renault 19 rt
Fra : birck

Dato : 01-07-07 20:11

Hej
Jeg har en renault 19 rt fra 1994, som jeg har et problem med.
Bagfjedrene er ligesom blevet lidt slappe, så den stejler lidt.
Er der nogen der ved om man kan stramme dem op, de ligger jo vandret
under bilen.
Mvh. Birck

Fra : TDN

Dato : 02-07-07 05:38

"birck" <jebirck@mail.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Er du sikker på de/den øverste vinding på fjederen ikke er knækket/rustet
over, derudover kan den måske trænge til nye støddæmpere. Støddæmpere er jo
alm sliddel ligesom bremser så de skal skiftes. På en tidligere Jetta jeg
havde hang den også med røven, det viste sig at de øverst vinding var rustet
over og støddæmperene også var slidt op. Nye fjedre og støddæmpere og bilen
var som ny at køre i, utroligt så meget det betyder for køreegenskaberne.

Mvh
Thomas

Fra : KASO

Dato : 02-07-07 06:46

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rustet over og støddæmperene også var slidt op. Nye fjedre og støddæmpere
> og bilen var som ny at køre i, utroligt så meget det betyder for

Svjh. har en 19'er torsionsfjedre - dvs. at der ikke er nogle vindinger, der
kan knække.

Hvis de ikke er rustet totalt fast, skulle du kunne løsne dem, skruen bilen
en tand op og fastgøre igen - det er samme operation (bare omvendt )
som når man sænker den (bagi). Problemet er så bare, at det ofte ruster
fast....