Automatgear/Bjergkørsel
Fra : TG

Dato : 24-06-07 20:51

Hej

Er der nogen der har nogle erfaringer at dele ud af vedrørende kørsel
med automatgear i bjerge??

Jeg skal til USA og køre rundt i et motorhome, og som de fleste
køretøjer derovre er den udstyret med automatgear. Jeg har kun meget
begrænsede erfaringer med automatgear, og slet ingen erfaringer med
automatgear og bjergkørsel..

Men i øvrigt bliver det spændende at prøve at køre rundt i et 30 fods
sommerhus, udstyret med en Ford V10 + atuomatgear.

/TG

Fra : Tom

Dato : 24-06-07 21:14

"TG" <tg4600@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Du vil slet ikke tilbage til manuel gear igen, når du først har kørt med
automatgear
Man kan lægge hovedet derhjemme da man slet ikke skal tænke med automatgear.
Det gør ingen forskel at det er i bjerge og lign. jeg har kørt temmelig ofte
i konens Sierra i de tyske bjerge, det er bare en ren fornøjelse. Aldrig
noget med at motoren lige pludselig hakker og hopper fordi man skal sætte
igang eller fordi man har valgt for højt et gear. Det spiller bare af sig
selv......det eneste kedelige er at bilen ikke altid accelererer lige så
hurtigt med automatgear og at den bruger lidt mere brændstof.
Nedad er det bare motorbremsen man bruger.....man KAN dog godt med fordel
tvinge tomatkassen i et lavt gear for at få større motorbremse og for ikke
at bremserne skal løbe varme ved rigtig lange nedkørsler. Men lige i mit
tilfælde så er det med "for meget fart" ikke rigtig er tema

--
Tom

Fra : TG

Dato : 24-06-07 21:21

On 24 Jun., 22:14, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:
> [...]

fordel
tvinge tomatkassen i et lavt gear for at få større motorbremse"

Hvordan er det med at tvinge den i lavt gear underkørsel? Er det noget
man "bare" gør, eller er der noget teknik man skal være fortrolig med?

/TG

Fra : Tom

Dato : 24-06-07 21:31

On 24 Jun., 22:14, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:

> Hvordan er det med at tvinge den i lavt gear underkørsel? Er det noget
> man "bare" gør, eller er der noget teknik man skal være fortrolig med?

I de fleste biler kan man ikke skifte før man kommer under en vis hastighed,
eller der sker intet skifte inde i kassen, før hastigheden passer med det
gear man vælger. Er du i tvivl kan du bare stoppe HELT og så sætte i det
gear du mener passer til nedkørslen

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 25-06-07 05:12

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> passer med det gear man vælger. Er du i tvivl kan du bare stoppe HELT og
> så sætte i det gear du mener passer til nedkørslen

De sidste 3 biler jeg har ejet, har været udstyret med enten aut., step-
tronic eller tiptronic. De sidste 2 gearkasser har et selvlærende system,
som tilpasser gearkassens skiftemønster ift., hvad bilen skal bruges til.

Går det op eller ned af bakke, registrerer sensorer i bilen også dette,
og ændrer gearmønstret tilsvarende. Man tror det næppe, men det vir-
ker fremragende...

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-06-07 21:22

[...]

Næh - der er sådan set ikke nogle specielle tricks til det - der gælder det
samme som manuelt gear; samme gear ned ad bakken som du brugte opad.
Du kan jo begrænse tomatgearet's mulighed for at skifte op; D betyder den
bruger alle (fremadgående) gear, 2 betyder kun 1 og 2, 1 betyder kun 1.
gear - bemærk dog fartøjets forbrugerforvirring og se hvad max hastigheden
er for manuelt skift til lavere gear.
Eneste tillæg kunne være at tomatgearet pga oliekoblingen som regel
motorbremser mindre en manuelt gear - du kan derfor blive nødt til at vælge
et gear lavere for at opnå tilstrækkelig motorbremse.

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Niels Pein

Dato : 25-06-07 00:31

"TG" skrev ...

> [...]
>
> Men i øvrigt bliver det spændende at prøve at køre rundt i et 30
> fods sommerhus, udstyret med en Ford V10 + atuomatgear.

For et par år siden var noget familie og jeg i Canada, hvor vi brugte 9 dage
i de Canadiske Rocky Mountains i sådan et stort 9,6 tons skrummel på de 30
fod, med en kanon god indretning, bl.a. lækkert soveværelse i bagenden. Og
vi kom også lidt ind i USA (Montana).
Den havde også en Ford V10 og automatgear. Ja, det er måske samme model som
den du skriver om?!
Og det var mig der kørte hele vejen. Jeg er jo "køre-freak'en" i vores
familie.

Jeg har ikke prøvet bjerge i USA, men vejene i de Canadiske Rocky Mountains
er sikkert ca. det samme, og de er noget helt HELT andet end vejene i
Alperne, Dolomitterne, de Franske Alper, Norge ... ja hvad jeg nu lige
kender her i nærheden. Der er ingen seriøst stejle veje, og ikke mange
alvorlige sving. Vi så f.eks. ingen hårnålesving. Når man på grund af
terrænnet skulle 180 grader rundt, var der afsat masser af plads til det. Og
pludselig er man oppe over gletcher-højde uden at have lagt ret meget mærke
til at man har kørt opad, andet end at udsigten gradvist blev bedre.

Så det var simpelthen ikke noget problem overhovedet! Det der med "samme
gear ned som op", som man gør bedst i at huske i Alperne, er ret ligegyldigt
i de Canadiske Rocky Mountains, og der er vel god chance for at vejene i USA
er bygget lige sådan.
Og den V10'er slæber bare det den skal, og gearer selvfølgelig ned om
nødvendigt. Fartpiloten i vores virkede bedre end det jeg har fået monteret
i min Nubira, så det var en ren fornøjelse.

Jeg tror ikke du behøver bekymre dig spor om hvordan den skal køres.
Bare husk at sådan en 30 fods rager ad h#%&§ til bagud, så bagenden svinger
udad når du lige skal have skrumlet krøllet ind på en snæver campingplads,
og den kan også nemt finde på at skrabe asfalten med bagenden, når du skal
ud fra f.eks. en tankstation, fordi de derovre kan finde på at lave nogle
lidt underlige "kanter" ved vejene.
Og husk den store kasse med airconditionanlægget på taget. Når du mener den
lige kan være under halvtaget ved en tankstation, så glem ikke at lægge en
halv meter til, for at få plads til aircon boksen.

God tur. Fed ferieform, som vi vil gentage engang vi kommer til penge, bare
i en mindre RV. Der findes enkelte steder hvor man ikke må køre når den er
så stor, f.eks. dele af Glacier National Park i den nordlige ende af
Montana.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Anders Majland

Dato : 25-06-07 09:28

> God tur. Fed ferieform, som vi vil gentage engang vi kommer til penge,
> bare i en mindre RV.

Sådan noget som
http://www.cruiseamerica.com/rent/our_vehicles/fun_movers.aspx

Plads til 4 og lidt legetøj så man kan lade huset stå indimellem ...

/Anders Majland

Fra : Niels Pein

Dato : 25-06-07 18:00

> Sådan noget som
> http://www.cruiseamerica.com/rent/our_vehicles/fun_movers.aspx

Nix. Sådan een her:
http://www.vansrv.com/content/product/109

Det er IMHO det rigtige hvis man kun er 2-3 stykker.
Men jeg kan godt se fidusen i at kunne have en crosser med.
--
Niels

Fra : TG

Dato : 25-06-07 05:04

On 25 Jun., 01:30, "Niels Pein" <forn...@efternavn.dk> wrote:
> [...]
> i en mindre RV. Der findes enkelte steder hvor man ikke må køre når den er
> så stor, f.eks. dele af Glacier National Park i den nordlige ende af

Tak for dine erfaringer, det kunne godt lyde som noget af samme
størrelse. Det er en af denne type vi skal ud at køre i
http://www.cruiseamerica.com/rent/our_vehicles/large_rv.aspx og jeg
regner da med at der er god plads i den til 3 voksne + 2 børn

/TG
Peugeot 307 stc. HDI

Fra : Niels Pein

Dato : 25-06-07 18:13

"TG" skrev ...

> [...]
> http://www.cruiseamerica.com/rent/our_vehicles/large_rv.aspx og
> jeg regner da med at der er god plads i den til 3 voksne + 2 børn

Jep, det er lige præcis den model. Vi var 4 voksne og 1 barn, og det gik
fint. De der ikke kan sidde foran, nyder godt af et par store ruder i siden,
samt at man stadig kan se fremad.
En underlig lille detalje, og måske var det kun netop den vi kørte, er at
det kan rasle en del fra køkkenafdelingen. Men med et par gamle håndklæder
eller et lagen eller sådan noget, så kan man indpakke de riste og sager der
rasler.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : TG

Dato : 26-06-07 09:47

On 25 Jun., 19:13, "Niels Pein" <forn...@efternavn.dk> wrote:
> [...]
> eller et lagen eller sådan noget, så kan man indpakke de riste og sager der

Når du nu kender modellen, kan du måske også svare på et
tillægsspørgsmål..
Jeg kan se fra beskrivelserne at der er 110V udtag i vognen, men er
der 110V under kørsel, eller er der kun 110V når man er hooked-up på
pladser og når generatoren kører??

/TG

Fra : google@pein.dk

Dato : 26-06-07 11:34

On 26 Jun., 10:47, TG <tg4...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg kan se fra beskrivelserne at der er 110V udtag i vognen, men er
> der 110V under kørsel, eller er der kun 110V når man er hooked-up på

Jeg skulle huske meget forkert om ikke der er 110V hele tiden. Jeg
havde taget en bærbar PC med, som knægten (min nevø) brugte meget på
turen. Og det ville den ikke kunne på batteriet i ret lang tid, når
der skulle spilles heftige spil, så der må nødvendigvis have været
strøm til den slags konstant.
Det var i juli 2001. Utroligt så hurtigt man (jeg) kan glemme den
slags. :-\
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : TG

Dato : 26-06-07 11:53

On 26 Jun., 12:33, goo...@pein.dk wrote:

> [...]
> --
> Hilsen Niels
> Chevrolet Nubira 1.8 CDX- Skjul tekst i anførselstegn -

OK, det var lige sådan noget jeg tænkte på - bærbar + PSP'ere og sådan
noget...

/TG