korrekt dæktryk på ferien?? Hjælp..
Fra : Ukendt

Dato : 11-07-07 13:13

Hej,

Jeg har en Passat sedan 1,8T fra 2003. Den er udstyret med 17" RS4 alu
fælge, med 225/45/17 dæk. Så:

Hvad er korrekt dæktryk normalt?

Hvad er korrekt dæktryk når bilen er pakket med feriegrej og der er 4
personer ( 2 børn på bagsædet) i bilen ??

Håber på hurtig hjælp..

mvh: Anders

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-07-07 13:23

>Hvad er korrekt dæktryk normalt?

På dine 17" skal du køre med 3 bar ca. Ikke under, gerne lidt over.

>Hvad er korrekt dæktryk når bilen er pakket med feriegrej og der er 4
>personer ( 2 børn på bagsædet) i bilen ??

Ca. det samme, måske en anelse mere.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 11-07-07 18:21

> På dine 17" skal du køre med 3 bar ca. Ikke under, gerne lidt over.

På min gamle Audi A3 ('04) med nøjagtig samme fælg/dæk bestykning var
det normale dæktryk 2,5 bar - ifølge bilens instruktionshåndbog.

> Ca. det samme, måske en anelse mere.

Da jeg fyldte bilen med mennesker og bagage for at tage på ferie
hævede jeg vistnok dæktrykket til 2,8 bar...men mere tror jeg ikke man
skal hælde i

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-07-07 19:03

On Wed, 11 Jul 2007 17:20:58 -0000, Jacob Buus Smidt
<nospam_j@nddata.dk> wrote:

>På min gamle Audi A3 ('04) med nøjagtig samme fælg/dæk bestykning var
>det normale dæktryk 2,5 bar - ifølge bilens instruktionshåndbog.

Det er for lidt - desværre.

Standard på 17" er 3 bar og "derover".

>Da jeg fyldte bilen med mennesker og bagage for at tage på ferie
>hævede jeg vistnok dæktrykket til 2,8 bar...men mere tror jeg ikke man
>skal hælde i

Sagtens :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-07-07 20:01

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Det er for lidt - desværre.
> Standard på 17" er 3 bar og "derover".

Til hvilke biler ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-07-07 20:23

>Til hvilke biler ?

Alle hvis du vil have et fornuftigt slid.

Hvorfor spørger du om noget du godt ved på forhånd? Hvis du forsøger,
at få mig ud, at svømme så glem alt om det ;)

Spørg enhver dækmand som er bare lidt seriøs.. han vil sige 3 bar.

I øvrigt har det været oppe i gruppen tidligere.. søg tilbage.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-07-07 21:06

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Hvorfor spørger du om noget du godt ved på forhånd? Hvis du forsøger,
> at få mig ud, at svømme så glem alt om det ;)

Næh, du er måske klogere end eksempelvis Audi ?
Eller mener du at 0,5 bars ekstra tryk er fint nok ?

> Spørg enhver dækmand som er bare lidt seriøs.. han vil sige 3 bar.

Det afhænger af bilen de er monteret på........

> I øvrigt har det været oppe i gruppen tidligere.. søg tilbage.

Så vidt jeg husker gør du dig meget i tunge biler (gjorde. Mon det
har noget at sige ?

Fra : Brian

Dato : 11-07-07 21:16

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Næh, du er måske klogere end eksempelvis Audi ?
> Eller mener du at 0,5 bars ekstra tryk er fint nok ?

For en sjælden gangs skyld er vi enige, Klaus. Jeg kan ikke se hvofor
fabrikanten skulle opgive et forkert dæktryk. Jeg forstår overhovedet ikke
hvorfor de skulle opgive det til et lavere tryk, end det burde - det giver
jo foruden et underligt slid, også ekstra brændstofforbrug.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-07 07:28

> Så vidt jeg husker gør du dig meget i tunge biler (gjorde. Mon det
> har noget at sige ?

Nej, for det er ikke Saab's anbefaling med så meget - tværtimod.

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-07-07 19:00

>Næh, du er måske klogere end eksempelvis Audi ?

Audi går op i komfort.. jeg går op i optimalt dæktryk.

>Eller mener du at 0,5 bars ekstra tryk er fint nok ?

Jeps.

>Det afhænger af bilen de er monteret på........

Gør det? Bestemmer bilen hvordan dækkene slides da?

>Så vidt jeg husker gør du dig meget i tunge biler (gjorde. Mon det
>har noget at sige ?

Nej Den skulle kun have 2,5 bar i.. men det var også ballondæk

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-07-07 21:25

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Audi går op i komfort.. jeg går op i optimalt dæktryk.

Eller det du mener er optimalt. Sjovt at du har bedre forstand end
bilfabrikanter....

> Gør det? Bestemmer bilen hvordan dækkene slides da?

Du mener at dæktrykket skal være det samme afhængigt af om bilen vejer 1
eller 2 tons ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-07-07 21:31

>Eller det du mener er optimalt. Sjovt at du har bedre forstand end
>bilfabrikanter....

Det kaldes kompromisser :)

>Du mener at dæktrykket skal være det samme afhængigt af om bilen vejer 1
>eller 2 tons ?

Hvad vejer de fleste familiebiler med 17" ?

Spørg nu bare de seriøse dækmænd istedet for, at parlementere med mig.
Det er der jeg har det fra, gruppen her også, tuningsfolk samt jeg har
erfaret min kører bedst med 3 bar.

Du kan jo prøve, at smide nogle 17" ruller på din og køre med 2,5
bar.. så glæder jeg mig til, at se dine dæk efter 20kkm...

Så kan spørger bruge mit råd eller lade være - indtil videre har du
bare lænt dig op af en instruktionsbog samt, ingen personlig erfaring
samt, at ham Martin der han tager bare fejl..

Suuk.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-07-07 21:38

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Hvad vejer de fleste familiebiler med 17" ?

Alt fra 1000 kg til 2000 kg.

> Spørg nu bare de seriøse dækmænd istedet for, at parlementere med mig.
> Det er der jeg har det fra, gruppen her også, tuningsfolk samt jeg har
> erfaret min kører bedst med 3 bar.

Ja - din, men hvad med en Swift ?

> Du kan jo prøve, at smide nogle 17" ruller på din og køre med 2,5
> bar.. så glæder jeg mig til, at se dine dæk efter 20kkm...

Det har jeg allerede.

> Så kan spørger bruge mit råd eller lade være - indtil videre har du
> bare lænt dig op af en instruktionsbog samt, ingen personlig erfaring
> samt, at ham Martin der han tager bare fejl..

Nu har bilen gået over 60.000 og de første sæt 17" ruller er lige blevt
skiftet, her efter vintersæson'en. Men det mener du jo så ikke er
personlig erfaring........ Dækkene så nu ikke underligt slidte ud og vil
du se dem, kan det være at Morten ikke har fået smidt dem ud endnu.

Fra : Henrik B.

Dato : 13-07-07 07:05

> Spørg nu bare de seriøse dækmænd istedet for, at parlementere med mig.
> Det er der jeg har det fra, gruppen her også, tuningsfolk samt jeg har
> erfaret min kører bedst med 3 bar.

Når du siger din - er det så Saab'en du taler om?

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-07-07 15:57

>Når du siger din - er det så Saab'en du taler om?

Ja hvorfor?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-07-07 18:12

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Ja hvorfor?

Hvad køre 4-hjulstrækkeren da på og den kommende lille ny ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-07-07 20:04

>Hvad køre 4-hjulstrækkeren da på og den kommende lille ny ?

Hhv. 18" og 16".

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 15-07-07 22:13

> Ja hvorfor?

Fordi der af go'e grunde ikke kan være "et anbefalet dæktryk", på en 9000
med 17".

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-07-07 22:15

>Fordi der af go'e grunde ikke kan være "et anbefalet dæktryk", på en 9000
>med 17".

Ja det er jeg sq godt klar over ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 22:30

On Wed, 11 Jul 2007 21:23:07 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Alle hvis du vil have et fornuftigt slid.
>
>Hvorfor spørger du om noget du godt ved på forhånd? Hvis du forsøger,
>at få mig ud, at svømme så glem alt om det ;)

>--

Hvor dybt vand vil du ud på? .o)

>--

>Spørg enhver dækmand som er bare lidt seriøs.. han vil sige 3 bar.

>--

Hvad siger du til en instruktionsbog? Er det seriøst nok?

På min forrige bil var det anbefalede dæktryk på netop den dimension
2.4 bar. Med fuldt læs 2.7 bar.

>--

>I øvrigt har det været oppe i gruppen tidligere.. søg tilbage.

>--

Ja, og da fremførte du også dine horrible betragtninger.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-07-07 22:40

>Hvor dybt vand vil du ud på? .o)

Eftesom jeg ikke kan svømme, så ikke ret langt...

>Hvad siger du til en instruktionsbog? Er det seriøst nok?

Både og.

>Ja, og da fremførte du også dine horrible betragtninger.

Ja.. og jeg mindes endda de blev understøttet af folk som også roder
en del med dæk, fælge og tuning ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 22:47

On Sun, 15 Jul 2007 23:39:34 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
>Både og.

>Ja.. og jeg mindes endda de blev understøttet af folk som også roder

Det er ikke noget argument.

Der findes masser af mennesker der kører bil, selv om de ikke kan.

Det kan endda forekomme at folk der mener at kunne bruge usenet,
stiller spørgsmål i denne gruppe omhandlende avancerede
sexhjælpemidler. ))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-07-07 23:05

>Det er ikke noget argument.

Ja da - at vi er nogen der går ud over instruktionsbogen og prøver os
frem med bedre resultat til følge.

Dette viderebringer vi så til sjæle der spørger efter emnet og man
bliver "sat på plads" med begrundelsen, at instruktionsbogen siger
noget andet... jow jow.

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-07 15:56

> På min forrige bil var det anbefalede dæktryk på netop den dimension
> 2.4 bar. Med fuldt læs 2.7 bar.

Tæt på Saab's anbefalinger: 2,5 / 2,7+2,9

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-07 07:27

> Standard på 17" er 3 bar og "derover".

Ikke hos f.eks. Saab.

> Sagtens :)

Jeg vil også hælde 3 Bar i mine, når jeg kører sydover...

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 11-07-07 20:35

> Spørg enhver dækmand som er bare lidt seriøs.. han vil sige 3 bar.

Ja, nu er det jo ikke for at kværulere, men da jeg fik det ene baghjul
på min nye bil lappet hos Euromaster, hældte dækmanden 2,5 bar i. Og
her taler vi om 18" fælge med 255 bredde dæk (BMW med Michelin
runflat). Der måtte jeg så bede ham få den op på 2,9 bar, som
instruktiionen herfor siger Men ok, han virkede heller ikke for
kvik, for der lykkedes ham da at lave et hak i fælgen med et dækjern,
da han opdagede hvor svære runflat dæk kan være at få af...

Men 3 bar...tja...det kan man vel også... Hvor meget synes du så, der
skal i mine 18"?