra : Mogens

Dato : 11-07-07 19:30

"Frederik C" <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

> Det skulle have været en BMW 335i manuel.
> Det blev en 325i aut

Tillykke.
Hvorfor dog en relativ svag 325i ift. en potenet Alfa?

Fra : Frederik C

Dato : 11-07-07 19:38

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse
> "Frederik C" <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

> Tillykke.
> Hvorfor dog en relativ svag 325i ift. en potenet Alfa?

Hvem siger Alfaen er solgt?

;)

Mvh.

Frederik

Fra : Mogens

Dato : 11-07-07 20:01

> Hvem siger Alfaen er solgt?

Dét gør jo ikke sagen bedre...

Fra : Frederik C

Dato : 12-07-07 11:48

> "Frederik C" <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

> Dét gør jo ikke sagen bedre...

Hvorfor? Den vil jeg da gerne have holdende?

Mvh.

Frederik

Fra : Mogens

Dato : 12-07-07 15:53

> Hvorfor? Den vil jeg da gerne have holdende?

Troede du mere var til "sofa" efter dit MB-køb?

Fra : Frederik C

Dato : 11-07-07 19:33

> [...]
> benzinbesparende ting og sager.
>
> En anden forhandler siger 2,5 liters motor 218 hk og benzinbesparende ting

Nå så kom der lys over land...

Har fået en 53 siders .pdf fil fra BMW tilsendt af en venlig sjæl.

325i får en 3,0 liter DI 218 hk / 270 nm maskine, 0-100 sker på 6,7 sekunder
topfart 250 km/t (nok efter et godt stykke tid...)

Brændstofforbruget er opgivet til 14,1 km/l.

Tak for indsparkene.

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 19:42

"Frederik C" <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> 325i får en 3,0 liter DI 218 hk / 270 nm maskine, 0-100 sker på 6,7
> sekunder topfart 250 km/t (nok efter et godt stykke tid...)

Det er jo lidt bedre end min genbos Alfa Brera.

> Brændstofforbruget er opgivet til 14,1 km/l.

Min genbos Alfa Brera formår at bruge mere benzin end min gamle Volvo S80
T6.

Alfaen formår at komme pænt under 6 km/L i bykørsel.

PS: Men den er flot at se på, sådan en Brera.

mvh
Bjørn J.

Fra : Frederik C

Dato : 11-07-07 19:48

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> T6.
>
> Alfaen formår at komme pænt under 6 km/L i bykørsel.
>
> PS: Men den er flot at se på, sådan en Brera.

Man må jo også sige, at BMW har oppet sig gevaldigt på det punkt.

Problemet med de nye alfaer er jo vægten. Vi prøvede en Alfa 159 3.2 Q4 vægt
1740 kg, som jeg personligt troede mine forældre ville vælge efter 156'eren.
De kunne bare ikke lide den. Slet ikke motoren.

Åbenbart har de ræssoneret at sådan en 325i aut og en 156 V6 manuel, var
hvad de ville have. Det at de kun blev tilbudt 40.000 for Alfaen, gjorde nok
udslaget, da de er glade for den.

Så kan jeg jo også låne lidt forskelligt... :)

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 19:50

"Frederik C" <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så kan jeg jo også låne lidt forskelligt... :)

Det er altid en god ting..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 19:56

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Jeg glemte helt at fortælle dig,

Genboens sprit nye Breras fabriksmonterede alarmsystem har sit helt eget
liv.

Det går i gang på de mest mærkelige tidspunkter af døgnet, helt og aldeles
umotiveret/uprovokeret.

Hvad mere underligt er, når alarmen går på eks. én af vore Volvoer, så
fortsætter samtlige blinklys indtil alarmen afstilles.

Det gør de ikke på en Brera. Her stopper sirene og blinklys efter ca. 1 til
2 min. og der er ingen meddelelse i noget display, der fortæller potten har
været udsat for "indbrudsforsøg".

PS: Men er Brera er nu flot at skue trods det faktum, den er begrænset til
1.000 omdr. mindre i 1. gear end alle de andre.

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-07 23:09

Frederik C wrote:
> [...]
> sekunder topfart 250 km/t (nok efter et godt stykke tid...)
> Brændstofforbruget er opgivet til 14,1 km/l.

Er det den nye teknologi med piezo indsprøjningsdyser? 14,1 km/l lyder jo
helt vild af en 3,0!
Min 1,8 kompressor med aut.gaer og 143 HK kan kun klare 12,5 km/l og vejer
vel ca. det samme. Er de 14,1 km/l med manuel eller aut.gear?

MVH Steen

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 23:11

"Steen F." <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Min 1,8 kompressor med aut.gaer og 143 HK kan kun klare 12,5 km/l og vejer
> vel ca. det samme. Er de 14,1 km/l med manuel eller aut.gear?

Er der ikke noget med, man måler på en anden måde i dag?

Jeg har ladet mig fortælle af en autoforhandler, det er derfor folk klager
over ikke at kunne nå op på fabriksopgivelserne.

mvh
Bjørn J.

Fra : Frederik C

Dato : 12-07-07 11:51

> [...]
> Min 1,8 kompressor med aut.gaer og 143 HK kan kun klare 12,5 km/l og vejer
> vel ca. det samme. Er de 14,1 km/l med manuel eller aut.gear?

Det er jo der her berømmede "efficient dynamics" de er begyndt på med
stop/start funktion på motoren, direkte indsprøjtning og hvad har vi.

Det debuterede på 530i, som er opgivet til 13,5 km/l. Hvad jeg har kunne
læse i diverse tests er forbrugstallene ikke helt urealistiske ved pæn
kørsel.

Mvh.

Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-07 14:34

Frederik C wrote:
> [...]
>
> Det debuterede på 530i, som er opgivet til 13,5 km/l. Hvad jeg har
> kunne læse i diverse tests er forbrugstallene ikke helt urealistiske

Men start/stop automatik på en bil med aut.gear? Jah, de kunne selvfølgelig
på en Lupo, men et rigtig aut.gear vil da brokke sig over at blive startet i
D.

/Steen

Fra : Frederik C

Dato : 12-07-07 15:20

> Men start/stop automatik på en bil med aut.gear? Jah, de kunne
> selvfølgelig på en Lupo, men et rigtig aut.gear vil da brokke sig over at
> blive startet i D.
>
> /Steen

Tjaaa, ved ikke om det kun er på manual. Jeg kan kun citere opgivelsen.

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 12-07-07 18:40

"Frederik C" <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tjaaa, ved ikke om det kun er på manual. Jeg kan kun citere opgivelsen.

De synes ikke at harmonere med opgivelsen på http://www.bmw.de

De nye opgivelser, i henhold til tidligere forhandlers oplysning, udføres
efter et ganske bestemt kørselsmønster.

Et mønster en alm. bilist har usædvanlig svært ved at udelukkende at følge i
dagligdagen.

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-07 18:44

BJ wrote:
> De synes ikke at harmonere med opgivelsen på http://www.bmw.de
>
> De nye opgivelser, i henhold til tidligere forhandlers oplysning,
> udføres efter et ganske bestemt kørselsmønster.

Om ikke andet , så får de da en lavere grøn ejerafgift

Fra : BJ

Dato : 12-07-07 18:45

KLIP

> Om ikke andet , så får de da en lavere grøn ejerafgift

BINGO..

mvh
Bjørn J.

Fra : Frederik C

Dato : 13-07-07 16:01

> [...]
> Min 1,8 kompressor med aut.gaer og 143 HK kan kun klare 12,5 km/l og vejer
> vel ca. det samme. Er de 14,1 km/l med manuel eller aut.gear?

Ifølge dette preview fra 2006
http://www.autocarmag.com/CarReviews/FirstDrives/BMW-3-Series-330DI-Prototype/219953/
så er det piezodyser, som bruges.

200 bar...

Mvh.

Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-07 01:13

Frederik C wrote:
> Ifølge dette preview fra 2006
> http://www.autocarmag.com/CarReviews/FirstDrives/BMW-3-Series-330DI-Prototype/219953/
> så er det piezodyser, som bruges.

Ja jeg mente nok at det var den teknologi.
Jeg så nogle billeder fra BMW hvor de havde filmet ind i topstykket med et
higspeed-kamera, og kunne køre det i slowmotion og se forbrændingen meget
nøjagtig. Og man har åbenbart fundet de vise sten ved også at studere
forbrændingen visuelt, sammen med den nye piezo-teknologi. Det bliver
spændende at følge.

MVH Steen

Fra : BJ

Dato : 15-07-07 01:43

"Steen F." <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse

KLIP
:

> [...]
> higspeed-kamera, og kunne køre det i slowmotion og se forbrændingen meget
> nøjagtig. Og man har åbenbart fundet de vise sten ved også at studere

Det er ikke nyt at studere forbrændingen.

> sammen med den nye piezo-teknologi. Det bliver spændende at følge.

Den er nu ikke helt så ny.

Siemens startede udviklingen i starten af 80'erne og senere kom Bosch til.

http://www.greencarcongress.com/2005/11/siemens_and_bos.html

http://www.siemens.com/index.jsp?sdc_p=fmls5uo1328966ni1079175pcz3&sdc_bcpath=1026937.s_5%2C&sdc_sid=30122317237&

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-07 05:18

BJ wrote:

> Det er ikke nyt at studere forbrændingen.

Næ, hvem skriver at det skulle være nyt?

> Den er nu ikke helt så ny.

Dog så ny, at BMW først nu er begyndt at udstyre deres biler i
serieproduktion med det. Og mit indlæg handlede netop om BMW der bruger
"piezo-teknologi".

/Steen

Fra : BJ

Dato : 15-07-07 09:50

"Steen F." <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dog så ny, at BMW først nu er begyndt at udstyre deres biler i
> serieproduktion med det. Og mit indlæg handlede netop om BMW der bruger
> "piezo-teknologi".

Metoden har været brugt i diesel-biler siden 2000.

Det er åbenbart først da motorfabrikkerne blev presset til mere
brændstoføkonomiske motorer. piezo-teknologien blev interessant for dem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Piezoelectricity

mvh
Bjørn J.

Fra : TL

Dato : 11-07-07 20:16

On Jul 11, 8:38 am, "Frederik C" <i...@duelundaudio.com> wrote:

> 325i'eren i USA kørte med en 3 liter til at starte med. Fra 2007 blev den
> til 328i og steg fra 218 - 230 hk.
>
> Er du sikker på at det er samme motor som 335i uden turbo?

Overhovedet ikke sikker. Jeg vidste fra første øjeblik, at det var en
335i jeg ville have, så jeg spildte ikke tid med at se på 328i.

Fra : Frederik C

Dato : 12-07-07 11:48

> [...]

Overhovedet ikke sikker. Jeg vidste fra første øjeblik, at det var en
335i jeg ville have, så jeg spildte ikke tid med at se på 328i.

Forståeligt... Bosat i USA?

Mvh.

Frederik

Fra : info@duelundaudio.co~

Dato : 12-07-07 19:42

On 12 Jul., 19:40, "BJ" <mrbear_REMO...@post.tele.dk> wrote:
> [...]
> efter et ganske bestemt kørselsmønster.
>
> Et mønster en alm. bilist har usædvanlig svært ved at udelukkende at følge i

Oplysningerne på BMW.de er for 2007 modellerne. Hvis du ser under 5-
serien, vil du se en 530i i dag kører længere på literen end en 330i
ditto for 525i og 325i, som jeg har postet her i tråden.

Fra : BJ

Dato : 12-07-07 19:45

<info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Oplysningerne på BMW.de er for 2007 modellerne. Hvis du ser under 5-
>serien, vil du se en 530i i dag kører længere på literen end en 330i
>ditto for 525i og 325i, som jeg har postet her i tråden.

O.k., så er man nok allerede begyndt at bruge den nye målemetode.

Samtlige biler skal jo være "grønne" nu om stunder.

mvh
Bjørn J.

Fra : info@duelundaudio.co~

Dato : 12-07-07 19:44

On 12 Jul., 16:53, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:

> Troede du mere var til "sofa" efter dit MB-køb?

Jeg er til biler, som jeg synes er fede. Det er en ret bred
afgrænsning, som jo indeholder en del.

Jeg kan lide Alfaen for det, den er, og W123'eren for det den er.
Håber det giver mening.

Fra : info@duelundaudio.co~

Dato : 12-07-07 20:55

On 12 Jul., 20:45, "BJ" <mrbear_REMO...@post.tele.dk> wrote:
> <i...@duelundaudio.com> skrev i en meddelelsenews:1184265717.780563.159320@n60g2000hse.googlegroups.com...
>
> KLIP

> O.k., så er man nok allerede begyndt at bruge den nye målemetode.
>
> Samtlige biler skal jo være "grønne" nu om stunder.
>
> mvh
> Bjørn J.

Forstår ikke helt hvad du mener? Ændringen i målemetoder skete ikke
for nylig. Med BMW er der tale om, at 5 serien i dag kører med
teknologi, som 3 serien først får i modelår 2008.

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 12-07-07 21:36

<info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Forstår ikke helt hvad du mener? Ændringen i målemetoder skete ikke
>for nylig. Med BMW er der tale om, at 5 serien i dag kører med
>teknologi, som 3 serien først får i modelår 2008.

O.k., jeg hat dog ikke læst nogen tests af den nye teknologi.

Findes der en test af den nye teknologi, der bekræfter denne stigning i
brændstofforbruget?

Den målemetode, jeg kalder ny, er ny for mig. Jeg blev vist et skema, hvor
man kørte i forskellige hastigheder i et vist antal minutter i forskellige
områder. Hele skemaet lignede en "bjerglandskab" (søjlediagram) og så ud som
om, den eneste måde at opnå resultatet på, var at køre den samme rute på
eksakt samme måde.

Som nævnte forhandler sagde: "Det er ganske enkelt umuligt".

mvh
Bjørn J.

Fra : info@duelundaudio.co~

Dato : 12-07-07 22:00

On 12 Jul., 22:36, "BJ" <mrbear_REMO...@post.tele.dk> wrote:
> [...]
> eksakt samme måde.
>
> Som nævnte forhandler sagde: "Det er ganske enkelt umuligt".

Ikke stigning fald... ;)

Jeg har set det et sted, men må indrømme at jeg ikke kan huske hvor.

Min far og jeg henter dog bilen i Silkeborg, så kan man jo lave testen
på vej tilbage til DK...

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 12-07-07 22:04

<info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Ikke stigning fald... ;)

Kunne misforstås..:)

>Jeg har set det et sted, men må indrømme at jeg ikke kan huske hvor.

O.k., jeg harlige set BMW´s reklame på den tyske website.

Summerer jeg den op, har de "opfundet" en lettere bil, så sådan en Porsche
kulfiberpotter, må da kører på intet mere end luft..

>Min far og jeg henter dog bilen i Silkeborg, så kan man jo lave testen
>på vej tilbage til DK...

Ligger Silkeborg ikke i DK..?..;).. og en tur på motorvejen med konstant
hastighed siger vel heller ikke så meget.

Så hellere en hel dag i det indre København.

mvh
Bjørn J.

Fra : info@duelundaudio.co~

Dato : 12-07-07 22:17

On 12 Jul., 23:04, "BJ" <mrbear_REMO...@post.tele.dk> wrote:
> [...]
> hastighed siger vel heller ikke så meget.
>
> Så hellere en hel dag i det indre København.

For en som har boet i Bjerringbro, kan jeg garantere, at Silkeborg i
hvert fald er tæt på noget meget mærkeligt... ;)

Jo en tur på motorvejen angiver vel ikke andet end det forbrug det nu
engang gør, men det er vel også interessant. Altså går den 8 km/l ved
120, så lever den nok ikke op til resten...

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 12-07-07 22:22

<info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Jo en tur på motorvejen angiver vel ikke andet end det forbrug det nu
>engang gør, men det er vel også interessant. Altså går den 8 km/l ved
>120, så lever den nok ikke op til resten...

I hvert fald ikke, hvis din potte havde heddet eks. Porsche GT3 RS.

Sådan en svend køre i byen hele 5,05 km/l, men er faktisk ganske nøjsom uden
for, da den her kører 11,24 km/l.

Det kan Volvoen skutte klare, hvis "uden for byen" er en fri tysk
motorvej..

mvh
Bjørn J.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 12-07-07 22:17

"Frederik C" <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

> Nogen der har sikker information?

325i Sedan (E90) = 2,5 liter, 218 hk / 250 Nm
325i Coupé(E92) = 3,0 liter, 218 hk / 270 Nm

Har haft begge(eller dvs. har Coupén lige nu).

-M
'06 BMW 325i Coupé E92
'86 Ford Sierra RS Cosworth
'97 VW Polo 1,6

Fra : info@duelundaudio.co~

Dato : 12-07-07 22:55

On 12 Jul., 23:17, "Morten Lorenzen" <mortenloren...@yahooSPAM.dk>
wrote:

> 325i Sedan (E90) = 2,5 liter, 218 hk / 250 Nm
> 325i Coupé(E92) = 3,0 liter, 218 hk / 270 Nm
>
> Har haft begge(eller dvs. har Coupén lige nu).

> [...]

Er der mærkbar forskel på de to motorer? Synes den standard 2,5 motor
virkede lidt brystsvag.

Jeg antager, at Coupéen endnu ikke kører med efficient dynamics
pakken?

Mvh.

Frederik

Fra : info@duelundaudio.co~

Dato : 12-07-07 23:00

On 12 Jul., 23:22, "BJ" <mrbear_REMO...@post.tele.dk> wrote:
> [...]
> for, da den her kører 11,24 km/l.
>
> Det kan Volvoen skutte klare, hvis "uden for byen" er en fri tysk

Minder om en skæg test i autobild, (tror jeg), hvor de sammenlignede
brændstofforbrug på Autobahnen. Mener faktisk, en Prius og 911 Carrera
S mødtes ved en hvis hastighed.

Mvh.

Frederik

Fra : info@duelundaudio.co~

Dato : 12-07-07 23:21

wrote:

> 325i Sedan (E90) = 2,5 liter, 218 hk / 250 Nm
> 325i Coupé(E92) = 3,0 liter, 218 hk / 270 Nm
>
> Har haft begge(eller dvs. har Coupén lige nu).

> [...]

Undskyld jeg spørger så direkte. Er du sikker på, din E92 har en 3
liters? Både BMW.dk og BMW.de omtaler den nuværende E92 som 2,5,
hvorimod cabrioen kører med den nye 3,0??

Mvh.

Frederik

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 14-07-07 09:34

> Undskyld jeg spørger så direkte. Er du sikker på, din E92 har en 3
> liters? Både BMW.dk og BMW.de omtaler den nuværende E92 som 2,5,
> hvorimod cabrioen kører med den nye 3,0??

Nu kommer jeg helt i tvivl, jeg finder lige min owners manual på et givent
tidspunkt.

-M

Fra : info@duelundaudio.co~

Dato : 13-07-07 00:45

On 13 Jul., 00:21, i...@duelundaudio.com wrote:

> [...]
> liters? Både BMW.dk og BMW.de omtaler den nuværende E92 som 2,5,
> hvorimod cabrioen kører med den nye 3,0??

For øvrigt...

Går man på BMW.de og ændrer computerens dato til oktober 07, får man
nogle af de nye modeller præsenteret i configurator delen...

Ja, man skal bare være stædig...

:)

Mvh.

Frederik

Fra : info@duelundaudio.co~

Dato : 13-07-07 00:49

On 13 Jul., 01:45, i...@duelundaudio.com wrote:

> [...]
>
> Går man på BMW.de og ændrer computerens dato til oktober 07, får man
> nogle af de nye modeller præsenteret i configurator delen...

Sætter man den til 2004, kan man konfigurere sin nye E46 :D

Mvh.

Frederik

Fra : Mogens

Dato : 13-07-07 04:45

> Sætter man den til 2004, kan man konfigurere sin nye E46 :D

Prøv 1975 - 2002 turbo

Fra : TL

Dato : 14-07-07 05:26

On Jul 12, 3:47 am, "Frederik C" <i...@duelundaudio.com> wrote:

> Forståeligt... Bosat i USA?

Ja - med mere rimelige bilpriser.

Fra : info@duelundaudio.co~

Dato : 14-07-07 11:52

On 14 Jul., 06:25, TL <tl...@roadrunner.com> wrote:

> Ja - med mere rimelige bilpriser.

;)

Kørte selv rundt i Las Vegas og Los Angeles i januar. Ikke sundt for
en ung dansk mand.

Der var for øvrigt store billboards med 335ci'eren på det tidspunkt.
306 ponies...

328i $32,400
335i $38,900

Det er ikke sundt det der... ;) Slet ikke når udstyrsniveauet tages
med i betragtning.

Mvh.

Frederik

Fra : info@duelundaudio.co~

Dato : 14-07-07 11:53

On 14 Jul., 10:34, "Morten Lorenzen" <mortenloren...@yahooSPAM.dk>
wrote:

> Nu kommer jeg helt i tvivl, jeg finder lige min owners manual på et givent
> tidspunkt.
>
> -M

Takker

Mvh.

Frederik

Fra : info@duelundaudio.co~

Dato : 15-07-07 11:26

On 15 Jul., 10:49, "BJ" <mrbear_REMO...@post.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> Det er åbenbart først da motorfabrikkerne blev presset til mere
> brændstoføkonomiske motorer. piezo-teknologien blev interessant for dem.

Der er vel ingen tvivl om, at myndighedernes raslen med sablen overfor
brændstofforbruget er en væsentlig faktor i, at det kommer lige nu.

Men forspringet er jo pt. markant ift. nogle af konkurrenterne. En
Alfa 159 3,2 er opgivet til lige under 9 km/l hvor 325i og 330i ligger
opgivet omkring 14 km/l. Jeg er klar over, at alfaen er med 4wd o.a.,
men for en almindelig køber, er det godt nok en forskel, som er til at
tage og føle på.

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 15-07-07 11:36

<info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Der er vel ingen tvivl om, at myndighedernes raslen med sablen overfor
>brændstofforbruget er en væsentlig faktor i, at det kommer lige nu.

I den branche hjælper det altid at blive sat under pres.

> [...]
>opgivet omkring 14 km/l. Jeg er klar over, at alfaen er med 4wd o.a.,
>men for en almindelig køber, er det godt nok en forskel, som er til at

Du tager udgangspunkt i en daglig uvirkelig konstant hastighed.

Se på bykørslen og det sprøjter igennem.

Selv piezo-teknikken erstatter blot en traditionel solonoid (spole) og har
intet med selve dyssens evne at skaffe.

Det er ikke meget bevendt (her i Europa) at kigge på 3.500 km lange
motorveje, hvor der må køres 95 km/t.

Vi har en masse bytrafik, specielt i DK, hvor der ikke er så forfærdelig
langt mellem husene.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_injector

mvh
Bjørn J.

Fra : Frederik C

Dato : 15-07-07 12:21

> [...]
> motorveje, hvor der må køres 95 km/t.
>
> Vi har en masse bytrafik, specielt i DK, hvor der ikke er så forfærdelig

Tja, mit daglige kørselsmønster er 25 kilometer motorvej hver vej. Men
altså, mine forældre vil jo få en Alfa V6 og BMW R6 holdende, så kan man jo
se om, der er en reel forskel. Er godt klar over, alfaen ikke er af nyeste
aftapning.

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 15-07-07 17:42

"Frederik C" <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> altså, mine forældre vil jo få en Alfa V6 og BMW R6 holdende, så kan man
> jo se om, der er en reel forskel. Er godt klar over, alfaen ikke er af

Det bliver spændende at høre om.

Som tidligere nævnt, har genboen jo skiftet sin Volvo T6 (272 hk i
standardtrim og +1.770 kg kampvægt) til en Alfa Brera 3.2 V6 AWD (260
hk/1.670 kg).

Han syntes Volvoen brugte for meget benzin.

Nu er han pænt under 6 km/l i bykørsel.

Jeg kan da holde ca. 7-8 (((ca. 330 hk (BSR) og en lidt større kampvægt end
hans (meget mere udstyr) på ca. 1.870 kg brovægt))).

mvh
Bjørn J.

Fra : Frederik C

Dato : 17-07-07 10:38

> [...]
>
> Jeg kan da holde ca. 7-8 (((ca. 330 hk (BSR) og en lidt større kampvægt
> end hans (meget mere udstyr) på ca. 1.870 kg brovægt))).

Det er altså lidt fedt at en mand kan tænke således... Hmm, jeg bruger lidt
meget benzin. Lad mig købe sådan en 4wd 260 hestes Alfa, det er da vist et
økonomisk valg.

PS. Mine forældres genbo har også en Brera... (tror du, det er den samme
mand...)

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 17-07-07 10:49

"Frederik C" <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er altså lidt fedt at en mand kan tænke således... Hmm, jeg bruger
> lidt meget benzin. Lad mig købe sådan en 4wd 260 hestes Alfa, det er da
> vist et økonomisk valg.

Han havde oprindelig set sig varm på en Alfa 159 Sportwagon 2.4 JTDm.

Så fik han øje på Vestergaards lettere brugte Brera i sort. I sidste sekund
ombestemte han sig og fandt en i farven rød (lettere brugt) som blev hentet
ned til Vejle.

Nu er han ked af ikke at have købt en lettere brugt Volvo S80 2.5T i stedet.

Eks. denne her:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=258801787&source=1

> PS. Mine forældres genbo har også en Brera... (tror du, det er den samme
> mand...)

Det tror jeg ikke og de har vel forhåbentlig solgt mere end 1..

mvh
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 19-08-07 09:47

"Frederik C" <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

> Det blev en '08 325i aut...

Hva' så - hvad siger I så efter de første "100 dage"?