Bøde for manglende B/E
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-07-07 16:33

Hvem har fået bøde for manglende B/E - og hvor stor var den?

Hvis man "overvægter" et vogntog på totalt 3500 kg, får man så en bøde for
manglende B/E-kort, hvis man ikke har et?

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter Fischer

Dato : 07-07-07 16:53

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Hvem har fået bøde for manglende B/E - og hvor stor var den?
>
> Hvis man "overvægter" et vogntog på totalt 3500 kg, får man så en bøde for
> manglende B/E-kort, hvis man ikke har et?

Det nemmeste er at lade være.

Ansvarsforsikring dækker ssv. ikke de ulykker du måtte lave. Tænk selv
scenarier igennem.

--
m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-07-07 16:58

>Det nemmeste er at lade være.

Per har ikke til hensigt, at køre uden BE..

Kan du svare på hans spørgsmål? Det er faktisk reelt nok...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : blue

Dato : 07-07-07 17:17

> Hvem har fået bøde for manglende B/E - og hvor stor var den?

Det er der mange, der har

Bøden er 1.500 kr.

> Hvis man "overvægter" et vogntog på totalt 3500 kg, får man så en bøde for
> manglende B/E-kort, hvis man ikke har et?

Kan du prøve at forklare mere præcist, hvad du mener?

Fra : tp

Dato : 07-07-07 19:36

> Det er der mange, der har
>
> Bøden er 1.500 kr.

og her omkring koster et be kort 4000 alt incl, så det betaler sig vel
hurtigt

mvh tp

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-07-07 20:51

blue wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en

> Det er der mange, der har

> Bøden er 1.500 kr.

Kilde (jeg ved godt du skriver det, men hvor har du det fra - jeg vil bare
være sikker på de info jeg giver videre i campinggruppen :))?

> Kan du prøve at forklare mere præcist, hvad du mener?

Man har B-kørekort og må derfor køre med et vogntog op på 3.500 kg. Så
overlæsser man traileren med f.eks. 500 kg, så den samlede vægt ryger op på
4.000 kg.

Får man så bøde for overvægt eller for at mangle B/E-kørekort?

Eller begge?

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 08-07-07 09:25

On Sat, 7 Jul 2007 21:50:32 +0200, Per Henneberg Kristensen wrote:

> Man har B-kørekort og må derfor køre med et vogntog op på 3.500 kg. Så
> overlæsser man traileren med f.eks. 500 kg, så den samlede vægt ryger op på
> 4.000 kg.

Trailerreglerne er mere komplicerede end bare 3500 kg.
Hvis vogntoget må køres med et B, så vil det være overlæs at komme over
de vægte, der enten på trailer eller bil begrænser det til at være under
3500 kg.
Det kan vel kun blive til en bøde for at køre uden B/E, hvis vogntoget
kan køres lovligt med B/E og den kombination, hvor det er lovligt med et
B og så lidt ekstra vægt læsset på får det over 3500 kg, som så må køres
lovligt med et B/E kan jeg ikke få øje på.

Det er meget nemmere at forholde sig til reelle tal:
Bilens totalvægt, egenvægt og max. vægt på krog sammenholdt med
trailerens egenvægt og totalvægt.

Eksempel 1:
Bil:
Totalvægt: 2500 kg.
Egenvægt: 2000 kg.
Max vægt på krog: 2000 kg.

Trailer:
Egenvægt: 400 kg.
Totalvægt: 1000 kg.
må køres med et B, læsses der mere end 600 kg på trailerne er det
overlæs, men bliver ikke lovligt med et B/E

Trailer:
Totalvægt over 1000 kg, må ikke trækkes med B uanset om der er læs på
eller ej.

Eksempel 2:
Bil:
Totalvægt: 1600 kg.
Egenvægt: 1050 kg.
Max vægt på krog: 1100 kg.
Må trække alle trailere uanset vægt, sålænge den faktiske totalvægt er
max 1100 kg og må køres med et B. Læsses der mere vægt på traileren
overlæsses bilens trækkrog og det bliver ikke lovligt af et B/E

Disclaimer: Jeg er ikke jurist, men min logik fortæller at man ikke kan
få bøde for at køre uden B/E, hvis det alligevel ikke er lovligt at køre
med B/E og derfor må det blive en bøde for overlæs.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : blue

Dato : 08-07-07 21:59

> Kilde (jeg ved godt du skriver det, men hvor har du det fra - jeg vil bare
> være sikker på de info jeg giver videre i campinggruppen :))?

Rigsadvokatens bødekatalog.

> [...]
> på 4.000 kg.
>
> Får man så bøde for overvægt eller for at mangle B/E-kørekort?

Overvægt - når man kigger på B/E-kørekort er det *udelukkende* tallene på
registreringsattesten, man går ud fra.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-07-07 22:23

blue wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:468fee99$0$48608$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Rigsadvokatens bødekatalog.

Den stoler jeg ikke på. Jeg husker for et par år siden hvor
B/E-kørekortsbøden blev sat ned fra 5.000 til et mindre beløb, om det var
3.000 husker jeg ikke, blot husker jeg det blev sat ned.

Så jeg tror ikke Rigsadvokatens bødekatalog er opdateret på det punkt :)

--
Per, Esbjerg

Fra : blue

Dato : 08-07-07 22:52

> Den stoler jeg ikke på. Jeg husker for et par år siden hvor
> B/E-kørekortsbøden blev sat ned fra 5.000 til et mindre beløb, om det var
> 3.000 husker jeg ikke, blot husker jeg det blev sat ned.

Så husker du forkert, for bødestørrelsen har været 1.500 kr. i mindst 6 år
og formentlig også en del længere tid.

> Så jeg tror ikke Rigsadvokatens bødekatalog er opdateret på det punkt :)

Det er så dit problem, at du ikke stoler på bødekataloget, som løbende
bliver opdateret...

I øvrigt er det ikke kun fra bødekataloget jeg ved det fra, men det er
åbenbart formålsløst at henvise til kilder, når du blot dementerer dem med
din hukommelse!

Fra : Leonard

Dato : 09-07-07 08:56

On Sun, 8 Jul 2007 23:51:37 +0200, blue wrote:

> Så husker du forkert, for bødestørrelsen har været 1.500 kr. i mindst 6 år
> og formentlig også en del længere tid.

I Rigsadvokatens bødekatalog fra 2000 som er det, der er linket til fra
sikkertrafik.dk er taksten 1.500 kr.
Så det er mere end et par år siden at det blev ændret.
Men det er ganske rigtigt at der i begyndelsen efter indførelse af B/E
blev det takseret på ligefod med at køre uden kørekort, og der er
taksten 1. gang 5.000.
Det blev så ændret, da en fremførte for retten, at han jo havde kørekort
og desuden havde kørt med den trailer i mange år inden det blev ulovligt
og dermed kunne taksten ikke være så høj, da den skal afspejle
risikoen/faren.

Fra : blue

Dato : 09-07-07 09:23

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> I Rigsadvokatens bødekatalog fra 2000 som er det, der er linket til fra
> sikkertrafik.dk er taksten 1.500 kr.
> Så det er mere end et par år siden at det blev ændret.

Bødekataloget bliver løbende opdateret (sidst i februar 2007), så at det
oprindeligt er fra 2000 betyder ikke, at bøden i 2000 nødvendigvis var 1.500
kr.

De beløb, der er nævnt i bødekataloget er de gældende bøder - altså er bøden
på 1.500 kr. som var det spørgsmålet gik på.

Fra : Leonard

Dato : 09-07-07 16:39

On Mon, 9 Jul 2007 10:22:41 +0200, blue wrote:

> Bødekataloget bliver løbende opdateret (sidst i februar 2007), så at det
> oprindeligt er fra 2000 betyder ikke, at bøden i 2000 nødvendigvis var 1.500
> kr.

Du har ret, jeg lod mig snyde af filens navn uden at læse datoen i
øverste venstre hjørne.

http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-07-07 05:14

blue wrote:
> [...]

> Så husker du forkert, for bødestørrelsen har været 1.500 kr. i mindst
> 6 år og formentlig også en del længere tid.

Jf. det Tom Jensen skriver husker jeg ikke forkert - så du behøver ikke være
så nedladende.

> Det er så dit problem, at du ikke stoler på bødekataloget, som løbende
> bliver opdateret...

Jeg er blevet informeret om - har ikke selv checket - at bødestørrelsen for
den forseelse var 5.000 kr. Det er derfor jeg spørger her hvad den reelt er

> I øvrigt er det ikke kun fra bødekataloget jeg ved det fra, men det er
> åbenbart formålsløst at henvise til kilder, når du blot dementerer
> dem med din hukommelse!

Tsk tsk. Kan du vaske din mund med sæbe.

--
Per, Esbjerg

Fra : blue

Dato : 10-07-07 16:33

> Jf. det Tom Jensen skriver husker jeg ikke forkert

Øhh? Du skrev, at bøden blev sat ned fra 5.000 kr. for et par år siden. Tom
henviser til en sag fra '98, hvor bøden var 3.000 kr.

Bøden blev med garanti ikke sat ned fra 5.000 kr. for et par år siden.

> så du behøver ikke være så nedladende.

Det er nærmere dig, der er nedladende ved at se bort fra det officielle
bødekatalog, som jeg henviser til.

> Jeg er blevet informeret om - har ikke selv checket - at bødestørrelsen
> for den forseelse var 5.000 kr. Det er derfor jeg spørger her hvad den
> reelt er ...

Og jeg svarer på det og henviser til bødekataloget.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-07-07 20:03

blue wrote:

> Øhh? Du skrev, at bøden blev sat ned fra 5.000 kr. for et par år
> siden. Tom henviser til en sag fra '98, hvor bøden var 3.000 kr.

> Bøden blev med garanti ikke sat ned fra 5.000 kr. for et par år siden.

De første bøder der blev givet i den anledning var på 5.000 kr. Det husker
jeg ganske tydeligt. Der var en del protester i den anledning.

> Det er nærmere dig, der er nedladende ved at se bort fra det
> officielle bødekatalog, som jeg henviser til.

Henvis du bare til dit bødekatalog. Derfor kan jeg åbenbart godt huske noget
du ikke ved noget om.

> Og jeg svarer på det og henviser til bødekataloget.

Og jeg gentager - jeg fik at vide at den officielle bøde var 5.000 og det
kunne jeg huske den ikke var.

Fra : Leonard

Dato : 10-07-07 20:40

On Tue, 10 Jul 2007 21:02:49 +0200, Per Henneberg Kristensen wrote:

> De første bøder der blev givet i den anledning var på 5.000 kr. Det husker
> jeg ganske tydeligt. Der var en del protester i den anledning.

Per du er altså ved at blive gammel når du synes det er et par år siden
.... det er nærmere et par årtier siden ...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-07-07 20:52

Leonard wrote:

> Per du er altså ved at blive gammel når du synes det er et par år
> siden ... det er nærmere et par årtier siden ...

:)

Man siger - forhåbentligt - at tiden går langsommere når man bliver gammel.

Jeg har hvert fald ikke tænkt mig at blive fra 50 til 70 lige så hurtigt som
jeg blev 0 til 20 år gammel :)

--
Per, Esbjerg

Fra : tom jensen

Dato : 08-07-07 23:59

> [...]
> 3.000 husker jeg ikke, blot husker jeg det blev sat ned.
>
> Så jeg tror ikke Rigsadvokatens bødekatalog er opdateret på det punkt :)

hej
jeg fik en bøde i 98 hvor jeg havde en nissan patrol (guleplader) og en
buggi trailer med max 150 kg træ i .

patrol totalvægt 2450kg
trailer totalvægt 1100kg

der står følgende i bøden
sigtes for overtrædelse af færdselsloven $117,stk5,jf $56,stk ,1 ,jf
trafikministeriets bkg. nr.196 af 11 marts 1997 $10,stk1, ved torsdag den 09
04 98 kl.1440 at have ført vogntoget ad vestergade ud for nr 16 i xxxxxxxxx
uden at have erhvervet kørekort til stort påhængskøretøj..

bøden var 3000kr .

jeg tog så ca en måned senere trailerkortet for ialt 1000kr ( fik "lidt"
rabat fordi min bror også tog kortet og vi kendte kørelæren lidt)

jeg prøvede alt med at der jo ikke var rigtig noget i traileren som vejede
noget ,men det var de 2 motorcykelbetjente total ligeglad med .

jeg ved så ikke om loven er blevet lavet om siden ,men mener at have hørt at
bødebeløbet er blevet sat ned .
mvh tom

-
slet ged i emailadresse ved svar